Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Mito club => Topic gestart door: Krishh92 op 18 mei 2017, 11:33:40

Titel: Aankoop van een MiTo
Bericht door: Krishh92 op 18 mei 2017, 11:33:40
Hallo MiTo rijders!

Mijn naam is Krishna en ben nieuw op dit forum. Ben op het moment op zoek naar een nieuwe kilometervreter als vervanging voor mijn niet zo zuinige Seat Ibiza (1.4 16V 100 pk) uit 2006.

De MiTo spreekt mij erg aan qua looks, alleen is het technische deel mij totaal onbekend. Wat zijn de kwaaltjes en waar moet ik goed op letten bij de aankoop van een MiTo? Mijn voorkeur gaat uit naar een diesel (1.3 JTD), door de vele kilometers (600-800 km per week) die ik ga maken. Maar is het ook aan te raden om te kijken naar een zuinige benzine uitvoering? Hoop dat jullie mij wat meer op weg kunnen helpen!

Groet, Krishna
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: berreber op 18 mei 2017, 11:51:06
Ik zal er ongetwijfeld mensen mee tegen de schenen schoppen, maar LPG geen optie?
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MysteryAngel op 18 mei 2017, 14:06:39
Ik had toevallig ook al gereageerd in je voorstel topic.
Maar ik zou met die kilometers zeker voor een diesel gaan.
Het omslag punt tussen een Mito benzine vs diesel ligt ongeveer rond de 15 000km a 17 000km per jaar.
Daar kom jij ruim boven.
Je hebt keuze uit een 1.3jtdm met 85pk / 90pk of 95PK of een 1.6jtdm met 120pk.
De 1.3jtdm is een erg fijn motortje zeker met een chip tuning.
Maar als je meer wilt, is er natuurlijk altijd de 1.6jtdm nog.
Al zijn die wel wat moeilijker te vinden in Nederland.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: GT1986 op 19 mei 2017, 23:25:06
Welkom! Ik sluit me aan bij MysteryAngel en zou je ook zeker een diesel aanraden bij jouw te maken kilometers. Zelf rijd ik ook naar volle tevredenheid zo'n 850 km. per week met een MiTo 1.3 JTDm. Wel heb ik de auto direct bij aanschaf laten chippen, dat maakt een enorm verschil. Een 1.6 JTDm is helemaal leuk (en heeft een zesbak!), maar deze zijn zoals gezegd érg schaars. Qua techniek zijn aandachtspunten dat de veerpootlagers weleens kapot willen gaan. Dit is geen heel dure reparatie, namelijk € 115 per kant. Je merkt dit aan een krakend geluid en gevoel bij het sturen (heb het zelf ook gehad, gelukkig onder garantie). Verder wil de EGR-klep weleens vervuild raken, dit is voornamelijk het geval als een vorige eigenaar de MiTo vaak voor korte ritjes gebruikt heeft. Dit is te merken aan een gebrek aan vermogen. Ik kan verder eerlijk gezegd niet veel aandachtspunten bedenken. Van de 1.6 JTDm weet ik dat de versnellingsbakken weleens de geest willen geven. Ook heeft de 1.6 JTDm een distributieriem en geen onderhoudsarme ketting, zoals de 1.3 JTDm dat heeft.

Ik zou je aan willen raden een proefrit te maken in een MiTo met leer en een exemplaar met stoffen bekleding. Zelf vond ik de lederen stoelen érg hard, de stoffen stoelen zijn comfortabeler. Leder staat natuurlijk wel veel mooier, dus bedenk goed wat je wilt.

Bedenk goed dat de door Alfa opgegeven verbruikscijfers een broodje aap zijn, tenzij je als een fossiel rijdt. Bij normaal rijgedrag waarbij ik 90% snelweg rijd (125 km/h op de CC) kom ik over de afgelopen 22.500 km. uit op een gemiddelde van 1:18,8. Er zitten uitschieters tussen van ruim 1:20, maar 1:17,5 wil ook weleens gebeuren. Succes met de zoektocht!
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: alfa kees op 21 mei 2017, 22:02:50
Zeker voor een diesel gaan. Ik rij zelf tegen de 40.000km per jaar met een 1.3jtd bevalt mij erg goed. Maar super zuinig is hij niet voor zo'n klein autotje. Ik doe gemiddeld 1 op 17.

Hou er ook rekening mee het is zeker geen comfortabele auto. Het is gewoon een stuiterbak. Maar dit rijd wel erg leuk. Je moet er van houden.

Verder schijnt de distributie ketting wel erg snel te slijten. Ik heb het nog niet mee gemaakt. Heb ook bij een Fiat dealer gewerkt en hetzelfde blok ligt in de Punto ik heb het daar ook niet meegemaakt. Ik denk zelf dat alles samen hangt met goed onderhoud. In het begin werden deze auto's wegenbelasting vrij verkocht. Dus mensen gingen deze auto's ook rijden terwijl ze geen meter rijden. Ik denk dat dat ook een grote oorzaak is.

Zelf rij ik tot nu toe buiten een achter wiellager om probleemloos.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: PascalV op 21 mei 2017, 23:32:53
Zeker voor een diesel gaan. Ik rij zelf tegen de 40.000km per jaar met een 1.3jtd bevalt mij erg goed. Maar super zuinig is hij niet voor zo'n klein autotje. Ik doe gemiddeld 1 op 17.

Hou er ook rekening mee het is zeker geen comfortabele auto. Het is gewoon een stuiterbak. Maar dit rijd wel erg leuk. Je moet er van houden.

Verder schijnt de distributie ketting wel erg snel te slijten. Ik heb het nog niet mee gemaakt. Heb ook bij een Fiat dealer gewerkt en hetzelfde blok ligt in de Punto ik heb het daar ook niet meegemaakt. Ik denk zelf dat alles samen hangt met goed onderhoud. In het begin werden deze auto's wegenbelasting vrij verkocht. Dus mensen gingen deze auto's ook rijden terwijl ze geen meter rijden. Ik denk dat dat ook een grote oorzaak is.

Zelf rij ik tot nu toe buiten een achter wiellager om probleemloos.

Ik heb er inmiddels 216k km op staan, geen problemen met de ketting.
Wel bij 200k de koppeling laten vervangen ivm. slippen.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: alfa kees op 22 mei 2017, 19:28:37
Bij twee ton vind ik dat zeker acceptabel. Hoop alleen niet dat mijn dat overkomt. Ga de twee ton dit jaar nog wel aantikken.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: brinkerik op 23 mei 2017, 07:04:34
Zijn iid problemen met de kettingen van de 1.3 JTD.   Maar treden vaak pas op bij hoge km standen.   In de gaten houden of de Ketting spanner nog genoeg `verstel` heeft.


De zuinigheid van een auto; ligt aan de berijder   Ik rij 1: 13,5  met onze diesel, en m`n dame red wel 1:16    :lol_hitting:   
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: wobbut op 23 mei 2017, 11:53:54
Voor het rijcomfort moet je het niet doen, verder een fantastische auto. Verbruik ligt bij mij tussen de 1 op 20 en 1 op 22, zonder echt heel overdreven gek te doen. Sinds een half jaar in bezit, nu de overweging gemaakt diesel te rijden na vele jaren LPG in ongeblazen blokjes. Koppel bevalt uitstekend. Al kun je de turbo benzineblokjes in de MiTo natuurlijk ook van LPG voorzien. Maar in de reservewielbak ligt nu een Bose installatie ????. Even opletten op de ketting, EGR vervuiling en bovenmatig windgeruis (afstelling ruiten). Chippen heb ik nog niet gedaan,  maar is zeker het overwegen waard.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MysteryAngel op 28 mei 2017, 20:26:09
Ik heb nog nooit iets gehoord over ketting problemen bij de 1.3jtdm.
Uiteraard slijt alles op den duur, dus als er eens een nieuwe ketting op moet bij 300K +,
dan lijkt me dat ook geen schande.
Enigste echte kwaal waar je wel eens iets over leest zijn de veerpoot lagers zoals boven reeds vermeld.
En ik heb wel eens iets gelezen over de versnellingsbak, maar dat lijkt me ook meer een kwestie van hoe je er mee omgaat.
Dus dat lijkt me ook niet echt een specifiek zwak punt.

Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: Krishh92 op 29 mei 2017, 23:47:45
Heel erg bedankt voor alle reacties!! Helpt mij zekerr bij mijn zoektocht.. op dit moment heb ik een paar auto's op het oog, maar nog niet proefgereden.. Komend weekend staan er een paar bezoekjes gepland, dus fingers crossed!!!
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MysteryAngel op 8 juni 2017, 23:47:52
En hoe staat het met de zoek toch? :)
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: brinkerik op 10 juni 2017, 18:15:28
Ik heb nog nooit iets gehoord over ketting problemen bij de 1.3jtdm.
Uiteraard slijt alles op den duur, dus als er eens een nieuwe ketting op moet bij 300K +,
dan lijkt me dat ook geen schande.
Enigste echte kwaal waar je wel eens iets over leest zijn de veerpoot lagers zoals boven reeds vermeld.
En ik heb wel eens iets gelezen over de versnellingsbak, maar dat lijkt me ook meer een kwestie van hoe je er mee omgaat.
Dus dat lijkt me ook niet echt een specifiek zwak punt.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716&view=unread#unread (http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716&view=unread#unread)

Het zijn nog incidenten, maar beter wel vinger aan de pols houden.  Ik zal de 1.3 zeker niet afraden,  maar bij hoge km standen wel iig bij aanschaf door een onafhankelijke partij laten nazien.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MysteryAngel op 12 juni 2017, 22:35:26
Ik heb nog nooit iets gehoord over ketting problemen bij de 1.3jtdm.
Uiteraard slijt alles op den duur, dus als er eens een nieuwe ketting op moet bij 300K +,
dan lijkt me dat ook geen schande.
Enigste echte kwaal waar je wel eens iets over leest zijn de veerpoot lagers zoals boven reeds vermeld.
En ik heb wel eens iets gelezen over de versnellingsbak, maar dat lijkt me ook meer een kwestie van hoe je er mee omgaat.
Dus dat lijkt me ook niet echt een specifiek zwak punt.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716&view=unread#unread (http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716&view=unread#unread)

Het zijn nog incidenten, maar beter wel vinger aan de pols houden.  Ik zal de 1.3 zeker niet afraden,  maar bij hoge km standen wel iig bij aanschaf door een onafhankelijke partij laten nazien.

Dat is natuurlijk wel interessant om even door te lezen.

dankje :)

Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: Krishh92 op 14 juni 2017, 11:09:18
Hallo allemaal!!

Het is een tijdje stil geweest rond mijn zoektocht naar een MiTo. Ondertussen heb ik al wel een andere auto, maar is het geen MiTo geworden.

Tijdens mijn zoektocht naar een auto ook ander nieuws gehad, namelijk dat er een kleine op komst is. Vandaar dat ik voor een 5 deurs BMW 1 serie ben gegaan (I know ben aan het vloeken in de kerk). Een leuke Giulietta zat helaas niet in het budget en zo jammer dat er nooit een 5 deurs MiTo is gemaakt.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de hulp, het heeft mijn kennis over Alfa zeker verrijkt!
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: bekkie op 14 juni 2017, 22:36:32
Dubbel gefeliciteerd!
BMW 1-serie is ook niet verkeerd.  ;)
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MysteryAngel op 15 juni 2017, 19:48:33
Gefeliciteerd dat is natuurlijk altijd leuk nieuws.
En een BMW 1 serie is zeker ook een hele leuke auto.
Zeker met achterwiel aandrijving een echte rijders auto.
Alfa Romeo wordt ook best vaak vergeleken met BMW, omdat het beide echte rijders auto´s zijn.
Een Mito is zeker niet geschikt voor als er een kleine opkomst is.
Dus je hebt zeker een verstandige keuze gemaakt.

Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MDP op 1 juli 2017, 13:19:50
Bedenk goed dat de door Alfa opgegeven verbruikscijfers een broodje aap zijn, tenzij je als een fossiel rijdt. Bij normaal rijgedrag waarbij ik 90% snelweg rijd (125 km/h op de CC) kom ik over de afgelopen 22.500 km. uit op een gemiddelde van 1:18,8. Er zitten uitschieters tussen van ruim 1:20, maar 1:17,5 wil ook weleens gebeuren. Succes met de zoektocht!

Geen idee of door chiptuning de MiTo zuiniger wordt maar mijn MiTo verbruikt 1:19,5 op de zomersloffen en net geen 1:21 op de wintersloffen. Ik rijd veel autobaan en heb een semi-sportieve rijstijl. Afhankelijk van de verkeersdrukte rijd ik 120-140 waar je 120-130 mag en 110-120 waar je 100 mag. Ik denk dat als ik echt vroeg doorschakel en mij houd aan de maximaal toegestane snelheid en niet harder dan 120 rijd, de MiTo zelfs richting de 1:21 gaat of nog zuiniger.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: GT1986 op 2 juli 2017, 15:49:14
Mijn ervaring over de afgelopen 30k is dat de MiTo onzuiniger is met ingeschakelde tuningssoftware (D-stand). In N rijdt het echt zuiniger, maar schokkend is het verschil ook weer niet. Ik snap overigens niet dat veel mensen zo zuinig rijden met hun MiTo. Op de snelweg rijd ik altijd tussen de 120 en 125 km/h op de CC, ik schakel op tijd door, maak altijd gebruik van het start-/stopsysteem waar mogelijk, etc. Daarbij rijd ik 90% snelweg. Gem. zit ik op 1:19, 1:20 gemiddeld is voor mij onmogelijk. Wellicht ligt het aan het feit dat ik op 17" rijd met 215/45 banden.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: brinkerik op 2 juli 2017, 16:40:01
Een auto wordt per definitie niet Zuiniger van Tuning.

Als je meer vermogen hebt, en een betere gaspedaal respons wat meestal geprogrammeerd wordt dan ga je er meestal iets vlotter mee rijden.  Dat vertaalt zich in een hoger brandstof verbruik.

In potentie rijd een getunde wagen misschien zuiniger, maar je rechter voet bepaald dat.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MDP op 3 juli 2017, 19:47:53
Volgens mij ontstaat die betere drive-ability ook door een optimale verbranding. Als de auto sneller op gang komt en net even iets soepeler loopt kan ik mij voorstellen dat het minder energie kost. Denk aan meer zuurstof in de lucht waardoor je net even iets meer kan leveren zonder dat je meer verbrandt. In het verleden heb ik 7 jaar in een opgefokte 146 gereden. Motorisch was niets meer standaard. En toch heb ik nooit ingeboet op verbruik. Ik hield er een sportieve rijstijl op na maar wel goed warm rijden en goed onderhouden. Alleen het beste is goed. Met mijn MiTo ben ik niet heel anders. Alleen heb ik ditmaal niet het onderste uit het blok willen halen. Ik ga dus niet helemaal mee in het betoog hierboven.
Titel: Re: Aankoop van een MiTo
Bericht door: MDP op 3 juli 2017, 19:54:35
Citaat van: GT1986 op  2 juli 2017, 15:49:14
Citaat van: GT1986 op  2 juli 2017, 15:49:14
Mijn ervaring over de afgelopen 30k is dat de MiTo onzuiniger is met ingeschakelde tuningssoftware (D-stand). In N rijdt het echt zuiniger, maar schokkend is het verschil ook weer niet. Ik snap overigens niet dat veel mensen zo zuinig rijden met hun MiTo. Op de snelweg rijd ik altijd tussen de 120 en 125 km/h op de CC, ik schakel op tijd door, maak altijd gebruik van het start-/stopsysteem waar mogelijk, etc. Daarbij rijd ik 90% snelweg. Gem. zit ik op 1:19, 1:20 gemiddeld is voor mij onmogelijk. Wellicht ligt het aan het feit dat ik op 17" rijd met 215/45 banden.

Start-stop vind ik bloedirritant en gebruik ik niet. Verder doe ik niet mee aan vroeg doorschakelen. Ik schakel in het bereik waar het meeste koppel zit. Bij warm een pittige rijstijl zonder in de begrenzer te hangen of met piepende banden te rijden. Maar een Alfa verdient een sportieve rijstijl. Let wel: sportief rijden betekent niet aftrappen.