!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

millemiglia
32

  • *
    - Startende Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #30 Gepost op: 2 februari 2011, 09:17:16 »
Citaat van: Arnoud504;3033
En is het nodig om de accu te ontkoppelen voordat ik ga friemelen met draadjes achter het dashboard?

Neuh lijkt me niet, 12V ga je niet dood aan als je dat op je mieter krijgt. En mocht je kortsluiting veroorzaken klapt er hooguit een zekering uit.
*

Arnoud504
229

  • ***
    - Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #31 Gepost op: 2 februari 2011, 09:24:24 »
Citaat van: millemiglia;3035
Ik vind het zelf een mooiere oplossing om 12V weg te halen bij de radio, die zit immers recht onder dat bakje.

Dank voor je reactie. Het probleem is echter dat als ik het bakje eruit schroef, daaronder ook gewoon een zo goed als dicht dashboard zit. Ik zou graag weten hoe ik zonder de halve auto te demonteren (blijft lease...) in het bakje kan komen.
Giulietta 1.4MA - Savali/Ragazzon/Bilstein/Eibach
Peugeot 504 Coupe 1ste type (1972)
Verleden:
GT 2.0 JTS Distinctive
Giulietta 1.4MA
*

millemiglia
32

  • *
    - Startende Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #32 Gepost op: 2 februari 2011, 09:36:55 »
Citaat van: Arnoud504;3037
Dank voor je reactie. Het probleem is echter dat als ik het bakje eruit schroef, daaronder ook gewoon een zo goed als dicht dashboard zit. Ik zou graag weten hoe ik zonder de halve auto te demonteren (blijft lease...) in het bakje kan komen.

Ik ga waarschijnlijk vanavond mijn parrot inbouwen, dan laat ik wel weten wat ik aantref.
*

millemiglia
32

  • *
    - Startende Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #33 Gepost op: 2 februari 2011, 09:41:40 »
Overigens voor de mensen die blue&me hebben... het is ook mogelijk de voeding te halen via de usb aansluiting in het dashboard kastje. Ook dat scheelt een draadje dwars door je auto.
*

Arnoud504
229

  • ***
    - Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #34 Gepost op: 2 februari 2011, 10:10:11 »
Citaat van: millemiglia;3039
Overigens voor de mensen die blue&me hebben... het is ook mogelijk de voeding te halen via de usb aansluiting in het dashboard kastje. Ook dat scheelt een draadje dwars door je auto.

Yep, die optie wilde ik dus toepassen. Succes met de parrot vanavond en ik hoor wel wat voor zaken je tegen gekomen bent.
Giulietta 1.4MA - Savali/Ragazzon/Bilstein/Eibach
Peugeot 504 Coupe 1ste type (1972)
Verleden:
GT 2.0 JTS Distinctive
Giulietta 1.4MA
*

Ma0tt
232

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB 120pk
  • ***
    - Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #35 Gepost op: 2 februari 2011, 14:05:45 »
Kijk er ook naar uit. Mss een paar foto's van het binnenwerk als je een momentje tijd moest hebben ?:)
Ikzelf heb geen blue&me , dus geen usb poort in het dashboard kastje. Zal m'n spanning dus ergens anders moeten vandaan halen. Geen idee wat de beste alternatieve plaatsen zijn behalve de radio?
Sowieso moet ik eerst nog een gps aanschaffen dus nog ene tijdje duren voor ik begin in te bouwen, had aan een garmin gedacht of een alternatief met iGO software er op.
*

millemiglia
32

  • *
    - Startende Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #36 Gepost op: 4 februari 2011, 10:58:52 »
Als je de metalen strip van het dashboard afhaalt kun je bij het verlichtingslampje voor het dashboard kastje, je zou daar 12V vandaan kunnen halen. Als je daarna de radio er even uit schroeft (4x torque) kun je richting het dashboard bakje met je draadje.

Als je alleen in het bakje wilt boren en niet in de auto zelf is de ruimte beperkt, slechts aan een zijde is wat ruimte. Maar het is zeker wel mogelijk om bijvoorbeeld een chassisdeeltje voor laagspanning te monteren (die zijn nl. een stuk kleiner als een standaard sigarettenaansteker chassisdeel).
*

Arnoud504
229

  • ***
    - Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #37 Gepost op: 4 februari 2011, 11:02:24 »
Citaat van: millemiglia;3227
Als je de metalen strip van het dashboard afhaalt kun je bij het verlichtingslampje voor het dashboard kastje, je zou daar 12V vandaan kunnen halen. Als je daarna de radio er even uit schroeft (4x torque) kun je richting het dashboard bakje met je draadje.

Als je alleen in het bakje wilt boren en niet in de auto zelf is de ruimte beperkt, slechts aan een zijde is wat ruimte. Maar het is zeker wel mogelijk om bijvoorbeeld een chassisdeeltje voor laagspanning te monteren (die zijn nl. een stuk kleiner als een standaard sigarettenaansteker chassisdeel).

Thanks! Ik ga asap eens aan de slag.
Giulietta 1.4MA - Savali/Ragazzon/Bilstein/Eibach
Peugeot 504 Coupe 1ste type (1972)
Verleden:
GT 2.0 JTS Distinctive
Giulietta 1.4MA
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #38 Gepost op: 5 februari 2011, 00:11:10 »
Is het niet mogelijk om de optionele TomTom aansluiting mee te bestellen en deze dan om te bouwen voor een gewone TomTom of vergelijkbaar apparaat? De aansluiting biedt hopelijk de 12V aansluiting.

Ik heb in m'n huidige auto overigens een Kuda console voor m'n TomTom. De console is met leer bekleed en ziet er goed uit. Deze is alleen nog niet voor de Guilietta Leverbaar, maar dat is een kwestie van tijd.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #39 Gepost op: 9 februari 2011, 15:05:12 »
Citaat van: millemiglia;2562
Interessant, zou je eens kunnen omschrijven hoe je het gemaakt? Waar je de voedingsspanning vandaan hebt gehaald en hoe en waarmee je de tomtom gemonteerd hebt?

 
Ik heb de Tom Tom live editie. Bij de Halfords een bevestigingsrondje gehaald € 4,95, anders blijft hij niet zitten. De zuignap plakt alleen op glas en dat is hiermee opgelost.
Eerst lampje in dashboardkastje verwijderen met een kleine schroevendraaier. Dan vakje openen boven op je dashboard, inleg rubber verwijderen. Daar zitten 2 schroeven, deze ook verwijderen en je haalt in 1 keer de bak eruit. Met een ijzerdraadje ga je dan door je opening van het lampje, this fff zoeken maar lukt makkelijk. Als deze erdoor is maak je je aansluiting van je tomtom (USB) hieraan vast en trekt hem terug. Klein keepje achter je lampje in stof insnijden en het lampje kan teruggeplaatst worden. Dan klein gaat in de bak boren (onzichtbaar want het rubbertje komt er weer overheen. Kabel en doorheen en ook de bak kan weer terug. Rondje (Halfords) aan de binnenkant klep plakken en TomTom vastmaken. Het enige wat ik nu hoef te doen bij gebruik van mijn nav is de klep open, Tom Tom buigen en starten maar. Ik hoop dat je het begrijpt.
 
Succes.
*

Ma0tt
232

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB 120pk
  • ***
    - Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2011, 11:49:16 »
Iemand soms enig idee waar de optie "TomTom voorbereiding" zijn(usb) voeding vandaan haalt ? Waarschijnlijk is er standaard al ergens een aansluiting voorzien waar dit aan te sluiten valt, vermoedelijk op de radio?
*

jnieuw
35

  • *
    - Startende Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2011, 18:07:25 »
Ik ben afggelopen w-end bezig geweest om de tomtom in te bouwen volgens het stappen plan van Alfabouncer. Alleen stap 2 kreeg ik niet voor elkaar om de usbkabel van het bakje naar het gat van het lampje te geleiden. Als je het bakje eruit hebt zit er een klein gat onder vanwaar je naar het lampje zou moeten kunnen. Ik heb het beide kanten geprobeerd maar het lukte niet. Ik heb vervolgens de metalen strip op het dashboard verwijderd (rechts bij het luchtrooster zachtjes trekken en het ding klikt los vervolgens 4 torx schroeven van de radio verwijderen en nu kan de radio eruit dan heb je meer ruimte om de kabel te geleiden. klein keepje maken bij het lampje in de stof voor de kabel en de zaak terug plaatsen. De Tomtom heb ik aangesloten via een aangepast usb hubje op de usb poort en dit werkt perfect.
 
Ik loop nog alleen nog tegen het probleem aan dat als ik de usb stick op een andere poort aansluit hij niet herkend wordt door B&M? Ik heb het met een andere niet geprepareerde usb hub geprobeerd en ook dan wordt hij niet herkend. Tevens 2 verschillende USB sticks gebruikt en als ik ze direct aansluit werken ze en worden ze herkend, maar via een (wel of niet geprepareerde) hub (4poorts) niet. en dat is mooi #$@$#@ want dan kan ik dus niet en tomtom opladen en MP3's luisteren. Zijn er meer mensen die hier tegenaanlopen of dit juist wel werkende hebben??
 
Vanmiddag zelfs geprobeerd B&M te flashen naar 5.5 volgens de procdure van Alfa maar dit start niet (dus of de versie die erin zit is nieuwer of niet voor de Giulietta, maar kan me niet voorstellen dat dit verschillend zou zijn per type).
 
suggesties hulp van harte welkom
 
 
De strijd  woensdag gewonnen (nog geen tijd gehad om te posten) nadat ik twee usb verlengkabels samen had gevoegd tot 1 met stekker en 2 contra's werkte de zaak wel, dus moest er in de hubjes iets gebeuren. Ik heb vervolgens de 2 data lijnen die binnen komen op de hub doorgezet (2 draadjes gesoldeerd) naar de uitgaande zijde en zo eigenlijk de printplaat omzeild (voor de datalijnen, niet voor + en -) HET WERKT
Huidig: Tonale PHEV Q4 Edizione Speciale
Gehad: Giulietta 2.0 JTDM | MiTo 1.4 Turbo | 147 GTA | 147 1.9 JTD16v | 147 1.9 JTD | 146 1.6 TS | 33 QV
*

Arnoud504
229

  • ***
    - Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #43 Gepost op: 17 mei 2011, 15:47:15 »
Mijn dealer bood aan om voor een uurtje arbeidsloon een usb kabel door te trekken naar het bakje bovenop en achter het dashboard aan te sluiten voor stroom. Leek me een prima deal!
 
Perfecte oplossing op deze manier. Iphone houder past perfect in het bakje, dus openklappen iphone erin en wegrijden. Perfect!
Giulietta 1.4MA - Savali/Ragazzon/Bilstein/Eibach
Peugeot 504 Coupe 1ste type (1972)
Verleden:
GT 2.0 JTS Distinctive
Giulietta 1.4MA
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Zelf inbouwen navigatie.
« Reactie #44 Gepost op: 19 mei 2011, 10:13:31 »
is ook best een mooi plan. Nu kost het qua werkelijke tijd hooguit een minuutje of 10-15, dus een uurloon is wellicht wat gortig. Zit materiaal er ook bij?
Aan de andere kant gaat het om een paar tientjes..

Heb je een fotootje van hoe het eruit komt te zien?
Forza! - QV Savali - Argento Alfa