!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2022, 18:04:43 »
Voor jouw MA-module geldt inderdaad de 0W30.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2022, 19:20:20 »
Dank voor de reacties. Hebben jullie nog tips voor de beste olie waar de MA lekker op gaat?
Fiat raadt aan de Selenia Digitek 0w30 ACEA C2, maar deze is niet overal op voorraad. Zelf zag ik de Eurol Ultrance PSA 0W30 C2 olie als goed alternatief.
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2022, 20:45:00 »
Ja hoor, ook Eurol, Kroon, Castrol, Shell, Motul noem maar op, zolang het maar een bekend merk is, dat aan de juiste ACEA en Fiat specificaties voldoet is dat een prima keuze.
*

Maarten86
42

  • Type Alfa: Giulia 2.0T (2018)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2022, 08:29:04 »
Zo'n drie jaar geleden had ik dezelfde vraag over de juiste olie voor mijn Giuliatte 1.4 MA uit 2012. Bij 170.000 km (vlak na aankoop) kreeg ik een storing van de MA unit. Deze heb ik laten resetten en direct olie en multi-air filter gewisseld. De olie die ik gebruik is 5W40 van ENI met ACEA C3 spec. (conform qverde.nl voor de euro5 motor) Nu, inmiddels 230.000 km op de teller, nooit meer storingen gehad en motor loopt prachtig! Ik heb de olie iedere 10.000 km vervangen en het multi-air filter iedere 20.000 km. Tussen de verversingen in wordt er ook geen olie verbruikt. Mijn ervaring is dus erg positief met de 5W40 olie voor de "oudere" euro 5 motoren en ben dus niet overgestapt op 0W30 wat sommigen aanraden.

Echter zou ik ook met 0W30 dezelfde resultaten kunnen hebben behaald, dat zal ik nooit weten. Voor mijn lijkt de 5W40 ACEA C3 olie in ieder geval te voldoen.
Ik vermoed dat het "geheim" vooral in het tijdig verversen van de olie en het multi-air filter zit. De MA unit is vooral gevoelig voor oude en vervuilde olie.
Huidige Alfa's:
Giulia 2.0T (2018)
Spider 2.2 JTS (2007)

Vorige Alfa's:
Giulietta 1.4 MA (2012)
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #19 Gepost op: 4 september 2023, 21:14:50 »
Ik merk wel dat mijn Giuul wat olie verbruikt. Ze heeft nu 170k gelopen. Laatste verversing is bijna 10k km geleden. Omdat de MA motoren niet bekend staan als olieverbruikers, wil ik het toch wel even in de gaten houden. Dus ik ga even documenteren hoeveel ik heb bijgevuld bij welke km stand. Ze lekt in elk geval niet. Ik gebruik de 0w30 olie (Euro 6 motor). Deze is dunner dan 5w40. Misschien dat ze daarom wat sneller olie verbrandt… Ik laat mijn bevindingen nog wel weten.
*

niek128
25

  • Type Alfa: Giulietta Limited Edition
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #20 Gepost op: 4 september 2023, 21:24:07 »
Citaat van: Rogierr op  4 september 2023, 21:14:50
Citaat van: Rogierr op  4 september 2023, 21:14:50
Ik merk wel dat mijn Giuul wat olie verbruikt. Ze heeft nu 170k gelopen. Laatste verversing is bijna 10k km geleden. Omdat de MA motoren niet bekend staan als olieverbruikers, wil ik het toch wel even in de gaten houden. Dus ik ga even documenteren hoeveel ik heb bijgevuld bij welke km stand. Ze lekt in elk geval niet. Ik gebruik de 0w30 olie (Euro 6 motor). Deze is dunner dan 5w40. Misschien dat ze daarom wat sneller olie verbrandt… Ik laat mijn bevindingen nog wel weten.

Wat toevallig, ik merkte afgelopen week hetzelfde. 11k km geleden nieuwe multiair erop gezet en dus ook 0w30 erin.
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #21 Gepost op: 17 november 2023, 20:48:40 »
Citaat van: Rogierr op  4 september 2023, 21:14:50
Citaat van: Rogierr op  4 september 2023, 21:14:50
Ik merk wel dat mijn Giuul wat olie verbruikt. Ze heeft nu 170k gelopen. Laatste verversing is bijna 10k km geleden. Omdat de MA motoren niet bekend staan als olieverbruikers, wil ik het toch wel even in de gaten houden. Dus ik ga even documenteren hoeveel ik heb bijgevuld bij welke km stand. Ze lekt in elk geval niet. Ik gebruik de 0w30 olie (Euro 6 motor). Deze is dunner dan 5w40. Misschien dat ze daarom wat sneller olie verbrandt… Ik laat mijn bevindingen nog wel weten.

Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max.  Daarna dus steeds een klein beetje.
*

jt
209

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #22 Gepost op: 17 november 2023, 21:00:29 »
Ik vindt t persoonlijk niet extreem veel. Ik zou meer kijken als dit na verloop van tijd oploopt of stabiel blijft. Wanneer t stabiel blijft zou ik mij niet te veel zorgen maken. Mits je geen klachten hebt zoals extreem veel rook ontwikkeling bij een koude start of blauwe rook.
Mijn Giuul (2011 1.4 ma) verbuikt circa 200ml op 10k, als ik de zeer onduidelijk peilstok mag geloven hahaha.

Als voorbeeld hoe t ook anders kan. Een maatje van mij heeft een golf 1.2 tfsi van 2014 en die gaf aan dat hij in 20k al 10 liter olie bijgevuld heeft.... Voordeel is wel dat ie alleen t olie filter hoeft te wisselen, want de olie rouleert wel;)
Dus dan is het lang niet gek wat die van jou verbruikt.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011
*

niek128
25

  • Type Alfa: Giulietta Limited Edition
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #23 Gepost op: 17 november 2023, 21:03:25 »
Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max.  Daarna dus steeds een klein beetje.

Het verbruik weten is het belangrijkste. Ik heb me laten vertellen dat tot één liter per 5000 km acceptabel is, al vind ik dat zelf wel erg veel. Goed bijhouden en tijdig bijvullen lijkt me de juiste koers. Door een variatie aan slijtages kan een auto een beetje olie verbruiken en is niet persé erg. Als de auto veel meer gaat verbruiken wordt het uiteraard wel een probleem. In de meeste gevallen is er sprake van olieverbruik door slijtage. Dit is nooit volledig te verhelpen, tenzij je de motor laat reviseren (wat vaak een dure aangelegenheid is).

Voor nu dus gewoon monitoren en op pijl houden ;)
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #24 Gepost op: 17 november 2023, 21:08:20 »
Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max.  Daarna dus steeds een klein beetje.

Het verbruik weten is het belangrijkste. Ik heb me laten vertellen dat tot één liter per 5000 km acceptabel is, al vind ik dat zelf wel erg veel. Goed bijhouden en tijdig bijvullen lijkt me de juiste koers. Door een variatie aan slijtages kan een auto een beetje olie verbruiken en is niet persé erg. Als de auto veel meer gaat verbruiken wordt het uiteraard wel een probleem. In de meeste gevallen is er sprake van olieverbruik door slijtage. Dit is nooit volledig te verhelpen, tenzij je de motor laat reviseren (wat vaak een dure aangelegenheid is).

Voor nu dus gewoon monitoren en op pijl houden ;)

Oke, en voortaan wat dikkere olie gebruiken? Of heeft dat geen zin? Volgens mij mag ik ook 5W40 gebruiken ipv 0W30. Ik wissel de olie in elk geval elke 15k km. Uiteraard met originele oliefilter.
*

niek128
25

  • Type Alfa: Giulietta Limited Edition
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #25 Gepost op: 17 november 2023, 21:52:46 »
Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max.  Daarna dus steeds een klein beetje.

Het verbruik weten is het belangrijkste. Ik heb me laten vertellen dat tot één liter per 5000 km acceptabel is, al vind ik dat zelf wel erg veel. Goed bijhouden en tijdig bijvullen lijkt me de juiste koers. Door een variatie aan slijtages kan een auto een beetje olie verbruiken en is niet persé erg. Als de auto veel meer gaat verbruiken wordt het uiteraard wel een probleem. In de meeste gevallen is er sprake van olieverbruik door slijtage. Dit is nooit volledig te verhelpen, tenzij je de motor laat reviseren (wat vaak een dure aangelegenheid is).

Voor nu dus gewoon monitoren en op pijl houden ;)

Oke, en voortaan wat dikkere olie gebruiken? Of heeft dat geen zin? Volgens mij mag ik ook 5W40 gebruiken ipv 0W30. Ik wissel de olie in elk geval elke 15k km. Uiteraard met originele oliefilter.

Ik durf absoluut geen advies te geven over andere olie. Ik weet dat de oude multiair 5w40 moet hebben, en de module na 2014 0w30. wellicht dat de dikkere olie het verbruik doet afnemen, maar als dat tenkoste gaat van de multiair kan je beter af en toe wat olie erbij gooien
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #26 Gepost op: 18 november 2023, 18:18:18 »
De multiair motoren zijn zeer gevoelig voor de juiste olie.
Dus zomaar dikkere olie gebruiken zou ik afraden.
Ik bedoel 1 litertje olie bijvullen gedurende 10.000km valt op zich nog wel mee.
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Welk type olie Giullietta 1.4 170PK??
« Reactie #27 Gepost op: 18 november 2023, 18:24:59 »
Klopt. Dan behoud ik gewoon mijn huidige olie. En ik ga even berekenen wat het verbruik precies is. Iedereen bedankt voor de snelle reacties!