!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #30 Gepost op: 3 mei 2015, 18:44:11 »
Bij mij is er kroon oil ingekomen
Specialsynth msp 5w-40
Oliefilter weet ik even het merk niet meer.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #31 Gepost op: 4 mei 2015, 09:06:54 »
Citaat van: tanyamiaaaauw op  2 mei 2015, 21:55:19
Citaat van: tanyamiaaaauw op  2 mei 2015, 21:55:19
Hoi Frank.
ja dat van die problemen na de oliewissel weet ik maar ooit moet de olie toch vervangen worden en liefst niet langer dan 20k mee rijden heb ik gehoord anders ook problemen.... Maar wat bedoel jij met een filter bij de MA module?? Kan hier zo 1,2,3 niet wat over googlen namelijk. Ben er wel nieuwsgierig naar namelijk!!

FYI.
Ik weet niet veel van die MA motoren. Maar toen ik laatst bij Vireo/Savali was, had de hoofdmonteur toevallig de importeur aan de lijn. Daarna sprak ik ze hier nog heel even over, omdat ze er nogal gefrustreerd over zijn. Maar het schijnt dat de MA motoren gewoon om de 10K hun olie moeten vervangen. Als dat gebeurt, dan is er totaal geen enkel probleem. Maar omdat dit qua marketing niet handig is blijkbaar, blijven ze gewoon die 20K roepen. Zowel de importeur als de leasemaatschappijen; die laatsten puur omdat ze de importeur napraten. Maar goed, de problemen die hierdoor komen, zouden dus simpelweg vermeden kunnen worden. Dus als je geen sores wilt, dan zou ik gewoon adviseren om je olie te laten vervangen om de 10K. Leasemaatschappij of niet.


WTF?? Om de 10.000 km????? Jeetje dat is wel heel vaak zeg. Aan de andere kant: als dat de manier is om dure reparaties te voorkomen is het wel een goede tip!! Heb na de laatste oliewissel inmiddels al 10.000 gereden dus moet ik maar snel even gaan wisselen. in ieder geval bedankt voor de tip!! Wat me wel opvalt is dat als ik nu olie peil dat ie in 10.000 km nauwelijks iets verbruikt heeft en de olie nog goudkleurig is.
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #32 Gepost op: 4 mei 2015, 11:18:50 »
Hmmm dan ga ik hem maar even wisselen.
Gelukkig kan ik dat gratis doen bij mijn werk  :lol_hitting:
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #33 Gepost op: 4 mei 2015, 12:51:24 »
Sja, ik denk niet dat het zozeer met verbruik te maken heeft, maar mogelijk meer met vervuiling of verzadiging o.i.d. Voor de specifics zou ik Vireo/Savali anders gewoon even bellen. Vraag maar naar Roel of Marc.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #34 Gepost op: 4 mei 2015, 13:03:05 »
Nee dat geloof ik ook wel. Heeft waarschijnlijk niks met verbruik te maken. Maar de olie ziet er nog zo mooi schoon uit, maar dat zegt natuurlijk ook niks. Met het blote oog kun je natuurlijk nooit kleine deeltjes zien die mogelijk problemen zullen gaan veroorzaken. Zal van de week wel eens met die jongens/mannen bellen. Is in ieder geval de moeite waard dit even uit te zoeken!!!
*

rsh_scuderia
197

  • ***
    - Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #35 Gepost op: 17 september 2015, 10:04:43 »
Over twee weekjes ga ik mijn  MA Guil ophalen.
Er is niog een beurt uitgevoerd. Hier is er 5w-30 longlife olie toegevoegd. Is dit handig, of moet ik toch 5w-40 olie toevoegen?
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #36 Gepost op: 17 september 2015, 10:31:50 »
Zou er heel erg mee oppassen. er moet in ieder geval de spec op staan ACEA C3. Als dat er niet op staat NIET mee rijden. Zijn genoeg jongens die door verkeerde olie de MA module om zeep hebben geholpen. Voorgeschreven is dus 5W40 volsyntheet met ACEA C3!!!
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #37 Gepost op: 17 september 2015, 12:26:48 »
Bij mij het de MA module al kuren en moet ik eerdaags gaan vervangen, ik zou geen enkel risico nemen!

Mijn advies, koop Selenia Pure Energy 5W40 C3. Het kost wel wat, maar geloof me, de MA module vervangen kost 15X keer zo veel.

(Je kunt deze olie online o.a. vinden bij Qverde)
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

rsh_scuderia
197

  • ***
    - Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #38 Gepost op: 17 september 2015, 16:40:25 »
Dank voor de snelle reactie!
Ik ga eens kijken wat ik kan doen. Heb niet zo heel veel zin om mijn auto al vrij snel kwijt te zijn, al heb ik straks nog 6 maanden garantie. Gezeur en gedoe dankzij verkeerd onderhoud is altijd  :banghead:
*

OCJ
21

  • Type Alfa: Giulietta 2012
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #39 Gepost op: 2 maart 2016, 17:27:28 »
Zojuist via autobandenmarkt 2 2-literflessen originele selenia olie online gekocht. Geen bezorgkosten, totaal €45.

Was bij dealer, een Kia dealer die ook Fiat en Alfa doet. Hmmmm. Daar doen ze 0W30 erin omdat dat in de modellen gaat vanaf 2013. Dat spul zit dus in bulkvaten. Voor filters gebruiken zij Purflux. Ik ben er niet gerust op.
*

leonm
321

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #40 Gepost op: 3 maart 2016, 13:01:54 »
Welk merk filters ze gebruiken doet er niet veel toe. Purflux is niets mis mee.
Maar 0W30 lijkt me geen verstandige keuze...
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #41 Gepost op: 4 maart 2016, 15:50:00 »
Begint behoorlijk vermoeiend te worden dit. Zojuist door dealer zeer nadrukkelijk (!) op gewezen dat de olie die er nu in zit echt de verkeerde is (5w40 met juiste specs) en dat het echt 0w30 moet zijn. En dat dit is gewijzigd ivm de sneuvelende Multiairs. De facelift heeft het al en de preface moet het nu ook. Ik kan er gewoon niet bij dat een dealer het dan verkeerd zou adviseren, ze zeggen toch gewoon wat fiat verteld?  Neem aan dat ze deze olie toch in alle door hun onderhouden Giulietta's voorzien van deze olie en dat ze toch ontzettend gezeur krijgen als ze het verkeerd doen. Garage stond althans niet vol met kapotte Giulietta's.

*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #42 Gepost op: 4 maart 2016, 16:36:56 »
Citaat van: Wesley op  4 maart 2016, 15:50:00
Citaat van: Wesley op  4 maart 2016, 15:50:00
Begint behoorlijk vermoeiend te worden dit. Zojuist door dealer zeer nadrukkelijk (!) op gewezen dat de olie die er nu in zit echt de verkeerde is (5w40 met juiste specs) en dat het echt 0w30 moet zijn. En dat dit is gewijzigd ivm de sneuvelende Multiairs. De facelift heeft het al en de preface moet het nu ook. Ik kan er gewoon niet bij dat een dealer het dan verkeerd zou adviseren, ze zeggen toch gewoon wat fiat verteld?  Neem aan dat ze deze olie toch in alle door hun onderhouden Giulietta's voorzien van deze olie en dat ze toch ontzettend gezeur krijgen als ze het verkeerd doen. Garage stond althans niet vol met kapotte Giulietta's.

Daar is een simpele oplossing voor: bel eens met een paar andere dealers. Als ze allemaal hetzelfde zeggen als jouw dealer, dan is de oplossing voor het MA-probleem blijkbaar gevonden in de vorm van andere olie.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #43 Gepost op: 4 maart 2016, 16:51:37 »
Alfa dealer `t hooft in Doetinchem is heel duidelijk!! 1e generatie MOET 5w40 in!! ( selenia 5w40 pure energie)
Ook dealer Wim Prins geeft dit aan!!

Heb er even niet opgelet welk bouwjaar je auto is. in ieder geval bouwjaar 2010,2011 en volgens mij 2012 is het 5w40! generatie er na is het 0w30
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Welke olie? - 1.4MA
« Reactie #44 Gepost op: 4 maart 2016, 17:29:05 »
Citaat van: bekkie op  4 maart 2016, 16:36:56
Citaat van: bekkie op  4 maart 2016, 16:36:56
Citaat van: Wesley op  4 maart 2016, 15:50:00
Citaat van: Wesley op  4 maart 2016, 15:50:00
Begint behoorlijk vermoeiend te worden dit. Zojuist door dealer zeer nadrukkelijk (!) op gewezen dat de olie die er nu in zit echt de verkeerde is (5w40 met juiste specs) en dat het echt 0w30 moet zijn. En dat dit is gewijzigd ivm de sneuvelende Multiairs. De facelift heeft het al en de preface moet het nu ook. Ik kan er gewoon niet bij dat een dealer het dan verkeerd zou adviseren, ze zeggen toch gewoon wat fiat verteld?  Neem aan dat ze deze olie toch in alle door hun onderhouden Giulietta's voorzien van deze olie en dat ze toch ontzettend gezeur krijgen als ze het verkeerd doen. Garage stond althans niet vol met kapotte Giulietta's.

Daar is een simpele oplossing voor: bel eens met een paar andere dealers. Als ze allemaal hetzelfde zeggen als jouw dealer, dan is de oplossing voor het MA-probleem blijkbaar gevonden in de vorm van andere olie.

Alle dealers die aangesloten zijn bij hetzelfde netwerk zullen toch wel hetzelfde zeggen lijkt mij. Heb dit overigens destijds gedaan omdat er dus 0w30 ingedaan was. Daar werd gezegd bij navraag dat dit ook gewisseld was omwille sneuvelen multiair. Bleek toen sowieso verkeerde specs. Inderdaad daarna meerdere garages gebeld maar toen hoorde ik werkelijk alle oliesoorten voorbijkomen geloof ik. Uiteindelijk toch 5w40 op aanraden van hier ingedaan, maar gezien de waarschuwing die geloofwaardig over kwam plus het feit dat er iets loos is met mn Giulietta...

Als ik het trouwens goed begrijp moet je dus, indien nieuwe multiair dus wél 0w30 want dan krijg je neem ik aan de recente versie van de multiair van het 13model. Maar dat terzijde...

Wim Prins, Auto Zagato welke door hier toch als goed ervaren worden zeggen 5w40.


@klaverblad, mijn exemplaar komt uit eind '11