!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Robert77
4

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK TCT
  • *
    - Startende Alfist
Welke olie voor 1.4 Multiair 170PK TCT
« Gepost op: 27 maart 2024, 12:01:34 »
Hallo allemaal,

Ik heb een paar weken geleden een prachtige Giulietta uit 2012 gekocht (van een particulier). Aan de staat van de auto en de stempeltjes in het boekje kan ik zien dat de auto netjes onderhouden is. Meer onderhoudshistorie heb ik niet. Ik heb nog wel geprobeerd deze te achterhalen door de garages van de stempels te mailen maar zonder succes.

Waar ik het meest in geinteresseerd ben is het type olie. Ik begreep dat dit afhankelijk is van de Multiair-module. 5w40 C3 voor eerdere versies, 0w30 C2 voor latere versies. Ik weet dus niet of de module al eens is vervangen. Kan ik dat ergens zien? Misschien door hem aan de computer te hangen? Als ik dit weet te achterhalen, moet ik dan nog voor een specifiek merk kiezen.

Een andere vraag: de auto is in 2018/2019 geimporteerd vanuit Duitsland, dit wist ik toen ik hem kocht. En bij de papieren zitten 2 rekeningen van een Alfa Dealer uit Duitsland. In september 2015 is de complete motor vervangen bij een km-stand van 37.456. Onder coulance want op alles kreeg de eigenaar 55% korting. Totaal van de rekening: € 5.868,21. Ik mag er van uit gaan dat dat een splinternieuwe motor is geweest, toch? Als dat zo is, kan ik er dan van uit gaan dat de motor 37.456 km minder heeft gelopen dan de auto zelf (momenteel 146k)? Is er kans dat toen de multiair-module toen ook is vervangen of is dat niet nodig bij een motorwissel?

Alvast bedankt voor de reacties.
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Welke olie voor 1.4 Multiair 170PK TCT
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2024, 13:16:10 »
De Multiair module vormt een groot deel van de kop van het motorblok en behoort tot de basis van de motor. Als een nieuwe motor is geplaatst, was de multiair module ook nieuw.
Mocht je meer informatie kunnen vinden of een nieuwe motor of een ruilmotor is geplaatst, dan weet je dus ook over de staat van de multiair destijds.

Of bij een rekening van €5800 (dit is het totaal vóór de 55% er af ging?) een nieuwe motor is geplaatst vind ik lastig te zeggen. Beetje jong gebruikte ruilmotor kom je rond de 3K tegen, dan zou de rest het demonteren en monteren kunnen zijn, inclusief dan ook gelijk misschien nieuwe koppeling etc. Zou me niet verbazen als er een gebruikt blok is ingegaan maar misschien weten anderen beter de kosten van een ongebruikt 1.4MA blok?
*

Robert77
4

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welke olie voor 1.4 Multiair 170PK TCT
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2024, 14:23:57 »
Die 5.800 is na korting. Voor korting komen de kosten op 13.040. Lijkt mij dat voor dat geld er geen gebruikte motor in is gegaan. Ook gezien het feit dat dit slechts 3 jaar na aanschaf heeft plaatsgevonden. Zijn ook nog eens Duitse prijzen. Ik kan proberen meer info in te winnen bij de Duitse dealer maar ik acht de kans klein dat ze daar na al die jaren nog iets over weten te vertellen. De losse motor staat voor 7.190,29 ex BTW op de factuur. De rest is kleine materialen en arbeid.

Op de rekening staat ook Ansaugkruemmer (€ 384,53), Ueberh Turbolader € 874,54) en Waermetausher (€ 259,79).  Als ik het goed heb is dat het inlaatspruitstuk, de turbo en die derde vertaalt Google naar warmtewisselaar??? Alle prijzen na korting.

Bij de papieren zitten ook wat groene kaarten met naam en adres van de vorige eigenaar (dat was niet de persoon waarvan ik hem hem gekocht). Misschien eens een ouderwetse brief sturen om wat meer info te achterhalen :-)
*

Niels G60
426

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Welke olie voor 1.4 Multiair 170PK TCT
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2024, 18:04:05 »
Voor dat bedrag kan je idd uitgaan dat er een fabriek nieuw motor in is gekomen, en daar zit de module al op.

De 2015 zou normaal gesproken op 0W30 gaan. Zou dat aanhouden, net als wanneer de module zelf vervangen zou zijn.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2