Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Pascal89 op 20 januari 2020, 10:11:54
-
Hallo allemaal. Na lang wachten krijg ik aankomende week eindelijk mijn Giullietta. Betreft een Giullietta 1.4 170pk bouwjaar 2013. Aangezien mijn garagehouder bij het afleveren de olie wil verversen en ik heb gehoord dat er geen standaard olie in gaat (In hoeverre een olie standaard is natuurlijk). Vroeg ik me af welke olie hij gebruiken moet voor mijn auto? Ik heb dus gehoord dat als je de verkeerde olie in het blok doet de turbo kapot loopt. Klopt dit? Mocht er al een topic over geschreven zijn laat het me weten. Mocht je het antwoord hebben hoor ik het ook graag!
Groeten een beginnend Alfist✌🏼
-
Selenia STAR pure energy C3 5w40, laat de garage ook opletten op de exacte hoeveelheid, te veel/te weinig zijn ze ook wat gevoelig voor.
Ik zou ook het multiair kopfiltertje meteen laten vervangen.
PS: de turbo zal niet kapot gaan met verkeerde olie, het "probleem" zit 'm in de multiair module. Deze is gevoelig voor verkeerde olie en kan daardoor kapot gaan.
-
naja, de turbo zal niet meteen stuk gaan, maar met een verkeerde olie van slechte kwaliteit zal de turbo wel flink te lijden hebben omdat slechte/verkeerde olie de hoge temperaturen en belasting van de turbo niet aan kan.
Voor de 1.4 MA gaat het inderdaad, zoals TimW al zegt, in eerste instantie om de specifieke 5w40 C3 olie die de multiair module nodig heeft.
-
Gold voor de latere versies van de Giulietta niet dat daar de 0W/30 C2 olie in gaat?
Omdat het dan gaat over een euro 5 of euro 6 motor?
-
@peetmultiair (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6982) ik heb dus inderdaad ook gehoord dat het om 0w30 gaat. Kan ik dat ergens terug vinden? Ik neem aan dat het in het onderhoudsboekje staat...🤔
-
Staat in het onderhoudsboekje wat bij de auto hoort.
-
Onlangs voor mijn Juul weer een beurtpakket besteld:
Alfa Giulietta 1.4 TB Multiair EURO 5
beurtpakket inclusief Selenia Star 5w40 C3 P.E. olie en bougies,
bestaande uit:
1 x interieurfilter OEM,
4 x bougie origineel
1 x luchtfilter origineel,
1 x oliefilter origineel,
1 x Selenia Star C3 5w40 P.E. motorolie 4 liter, ( of indien EURO 6, Selenia Digitek 0w30 )
1 x afdichtring tbv de olie aftapplug origineel.
-
Zojuist mijn Giulietta ma 170 pk van 2011, opgehaald bij de Alfa dealer in den Bosch.
Op de factuur stond olie 0W30, ik gaf aan dat volgens mij 5W40 standaard is, maar nee 0W30 is OK.
Thuis in het instructieboekje gekeken, 5W40, Alfa NL mee gechat, die hebben de dealer gebeld, vervolgens heeft de dealer mij weer gebeld.
Dealer geeft aan idd af te wijken van standaard vanwege betere resultaten met 0W30.
Wij gaan het meemaken, ik vertrouw vooralsnog op de dealer.
-
Ik ben benieuwd wat die betere resultaten met 0W30 C2 olie voor de dealer precies inhouden!
Minder multiair module problemen?
Minder olieverbruik?
Betere prestaties?
Wat zei Alfa NL erover?
-
Zojuist mijn Giulietta ma 170 pk van 2011, opgehaald bij de Alfa dealer in den Bosch.
Op de factuur stond olie 0W30, ik gaf aan dat volgens mij 5W40 standaard is, maar nee 0W30 is OK.
Thuis in het instructieboekje gekeken, 5W40, Alfa NL mee gechat, die hebben de dealer gebeld, vervolgens heeft de dealer mij weer gebeld.
Dealer geeft aan idd af te wijken van standaard vanwege betere resultaten met 0W30.
Wij gaan het meemaken, ik vertrouw vooralsnog op de dealer.
Betere resultaten op hun balans, omdat die 0w30 waarschijnlijk goedkoper is en in bulkvoorraad dan de 5w40 met C3 specificatie.
-
Ik heb het toevallig een paar weken geleden bij H&S Corse besproken, en ik heb aangegeven dat ik Castrol Edge gebruik (let op de ACEA-C3 kwalificatie). In de zomer 5W40 en in de winter 0W30. Vonden ze prima.
-
Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie.
Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-)
Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar).
Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?
Ik hoop op een beetje duidelijkheid.
-
Reactie via topic motorstoring.
-
Ik kick even dit topic. Ik heb sinds een week mijn Giulietta 1.4 MultiAir 170pk SUPER uitvoering uit 2016. Dit betreft het 2e facelift model. Ik kom er echter ook niet uit welke olie er nou precies in moet. Dit is de Euro6 motor, toch? Dan zou er 0w30 c2 olie in moeten. Dit geven oliehandelaren ook aan als ik mijn kenteken invoer. Echter, als ik in mijn instructieboekje kijk (versie 3, 2015), staat er 5w40 c3 olie. Dus dan zou er een fout in het boekje moeten staan… Kan iemand duidelijkheid geven welke olie er nou precies in mijn blokkie moet?
-
Ik kick even dit topic. Ik heb sinds een week mijn Giulietta 1.4 MultiAir 170pk SUPER uitvoering uit 2016. Dit betreft het 2e facelift model. Ik kom er echter ook niet uit welke olie er nou precies in moet. Dit is de Euro6 motor, toch? Dan zou er 0w30 c2 olie in moeten. Dit geven oliehandelaren ook aan als ik mijn kenteken invoer. Echter, als ik in mijn instructieboekje kijk (versie 3, 2015), staat er 5w40 c3 olie. Dus dan zou er een fout in het boekje moeten staan… Kan iemand duidelijkheid geven welke olie er nou precies in mijn blokkie moet?
Wat ik persoonlijk doe is gwn een beurtpakket bij qverde bekijken voor mijn auto, in mijn geval euro 5. Jou geval euro 6. Hier zit voor zover ik weet altijd de juiste olie bij. Dus ik ga daar vanop aan en haal die olie.
In jou geval is t deze als ik het goed heb: https://www.qverde.nl/qv21494
Dus ik denk indd 0w30 c2 spec olie
-
Voor jouw MA-module geldt inderdaad de 0W30.
-
Dank voor de reacties. Hebben jullie nog tips voor de beste olie waar de MA lekker op gaat?
Fiat raadt aan de Selenia Digitek 0w30 ACEA C2, maar deze is niet overal op voorraad. Zelf zag ik de Eurol Ultrance PSA 0W30 C2 olie als goed alternatief.
-
Ja hoor, ook Eurol, Kroon, Castrol, Shell, Motul noem maar op, zolang het maar een bekend merk is, dat aan de juiste ACEA en Fiat specificaties voldoet is dat een prima keuze.
-
Zo'n drie jaar geleden had ik dezelfde vraag over de juiste olie voor mijn Giuliatte 1.4 MA uit 2012. Bij 170.000 km (vlak na aankoop) kreeg ik een storing van de MA unit. Deze heb ik laten resetten en direct olie en multi-air filter gewisseld. De olie die ik gebruik is 5W40 van ENI met ACEA C3 spec. (conform qverde.nl voor de euro5 motor) Nu, inmiddels 230.000 km op de teller, nooit meer storingen gehad en motor loopt prachtig! Ik heb de olie iedere 10.000 km vervangen en het multi-air filter iedere 20.000 km. Tussen de verversingen in wordt er ook geen olie verbruikt. Mijn ervaring is dus erg positief met de 5W40 olie voor de "oudere" euro 5 motoren en ben dus niet overgestapt op 0W30 wat sommigen aanraden.
Echter zou ik ook met 0W30 dezelfde resultaten kunnen hebben behaald, dat zal ik nooit weten. Voor mijn lijkt de 5W40 ACEA C3 olie in ieder geval te voldoen.
Ik vermoed dat het "geheim" vooral in het tijdig verversen van de olie en het multi-air filter zit. De MA unit is vooral gevoelig voor oude en vervuilde olie.
-
Ik merk wel dat mijn Giuul wat olie verbruikt. Ze heeft nu 170k gelopen. Laatste verversing is bijna 10k km geleden. Omdat de MA motoren niet bekend staan als olieverbruikers, wil ik het toch wel even in de gaten houden. Dus ik ga even documenteren hoeveel ik heb bijgevuld bij welke km stand. Ze lekt in elk geval niet. Ik gebruik de 0w30 olie (Euro 6 motor). Deze is dunner dan 5w40. Misschien dat ze daarom wat sneller olie verbrandt… Ik laat mijn bevindingen nog wel weten.
-
Ik merk wel dat mijn Giuul wat olie verbruikt. Ze heeft nu 170k gelopen. Laatste verversing is bijna 10k km geleden. Omdat de MA motoren niet bekend staan als olieverbruikers, wil ik het toch wel even in de gaten houden. Dus ik ga even documenteren hoeveel ik heb bijgevuld bij welke km stand. Ze lekt in elk geval niet. Ik gebruik de 0w30 olie (Euro 6 motor). Deze is dunner dan 5w40. Misschien dat ze daarom wat sneller olie verbrandt… Ik laat mijn bevindingen nog wel weten.
Wat toevallig, ik merkte afgelopen week hetzelfde. 11k km geleden nieuwe multiair erop gezet en dus ook 0w30 erin.
-
Ik merk wel dat mijn Giuul wat olie verbruikt. Ze heeft nu 170k gelopen. Laatste verversing is bijna 10k km geleden. Omdat de MA motoren niet bekend staan als olieverbruikers, wil ik het toch wel even in de gaten houden. Dus ik ga even documenteren hoeveel ik heb bijgevuld bij welke km stand. Ze lekt in elk geval niet. Ik gebruik de 0w30 olie (Euro 6 motor). Deze is dunner dan 5w40. Misschien dat ze daarom wat sneller olie verbrandt… Ik laat mijn bevindingen nog wel weten.
Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max. Daarna dus steeds een klein beetje.
-
Ik vindt t persoonlijk niet extreem veel. Ik zou meer kijken als dit na verloop van tijd oploopt of stabiel blijft. Wanneer t stabiel blijft zou ik mij niet te veel zorgen maken. Mits je geen klachten hebt zoals extreem veel rook ontwikkeling bij een koude start of blauwe rook.
Mijn Giuul (2011 1.4 ma) verbuikt circa 200ml op 10k, als ik de zeer onduidelijk peilstok mag geloven hahaha.
Als voorbeeld hoe t ook anders kan. Een maatje van mij heeft een golf 1.2 tfsi van 2014 en die gaf aan dat hij in 20k al 10 liter olie bijgevuld heeft.... Voordeel is wel dat ie alleen t olie filter hoeft te wisselen, want de olie rouleert wel;)
Dus dan is het lang niet gek wat die van jou verbruikt.
-
Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max. Daarna dus steeds een klein beetje.
Het verbruik weten is het belangrijkste. Ik heb me laten vertellen dat tot één liter per 5000 km acceptabel is, al vind ik dat zelf wel erg veel. Goed bijhouden en tijdig bijvullen lijkt me de juiste koers. Door een variatie aan slijtages kan een auto een beetje olie verbruiken en is niet persé erg. Als de auto veel meer gaat verbruiken wordt het uiteraard wel een probleem. In de meeste gevallen is er sprake van olieverbruik door slijtage. Dit is nooit volledig te verhelpen, tenzij je de motor laat reviseren (wat vaak een dure aangelegenheid is).
Voor nu dus gewoon monitoren en op pijl houden ;)
-
Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max. Daarna dus steeds een klein beetje.
Het verbruik weten is het belangrijkste. Ik heb me laten vertellen dat tot één liter per 5000 km acceptabel is, al vind ik dat zelf wel erg veel. Goed bijhouden en tijdig bijvullen lijkt me de juiste koers. Door een variatie aan slijtages kan een auto een beetje olie verbruiken en is niet persé erg. Als de auto veel meer gaat verbruiken wordt het uiteraard wel een probleem. In de meeste gevallen is er sprake van olieverbruik door slijtage. Dit is nooit volledig te verhelpen, tenzij je de motor laat reviseren (wat vaak een dure aangelegenheid is).
Voor nu dus gewoon monitoren en op pijl houden ;)
Oke, en voortaan wat dikkere olie gebruiken? Of heeft dat geen zin? Volgens mij mag ik ook 5W40 gebruiken ipv 0W30. Ik wissel de olie in elk geval elke 15k km. Uiteraard met originele oliefilter.
-
Na een kleine 3000km moest ik 400ml bijvullen. Dit is wel aardig in lijn met hoeveel ie normaal verbruikt. Is dit zorgelijk? Ze verbruikt de eerste 1000km het meeste als ik net heb bijgevuld tot de max. Daarna dus steeds een klein beetje.
Het verbruik weten is het belangrijkste. Ik heb me laten vertellen dat tot één liter per 5000 km acceptabel is, al vind ik dat zelf wel erg veel. Goed bijhouden en tijdig bijvullen lijkt me de juiste koers. Door een variatie aan slijtages kan een auto een beetje olie verbruiken en is niet persé erg. Als de auto veel meer gaat verbruiken wordt het uiteraard wel een probleem. In de meeste gevallen is er sprake van olieverbruik door slijtage. Dit is nooit volledig te verhelpen, tenzij je de motor laat reviseren (wat vaak een dure aangelegenheid is).
Voor nu dus gewoon monitoren en op pijl houden ;)
Oke, en voortaan wat dikkere olie gebruiken? Of heeft dat geen zin? Volgens mij mag ik ook 5W40 gebruiken ipv 0W30. Ik wissel de olie in elk geval elke 15k km. Uiteraard met originele oliefilter.
Ik durf absoluut geen advies te geven over andere olie. Ik weet dat de oude multiair 5w40 moet hebben, en de module na 2014 0w30. wellicht dat de dikkere olie het verbruik doet afnemen, maar als dat tenkoste gaat van de multiair kan je beter af en toe wat olie erbij gooien
-
De multiair motoren zijn zeer gevoelig voor de juiste olie.
Dus zomaar dikkere olie gebruiken zou ik afraden.
Ik bedoel 1 litertje olie bijvullen gedurende 10.000km valt op zich nog wel mee.
-
Klopt. Dan behoud ik gewoon mijn huidige olie. En ik ga even berekenen wat het verbruik precies is. Iedereen bedankt voor de snelle reacties!