!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Gepost op: 4 juli 2016, 12:19:52 »
Beste,

Ik sta met mijn 1.4 ma air voor een grote beurt en APK bij 120.000 km. Dus inlc distr riem, Multi riem en waterpomp.

Aangezien we net een klassieker voor de hobby hebben gekocht (Fiat 500) wil ik een beetje op de kleintjes letten en zoveel mogelijk zelf onderhoud uitvoeren.
Distributieriem ga ik zelf niet aan beginnen maar dacht olie verversen en filters, boegies, dat kan ik goed zelf. Heb ik al eens eerder gedaan namelijk met mijn twee linkerhanden.

Enige waar ik een vraag over heb is eigenlijk het olie zeefje of filter in de cilinderkop tbv Multi air. Kan ik die ook zelf vervangen of os dat dermate lastig (om bij te komen) dat ik dat ook maar aan de garage moet overlaten??

Oja, ik had ooit ergens een "how-to-do" voorbij zien komen ivm bougies vervangen maar die kan ik nergens meer vinden. Heeft iemand de link nog voor me???

Alvast bedankt
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2016, 17:18:24 »
Multiair filter is echt heel gemakkelijk om zelf te doen. Echter als je toch de distributieriem laat vevangen.....laat ze dan direct de multiair filter doen. Filter zit namelijk achter de kap van de distributie. Filter is met een inbus los te draaien. Nieuwe erin en klaar is kees. Is voor de garage een minuut extra werk. Filter kost bij tuynder rond de €28,-  Ex btw dus ff navragen wat de garage ervoor vraagt!

Ik heb het zelf gedaan....maar ik had de pech dat de kunstof ringetje om de filter eraf was geschoten tijdens het wisselen.
Heb met een klein haakje het ringetje uit het blok kunnen vissen ( op de tast) mn hart sloeg wel een paar keer over toen ik de ring kwijt was :17:

Hierbij de link waar de filter precies zit.    http://www.forum-mito-giulietta.com/t1464-filtre-module-multiair
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2016, 17:47:30 »
Hoi thnx voor de tip/advies. Het gaat er mij om dat ik zoveel mogelijk zelf wil doen dus bij olie verversen. Is het raadzaam om alleen distr wissel te doen en dat zeefje en daarna zelf de olie en het reguliere oliefilter te vervangen of is dat niet handig??
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2016, 18:06:19 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 17:47:30
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 17:47:30
Hoi thnx voor de tip/advies. Het gaat er mij om dat ik zoveel mogelijk zelf wil doen dus bij olie verversen. Is het raadzaam om alleen distr wissel te doen en dat zeefje en daarna zelf de olie en het reguliere oliefilter te vervangen of is dat niet handig??

Heb eerst olie vervangen zodat de vieze olie eruit was alvorens de zeef te wisselen.
Bij het vervangen van de oliefilter blijft er een laagje olie in de houder staan....heb dat eruit gehaald met een absorptiedoekje.

Tip. Bij het wisselen van distri... Doe dan gelijk de waterpomp. Wordt vaak aangeraden.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2016, 20:01:56 »
Ok thnx. Waterpomp gaan we zeker ook doen ja. Is het lastig om de kap vd distributie te halen en evt filter zelf te doen??
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2016, 07:54:42 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 20:01:56
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 20:01:56
Ok thnx. Waterpomp gaan we zeker ook doen ja. Is het lastig om de kap vd distributie te halen en evt filter zelf te doen??

Dat is uiterst eenvoudig, simpele plastic kap die met een boutje of 3 vast zit, even losdraaien en klaar is Kees.

Filtertje met inbus er uit, nieuwe er in en kap weer terugzetten. Kan niets aan mis gaan! Let alleen wel even op wat klaverblad heeft gehad met het ringetje zodat dat jou niet ook overkomt.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2016, 09:25:04 »
OK jongens, hartelijk dank voor jullie heldere uitleg. Nog een vraagje... Weet iemand waar de how-to-do staat voor het vervangen van de bougies?? Heb hem ooit gezien en kan me herinneren dat het best eenvoudig was maar kan het niet meer terugvinden...:(
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2016, 10:10:28 »
Kijk wat een service zeg. Ik vraag, u draait!!

Thanks, hiermee moet het wel gaan lukken denk ik!!!!
*

Maarten86
42

  • Type Alfa: Giulia 2.0T (2018)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2020, 11:41:10 »
Bij het vervangen van het multiair filter/zeefje, hoe vast moet die dan worden aangedraaid?

Totdat het filter gelijk is aan het blok, dus niet meer uitsteekt? Of met een bepaald moment?

Ik heb gelezen dat deze ook te vast kan worden aangedraaid en je dan grote schade kan hebben aan je blok.
Huidige Alfa's:
Giulia 2.0T (2018)
Spider 2.2 JTS (2007)

Vorige Alfa's:
Giulietta 1.4 MA (2012)
*

Maarten86
42

  • Type Alfa: Giulia 2.0T (2018)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2020, 11:30:18 »
Citaat van: TimW op  5 juli 2016, 07:54:42
Citaat van: TimW op  5 juli 2016, 07:54:42
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 20:01:56
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 20:01:56
Ok thnx. Waterpomp gaan we zeker ook doen ja. Is het lastig om de kap vd distributie te halen en evt filter zelf te doen??

Dat is uiterst eenvoudig, simpele plastic kap die met een boutje of 3 vast zit, even losdraaien en klaar is Kees.

Filtertje met inbus er uit, nieuwe er in en kap weer terugzetten. Kan niets aan mis gaan! Let alleen wel even op wat klaverblad heeft gehad met het ringetje zodat dat jou niet ook overkomt.

Hoe vast draai je het multiair filter? Helemaal vlak met het blok is bij mij niet mogelijk, dan zou ik heel veel kracht moeten zetten. Ik draai hem liever "vast is vast". Momentsleutel past er niet tussen i.v.m. motorsteun, ik las ergens een moment van 27 Nm.
Huidige Alfa's:
Giulia 2.0T (2018)
Spider 2.2 JTS (2007)

Vorige Alfa's:
Giulietta 1.4 MA (2012)
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair filter...Zelf onderhoud doen verstandig of niet??
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2020, 12:11:56 »
Citaat van: TimW op  5 juli 2016, 07:54:42
Citaat van: TimW op  5 juli 2016, 07:54:42
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 20:01:56
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 juli 2016, 20:01:56
Ok thnx. Waterpomp gaan we zeker ook doen ja. Is het lastig om de kap vd distributie te halen en evt filter zelf te doen??

Dat is uiterst eenvoudig, simpele plastic kap die met een boutje of 3 vast zit, even losdraaien en klaar is Kees.

Filtertje met inbus er uit, nieuwe er in en kap weer terugzetten. Kan niets aan mis gaan! Let alleen wel even op wat klaverblad heeft gehad met het ringetje zodat dat jou niet ook overkomt.

Hoe vast draai je het multiair filter? Helemaal vlak met het blok is bij mij niet mogelijk, dan zou ik heel veel kracht moeten zetten. Ik draai hem liever "vast is vast". Momentsleutel past er niet tussen i.v.m. motorsteun, ik las ergens een moment van 27 Nm.

Dat denk ik ook, vast=vast. Vergelijkbaar met het vastzetten van een bougie.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)