!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Arjan Hesseling
7

  • Type Alfa: Giulietta 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Zomerbanden?
« Gepost op: 14 april 2020, 14:23:47 »
Goedemiddag,

Ik heb een Giulietta uit 2012, 2 liter diesel 140pk met sportonderstel/veren.

De auto heb ik gekocht met all season banden (Pirelli) en ga binnenkort 4 nieuwe zomerbanden kopen.

Ik ben van plan om voor de Michelin Primacy 4 te gaan (225/45/17 91W).

Hebben jullie ervaring met deze band en eventuele tips?

Ik rij 30.000+ km per jaar.

Alvast bedankt!

Groet,

Arjan
*

ArjanB
1.992

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Zomerbanden?
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2020, 21:09:21 »
Geen ervaring mee, naamgenoot ;-)
Maar normaal gesproken die je aan Michelin nooit een miskoop.

Ik rij met Dunlop SportMax RT2, sportieve band, tevreden mee. Kwamen goed uit test en stuk aantrekkelijker geprijsd dan Michelin sport band.
Pirelli zou je ook nog kunnen overwegen, Italiaans - past  goed onder een Giulietta!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Romeer
234

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Zomerbanden?
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2020, 09:57:05 »
Michelins zijn prima, heb er jaren mee gereden. Ben later overgestapt naar Goodyears, bevielen uitermate goed, lekker stil. Kijk eens op de site van autobild voor wat bandentests. Heb er nu Conti's onder; deze zaten er onder maar zou ik zelf nooit kopen omdat ze gruwelijk veel herrie maken.
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Zomerbanden?
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2020, 10:05:07 »
Bevallen de all seasons niet?
*

BasQV81
34

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBI QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zomerbanden?
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2020, 20:00:16 »
Ik heb de Michelin PS4 en ben zeer tevreden hiermee.
Stille band met veel grip
Levensduur lijkt goed na 18000km maar hangt natuurlijk ook af van rijstijl.
*

Putdeksel
117

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 Jtdm
  • ***
    - Alfist
  • If in doubt, Flat out
Re: Zomerbanden?
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2020, 09:51:24 »
mijn ervaring met Pirelli is dat ze zeer snel slijten, maar daarentegen plakken ze als een gek met droog weer.
ik rij zon 40k per jaar, dus ben uiteindelijk voor een hardere Michelin band gegaan omdat per kwartaal verwisselen van band wel hele dure hobby wordt.
Giulietta 2.0 JTD-m: 200pk & 400Nm, Giulia Veloce wielen, AP-farhwerk onderstel, Mtec schijven+Greenstuff remblokken and many more.
*

Niels G60
425

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Zomerbanden?
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2020, 14:39:14 »
Michelin is top!

All Season vindt ik nix, in de zomer maanden (8 maanden zeker) rijdt je onder omstandigheden waar je veel beter af bent met een goede zomer banden. En dan slijten die zachtere all season banden als een gek.

Bovendien staat de Giulietta bekend om het cuppen van de achter banden, en daar helpt zo'n zachtere band ook niet echt aan mee ;)
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Zomerbanden?
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2020, 20:26:03 »
Is dat nog zo? Er zijn vreselijk veel indiananverhalen als het om winter-, zomer- en all seasonbanden gaat.
Ik heb tegenwoordig toch het stellige vermoeden dat er all seasonbanden zijn die in de zomer beter zijn dan het gros van de zomerbanden en in de winter beter dan het gros van de winterbanden. Ja er zijn beter winter- en zomerbanden, maar als je die niet koopt ben je tegenwoordig wellicht beter af met all season.

Vandaar mijn vraag, wat bevalt er niet aan de all seasons?
*

Niels G60
425

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Zomerbanden?
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2020, 08:33:50 »
Eigenlijk is het heel simpel, een All Season band is een compromie van beide... Hij kan dus onmogelijk beter zijn dan een echte goede (merk) zomer band, en idem voor een goede winterband.

Als je een Michelin of Vredestein all season gaat vergelijken met een Linglong of Nankang zomer/winter band, dan zal die all season er waarschijnlijk beter uit komen. Maar dat zegt meer over die wappie wappie banden ;)
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Zomerbanden?
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2020, 13:34:54 »
@Niels G60

Nu vraag ik mij het volgende af.

Hoe veel slechter is zo'n wappie wappie band. Het hangt natuurlijk af van de motorisatie,
Zelf heb ik met de Jtd 20v en 450Nm kopper zeer slechte ervaring met Nokian Zline Kumho Ku39 deze trokken de band gewoon aan gort.

Nu had ik op mijn oude Kadett met 2 liter motor die redelijk snel liep Nankang NS-2 banden  voor en federals 595 evo achter en daar had ik op nat en droog echt behoorlijke grip.
Met vol ankeren of bochten had ik wel iets gieren van de banden maar niet blokkeren of iets dergelijks. Dat was zo hard het remmen dat de carrosserie bij de wiel ophanging afgelast moest worden omdat de geometrie eronder te lijden had.

Bij de motorbanden zie je bijvoorbeeld dat profiel vaak niet zo veel uitmaakt voor de nat grip maar wel de compound. Hoewel ik toch net Michelin GP banden heb besteld voor mijn Triumph  Daytona voor dagelijks naar werk ritten.

Nu neig ik zelf toch een keer om een setje Federal evoluzion st-1 te steken voor mijn TBI.
Het heeft toch met demping en gewicht te maken.

Goed ... mijn zwager had ook wel ho-chimin banden die hij heeft laten vervangen omdat ze zo hard en vierkant waren dat er niet mee te rijden is. Het zijn niet altijd indianen verhalen.
Ik denk en daar ben ik er toch ook wel een van dat je liever een premium band monteer voor de gemoedsrust.
*

Bredabounce
191

  • Type Alfa: 159 2.0 JTDm TI SW
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • La magia della bellezza
Re: Zomerbanden?
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2020, 16:19:44 »
Ik heb goede ervaringen met Kumho Ecsta's  op de 2.4 20v...
Semperit hoef ik nooit meer... ;-)
Mijn ervaring met Pirelli is ook dat ze snel op zijn...

Ben voor de 159 erg tevreden over de Vredestijns die er nu 20K opliggen.  Goede grip (ook me nat), beperkte slijtage, relatief stil.
-----------
Niente batte l'esperienza di Alfa Romeo
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Zomerbanden?
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2020, 17:00:35 »

Ik heb er ook Vredesteins op liggen, nadeel vind ik wel dat ze maar heel weinig velgbescherming hebben, en dat is wel link met mijn onlangs gepoedercoate turbina's.  :sign0135:
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Zomerbanden?
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2020, 19:50:26 »
Eigenlijk is het heel simpel, een All Season band is een compromie van beide... Hij kan dus onmogelijk beter zijn dan een echte goede (merk) zomer band, en idem voor een goede winterband.

Als je een Michelin of Vredestein all season gaat vergelijken met een Linglong of Nankang zomer/winter band, dan zal die all season er waarschijnlijk beter uit komen. Maar dat zegt meer over die wappie wappie banden ;)

Ik werd compleet gaar van het geslip van Vredestein sportbanden. Overigens lijken we het in principe duidelijk eens te zijn, toch?
*

Niels G60
425

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Zomerbanden?
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2020, 09:09:18 »
Eigenlijk is het heel simpel, een All Season band is een compromie van beide... Hij kan dus onmogelijk beter zijn dan een echte goede (merk) zomer band, en idem voor een goede winterband.

Als je een Michelin of Vredestein all season gaat vergelijken met een Linglong of Nankang zomer/winter band, dan zal die all season er waarschijnlijk beter uit komen. Maar dat zegt meer over die wappie wappie banden ;)

Ik werd compleet gaar van het geslip van Vredestein sportbanden. Overigens lijken we het in principe duidelijk eens te zijn, toch?

 :13: :13:
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Zomerbanden?
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2020, 10:56:53 »
Ik heb goede ervaringen met Kumho Ecsta's  op de 2.4 20v...
Semperit hoef ik nooit meer... ;-)
Mijn ervaring met Pirelli is ook dat ze snel op zijn...

Ben voor de 159 erg tevreden over de Vredestijns die er nu 20K opliggen.  Goede grip (ook me nat), beperkte slijtage, relatief stil.

Had jouw 20v ook een sper en was die massimo gechipt ?