!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2015, 06:53:09 »
Maar als Ruud aangeeft dat er al  "Agip" in zit, heeft het geen zin om dan bij de dealer Selenia op te halen.

Ik zou dan wel weer 1 liter dezelfde "agip" erbij gooien...  Of gewoon rond de 20.000 a 25.000 km de plug eruit en verse olie erop.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2015, 08:51:31 »
Hoi Brinkerik,

dat was ook mijn idee. Dus nu gewoon bijvullen met olie die er reeds inzit en over zo'n 10.000 km als hij er 20k op heeft zitten weer olie verversen. Maar de vraag is wat dan?? Weer Agip erop?? Volgens mijn garage was dat hele goede olie. Weet ook niet of telkens van merk switchen zo bevorderlijk is voor het gevoelige stukje Multi air techniek. Iemand van jullie daar een idee of mening over??
*

Dixie
141

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA dist.
  • ***
    - Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2015, 12:19:13 »
Zolang die "andere" olie die je gaat gebruiken, dezelfde specificatie heeft als de Agip, maakt het niet uit welk merk je gebruikt.
*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2015, 21:47:39 »
Bij mijn weten schrijft Alfa Romeo de Selenia olie voor, dus het is zaak dat een andere olie, BV Agip, dezelfde specificaties heeft als die Selenia olie.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #19 Gepost op: 26 maart 2015, 00:07:56 »
Zolang die "andere" olie die je gaat gebruiken, dezelfde specificatie heeft als de Agip, maakt het niet uit welk merk je gebruikt.

Blijvend geen fan van mixen, ondanks gelijke spec.  Ieder merk heeft zijn eigen Dopes erin zitten.   
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #20 Gepost op: 26 maart 2015, 08:43:54 »
Precies ik ben ook geen fan van mixen dus als ik nu bij ga vullen komt er gewoon dezelfde in. De vraag was alleen of ik bij de volgende oliewissel wel zou kunnen switchen naar een merk die ook aan de specs voldoet!!
*

Dixie
141

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA dist.
  • ***
    - Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #21 Gepost op: 26 maart 2015, 11:50:38 »
Is geen enkel probleem.
Zolang die olie de specificaties heeft die de autofabrikant voorschrijft, kan je rustig naar een ander merk overstappen. (het verschil ga je ook echt niet merken !). Garages hebben ook niet constant de zelfde oliën. (kwestie van geld).
Wat de "dopes" betreft, kom je nooit te weten en is ook zeer minimaal.

Ander merk oliefilter, kan wel een verschil geven (b.v. in oliedruk). Dus gewoon origineel Alfa gebruiken, dan zit je safe.
Bovendien zit er (standaard) geen oliedrukmeter op je dashboard, dus die verschillen zie je ook niet. Wel jammer eigenlijk, want dat is best wel belangrijk.
*

MarkGTV
38

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 Mjet
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #22 Gepost op: 13 april 2015, 10:16:45 »
Zorg zowiezo dat je olie bijvuld die een C-3 specificatie heeft...
Deze is nl geschikt voor de Mulit-Air module...

De kans bestaat nl dat door olie met verkeerde spec. de module defect gaat. Volgens fabrieksvoorschiften is nl de olie met C-3 spec. hier wel geschikt voor...
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #23 Gepost op: 14 april 2015, 09:30:33 »
OK thnx voor de tip!!! Denk dat ik het dan inderdaad maar bij deolie (agip) houdt die er nu inzit. Voldoet aan als die specs blijkbaar! Even vraag van een andere orde. Is het goed te doen om zelf olie te verversen bij een giulietta? Vroeger bij de 33 deed ik het altijd zelf. Weet alleen niet of je bij de Giulietta ook overal goed bij kunt? Carterplug en oliefilter. Iermand daar ervaring mee?? Neem aan dat de plaat aan de onderkant er sowieso eerst af moet?
*

Pinda
244

  • Type Alfa: 156 1.9 JTD 16v SW
  • ***
    - Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #24 Gepost op: 14 april 2015, 15:36:22 »
Voor mijn 156 JTD gebruik ik ook 5-w40. Ik heb de Castrol Magnatec C3, die maar €29,- kost voor vijf liter bij olietekoop.nl
Brezan heeft dezelfde olie staan voor €78,- dat je het even weet.... ;)
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #25 Gepost op: 14 april 2015, 15:42:22 »
OK thnx voor de tip!!! Denk dat ik het dan inderdaad maar bij deolie (agip) houdt die er nu inzit. Voldoet aan als die specs blijkbaar! Even vraag van een andere orde. Is het goed te doen om zelf olie te verversen bij een giulietta? Vroeger bij de 33 deed ik het altijd zelf. Weet alleen niet of je bij de Giulietta ook overal goed bij kunt? Carterplug en oliefilter. Iermand daar ervaring mee?? Neem aan dat de plaat aan de onderkant er sowieso eerst af moet?

Je weet dat de meeste MA problemen vlak na een oliewissel opduiken?  :rolleyes: Het is niet alleen kwestie van de juiste olie, er schijnt nog een filtertje te zitten vlak bij de MA unit die je ook beter kunt vervangen.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2015, 12:59:07 »
Hoi Frank.
ja dat van die problemen na de oliewissel weet ik maar ooit moet de olie toch vervangen worden en liefst niet langer dan 20k mee rijden heb ik gehoord anders ook problemen.... Maar wat bedoel jij met een filter bij de MA module?? Kan hier zo 1,2,3 niet wat over googlen namelijk. Ben er wel nieuwsgierig naar namelijk!!
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #27 Gepost op: 2 mei 2015, 20:31:06 »
denk dat je daarvoor de MA unit moet verwijderen.is een zeef in het oliekanaal.

Als je geen olie kan vinden met de correcte Fiat 9.55535.S2 spec, neem er dan 1 van de duizenden die een MB229.51 goedkeuring hebben.  Die dekt dezelfde specs als fiat.

Ikzelf ben onder de indruk van shell Helix ultra extra diesel.  een Acea C3 olie die voldoet aan de verbruiksverminderingseisen van een C2 olie, en die voldoende alkaliniteit bezit om ook een A3/B4 label te krijgen.  dat gezegd zijnde, de dealer heeft een Total product gebruikt in mijn JTDM en ik merk dat ik hierbij ongeveer de helft minder regeneraties heb dan toen er Castrol Edge turbo diesel FST 5w-40 in zat.  soms wel 1300 km tussen regeneraties, en ik gebruik de goedkoopste merk diesel die ik kan vinden en rijd tegenwoordig nooit autosnelweg, meestal stads- en fileverkeer.
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2015, 21:55:19 »
Hoi Frank.
ja dat van die problemen na de oliewissel weet ik maar ooit moet de olie toch vervangen worden en liefst niet langer dan 20k mee rijden heb ik gehoord anders ook problemen.... Maar wat bedoel jij met een filter bij de MA module?? Kan hier zo 1,2,3 niet wat over googlen namelijk. Ben er wel nieuwsgierig naar namelijk!!

FYI.
Ik weet niet veel van die MA motoren. Maar toen ik laatst bij Vireo/Savali was, had de hoofdmonteur toevallig de importeur aan de lijn. Daarna sprak ik ze hier nog heel even over, omdat ze er nogal gefrustreerd over zijn. Maar het schijnt dat de MA motoren gewoon om de 10K hun olie moeten vervangen. Als dat gebeurt, dan is er totaal geen enkel probleem. Maar omdat dit qua marketing niet handig is blijkbaar, blijven ze gewoon die 20K roepen. Zowel de importeur als de leasemaatschappijen; die laatsten puur omdat ze de importeur napraten. Maar goed, de problemen die hierdoor komen, zouden dus simpelweg vermeden kunnen worden. Dus als je geen sores wilt, dan zou ik gewoon adviseren om je olie te laten vervangen om de 10K. Leasemaatschappij of niet.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #29 Gepost op: 3 mei 2015, 10:22:03 »
20k?  officieel moet je de oliemonitor volgen, wat 30k of meer betekent.