!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Krishh92
4

  • Type Alfa: Nog op zoek
  • *
    - Startende Alfist
Aankoop van een MiTo
« Gepost op: 18 mei 2017, 11:33:40 »
Hallo MiTo rijders!

Mijn naam is Krishna en ben nieuw op dit forum. Ben op het moment op zoek naar een nieuwe kilometervreter als vervanging voor mijn niet zo zuinige Seat Ibiza (1.4 16V 100 pk) uit 2006.

De MiTo spreekt mij erg aan qua looks, alleen is het technische deel mij totaal onbekend. Wat zijn de kwaaltjes en waar moet ik goed op letten bij de aankoop van een MiTo? Mijn voorkeur gaat uit naar een diesel (1.3 JTD), door de vele kilometers (600-800 km per week) die ik ga maken. Maar is het ook aan te raden om te kijken naar een zuinige benzine uitvoering? Hoop dat jullie mij wat meer op weg kunnen helpen!

Groet, Krishna
*

berreber
460

  • Type Alfa: Giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2017, 11:51:06 »
Ik zal er ongetwijfeld mensen mee tegen de schenen schoppen, maar LPG geen optie?
Nu:
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo 155 2.0
Voorheen:
Alfa 147 1.6TS (2x)
*

MysteryAngel
2.687

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2017, 14:06:39 »
Ik had toevallig ook al gereageerd in je voorstel topic.
Maar ik zou met die kilometers zeker voor een diesel gaan.
Het omslag punt tussen een Mito benzine vs diesel ligt ongeveer rond de 15 000km a 17 000km per jaar.
Daar kom jij ruim boven.
Je hebt keuze uit een 1.3jtdm met 85pk / 90pk of 95PK of een 1.6jtdm met 120pk.
De 1.3jtdm is een erg fijn motortje zeker met een chip tuning.
Maar als je meer wilt, is er natuurlijk altijd de 1.6jtdm nog.
Al zijn die wel wat moeilijker te vinden in Nederland.
*

GT1986
1.166

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2017, 23:25:06 »
Welkom! Ik sluit me aan bij MysteryAngel en zou je ook zeker een diesel aanraden bij jouw te maken kilometers. Zelf rijd ik ook naar volle tevredenheid zo'n 850 km. per week met een MiTo 1.3 JTDm. Wel heb ik de auto direct bij aanschaf laten chippen, dat maakt een enorm verschil. Een 1.6 JTDm is helemaal leuk (en heeft een zesbak!), maar deze zijn zoals gezegd érg schaars. Qua techniek zijn aandachtspunten dat de veerpootlagers weleens kapot willen gaan. Dit is geen heel dure reparatie, namelijk € 115 per kant. Je merkt dit aan een krakend geluid en gevoel bij het sturen (heb het zelf ook gehad, gelukkig onder garantie). Verder wil de EGR-klep weleens vervuild raken, dit is voornamelijk het geval als een vorige eigenaar de MiTo vaak voor korte ritjes gebruikt heeft. Dit is te merken aan een gebrek aan vermogen. Ik kan verder eerlijk gezegd niet veel aandachtspunten bedenken. Van de 1.6 JTDm weet ik dat de versnellingsbakken weleens de geest willen geven. Ook heeft de 1.6 JTDm een distributieriem en geen onderhoudsarme ketting, zoals de 1.3 JTDm dat heeft.

Ik zou je aan willen raden een proefrit te maken in een MiTo met leer en een exemplaar met stoffen bekleding. Zelf vond ik de lederen stoelen érg hard, de stoffen stoelen zijn comfortabeler. Leder staat natuurlijk wel veel mooier, dus bedenk goed wat je wilt.

Bedenk goed dat de door Alfa opgegeven verbruikscijfers een broodje aap zijn, tenzij je als een fossiel rijdt. Bij normaal rijgedrag waarbij ik 90% snelweg rijd (125 km/h op de CC) kom ik over de afgelopen 22.500 km. uit op een gemiddelde van 1:18,8. Er zitten uitschieters tussen van ruim 1:20, maar 1:17,5 wil ook weleens gebeuren. Succes met de zoektocht!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

alfa kees
201

  • Type Alfa: Mito 1.3JTDm distinctive
  • ***
    - Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2017, 22:02:50 »
Zeker voor een diesel gaan. Ik rij zelf tegen de 40.000km per jaar met een 1.3jtd bevalt mij erg goed. Maar super zuinig is hij niet voor zo'n klein autotje. Ik doe gemiddeld 1 op 17.

Hou er ook rekening mee het is zeker geen comfortabele auto. Het is gewoon een stuiterbak. Maar dit rijd wel erg leuk. Je moet er van houden.

Verder schijnt de distributie ketting wel erg snel te slijten. Ik heb het nog niet mee gemaakt. Heb ook bij een Fiat dealer gewerkt en hetzelfde blok ligt in de Punto ik heb het daar ook niet meegemaakt. Ik denk zelf dat alles samen hangt met goed onderhoud. In het begin werden deze auto's wegenbelasting vrij verkocht. Dus mensen gingen deze auto's ook rijden terwijl ze geen meter rijden. Ik denk dat dat ook een grote oorzaak is.

Zelf rij ik tot nu toe buiten een achter wiellager om probleemloos.
Alfa 33 1.3v '92 | alfa 155 2.0 16v ts sport '95 | Alfa 156 1.8 ts sw '01
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2017, 23:32:53 »
Zeker voor een diesel gaan. Ik rij zelf tegen de 40.000km per jaar met een 1.3jtd bevalt mij erg goed. Maar super zuinig is hij niet voor zo'n klein autotje. Ik doe gemiddeld 1 op 17.

Hou er ook rekening mee het is zeker geen comfortabele auto. Het is gewoon een stuiterbak. Maar dit rijd wel erg leuk. Je moet er van houden.

Verder schijnt de distributie ketting wel erg snel te slijten. Ik heb het nog niet mee gemaakt. Heb ook bij een Fiat dealer gewerkt en hetzelfde blok ligt in de Punto ik heb het daar ook niet meegemaakt. Ik denk zelf dat alles samen hangt met goed onderhoud. In het begin werden deze auto's wegenbelasting vrij verkocht. Dus mensen gingen deze auto's ook rijden terwijl ze geen meter rijden. Ik denk dat dat ook een grote oorzaak is.

Zelf rij ik tot nu toe buiten een achter wiellager om probleemloos.

Ik heb er inmiddels 216k km op staan, geen problemen met de ketting.
Wel bij 200k de koppeling laten vervangen ivm. slippen.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

alfa kees
201

  • Type Alfa: Mito 1.3JTDm distinctive
  • ***
    - Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2017, 19:28:37 »
Bij twee ton vind ik dat zeker acceptabel. Hoop alleen niet dat mijn dat overkomt. Ga de twee ton dit jaar nog wel aantikken.
Alfa 33 1.3v '92 | alfa 155 2.0 16v ts sport '95 | Alfa 156 1.8 ts sw '01
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2017, 07:04:34 »
Zijn iid problemen met de kettingen van de 1.3 JTD.   Maar treden vaak pas op bij hoge km standen.   In de gaten houden of de Ketting spanner nog genoeg `verstel` heeft.


De zuinigheid van een auto; ligt aan de berijder   Ik rij 1: 13,5  met onze diesel, en m`n dame red wel 1:16    :lol_hitting:   
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

wobbut
50

  • Type Alfa: MiTo 1.4 MultiAir TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2017, 11:53:54 »
Voor het rijcomfort moet je het niet doen, verder een fantastische auto. Verbruik ligt bij mij tussen de 1 op 20 en 1 op 22, zonder echt heel overdreven gek te doen. Sinds een half jaar in bezit, nu de overweging gemaakt diesel te rijden na vele jaren LPG in ongeblazen blokjes. Koppel bevalt uitstekend. Al kun je de turbo benzineblokjes in de MiTo natuurlijk ook van LPG voorzien. Maar in de reservewielbak ligt nu een Bose installatie ????. Even opletten op de ketting, EGR vervuiling en bovenmatig windgeruis (afstelling ruiten). Chippen heb ik nog niet gedaan,  maar is zeker het overwegen waard.
Mito 1.4 MultiAir TCT 135pk '10
*

MysteryAngel
2.687

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2017, 20:26:09 »
Ik heb nog nooit iets gehoord over ketting problemen bij de 1.3jtdm.
Uiteraard slijt alles op den duur, dus als er eens een nieuwe ketting op moet bij 300K +,
dan lijkt me dat ook geen schande.
Enigste echte kwaal waar je wel eens iets over leest zijn de veerpoot lagers zoals boven reeds vermeld.
En ik heb wel eens iets gelezen over de versnellingsbak, maar dat lijkt me ook meer een kwestie van hoe je er mee omgaat.
Dus dat lijkt me ook niet echt een specifiek zwak punt.

*

Krishh92
4

  • Type Alfa: Nog op zoek
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2017, 23:47:45 »
Heel erg bedankt voor alle reacties!! Helpt mij zekerr bij mijn zoektocht.. op dit moment heb ik een paar auto's op het oog, maar nog niet proefgereden.. Komend weekend staan er een paar bezoekjes gepland, dus fingers crossed!!!
*

MysteryAngel
2.687

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2017, 23:47:52 »
En hoe staat het met de zoek toch? :)
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2017, 18:15:28 »
Ik heb nog nooit iets gehoord over ketting problemen bij de 1.3jtdm.
Uiteraard slijt alles op den duur, dus als er eens een nieuwe ketting op moet bij 300K +,
dan lijkt me dat ook geen schande.
Enigste echte kwaal waar je wel eens iets over leest zijn de veerpoot lagers zoals boven reeds vermeld.
En ik heb wel eens iets gelezen over de versnellingsbak, maar dat lijkt me ook meer een kwestie van hoe je er mee omgaat.
Dus dat lijkt me ook niet echt een specifiek zwak punt.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716&view=unread#unread

Het zijn nog incidenten, maar beter wel vinger aan de pols houden.  Ik zal de 1.3 zeker niet afraden,  maar bij hoge km standen wel iig bij aanschaf door een onafhankelijke partij laten nazien.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

MysteryAngel
2.687

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2017, 22:35:26 »
Ik heb nog nooit iets gehoord over ketting problemen bij de 1.3jtdm.
Uiteraard slijt alles op den duur, dus als er eens een nieuwe ketting op moet bij 300K +,
dan lijkt me dat ook geen schande.
Enigste echte kwaal waar je wel eens iets over leest zijn de veerpoot lagers zoals boven reeds vermeld.
En ik heb wel eens iets gelezen over de versnellingsbak, maar dat lijkt me ook meer een kwestie van hoe je er mee omgaat.
Dus dat lijkt me ook niet echt een specifiek zwak punt.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716&view=unread#unread

Het zijn nog incidenten, maar beter wel vinger aan de pols houden.  Ik zal de 1.3 zeker niet afraden,  maar bij hoge km standen wel iig bij aanschaf door een onafhankelijke partij laten nazien.

Dat is natuurlijk wel interessant om even door te lezen.

dankje :)

*

Krishh92
4

  • Type Alfa: Nog op zoek
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop van een MiTo
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2017, 11:09:18 »
Hallo allemaal!!

Het is een tijdje stil geweest rond mijn zoektocht naar een MiTo. Ondertussen heb ik al wel een andere auto, maar is het geen MiTo geworden.

Tijdens mijn zoektocht naar een auto ook ander nieuws gehad, namelijk dat er een kleine op komst is. Vandaar dat ik voor een 5 deurs BMW 1 serie ben gegaan (I know ben aan het vloeken in de kerk). Een leuke Giulietta zat helaas niet in het budget en zo jammer dat er nooit een 5 deurs MiTo is gemaakt.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de hulp, het heeft mijn kennis over Alfa zeker verrijkt!