!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Mak
4

  • Type Alfa: Guilietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Verschil Dynamic stand
« Gepost op: 16 maart 2016, 12:23:41 »
Ik ben sinds kort de blije en trotse eigenaar van een (tweedehands) Guiletta QV. Ik vraag me alleen af wat er nou precies met de motorinstellingen gebeurt op het moment dat ik 'm in de dynamic stand zet. Ik heb al een beetje op internet lopen zoeken, maar ben vooralsnog niet veel verder dan dat de instellingen 'anders' zijn, of dat de motor 'sneller reageert'. Allemaal nogal vaag. Zelfs het instructieboekje geeft alleen maar vage omschrijvingen. Weet iemand nou in meer detail wat er precies veranderd in de dynamic stand?
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2016, 12:56:08 »
Ik weet niet of je originele ingebouwde navigatiesysteem hebt, maar daarop zie je ook deels wat er gebeurt.

In ieder geval:

- Gaspedaal reactie feller, dat houdt in dat bij eenzelfde pedaalstand in D de gasklep verder open gaat dan in N.
- Overboost functie, kortstondig iets meer koppel.
- VDC laat meer toe
- Q2 electronisch sperdifferentieel actief
- Prefill remmen actief
- Besturing minder bekrachtigd zodat het sturen zwaarder gaat.

Dat zijn zo'n beetje de zaken.
*

Mak
4

  • Type Alfa: Guilietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2016, 11:42:35 »
Thanks. Ik ben geen totale leek als het om autotechniek gaat, maar ook zeker geen expert. Maar vind het wel erg leuk om precies te weten hoe iets werkt. Kan misshcien ook handig zijn mochten er ooit nog eens problemen ontstaan met de auto (niet dat ik daar van uit ga). Ik heb nog wat meer zitten zoeken wat die overboost in detail nu precies is, en heb het principe nu wel door.





*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2016, 16:15:29 »
Thanks. Ik ben geen totale leek als het om autotechniek gaat, maar ook zeker geen expert. Maar vind het wel erg leuk om precies te weten hoe iets werkt. Kan misshcien ook handig zijn mochten er ooit nog eens problemen ontstaan met de auto (niet dat ik daar van uit ga). Ik heb nog wat meer zitten zoeken wat die overboost in detail nu precies is, en heb het principe nu wel door.
Die overboostfunctie is niets anders dan het tijdelijk verleggen van de doelstellingen voor de turbo.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2016, 23:09:59 »
Past de vering niet ook een beetje aan? Wat strakker.
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

brinkerik
1.823

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2016, 23:12:12 »
Helaas niet
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2016, 19:32:45 »
De Mito QV had wel electronische dempers die zich aanpasten in de D stand. Jammer dat de Giulietta QV dat niet heeft.
*

Gd90
8

  • Type Alfa: Guiletta 1.6 jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2020, 17:58:05 »
Klopt het dan ook dat je in deze stand rare geluiden hoort bij het gas geven? Ik deed even de radio op mute om zeker van te zijn maar het was wel zo. Reed ong 50kmh en deed even op n en gaf even gas hoorde wel iets geks...  🙄
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2020, 09:39:34 »
Wat bedoel je precies met “rare” geluiden?
Er gebeurd zoveel als je gas geeft, dit kan natuurlijk van alles zijn 😅
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Gd90
8

  • Type Alfa: Guiletta 1.6 jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2020, 10:05:38 »
Wat bedoel je precies met “rare” geluiden?
Er gebeurd zoveel als je gas geeft, dit kan natuurlijk van alles zijn 😅

Moeilijk uit te leggen... Alleen er komt wel een bijgeluid bij 2000toeren of meer... En voelt als ik de koppeling indruk ook een beetje trillilig...
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2020, 10:38:32 »
Is het een piep, kraak, fluit of slepend geluid?
En gebeurd het alleen als je in de D stand zit of ook in de N of A stand?
 
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Gd90
8

  • Type Alfa: Guiletta 1.6 jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2020, 10:52:49 »
Is het een piep, kraak, fluit of slepend geluid?
En gebeurd het alleen als je in de D stand zit of ook in de N of A stand?

Komt in de buurt van een krakend geluid. En is alleen bij D. Bij N niks aan de hand.
Misschien is het wel nornaal hoor, alleen viel me op gisteren tijdens rijden dacht doe ff een keer bij D stand
*

GlennO
7

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2020, 17:36:07 »
(Krakende) geluiden zijn nooit "normaal". Ik zie alleen geen reden waarom de D-stand wél een geluid veroorzaakt en de N-stand niet.. Ik zou 'm een keer goed doortrekken in de N-stand en kijken of je het krakend geluid ook hoort bij een hoog toerental. Ook in de N-stand zal de turbo voor wat koppel zorgen, misschien dus toch iets met de ophanging/vering tijdens het sportief wegrijden.

Trouwens, dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand vaker in de N-stand rijdt dan de D. Maar pas op, als je gewend raakt aan de D ga je niet meer terug naar de N (zolang je moeder niet naast je zit tenminste)
*

Gd90
8

  • Type Alfa: Guiletta 1.6 jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2020, 17:43:24 »
(Krakende) geluiden zijn nooit "normaal". Ik zie alleen geen reden waarom de D-stand wél een geluid veroorzaakt en de N-stand niet.. Ik zou 'm een keer goed doortrekken in de N-stand en kijken of je het krakend geluid ook hoort bij een hoog toerental. Ook in de N-stand zal de turbo voor wat koppel zorgen, misschien dus toch iets met de ophanging/vering tijdens het sportief wegrijden.

Trouwens, dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand vaker in de N-stand rijdt dan de D. Maar pas op, als je gewend raakt aan de D ga je niet meer terug naar de N (zolang je moeder niet naast je zit tenminste)

Ja je zou zeggen dat het niet zou kloppen, ik laat het even wat het is, merk vanzelf wel als iets echt niet klopt 😂

Ja ben een rustige rijder, voorkom ik ieder geval wat meer reperaties (denk ik) 🤷
*

GlennO
7

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verschil Dynamic stand
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2020, 17:53:24 »
Laten we daarop hopen! Ik startte m'n giulietta gisteren en de druk van m'n koppelingspedaal was plotseling weg. De dag ervoor nergens last van gehad. Blijkt de koppelongscilinder lek te zijn in de bak, 's nachts leeg gelopen. Dat grapje kost 1165 euro. Arbeidskosten a 7 uur + uitlijnen + nieuwe koppelingsset + nieuwe cilinder met olie + btw. De set vervangen is optioneel maarja als de versnellingsbak toch al uit elkaar moet, zetten we er maar meteen een nieuwe set in. En ja, ik rij (bijna) altijd in Dynamic dus misschien heb je wel gelijk