!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2021, 07:58:21 »
Ik blaas dit topic nog even opnieuw leven in, omdat mijn vraag hier (volgens mij) helemaal thuis hoort.

Mijn net aangekochte 2010 Giulietta doet dit ook: luid nazoemen (of "janken") na het uitschakelen van de motor.

Video:
https://youtu.be/5U7DUMWT_Cc

Het betreft een 1.4 MA met manuele versnellingsbak.

--> Wat denken jullie hier over? Ook een lekke condensor van de airco?

Exact hetzelfde geluid.  Bij mijn Guilietta duurt het wat minder lang volgens mij, het geluid gaat ook niet direct weg, het wordt geleidelijk minder en op een gegeven moment is het weg. Het verdwijnt net als bijvoorbeeld de vertraagde binnen verlichting.
Bij mij duurde het een minuutje of 3 a 4, het nam nauwelijks af qua volume en op een bepaald moment was plotsklaps weg, samen met wat elektronisch getik (alsof er hier en daar nog enkele modules uitgeschakeld werden).
Gisteren had ik het opnieuw, nochtans lag de airco af... dus dan ga ik denken: is dat niet eoa systeem dat nog olie door de turbo duwt (na uitzetten motor) om de turbo te helpen koelen?
Ook de locatie anbhet geluid: komt van achterin de motorruimte links (van voor naar achter kijkend), aan de rechter veerkoepel. Daar zit de airco condenser toch niet? (maar misschien de compressor wel)

Omdat @Milan.M me zo goed geholpen heeft met m'n vraag over een bluetooth-dongle voor m'n auto ... ben ik zo vrij om die hier ook even attent op te maken.
(Sorry, Milan ... je bent zo een beetje slachtoffer van je eigen succes  ;D )

Mocht je er ideeën over hebben: ik verneem ze heel graag!
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2021, 18:47:16 »
Ik blaas dit topic nog even opnieuw leven in, omdat mijn vraag hier (volgens mij) helemaal thuis hoort.

Mijn net aangekochte 2010 Giulietta doet dit ook: luid nazoemen (of "janken") na het uitschakelen van de motor.

Video:
https://youtu.be/5U7DUMWT_Cc

Het betreft een 1.4 MA met manuele versnellingsbak.

--> Wat denken jullie hier over? Ook een lekke condensor van de airco?
Ondertussen 3 ritten verder, met (nadien) zeer veel aandacht voor dit fenomeen.

Ik heb er speciaal op gelet dat de klimaatregeling (airco) niet aan stond (dus LED'je op de knop uit) en dat er ook geen automatische luchtrecyclage oid op stond.
En na alle 3 de ritten (1 korte van hooguit enkele km, 1 mediumlange met snedig tempo, en daarnet een forensrit van 70 km) deed hij 't ook, op identiek dezelfde manier.

Mij lijkt dat er op te wijzen dat dit geluid helemaal niet van een onderdeel van de airco komt?
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2021, 19:26:17 »
Interessant, de 1.4MA in mijn vorige MiTo QV deed dit ook. Wat dit was, nooit achter gekomen... dus ben nu toch wel benieuwd!
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2021, 21:33:06 »
Wat ik me zo snel even kan bedenken:
- Nadraaien van de olie circulatie (geen idee of dit een ding is op de Mito/Giulietta)

Ik heb dit fenomeen op mijn huidige auto (Giulietta QV) niet waargenomen, zelfde geld voor mijn vorige auto: een Mito met MultiAir motor.

Ik weet wél dat na het uitzetten van het contact de ventilator van de radio zo’n drie minuten na draait, dit heb ik namelijk waargenomen (en gemeten) op mijn Giulietta QV. Maar daar komt geen zoemend geluid bij kijken van onder de motorkap.

Weet iemand of de eerder genoemde “olie circulatie” de auto een ding is op MultiAir motoren?

Edit: dankzij mijn nieuwsgierigheid heb ik mijn eigen vraag beantwoord :)
Zo te lezen op andere fora gaat het inderdaad om een pomp die de turbo afkoelt na het rijden. In de onderstaande links aangegeven als “after-run pump”. Schijnbaar een functie op meerdere modellen met MultiAir techniek.

https://www.fiat500owners.com/threads/high-pitched-whirring-noise-after-shutdown.43321/

https://www.fiat500owners.com/threads/hum-noise-when-shutting-car-off.82922/
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #19 Gepost op: 27 maart 2021, 09:05:46 »
Hartelijk dank @Milan.M.

Ik las al iets gelijkaardigs op een Italiaans forum, maar omdat ik die taal maar met mate machtig ben durfde ik geen conclusies trekken. Op motortalk.de vond ik nog niet meteen iets.
Via Google wel best veel topics op een veelheid aan fora tegengekomen daarover. Vaak wijst men naar de aircopomp die "tot rust komt in/met onvoldoende gas er in", dan zou die zo'n lawaai maken.
Toch best wel wat mensen getuigen dat het na een airco-vulling (grotendeels) weg gaat. Dus het moet toch zeker ook iets zijn dat bestaat...

Anderzijds: er moét nog iets anders zijn, want (ook bij mij) komt het voor als de airco niet heeft aan gelegen. Of nog sterker: er zijn ook mensen die zoiets horen terwijl ze geen airco in hun auto hebben. ;)

Bij mij duurt het redelijk lang (soms meer dan 5 minuten) en het sluit echt abrupt af, als bevolen door eoa elektrische impuls, en daarna hoor ik nog heel kort enkele typische geluidjes van afsluitende/deactiverende elektrische modules (klik-klak-tik-tiktik-tak). Dat klinkt écht als de bewuste/bedoelde werking van eoa onderdeel in de auto. Zo'n "after run pump" klinkt dan als een zéér plausibele oorzaak.

Eén dezer laat ik de airco ook even bijvullen. Dan kijk ik uiteraard of het geluid er nog altijd is, of niet. En dan kom ik een update plaatsen, hier.
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #20 Gepost op: 27 maart 2021, 14:42:44 »
@gTa9000.be De airco zou ook nog kunnen, maar je hebt zelf al vrij veel zaken geprobeerd om dat uit te kunnen sluiten.

Wellicht dat bijvullen helpt, we horen het wel binnenkort! 😄
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #21 Gepost op: 27 maart 2021, 15:09:25 »
Sowieso vind ik de airco niet zo heel erg goed koelen (maar-ie koelt wel), dus even bijvullen bij 't volgend onderhoud is zeker iets wat moet gebeuren.
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2021, 19:16:08 »
Even terugkoppelen, dat is wel zo netjes na de hulp hier van 't forum.

Het bleek helemaal geen after-run pump te zijn, maar effectief te weinig koelmiddel in het airco-systeem.

Hier in 't begin van dit topic wordt dan gezegd dat de reden daarvan is dat de condensor lek is.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dat kán één van de redenen/oorzaken zijn, maar hoeft dus niet.

Bij mijn auto, die 11 jaar oud is en slechts 49.000 km gereden heeft, was er gewoon te veel koelmiddel "vervlogen".
Blijkbaar gaat er tussen de 30 en 50 gram koelmiddel per jaar vanzelf "weg" uit een airco-systeem.

De compressor van de airco heeft enkele elektromagnetisch gestuurde kleppen, die nadat het contact van de auto uit gaat, willen sluiten.
Of de airco zelf op staat of niet, maakt niet uit: die dingen sluiten altijd. Of willen dat doen.
Maar om zelf vast te kunnen stellen dat ze gesloten zijn, moet er een zeker weerstand ervaren worden.
Wanneer er te weinig koelmiddel in het systeem zit, kunnen die dus niet detecteren of ze goed dicht zijn.
En dus blijven ze proberen sluiten, wat het constante (luide) gezoem veroorzaakt.

Als je dat heel lang vol houdt, kan de compressor daar wel stuk van gaan.

Ik liet het airco-systeem vullen:
- leeghaalproces (14 minuten): 85 gr koudemiddel + 2 ml olie
- vulproces (27 minuten): 450 gr koudemiddel + 7 ml olie

Maw ik zat op minder dan 20% van mogelijke vulling. Dat zal dus gewoon te weinig geweest zijn.

Sinds hervulling koelt de airco ook stevig goed.


All is fine, dus!  :13:
*

Bratra
331

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 sport
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #23 Gepost op: 17 april 2021, 20:11:43 »
 :PDT_Armataz_01_37:
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting Abarth
Fiat Panda 100HP
Fiat Punto EVO
Fiat Punto Twinair Turbo

Alfa Romeo MiTo TwinAir 0.9 Esclusivo
Alfa Romeo MiTo Racer
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Super Veloce Pack

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Sport

Stan
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Zoemend geluid na afzetten motor.
« Reactie #24 Gepost op: 18 april 2021, 07:53:17 »
Goed bericht, en plausibele reden. Lekker koel het voorjaar en. de zomer in!
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8