!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Noura1993
3

  • Type Alfa: Guilietta 2.0 JTDM
  • *
    - Startende Alfist
Vraag afdichtring & carterplug
« Gepost op: 27 oktober 2019, 15:35:36 »
Beste Alfisten,

Ik heb mij zojuist aangemeld op het forum omdat ik een vraag heb over de Alfa Guilietta ('11) van mijn moeder. Zij woont in Frankrijk, vandaar dat ik deze post opstel. Zij heeft de auto als occasion in oktober 2016 aangeschaft. Omdat dit haar eerste 'mooiere' auto was, heeft zij de auto altijd laten onderhouden bij ofwel de Alfa garage, ofwel een Kwikfit-achtige garage genaamd Norauto. Zij heeft in juli 2017 de olie laten vervangen bij Norauto bij 105.000 km en na 25.000km -dus volgens de richtlijnen van Alfa-. Op 2 december 2017 reed mijn moeder op de snelweg in Belgie onderweg naar mijn grootvader. Tijdens het inhalen schokte de auto en viel deze compleet stil bij 116.000km. Wat bleek: de motor was volledig drooggelopen. Er is in de tussentijd nooit een lampje gaan branden dat het oliepeil niet in orde was. Volgens Alfa was dit onder deze omstandigheden normaal, omdat er sprake was van decompressie (?).

Mijn moeder is een rechtzaak tegen Norauto gestart omdat zij de laatste waren die aan de auto hebben gesleuteld. Vorig jaar heeft een expert vastgesteld dat de afdichtring van de carterplug ontbrak. Hierdoor is de olie dus weggelopen. Wij hebben vanaf augustus 2017 met tussenpozen soms kleine plasjes olie zien liggen, maar waren in de veronderstelling dat deze van onze andere auto afkomstig was (juist omdat de auto van mijn moeder dus recentelijk nog was onderhouden). Om een lang verhaal kort te maken: de expert zegt nu in zijn eindwoord dat de auto onmogelijk nog 11.000km had kunnen rijden nadat de afdichtring niet is teruggeplaatst na het vervangen van de olie. Hij gooit het op een tussenkomst van een 3e partij. Dit is alleen écht niet zo. Na juli 2017 heeft niemand meer aan de auto gezeten. Ik heb zelf contact gelegd met Alfa Nederland, en uiteindelijk werd mij door iemand verteld dat dit na 5km al had kunnen gebeuren, na 100km, na 1000, of zelfs na 30.000. Het was volgens hem niet te zeggen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of het naar jullie mening mogelijk is nog zoveel te hebben gereden met de auto? Dit is puur voor onze eigen invulling van de gebeurtenissen. Mijn moeder reed ongeveer 6x pw afstanden van 35-40km, en 3x pw afstanden van 5km heen en weer. De reis van Frankrijk naar Nederland was de eerste lange afstand die de auto zou gaan afleggen sinds het vervangen van de olie.

Mijn excuses dat ik met de deur in huis val zo met mijn eerste post. Ik heb het internet afgestruind naar een antwoord op mijn vraag, maar deze niet kunnen vinden. Ik hoop dat jullie, als Alfisten, mij misschien jullie mening hierover willen geven! Vanaf het moment dat wij Alfa gingen rijden werden wij zelf eigenlijk ook Alfisten. Mijn ouders hebben ook al besloten de uitslag van de rechtzaak niet af te wachten en zelf al op zoek te gaan naar een vervangend motorblok. In de tussentijd zou ik het echter heel erg fijn vinden als ik wat wijzer zou kunnen worden over deze kwestie. 
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vraag afdichtring & carterplug
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:08:32 »
Ik zou verwacht hebben dat, los van de reden van olieverlies. je in elk geval een melding had moeten krijgen van een te lage oliedruk (lampje, melding, ... ). In dat geval is het dan zaak onmiddelijk te stoppen en oliepeil kontroleren, en bij (te) laag peil niet verder rijden zonder bijvullen....
Overigens is het zowiezo goed om regelmatig mbv de peilstok oliepeil te kontroleren...
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Noura1993
3

  • Type Alfa: Guilietta 2.0 JTDM
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag afdichtring & carterplug
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:25:13 »
@jwq Wij waren ook erg verbaasd dat het lampje nooit is gaan branden. Het lampje heeft eind 2016 nota bene nog wel gebrand. Toen is mijn moeder meteen gestopt bij een tankstation dat toevallig echt precies voor haar lag. Achteraf bleek dit, volgens de Franse ANWB, alleen een standaardwaarschuwing te zijn dat de olie aan vervanging toe was. Mijn moeder heeft toen dus ook de olie laten vervangen. Daarna dus weer in juli '17. Voordat de auto in december '17 stilviel is er nooit ook maar een waarschuwingslampje gaan branden. Volgens alfa was het echter normaal onder deze omstandigheden. Wijzelf snappen dat antwoord ook niet helemaal, maar dit is wat we van Alfa hebben meegekregen. Zodra de motor uitviel sprong hij wel direct aan.
Het oliepeil was nog gecontroleerd voordat ze vertrokken vanuit Frankrijk, en was toen binnen de normale waarden. Ook voor ons is wat er met de auto is gebeurd dus een onbegrijpelijk verhaal. Wat ons alleen wel duidelijk is, is dat we niemand met de auto hebben laten sjoemelen. Daarvoor was mijn moeder te trots op de auto en was ze er te voorzichtig mee.
*

DanielH92
1.946

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Vraag afdichtring & carterplug
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:12:23 »
Als de carterplug zonder afdichting is teruggeplaatst zal deze hooguit wat druppelen. Dan nog 11000km/6 maanden doorrijden lijkt me prima mogelijk. Voordat er 4 liter weggedruppeld is ben je een heel tijdje verder.
*

Noura1993
3

  • Type Alfa: Guilietta 2.0 JTDM
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag afdichtring & carterplug
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2019, 22:20:08 »
Als de carterplug zonder afdichting is teruggeplaatst zal deze hooguit wat druppelen. Dan nog 11000km/6 maanden doorrijden lijkt me prima mogelijk. Voordat er 4 liter weggedruppeld is ben je een heel tijdje verder.

Bedankt! Dit is wat ik zelf eigenlijk ook dacht, omdat de carterplug inderdaad nog wel aanwezig is. Wij vermoeden zelf dat de monteur van Norauto na het verversen van de olie is vergeten een nieuwe ring te plaatsen. Norauto zegt nu dat zij de olie via de bovenkant hebben weggezogen, terwijl ons eerst (verbaal) is verteld dat dit via de onderkant ging. Ik weet niet wat voor Alfa gebruikelijk is, ik neem te hebben gelezen dat er vaak via de onderkant ook nog wordt weggezogen om al het slib/sediment weg te halen.

Heel erg bedankt voor uw antwoord!