!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2020, 17:55:17 »
Nou dat is in ieder geval goed nieuws. :)
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #31 Gepost op: 11 december 2020, 13:59:49 »
Hallo Allemaal,

Met veel aandacht lees ik al deze berichten. Ik ben inmiddels een paar weken in bezit van een Giulietta MA uit 2011. De laatste tijd valt me op dat hij op koude motor ook bokt en stottert. Nadat ik de wijk uit ben (paar honderd meter) is er weinig maar aan de hand en loopt hij als een zonnetje.

Vroeg me dus af of dit het begin van het eind van de MA kan zijn. Zit nu namelijk nog kleine 2 maanden garantie op. Ik heb overigens (nog) geen lampjes aan het branden op het dashboard. Gaat bij een defect altijd een lampje branden of soms ook niet?? Zo lang er geen storing komt op dash kun je vlgs mij ook niets uitlezen toch??
*

Robert69
1.231

  • Type Alfa: Benenwagen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #32 Gepost op: 11 december 2020, 14:18:42 »
@Ruud_Enschede  Volgens mij is het een vrij normaal verschijnsel dat de Juul een beetje bokkig is bij koud weer. Ben ik persoonlijk ook trouwens. Dus volgens mij geen reden om je zorgen te maken over je MA-module.

Pas als hij gaat inhouden en stotteren als de motor warm is of tijdens accelereren zou ik me zorgen gaan maken.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #33 Gepost op: 11 december 2020, 15:16:22 »
Nou laten we het inderdaad hopen. Als hij enigszins warm is, is het bokken inderdaad over. Moet ook weer even wennen aan een beznine motor denk ik. De diesel in de Giulia klinkt alleen heel rauw als hij koud is maar bokt niet.

en inderdaad met dit weer hebben we er als mens ook last van ;)

Auto is altijd bij de dealer in onderhoud geweest dus moet als het goed is altijd de juiste olie hebben gehad.
*

Robert69
1.231

  • Type Alfa: Benenwagen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #34 Gepost op: 11 december 2020, 16:09:02 »
Nou laten we het inderdaad hopen. Als hij enigszins warm is, is het bokken inderdaad over. Moet ook weer even wennen aan een beznine motor denk ik. De diesel in de Giulia klinkt alleen heel rauw als hij koud is maar bokt niet.

en inderdaad met dit weer hebben we er als mens ook last van ;)

Auto is altijd bij de dealer in onderhoud geweest dus moet als het goed is altijd de juiste olie hebben gehad.

*evil modus* Je kunt natuurlijk altijd een beetje klagen bij de verkoper. Wellicht is hij gek of genegen genoeg om de MA-module preventief te vervangen
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

SMR
227

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #35 Gepost op: 11 december 2020, 20:48:43 »
@Ruud_Enschede  Volgens mij is het een vrij normaal verschijnsel dat de Juul een beetje bokkig is bij koud weer. Ben ik persoonlijk ook trouwens. Dus volgens mij geen reden om je zorgen te maken over je MA-module.

Pas als hij gaat inhouden en stotteren als de motor warm is of tijdens accelereren zou ik me zorgen gaan maken.

Ik ben het niet eens met bovenstaand, juist  wat Ruud beschrijft is een teken van een defecte MA module.  Dit waren de exacte symptomen bij mij en verdwenen na het vervangen van de module (destijds onder garantie).
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

Robert69
1.231

  • Type Alfa: Benenwagen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #36 Gepost op: 12 december 2020, 10:28:56 »
@Ruud_Enschede  Volgens mij is het een vrij normaal verschijnsel dat de Juul een beetje bokkig is bij koud weer. Ben ik persoonlijk ook trouwens. Dus volgens mij geen reden om je zorgen te maken over je MA-module.

Pas als hij gaat inhouden en stotteren als de motor warm is of tijdens accelereren zou ik me zorgen gaan maken.

Ik ben het niet eens met bovenstaand, juist  wat Ruud beschrijft is een teken van een defecte MA module.  Dit waren de exacte symptomen bij mij en verdwenen na het vervangen van de module (destijds onder garantie).

Ik heb een spiksplinternieuwe MA-module erop zitten maar de eerste paar honderd meter met koud weer is geen puur rijgenot. Volgens mij is dat helemaal niet gek, ik heb dat bij al mijn auto's gehad in de wintermaanden.

Voordat de MA-module  vervangen werd had ik wel last van een bokkige start en inhouden tijdens het rijden, ook als de motor op temperatuur was. Achteraf gezien was dat wellicht een software issue maar dat zal ik nooit zeker weten.

Maar goed, hij kan natuurlijk altijd bij de verkoper aankloppen en aandringen op vervanging.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

SMR
227

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #37 Gepost op: 12 december 2020, 12:54:09 »
@Ruud_Enschede  Volgens mij is het een vrij normaal verschijnsel dat de Juul een beetje bokkig is bij koud weer. Ben ik persoonlijk ook trouwens. Dus volgens mij geen reden om je zorgen te maken over je MA-module.

Pas als hij gaat inhouden en stotteren als de motor warm is of tijdens accelereren zou ik me zorgen gaan maken.

Ik ben het niet eens met bovenstaand, juist  wat Ruud beschrijft is een teken van een defecte MA module.  Dit waren de exacte symptomen bij mij en verdwenen na het vervangen van de module (destijds onder garantie).

Ik heb een spiksplinternieuwe MA-module erop zitten maar de eerste paar honderd meter met koud weer is geen puur rijgenot. Volgens mij is dat helemaal niet gek, ik heb dat bij al mijn auto's gehad in de wintermaanden.

Voordat de MA-module  vervangen werd had ik wel last van een bokkige start en inhouden tijdens het rijden, ook als de motor op temperatuur was. Achteraf gezien was dat wellicht een software issue maar dat zal ik nooit zeker weten.

Maar goed, hij kan natuurlijk altijd bij de verkoper aankloppen en aandringen op vervanging.

Dan zal dat misschien toch een andere oorzaak hebben ben ik bang, als de module niet in orde is zal je met een koude motor duidelijk merken dat er iets niet goed is.  De module kan overigens ook problemen geven met warme motor, dan krijg je meestal ook een melding op je dashboard wat niet altijd verschijnt bij de problemen die alleen bij koude motor optreden.

Ik heb beide situaties meegemaakt, de problemen bij koude motor onder garantie verholpen met een nieuwe module, en het tweede geval is bij mij begonnen na flush en olie wissel bij Alfa dealer met 0w40. Storing opgetreden en uiteindelijk opgelost door te laten flushen en 5w30 erin te doen, inmiddels ruim 6000 KMS zonder problemen.
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

GTlife
380

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #38 Gepost op: 12 december 2020, 18:08:06 »
Bij koude start stotteren en zodra je aan het rijden bent niks meer aan de hand is precies het probleem dat mijn broer had mijn zijn auto. Dit hebben we opgelost met een paar keer achtereenvolgend vpower te tanken (voorheen tankte hij altijd e10...). Wellicht is dit het proberen waard, het is altijd goedkoper dan een module vervangen
*

Cvalfa
21

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #39 Gepost op: 26 december 2021, 19:18:41 »
Heeft onderstaande een blijvend goede werking van de motor tot gevolg gehad?

Groeten Cvalfa.


Bij koude start stotteren en zodra je aan het rijden bent niks meer aan de hand is precies het probleem dat mijn broer had mijn zijn auto. Dit hebben we opgelost met een paar keer achtereenvolgend vpower te tanken (voorheen tankte hij altijd e10...). Wellicht is dit het proberen waard, het is altijd goedkoper dan een module vervangen
Mijn Giulietta loopt als een Ragazzonnetje;-)
*

Roberto il Duce
67

  • Type Alfa: Guilietta 1.4 sportiva
  • **
    - Junior Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #40 Gepost op: 27 december 2021, 19:20:41 »
Heeft onderstaande een blijvend goede werking van de motor tot gevolg gehad?

Groeten Cvalfa.


Vpower is altijd beter vooral bij koude motor maar daar wordt het probleem van de module niet mee opgelost ook bij warme motor kan de motor behoorlijk gaan stotteren door n falende of kapotte module ....
ALFA ROMEO 33 imola 1.4 Nero   FIAT Grande Punto 1.4 Tjet
*

Cvalfa
21

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2021, 20:46:08 »
Dank voor je bericht.
Waar het mij om ging, is of het een kwestie van vervuilde injectoren/inlaatkleppen was, of een defecte multiair.
De laatste is natuurlijk niet op te lossen met V-power of BP ultimate. '
Daarom was ik benieuwd naar hoe het was afgelopen.

Grt,

Heeft onderstaande een blijvend goede werking van de motor tot gevolg gehad?

Groeten Cvalfa.


Vpower is altijd beter vooral bij koude motor maar daar wordt het probleem van de module niet mee opgelost ook bij warme motor kan de motor behoorlijk gaan stotteren door n falende of kapotte module ....
Mijn Giulietta loopt als een Ragazzonnetje;-)
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #42 Gepost op: 15 januari 2024, 18:31:31 »
Ik kick dit topic even.

Mijn Giuul uit 2016 ging laatst opeens op 3 pootjes lopen. Bleek de bobine kapot. Gelijk alle 4 vervangen met 4 nieuwe bougies. Daarna liep de auto weer top. Dit ging een paar km goed en toen ging ie ineens weer op 3 pootjes lopen. De auto staat nu weer bij de garage, maar is dit een MultiAir probleem? Ik heb de Euro 6 Giulietta met vernieuwde MA module. Km stand is 176k

Uitlezen geeft code P0300 en P0301 aan. Misfire codes. Ook zegt ie ‘brandstofpomp geen waarde’, maar de motor loopt gewoon….
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #43 Gepost op: 16 januari 2024, 10:42:52 »
Multiair foutcodes zijn meestal P1061-P1064 afhankelijk van welke cilinder. Jouw probleem zou dus nog prima wat anders kunnen zijn.
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Weer een defecte MultiAir module?
« Reactie #44 Gepost op: 16 januari 2024, 10:46:04 »
Multiair foutcodes zijn meestal P1061-P1064 afhankelijk van welke cilinder. Jouw probleem zou dus nog prima wat anders kunnen zijn.

Bedankt voor je reactie. Ik hoop het wel. Maar ik lees dat MA failures vaak beginnen met cilinder uitvallen en misfires. Ik denk dat mijn originele MA unit er nog in zit, dus die heeft al aardig wat km weggeslikt. De garage weet het zelf niet. Zeggen hun vingers niet te branden aan deze ‘ingewikkelde’ motoren van Fiat….