Even terugkoppelen, dat is wel zo netjes na de hulp hier van 't forum.
Het bleek helemaal geen after-run pump te zijn, maar effectief te weinig koelmiddel in het airco-systeem.
Hier in 't begin van dit topic wordt dan gezegd dat de reden daarvan is dat de condensor lek is.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dat kán één van de redenen/oorzaken zijn, maar hoeft dus niet.
Bij mijn auto, die 11 jaar oud is en slechts 49.000 km gereden heeft, was er gewoon te veel koelmiddel "vervlogen".
Blijkbaar gaat er tussen de 30 en 50 gram koelmiddel per jaar vanzelf "weg" uit een airco-systeem.
De compressor van de airco heeft enkele elektromagnetisch gestuurde kleppen, die nadat het contact van de auto uit gaat, willen sluiten.
Of de airco zelf op staat of niet, maakt niet uit: die dingen sluiten altijd. Of willen dat doen.
Maar om zelf vast te kunnen stellen dat ze gesloten zijn, moet er een zeker weerstand ervaren worden.
Wanneer er te weinig koelmiddel in het systeem zit, kunnen die dus niet detecteren of ze goed dicht zijn.
En dus blijven ze proberen sluiten, wat het constante (luide) gezoem veroorzaakt.
Als je dat heel lang vol houdt, kan de compressor daar wel stuk van gaan.
Ik liet het airco-systeem vullen:
- leeghaalproces (14 minuten): 85 gr koudemiddel + 2 ml olie
- vulproces (27 minuten): 450 gr koudemiddel + 7 ml olie
Maw ik zat op minder dan 20% van mogelijke vulling. Dat zal dus gewoon te weinig geweest zijn.
Sinds hervulling koelt de airco ook stevig goed.
All is fine, dus!