!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Nickvh
26

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
[TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Gepost op: 3 mei 2019, 15:54:24 »
Ik had gelezen dat iemand het over een DIY plaatsje had hier op het Forum, weet alleen niet of dat het handleidingen gedeelte is.
Dus als deze tutorial hier verkeerd staat of een mod zo vriendelijk zou willen zijn deze te verplaatsen.

Ik heb een mito 1.4 T 155 pk uit eind 2008, dit zeg ik erbij omdat modellen met minder pk of die later zijn gebouwd ander voorklauwen kunnen hebben.


Wat ga ik bespreken:
- Het vervangen van de remschijven voor + achter
- Het vervangen van de remblokken voor + achter


Benodigdheden:
- handig is remmenreiniger ook te gebruiken voor de zuigers
- Voor achter, zuiger terugstel gereedschap, ik heb deze set gekocht/gebruikt: https://www.bol.com/nl/p/tectake-remzuiger-terugstelset-universeel-22-delig-rood-400853/9200000036842763/
of bij textake zelf https://www.tectake.nl/terugsteller-remzuiger-22-delig-800238-400853 , LET OP bij mij was het zo dat rechtsachter rechtsom terug gedraaid moest worden linksachter linksom, vandaar deze set want deze set is linksom en rechtsomdraaiend!
- Voor bepaalde klauwen voor heb jeen etorx(ook wel uitwendige torx) e18 dop nodig, dit is volgens mij alleen bij brembo klauwen voor, maar verder in het topix staan fotos van de klauwen voor.
https://www.thebluemechanic.nl/product/vigor-1-2-inch-externe-torx-dopsleutel-e10-e24/?attribute_pa_sleutelmaat=e18&gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvqIwVLpJr-zL7cRocLRj1I6UN3yueI10c1VJiy6XMksb7ff-sYATnhoCv6IQAvD_BwE je kunt ook een zeskantige dop erop zetten, alleen is dit niet 100% aan te raden in verband met beschadiging van de kop van de bouten.
- 6 kantige dopsleutels, steeksleutels, ratels of andere 6 kantige sleutels de grotes die ik heb moeten gebruiken zijn , 10,11,17 (zal het nog een keer nakijken voor de zekerheid.)
- Een waterpomp tang is handig voor de voorste remklauwen om de zuigers terug te duwen.
- Uiteraard nieuwe blokken en schijven, ik heb schijven van zimmermann en blokken van trw, ik heb ze besteld bij https://www.auto-onderdelen24.nl/ ze komen uit duitsland ik had ze in 4 werkdagen binnen.
LET OP! voordat je schijven en blokken besteld meet de originele op en kijk naar de maten in de beschrijving van de nieuwe schijven/blokken!
- Krik of brug
- bokjes zijn handig indien je maar 1 krik hebt.
- Een kleed is handig als je remvloeistof gaat verversen aangezien remvloeistof best aggressief is.
- Keramisch vet, dit is in principe niet noodzakelijk maar ik heb het gebruikt voor de clipjes waar de remblokjes opgaan, voor het metalen plaatje dat op de remblokken voor gaat en voordat de remschijven eropgaan gesmeert waar de remschijf op komt.

Schijven + Blokken achter
Ik begin met de schijven + blokken achter, dit heeft geen specifieke reden, ik ga hier van mensen uit die een krik hebben.

Begin met de wielbouten van allebei de achterwielen los te draaien met een moment sleutel, niet helemaal los draaien een halve slag is genoeg voor nu!
Krik de auto op en haal links of rechts het wiel verder los en eraf.



op de achterkant zitten in totaal 4 bouten met 6 kantige kop.

het handigste is om eerst de 2 bouten los te maken die bij het rubbere gedeelte zitten dus de bout helemaal boven en helemaal onder op de remklauw, hierna kun je namenlijk de klauw zelf eruit pakken.
Het andere gedeelte van de remklauw hoeft er niet perse uit maar ik heb dit wel gedaan aangezien je meer ruimte hebt om de remschijf te plaatsen en de oude weg te halen.
Je kunt nu de remblokjes eruit halen en de oude schijf verwijderen, LET OP het kan zijn dat je nog 2 puntige stukjes met een 6kantige moer op het einde op je remklauw hebt zitten deze moeten uiteraard ook los, ik had deze er al af.
Mocht de oude schijf niet zo los gaan kun je een hamer pakken en een paar keer een tik op het middelste gedeelte van de schijf geven.
Het handigste is om nu de nieuwe schijf er op te plaatsen.
Nu kun je alavast het gedeelte van de klauw waar de blokjes in moeten terug vast zetten(indien je dit niet had laten zitten, en je kan hier alavast de nieuwe remblokjes inzetten duw de remblokjes to tegen de schijf.
De remblokjes horen zo erin te zitten:

het ronde uitsteken stukje op de remblokjes moet webstaan van de schijf.
Nu komt het terugstellen van de zuiger, bij mij was dit een aparte ervaring aangezien rechtsachter de zuiger rechtsom er terug in moets en linksachter de zuiger er linksom terug in moest, hier kwam ik achter nadat
ik de zuiger linksachter niet rechtsom terugkreeg, dacht dat ik een kapotte zuiger, een nieuwe klauw besteld had en er daarna achterkwam dat die ook niet rechtsom terug ging.
Gebruik plaatje 6 of 7 als je de set hebt gekocht die ik hierboven heb aangegeven, het zou er zo uit moeten zien:

Pak de links of rechtsom tang afhankelijk met welke klauw je bezig bent links of rechts achter, je zou de zuiger met niet al te veel moeite terug erin moeten draaien mocht het echt niet gaan stop dan!, en laat een reactie achter op dit topic !
draai de zuiger helemaal terug erin zodat hij in deze positie komt(deze positie is echt nodig! als je de zuiger niet in deze positie krijgt ga dan niet verder!):

nu kun je als het goed is het 2e gedeelte van de klauw waar de zuiger in zit terug zetten om de blokjes heen.
LET OP! met het vastmaken van de bouten voor het gedeelte met de zuiger zorg dan dat de 2 plaatjes ten alle tijde zo blijven staan:

Met het vastdraaien bewegen deze plaatje dus hou je hand er tegen of laat een ander persoon dit plaatje tegenhouden/stilhouden.
Draai aan de schijf om te testen of deze soepple + recht draait, mocht de schijf krom draaien, sla een paar keer met de onderkant van je hand tegen het middelste gedeelte van de schijf.
Vergeet ook die de 2 puntige stukjes terug erin te draaien , indien je deze erop had zitten.

Herhaal het process voor rechtsachter het enige verschil zit hem in de het terugstellen van de zuiger!
als laatste zet je wielen er weer draai de bouten aan laat de auto zakken en zet dan de wielen verder vast.

Gefeliciteerd je hebt successvol je schijven + blokken achter vervangen :P

Schijven + Blokken voor
Nu gaan we verder met alles voor te vervangen! dit zou als achter gelukt is makkelijker moeten zijn, aangezien je hier geen zuiger terugstel gereedschap voor nodig hebt!

Draai weer de bouten een beetje los en krik de auto omhoog.
Zoals ik eerder aangaf zitten bij mijn remklauwen voor de volgende 2 bouten:

Voordat je deze 2 bouten loshaalt sla eerst de 2 pennen eruit(hier is slaggereedschap voor ben alleen even de naam vergeten word nog toegevoegd aan de materiaal lijst kost maar een paar euro) :

Bij mij ging dit bij 1 van de 2 pennen niet echt van harte, maar na een langer stuk rond ijzer erop te hebben gezet en een grotere hamer kwam hij toch uiteindelijk los.
Hier na komt het klipje los en kun je de ouder blokjes er ook al uithalen.
Draai nu de 2 bouten los, deze zaten erg vast en heb ik met de moment sleutel uiteindelijk lost gekregen(het eerste stuk de rest met de ratel) overigens heb ik hem zonder momentsleutel(wel met loktijd) weer vastgezet naderhand.
Nu kun je de gehele klauw eraf halen, net als de schjf(wederom vergeet niet de puntige stukjes eraf te draaien, indien je die erop hebt zitten).
Bij mijn uitvoering klauw zitten er 2 zuigers aan elke kant van de klauw, deze heb ik terug gedrukt met een water pomp tang,.
Wederom plaats eerst de nieuwe schijf erop.
Zet nu de nieuwe blokjes in de klauw , het metalen plaatje meot uiteraard aan de kant waar de zuiger de blokjes raakt..
zet de klauw op de schijf en draai de bouten vast met loktijd erop, check of de schijf goed en rechts draait voordat je het klipje er weer op zet en de pennen er weer terug in slaat.
Zet nu het klipje terug en sla de pennen er terug in.

Herhaal dit voor de andere kant!

Zet de wielen er weer op, draai de bouten erin met de hand , laat de auto zakken en zet ze dan goed vast met de moment sleutel.

Remmen testen
Test dit bij alle wielen eerst in de lucht doormiddel van de krik, laat 1 persoon aan het wiel draaien en de andere remmen, LET OP dat de voorwielen zwaarder draaien dan de achterwielen is normaal zolang je maar geen rare geluiden hoort tijdens het draaien.
Vervolgens in dien je een oprit hebt, test de remmen eerst op de oprit, probeer niet gelijk vol te remmen maar gewoon de rem aan te laten lopen.
Hierna kun je een stukje gaan rijden, ramen open/muziek uit.
Luister goed of je rare geluiden hoort(ik heb hier over het gewoon rijden nog niet over tijdens het remmen).
Luister nu of je tijden het rustig remmen rare geluiden hoort of rare dingen voelt tijdens het remmen.
mocht dit allemaal goed zijn, let dan wel op dat je de eerste tijd een beetje rustig remt , om in te remmen.

Mochten er fouten in staan of op/aan merkingen zijn laat gerust weten in de comments, hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad.
Ook voor meer fotos,uitleg etc laat het me weten!
Mocht je ergens over twijfelen stop dan en laat een reactie achter hier want better safe then sorry!


Ohja, ik heb geen idee hoe ik de plaatjes kleiner krijg .
Trotse eigenaar van een:

Alfa romeo mito 1.4 Tjet
Stage 1: 170PK/304NM
Uit eind 2008 Verkocht!

Giulietta 1.4T MultiAir
Stage 1 190 PK
*

Ab v R
12

  • Type Alfa: MIto Turbo Multiair
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2019, 16:50:42 »
Duidelijk verhaal top
Mvg Ab
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2019, 00:01:10 »
Goeie en duidelijke tutorial!
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2019, 07:33:32 »
Goeie tutorial, lekker uitgebreid beschreven
*

Nickvh
26

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2019, 07:56:49 »
Citaat van: DanielH92 op  5 mei 2019, 07:33:32
Citaat van: DanielH92 op  5 mei 2019, 07:33:32
Goeie tutorial, lekker uitgebreid beschreven
Trotse eigenaar van een:

Alfa romeo mito 1.4 Tjet
Stage 1: 170PK/304NM
Uit eind 2008 Verkocht!

Giulietta 1.4T MultiAir
Stage 1 190 PK
*

M-thing
24

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2019, 23:36:02 »
Nu we het toch over remmenreiniger hebben, ik zou voor het terug drukken van de zuigers, deze eerst even schoonmaken.
Aan de buitenkant van deze zuigers vormt zich na verloop van tijd een laag remstof die, als deze niet verwijderd wordt, de pakkingen tussen de zuigers en de cilinders, bij het terug duwen kunnen beschadigen.
Zuigers dus alleen terug duwen als deze schoon zijn.

Voor de rest, duidelijke tutorial.
The difference between men and boys, is the price of their toys.....
*

LoekAlfa147
38

  • Type Alfa: MiTo QV 70/101
  • *
    - Startende Alfist
  • Hai AlfaClub leden. Rijdt sinds 2021 een MiTo QV u
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2021, 12:02:34 »
Hai Alfisti.
Wil binnenkort de schijven en blokken van mijn Alfa MiTo QV met Brembo remmen vervangen.
Heeft iemand tips hiervoor.
Groet Loek Kusters.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2021, 17:45:13 »
Hai Alfisti.
Wil binnenkort de schijven en blokken van mijn Alfa MiTo QV met Brembo remmen vervangen.
Heeft iemand tips hiervoor.
Groet Loek Kusters.

Wat wil je nog meer weten dan de beschrijving hierboven? Die lijkt me al uitgebreid genoeg :)
*

LoekAlfa147
38

  • Type Alfa: MiTo QV 70/101
  • *
    - Startende Alfist
  • Hai AlfaClub leden. Rijdt sinds 2021 een MiTo QV u
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2021, 18:17:52 »
Kreeg te horen dat voor Brembo remmen speciaal gereedschap nodig zou zijn.
Twijfel daaraan.
 Heb prijsopgaves gevraagd bij Brembo centra.
Dat lijkt mij vrij prijzig 900 voor vervanging van de schijven en blokken voor Brembo Extra met geperforeerde voorschijven.
Op diverse internet-sites kom ik tot maximaal 300euro voor vervanging rondom.
Vraag: is er speciaal gereedschap nodig bij Brembo remmen.
Groet Loek.
*

Silverarrow
26

  • Type Alfa: Mito 1.3 JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2021, 18:32:29 »
Ik heb nog wel twee extra tips als aanvulling op de tutorial:
  • Als je met een krik aan de slag gaat, zorg dan voor assteunen. Die kosten naar verhouding weinig en kunnen je een hoop (materiële en fysieke) ellende besparen.
  • Het is gebruikelijk om bij het vervangen van de blokken de geleidepennen van zwevende klauwen ook schoon te maken: ontvetten, aanslag wegpoetsen met een draadborstel (in een accu boormachine) en opnieuw invetten met ATE remmen vet. In dit geval dus alleen voor de achterremmen.
*

LoekAlfa147
38

  • Type Alfa: MiTo QV 70/101
  • *
    - Startende Alfist
  • Hai AlfaClub leden. Rijdt sinds 2021 een MiTo QV u
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2021, 19:37:36 »
Er is dus geen speciaal gereedschap nodig voor de Brembo remmen?
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2021, 22:54:29 »
Kreeg te horen dat voor Brembo remmen speciaal gereedschap nodig zou zijn.
Twijfel daaraan.
 Heb prijsopgaves gevraagd bij Brembo centra.
Dat lijkt mij vrij prijzig 900 voor vervanging van de schijven en blokken voor Brembo Extra met geperforeerde voorschijven.
Op diverse internet-sites kom ik tot maximaal 300euro voor vervanging rondom.
Vraag: is er speciaal gereedschap nodig bij Brembo remmen.
Groet Loek.

Wat!? €900!?
Ik heb mijn kleine remmen geupgrade naar Brembo remmen, en was voor de geperforeerde schijven en Ferodo blokken samen €175 kwijt. Inclusief een set gebruikte remklauwen en nieuwe remslangen zelfs €410. Die €900 is belachelijk.

Qua speciaal gereedschap, kijk even met welke bouten de klauwen vast zitten, wellicht heb je een juiste maat E-Torx dop nodig (E18 dop, bijv https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/doppendiversen/doppensetssubsubsubsub/hbm-14-delige-inwendige-torx-e-profiel-doppenset). En handig is een doorslagenset om de pinnen er uit te tikken. Verder niks geen speciaal gereedschap nodig.

Misschien kun je nog wat met mijn ombouwinstructie, daar staan wel goeie foto's in.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/upgrade-naar-330mm-brembo-volledig-stappenplan/msg118487/#msg118487

*

LoekAlfa147
38

  • Type Alfa: MiTo QV 70/101
  • *
    - Startende Alfist
  • Hai AlfaClub leden. Rijdt sinds 2021 een MiTo QV u
Re: [TUT]Vervangen rem Schijven/Blokken voor + achter
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2021, 05:54:18 »
Hai Daniël. Bedankt voor deze extra info.
Bij Brembo deed men mij geloven dat er speciaal gereedschap nodig is voor montage van nieuwe schijven en blokken.
De E-Torx en doorslag pennen heb ik liggen.
Groet Loek.