Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Alfabianco op 25 juni 2012, 09:40:53
-
Mijn oliepeil ligt op dit moment net onder het minimum (15.000km). Hebben jullie een tip welke olie ik het beste kan gebruiken voor de 1.4MA? In het instructieboekje staat dat er dezelfde olie in moet als er al reeds in zit...Maar uiteraard geen idee welke olie dat is
-
Motorkap open doen en recht vooruit op onderzijde motorkap aflezen wat ze aanbevelen, bij mij kleeft het daar vol van reclame en stickers van fabriek af...
-
Motorkap open doen en recht vooruit op onderzijde motorkap aflezen wat ze aanbevelen, bij mij kleeft het daar vol van reclame en stickers van fabriek af...
Thanks! Ik ga zo gelijk even kijken. Wat een logische Italiaanse plek zeg... Zoiets verwacht je natuurlijk ook niet in een boekje;-)
-
In het boekje staat het ook. Aanbevolen olie voor de benzineversies is volsynthetisch 5W-40
-
Nah boekje is te simpel;)
-
In het boekje staat het ook. Aanbevolen olie voor de benzineversies is volsynthetisch 5W-40
Dan kun je nog twaalf kanten uit, want dat zegt nog niets over de kwaliteit, alleen over de "dikte" ... Het moet Fiat norm 9.55535-S2 zijn of eventueel ACEA C3.
Door een "Italiaans contract" met FL Selenia (nu van Petronas) mag de Fiat groep formeel geen andere merken aanbevelen, of goedkeuren voor de Fiat normen. Er zijn inmiddels een aantal merken, die een soort "achterdeur-goedkeur" hebben. (het blijven tenslotte Italianen....:) )
Google maar "Fiat 9.55535-S2" en er komen er een aantal naar voren.
Ik zou in ieder geval opletten, dat de olie minimaal een ACEA C3 5W-40 is. De MultiAir hydrauliek is toch een beetje kieskeurig voor de oliekwaliteit.
-
Olie van Castrol, valvoline en helix zijn zeer goede olieen ! Is niks mis mee ! Ik heb 1x iets moeten bijvullen en merk niets en heb echt geen problemen !
-
nooit moeten bijvullen !
-
Nooit bijvullen wilt zeggen dat je niet het volgende hebt gedaan : "drive it like you stole it" ;)
-
Na 10500 km staat oliepeil 'half',alles ok dus.
Heb wel een busje olie bij...hopelijk om nooit te gebruiken!
Is ELF evolution sxr 5w30 olie,gekocht bij mijn VERDELER.
-
nooit moeten bijvullen !
Ook nog niets hoeven bijvullen. Controleer regelmatig en peil is nog strak bovenaan...
Over het 'ride it like you stole it', dat doe ik bijna elke rit naar mijn werk op een stuk waar het kan tussen twee rotondes. Verhaal zou zijn dat je nieuwe zuiger ringen flink belast in het begin zodat ze gelijk geen olie meer langs laten en als je 'opa' inrijd dat pas veel later is... mijn motto is dat als alles netjes warm is alles moet kunnen ;).
Ben nu in frankrijk en heb iets van 17K op juul
Trouwens geinig..met sleurhut eraan gewoon op de slofjes 130 halen op de tolweg (klein stukje) rest netjes 100 op de cruise en lekker in z'n 6 de berg op laten gaan (mits < 2krpm). voor je gevoel denk je terugschakelen maar het benzineverbruik is echt veel lager in zijn 6 dan 5 door de lagere toeren en waarschijnlijk gunstiger koppel toerental. (zelfde helling in 5 op cc bv 1/3,6 en in 6 4,4)
angelo.
-
Vandaag de 10000 km gepasseerd, in 9 weken! Een olie gepeild en staat keurig op max. Dus 0,0 olieverbruik! Mooi.
-
@dutchrod: Dan ben ik niet de enige met een sleurhut. Zaterdagnacht ri Italië met de Homecar 45 aan de knop. Ook ik zal eens kijken in welke versnelling de combinatie het lekkerste rijdt en het verbruikt nog enigszins acceptabel blijft. Wordt de eerste keer... eerst was de 159 1.8 de trekauto. Behoorlijk veel gemis aan koppel.
Oliepeil staat trouwens nog steeds goed...
-
Sorry voor het nieuw leven inblazen van deze relatief oude toppic.
Mijn 1.4 MA heeft nu 10.000 km na de laatste oliewissel gehad inclusief een zware snelle rit naar Oostenrijk op en neer. Nu pas staat de olie niet meer helemaal op max. Hoef nog niet per se bij te vullen dus maar zou het wel een prettig idee vinden als ik een litertje achter de hand heb. De garage waar ik de auto heb gekocht heeft er Agip olie op gedaan. Weet dat het dan het beste is dezelfde olie er op te doen om bij te vullen. Maar lees hier dat slechts een aantal merken de Fiat goedkeuring hebben en dat voor zover ik kan zien Agip daar (nog) niet bij staat. Wat is dan wijsheid. Gewoon dezelfde olie erbij doen en bij de volgende wissel eventueel de goedgekeurde olie erin of gewoon voor altijd bij de agip blijven en niet meer wisselen? Wil uiteraard voor zover mogelijk alle narigheid met de MA module voorkomen.
-
Als je twijfeld gewoon een litertje bij de dealer halen !
-
Maar als Ruud aangeeft dat er al "Agip" in zit, heeft het geen zin om dan bij de dealer Selenia op te halen.
Ik zou dan wel weer 1 liter dezelfde "agip" erbij gooien... Of gewoon rond de 20.000 a 25.000 km de plug eruit en verse olie erop.
-
Hoi Brinkerik,
dat was ook mijn idee. Dus nu gewoon bijvullen met olie die er reeds inzit en over zo'n 10.000 km als hij er 20k op heeft zitten weer olie verversen. Maar de vraag is wat dan?? Weer Agip erop?? Volgens mijn garage was dat hele goede olie. Weet ook niet of telkens van merk switchen zo bevorderlijk is voor het gevoelige stukje Multi air techniek. Iemand van jullie daar een idee of mening over??
-
Zolang die "andere" olie die je gaat gebruiken, dezelfde specificatie heeft als de Agip, maakt het niet uit welk merk je gebruikt.
-
Bij mijn weten schrijft Alfa Romeo de Selenia olie voor, dus het is zaak dat een andere olie, BV Agip, dezelfde specificaties heeft als die Selenia olie.
-
Zolang die "andere" olie die je gaat gebruiken, dezelfde specificatie heeft als de Agip, maakt het niet uit welk merk je gebruikt.
Blijvend geen fan van mixen, ondanks gelijke spec. Ieder merk heeft zijn eigen Dopes erin zitten.
-
Precies ik ben ook geen fan van mixen dus als ik nu bij ga vullen komt er gewoon dezelfde in. De vraag was alleen of ik bij de volgende oliewissel wel zou kunnen switchen naar een merk die ook aan de specs voldoet!!
-
Is geen enkel probleem.
Zolang die olie de specificaties heeft die de autofabrikant voorschrijft, kan je rustig naar een ander merk overstappen. (het verschil ga je ook echt niet merken !). Garages hebben ook niet constant de zelfde oliën. (kwestie van geld).
Wat de "dopes" betreft, kom je nooit te weten en is ook zeer minimaal.
Ander merk oliefilter, kan wel een verschil geven (b.v. in oliedruk). Dus gewoon origineel Alfa gebruiken, dan zit je safe.
Bovendien zit er (standaard) geen oliedrukmeter op je dashboard, dus die verschillen zie je ook niet. Wel jammer eigenlijk, want dat is best wel belangrijk.
-
Zorg zowiezo dat je olie bijvuld die een C-3 specificatie heeft...
Deze is nl geschikt voor de Mulit-Air module...
De kans bestaat nl dat door olie met verkeerde spec. de module defect gaat. Volgens fabrieksvoorschiften is nl de olie met C-3 spec. hier wel geschikt voor...
-
OK thnx voor de tip!!! Denk dat ik het dan inderdaad maar bij deolie (agip) houdt die er nu inzit. Voldoet aan als die specs blijkbaar! Even vraag van een andere orde. Is het goed te doen om zelf olie te verversen bij een giulietta? Vroeger bij de 33 deed ik het altijd zelf. Weet alleen niet of je bij de Giulietta ook overal goed bij kunt? Carterplug en oliefilter. Iermand daar ervaring mee?? Neem aan dat de plaat aan de onderkant er sowieso eerst af moet?
-
Voor mijn 156 JTD gebruik ik ook 5-w40. Ik heb de Castrol Magnatec C3, die maar €29,- kost voor vijf liter bij olietekoop.nl
Brezan heeft dezelfde olie staan voor €78,- dat je het even weet.... ;)
-
OK thnx voor de tip!!! Denk dat ik het dan inderdaad maar bij deolie (agip) houdt die er nu inzit. Voldoet aan als die specs blijkbaar! Even vraag van een andere orde. Is het goed te doen om zelf olie te verversen bij een giulietta? Vroeger bij de 33 deed ik het altijd zelf. Weet alleen niet of je bij de Giulietta ook overal goed bij kunt? Carterplug en oliefilter. Iermand daar ervaring mee?? Neem aan dat de plaat aan de onderkant er sowieso eerst af moet?
Je weet dat de meeste MA problemen vlak na een oliewissel opduiken? :rolleyes: Het is niet alleen kwestie van de juiste olie, er schijnt nog een filtertje te zitten vlak bij de MA unit die je ook beter kunt vervangen.
-
Hoi Frank.
ja dat van die problemen na de oliewissel weet ik maar ooit moet de olie toch vervangen worden en liefst niet langer dan 20k mee rijden heb ik gehoord anders ook problemen.... Maar wat bedoel jij met een filter bij de MA module?? Kan hier zo 1,2,3 niet wat over googlen namelijk. Ben er wel nieuwsgierig naar namelijk!!
-
denk dat je daarvoor de MA unit moet verwijderen.is een zeef in het oliekanaal.
Als je geen olie kan vinden met de correcte Fiat 9.55535.S2 spec, neem er dan 1 van de duizenden die een MB229.51 goedkeuring hebben. Die dekt dezelfde specs als fiat.
Ikzelf ben onder de indruk van shell Helix ultra extra diesel. een Acea C3 olie die voldoet aan de verbruiksverminderingseisen van een C2 olie, en die voldoende alkaliniteit bezit om ook een A3/B4 label te krijgen. dat gezegd zijnde, de dealer heeft een Total product gebruikt in mijn JTDM en ik merk dat ik hierbij ongeveer de helft minder regeneraties heb dan toen er Castrol Edge turbo diesel FST 5w-40 in zat. soms wel 1300 km tussen regeneraties, en ik gebruik de goedkoopste merk diesel die ik kan vinden en rijd tegenwoordig nooit autosnelweg, meestal stads- en fileverkeer.
-
Hoi Frank.
ja dat van die problemen na de oliewissel weet ik maar ooit moet de olie toch vervangen worden en liefst niet langer dan 20k mee rijden heb ik gehoord anders ook problemen.... Maar wat bedoel jij met een filter bij de MA module?? Kan hier zo 1,2,3 niet wat over googlen namelijk. Ben er wel nieuwsgierig naar namelijk!!
FYI.
Ik weet niet veel van die MA motoren. Maar toen ik laatst bij Vireo/Savali was, had de hoofdmonteur toevallig de importeur aan de lijn. Daarna sprak ik ze hier nog heel even over, omdat ze er nogal gefrustreerd over zijn. Maar het schijnt dat de MA motoren gewoon om de 10K hun olie moeten vervangen. Als dat gebeurt, dan is er totaal geen enkel probleem. Maar omdat dit qua marketing niet handig is blijkbaar, blijven ze gewoon die 20K roepen. Zowel de importeur als de leasemaatschappijen; die laatsten puur omdat ze de importeur napraten. Maar goed, de problemen die hierdoor komen, zouden dus simpelweg vermeden kunnen worden. Dus als je geen sores wilt, dan zou ik gewoon adviseren om je olie te laten vervangen om de 10K. Leasemaatschappij of niet.
-
20k? officieel moet je de oliemonitor volgen, wat 30k of meer betekent.
-
Bij mij is er kroon oil ingekomen
Specialsynth msp 5w-40
Oliefilter weet ik even het merk niet meer.
-
Hoi Frank.
ja dat van die problemen na de oliewissel weet ik maar ooit moet de olie toch vervangen worden en liefst niet langer dan 20k mee rijden heb ik gehoord anders ook problemen.... Maar wat bedoel jij met een filter bij de MA module?? Kan hier zo 1,2,3 niet wat over googlen namelijk. Ben er wel nieuwsgierig naar namelijk!!
FYI.
Ik weet niet veel van die MA motoren. Maar toen ik laatst bij Vireo/Savali was, had de hoofdmonteur toevallig de importeur aan de lijn. Daarna sprak ik ze hier nog heel even over, omdat ze er nogal gefrustreerd over zijn. Maar het schijnt dat de MA motoren gewoon om de 10K hun olie moeten vervangen. Als dat gebeurt, dan is er totaal geen enkel probleem. Maar omdat dit qua marketing niet handig is blijkbaar, blijven ze gewoon die 20K roepen. Zowel de importeur als de leasemaatschappijen; die laatsten puur omdat ze de importeur napraten. Maar goed, de problemen die hierdoor komen, zouden dus simpelweg vermeden kunnen worden. Dus als je geen sores wilt, dan zou ik gewoon adviseren om je olie te laten vervangen om de 10K. Leasemaatschappij of niet.
WTF?? Om de 10.000 km????? Jeetje dat is wel heel vaak zeg. Aan de andere kant: als dat de manier is om dure reparaties te voorkomen is het wel een goede tip!! Heb na de laatste oliewissel inmiddels al 10.000 gereden dus moet ik maar snel even gaan wisselen. in ieder geval bedankt voor de tip!! Wat me wel opvalt is dat als ik nu olie peil dat ie in 10.000 km nauwelijks iets verbruikt heeft en de olie nog goudkleurig is.
-
Hmmm dan ga ik hem maar even wisselen.
Gelukkig kan ik dat gratis doen bij mijn werk :lol_hitting:
-
Sja, ik denk niet dat het zozeer met verbruik te maken heeft, maar mogelijk meer met vervuiling of verzadiging o.i.d. Voor de specifics zou ik Vireo/Savali anders gewoon even bellen. Vraag maar naar Roel of Marc.
-
Nee dat geloof ik ook wel. Heeft waarschijnlijk niks met verbruik te maken. Maar de olie ziet er nog zo mooi schoon uit, maar dat zegt natuurlijk ook niks. Met het blote oog kun je natuurlijk nooit kleine deeltjes zien die mogelijk problemen zullen gaan veroorzaken. Zal van de week wel eens met die jongens/mannen bellen. Is in ieder geval de moeite waard dit even uit te zoeken!!!
-
Over twee weekjes ga ik mijn MA Guil ophalen.
Er is niog een beurt uitgevoerd. Hier is er 5w-30 longlife olie toegevoegd. Is dit handig, of moet ik toch 5w-40 olie toevoegen?
-
Zou er heel erg mee oppassen. er moet in ieder geval de spec op staan ACEA C3. Als dat er niet op staat NIET mee rijden. Zijn genoeg jongens die door verkeerde olie de MA module om zeep hebben geholpen. Voorgeschreven is dus 5W40 volsyntheet met ACEA C3!!!
-
Bij mij het de MA module al kuren en moet ik eerdaags gaan vervangen, ik zou geen enkel risico nemen!
Mijn advies, koop Selenia Pure Energy 5W40 C3. Het kost wel wat, maar geloof me, de MA module vervangen kost 15X keer zo veel.
(Je kunt deze olie online o.a. vinden bij Qverde)
-
Dank voor de snelle reactie!
Ik ga eens kijken wat ik kan doen. Heb niet zo heel veel zin om mijn auto al vrij snel kwijt te zijn, al heb ik straks nog 6 maanden garantie. Gezeur en gedoe dankzij verkeerd onderhoud is altijd :banghead:
-
Zojuist via autobandenmarkt 2 2-literflessen originele selenia olie online gekocht. Geen bezorgkosten, totaal €45.
Was bij dealer, een Kia dealer die ook Fiat en Alfa doet. Hmmmm. Daar doen ze 0W30 erin omdat dat in de modellen gaat vanaf 2013. Dat spul zit dus in bulkvaten. Voor filters gebruiken zij Purflux. Ik ben er niet gerust op.
-
Welk merk filters ze gebruiken doet er niet veel toe. Purflux is niets mis mee.
Maar 0W30 lijkt me geen verstandige keuze...
-
Begint behoorlijk vermoeiend te worden dit. Zojuist door dealer zeer nadrukkelijk (!) op gewezen dat de olie die er nu in zit echt de verkeerde is (5w40 met juiste specs) en dat het echt 0w30 moet zijn. En dat dit is gewijzigd ivm de sneuvelende Multiairs. De facelift heeft het al en de preface moet het nu ook. Ik kan er gewoon niet bij dat een dealer het dan verkeerd zou adviseren, ze zeggen toch gewoon wat fiat verteld? Neem aan dat ze deze olie toch in alle door hun onderhouden Giulietta's voorzien van deze olie en dat ze toch ontzettend gezeur krijgen als ze het verkeerd doen. Garage stond althans niet vol met kapotte Giulietta's.
-
Begint behoorlijk vermoeiend te worden dit. Zojuist door dealer zeer nadrukkelijk (!) op gewezen dat de olie die er nu in zit echt de verkeerde is (5w40 met juiste specs) en dat het echt 0w30 moet zijn. En dat dit is gewijzigd ivm de sneuvelende Multiairs. De facelift heeft het al en de preface moet het nu ook. Ik kan er gewoon niet bij dat een dealer het dan verkeerd zou adviseren, ze zeggen toch gewoon wat fiat verteld? Neem aan dat ze deze olie toch in alle door hun onderhouden Giulietta's voorzien van deze olie en dat ze toch ontzettend gezeur krijgen als ze het verkeerd doen. Garage stond althans niet vol met kapotte Giulietta's.
Daar is een simpele oplossing voor: bel eens met een paar andere dealers. Als ze allemaal hetzelfde zeggen als jouw dealer, dan is de oplossing voor het MA-probleem blijkbaar gevonden in de vorm van andere olie.
-
Alfa dealer `t hooft in Doetinchem is heel duidelijk!! 1e generatie MOET 5w40 in!! ( selenia 5w40 pure energie)
Ook dealer Wim Prins geeft dit aan!!
Heb er even niet opgelet welk bouwjaar je auto is. in ieder geval bouwjaar 2010,2011 en volgens mij 2012 is het 5w40! generatie er na is het 0w30
-
Begint behoorlijk vermoeiend te worden dit. Zojuist door dealer zeer nadrukkelijk (!) op gewezen dat de olie die er nu in zit echt de verkeerde is (5w40 met juiste specs) en dat het echt 0w30 moet zijn. En dat dit is gewijzigd ivm de sneuvelende Multiairs. De facelift heeft het al en de preface moet het nu ook. Ik kan er gewoon niet bij dat een dealer het dan verkeerd zou adviseren, ze zeggen toch gewoon wat fiat verteld? Neem aan dat ze deze olie toch in alle door hun onderhouden Giulietta's voorzien van deze olie en dat ze toch ontzettend gezeur krijgen als ze het verkeerd doen. Garage stond althans niet vol met kapotte Giulietta's.
Daar is een simpele oplossing voor: bel eens met een paar andere dealers. Als ze allemaal hetzelfde zeggen als jouw dealer, dan is de oplossing voor het MA-probleem blijkbaar gevonden in de vorm van andere olie.
Alle dealers die aangesloten zijn bij hetzelfde netwerk zullen toch wel hetzelfde zeggen lijkt mij. Heb dit overigens destijds gedaan omdat er dus 0w30 ingedaan was. Daar werd gezegd bij navraag dat dit ook gewisseld was omwille sneuvelen multiair. Bleek toen sowieso verkeerde specs. Inderdaad daarna meerdere garages gebeld maar toen hoorde ik werkelijk alle oliesoorten voorbijkomen geloof ik. Uiteindelijk toch 5w40 op aanraden van hier ingedaan, maar gezien de waarschuwing die geloofwaardig over kwam plus het feit dat er iets loos is met mn Giulietta...
Als ik het trouwens goed begrijp moet je dus, indien nieuwe multiair dus wél 0w30 want dan krijg je neem ik aan de recente versie van de multiair van het 13model. Maar dat terzijde...
Wim Prins, Auto Zagato welke door hier toch als goed ervaren worden zeggen 5w40.
@klaverblad, mijn exemplaar komt uit eind '11
-
die van mij is van 2010 in 2013 is er een nieuwe multi air erin gekomen. toch moest er 5w40 in.
multiair is destijds vervangen door de alfa dealer in Apeldoorn ( wensink) deze heeft zijn dealerschap overgelaten aan bochane in Arnhem en Bochane heeft het weer overgelaten aan Kien in Velp. Er zijn dus dealers die niet graag (meer) aan alfa sleutelen :o
je kunt aan Prins of Zagato navragen of er andere specs in moet als de multiair vanaf 2013 is vervangen.
-
Ja nja is niet van toepassing bij mij, zover ik weet zit de originele er nog in. Was even brainstormen alleen
-
Ja nja is niet van toepassing bij mij, zover ik weet zit de originele er nog in. Was even brainstormen alleen
heb nogmaals een mail gestuurd naar Prins. heb de vraag voorgelegd als de multiair eind 2013 vervangen is of er dan wel 0w30 erin moet.
wordt vervolgd
-
Ik gebruik ook Selenia Pure Energy 5w-40 multiAir
-
Ja nja is niet van toepassing bij mij, zover ik weet zit de originele er nog in. Was even brainstormen alleen
heb nogmaals een mail gestuurd naar Prins. heb de vraag voorgelegd als de multiair eind 2013 vervangen is of er dan wel 0w30 erin moet.
wordt vervolgd
Mailtje werkplaats Prins.
Goedemorgen Henri,
De olie specificaties voor de Multiair zijn alsvolgt:
- Euro 5 motoren 5w40 star pure energy -
Euro 6 motoren 0w30 digitek pure energy
De multiair unit welke in een euro 6 zit, is gelijk aan de euro 5, dus zal de olie specificatie ongewijzigd moeten blijven.
Met vriendelijke Groet/ With kind regards/ Cordiali saluti.
Mark Kern (werkplaats)
Dus er is nooit een verbeterde multi air versie op de markt gekomen.
In ieder geval helemaal duidelijk!
-
30 is ook wel erg laag, zeker in de zomer met een volle auto op de autobaan en door de Alpen... :sign0135:
-
Was bij de dealer. Meegekeken in hun informatiebron. Tot 2013 gebruiken ze 5W40, daarna 0W30. Ik heb online olie gekocht bij Autobandenmarkt.nl en voor 2 blikken van 2 liter Selenia 5W40 was ik inclusief verzenden €45 kwijt.
Voor verversen moet de voorkant wel omhoog, de onderbeplating moet er nl af. Dat kost het meeste tijd. Oliefilterhuis heeft een dop van 27mm nodig. Bij mij zat olievuldop vast. Dat is een dop met een gat met groeven. In dat gat past een dop met ribbels die in die groeven passen. Die ribbels zitten op een klein vorkje dat aan het eind uit elkaar wordt gedrukt door een veer. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat wanneer je de dop te vast draait, het veertje ingedrukt wordt, de ribbels niet meer in de groeven passen maar er over heen glijden en daarmee de bovensta dop ratelend slipt in de onderdop. Zoals bij de benzinedop. Maar bij opendraaien doet ie hetzelfde. Dan heb je een tang nodig om de bovendop eraf te trekken, en daarna de onderdop aan een opstaand randje open te draaien.
(http://i1273.photobucket.com/albums/y409/Olav1604/Mobile%20Uploads/Assortie/E84DA41F-58B1-4649-90A4-3BDE683E1909_zpssptfopsc.jpg)
-
Nou, schiet mij maar in een kerstboom. Auto heeft onderhoudsbeurt gehad, een aangepaste want ik was zelf al zo handig geweest (not) om het afgelopen jaar het één en ander te laten vervangen. Werd me eerder weer dringend geadviseerd er 0w30 in te doen, zie ik nu op het blaadje met info voor de volgende beurt en welke olie erin moet: 5w40 C3.
-
Begint behoorlijk vermoeiend te worden dit. Zojuist door dealer zeer nadrukkelijk (!) op gewezen dat de olie die er nu in zit echt de verkeerde is (5w40 met juiste specs) en dat het echt 0w30 moet zijn. En dat dit is gewijzigd ivm de sneuvelende Multiairs. De facelift heeft het al en de preface moet het nu ook. Ik kan er gewoon niet bij dat een dealer het dan verkeerd zou adviseren, ze zeggen toch gewoon wat fiat verteld? Neem aan dat ze deze olie toch in alle door hun onderhouden Giulietta's voorzien van deze olie en dat ze toch ontzettend gezeur krijgen als ze het verkeerd doen. Garage stond althans niet vol met kapotte Giulietta's.
Daar is een simpele oplossing voor: bel eens met een paar andere dealers. Als ze allemaal hetzelfde zeggen als jouw dealer, dan is de oplossing voor het MA-probleem blijkbaar gevonden in de vorm van andere olie.
Ik blijf twijfelen over de type olie, ik heb een aantal specialisten gebeld en de ene volgt het boekje (= 5W-40 voor EURO5) en de andere raadt 0W-30 aan voor alle bouwjaren Giulietta, dus ook voor EURO5. Wanneer iemand hier meer over weet hoor ik dat heel graag!
-
Erg vreemd maar vooral erg vervelend dat hier kennelijk geen eensluidende conclusie over bestaat.
Het lijkt verdorie wel rocket science! :57:
-
Ja ik vind het ook ongekend! Blijkbaar doen ze het (of niet) op beide types (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f606.png)
-
Mijn Alfa dealer gebruikt 0W30, heeft daar goede ervaringen mee, was zijn uitleg.
-
Ik houdt gewoon altijd het boekje aan, dan weet je zeker dat je in ieder geval niks fout kan doen.
Zeker bij de Mito die ik hiervoor had (ook een MultiAir), altijd de voorschreven olie uit het boekje.
Ik leverde het altijd zelf aan waarna de garage het verving bij een beurt.
Prijs van de inbegrepen olie ( van de beurt) ging er daarna weer vanaf.
-
Ik houdt gewoon altijd het boekje aan, dan weet je zeker dat je in ieder geval niks fout kan doen.
Zeker bij de Mito die ik hiervoor had (ook een MultiAir), altijd de voorschreven olie uit het boekje.
Ik leverde het altijd zelf aan waarna de garage het verving bij een beurt.
Prijs van de inbegrepen olie ( van de beurt) ging er daarna weer vanaf.
En toch zit ik daarover te twijfelen, of je ook het boekje moet blijven aanhouden als er bij mijn Giulietta uit 2010, dus met een euro 5 motor, na het monteren van een nieuwe en gemodificeerde MA Module niet volgens de specificaties van de euro 6 motor moet gaan handelen.....
-
Is de multiar module van tegenwoordig anders ten opzichte van 2010?
Zover ik weet is daar namelijk door de jaren heen niets aan veranderd.
De olie die staat voorgeschreven (in het boekje) is gebaseerd op de Research & Development van Alfa Romeo (en Fiat) destijds voor dát type motorblok.
Je mag er vanuit gaan dat de engineers van deze motor hun best hebben gedaan om te zorgen dat alles zo lang mogelijk mee gaan.
Je kunt het negeren, maar weet wel dat het advies er niet voor niets staat.
Dus als je het boekje volgt: volg dan het advies uit het boekje die bij de auto komt, en niet eentje van 10 jaar later.
Tenzij dit natuurlijk wordt aangeraden door de fabrikant, waar (zover ik van weet) in dit geval geen sprake van is.
Daarnaast: Euro5 en Euro6 heeft meer te maken met de uitstoot van de motor (fijndeeltjes etc.) en niet zozeer met de gebruikte olie.
-
Is de multiar module van tegenwoordig anders ten opzichte van 2010?
Zover ik weet is daar namelijk door de jaren heen niets aan veranderd.
Jazeker! Die is compleet anders. In 2012 of 2013 is de eerste modificatie geweest, die heb ik toen erin gekregen. Zit in nu nog in, trouwens.
In 2014 of 2016 is bij mijn weten de tweede modificatie geweest, nu zijn ze echt heel betrouwbaar.
Uiteraard enkel onder de voorwaarde dat de goede olie erin gaat.
-
Blijft dan weer de vraag wat de goede olie is. Bij mijn Giulietta (2011) is de multiairunit vorig jaar stuk gegaan bij +-90000 km.
Er is dus een nieuwe unit ingekomen en verwacht dus ook dat dit één van de nieuwe generatie is.
Op aanraden van het onderhoudsbedrijf waar ik zit is er toen 0W30 C2 ingekomen (wel eerst geflusht). Ik keek daar vreemd van op, omdat er 5W40 C3 in zat.
Ik heb toen diverse dealers/specialisten aangeschreven met de vraag welke olie zij adviseren voor mijn auto (bouwjaar 2011 met nieuwe multiairunit).
Daaruit kwam naar voren dat de één 0W30 C2 aanraad en de andere 5W40 C3. De meningen waren ongeveer 50/50.
Kortom: het heeft mij weinig duidelijkheid gegeven, maar na een jaar met 0W30 C2 heb ik gelukkig nog geen problemen weer gehad.
-
Inderdaad, ik ervaar ook verdeelde meningen en advies, ongeveer 50/50.
Mijn Giulietta heeft "al" 178.000 gereden, maar ik weet niet of de vorige eigenaar de multiair unit ooit heeft vervangen. Zo niet, zal ik ooit nog wel aan de beurt komen...
Zoals ik al eerder schreef, ik ga toch weer voor de 5W-40, van Selenia. Daar mag mijn multiair unit lekker van gaan snoepen.
Eigenlijk jammer dat die kleinere uitgeknepen motoren, met die high-tech fratsen om het toch nog van z'n plek te laten komen, met relatief veel vermogen zo kritisch zijn en waarschijnlijk niet zo lang meegaan als de wat minder "eco" motoren. Vraag me af of het onderaan de streep loont qua uitstoot, slijtage, afschrijving, etc. Maar toegegeven; ik vind het knappe engineering die multiair motor, wat een heerlijke en leuke motor! Leuk geluid, goed verbruik (als je zuinig wilt rijden) maar ook lekker pittig in een breed toeren bereik. Vind het magisch blokje! Zou hem niet willen verruilen voor die slechte THP's of TSI's ;-)
-
Is de multiar module van tegenwoordig anders ten opzichte van 2010?
Zover ik weet is daar namelijk door de jaren heen niets aan veranderd.
Jazeker! Die is compleet anders. In 2012 of 2013 is de eerste modificatie geweest, die heb ik toen erin gekregen. Zit in nu nog in, trouwens.
In 2014 of 2016 is bij mijn weten de tweede modificatie geweest, nu zijn ze echt heel betrouwbaar.
Uiteraard enkel onder de voorwaarde dat de goede olie erin gaat.
compleet anders? Kun je uitleggen wat er anders aan is? Lijkt mij namelijk erg sterk dat er enige modificatie aan is geweest. Ik weet dat er verschillende onderdeelnummers zijn, maar een daadwerkelijke hardwarematige verandering?
-
Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. Heb 2 jr geleden zelf mijn MA module vervangen.
Echt geen wereld klus. Gekocht bij Tuynder. Op mijn vraag wat of er verbeterd was gaf hij aan dat er wel een verbetering
was geweest ,maar details kon hij ook niet geven. Was aan de buitenkant ook niet te zien wat veranderd was Zo maar wat roepen hebben we niets aan.
Zelf zou ik me kunnen indenken dat er een andere schroefdraad is toegepast voor de plunjers of een betere borging hiervan??
-
compleet anders? Kun je uitleggen wat er anders aan is? Lijkt mij namelijk erg sterk dat er enige modificatie aan is geweest. Ik weet dat er verschillende onderdeelnummers zijn, maar een daadwerkelijke hardwarematige verandering?
In 2012 gebeurde er een aanpassing, met betere dichtingen/rubbers in het multi-air systeem, er geen verschil zichtbaar (las ik ooit op het Italiaanse forum)
In 2014/2015 kwam de Euro 6 versie, toen veranderde er niets aan de multi-air, maar kwam er wel een totaal andere Eprom voor de motor sturing
-
compleet anders? Kun je uitleggen wat er anders aan is? Lijkt mij namelijk erg sterk dat er enige modificatie aan is geweest. Ik weet dat er verschillende onderdeelnummers zijn, maar een daadwerkelijke hardwarematige verandering?
In 2012 gebeurde er een aanpassing, met betere dichtingen/rubbers in het multi-air systeem, er geen verschil zichtbaar (las ik ooit op het Italiaanse forum)
In 2014/2015 kwam de Euro 6 versie, toen veranderde er niets aan de multi-air, maar kwam er wel een totaal andere Eprom voor de motor sturing
Heb je toevallig enig idee hoe je kan achterhalen of een Giulietta uit 2012 de nieuwe MA module heeft? Aan de motorcode bijvoorbeeld?
-
via eper en het "numero ricambi" dat je op de slotplaat van de motorkap vindt.