!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Aanschaf Mito
« Gepost op: 10 december 2016, 19:47:46 »
Ik heb zelf onlangs mijn lease Giulietta voor een Seat Leon verruild (jaja, ik heb spijt) maar kijk toch nog regelmatig op dit forum. En ik heb een manier gevonden om toch nog uiting aan mijn Alfa liefde te kunnen geven: vriendin moet een nieuwe auto en hoewel ze al jaren droomde van een Citroen DS3 heb ik haar kunnen overtuigen dat een Mito veeeeel leuker is.

Budget is zo'n beetje tot €13.000,- en we hebben ondertussen gezien dat je daar een versie met leer, navi, < 60.000 km en modeljaar 2013 voor kunt krijgen.
We hebben in een 1.4 MA met 105pk gereden uit 2012. Die was oké maar de besturing vond ik iets minder fijn (plakkerig rond de middenstand) en we hadden allebei iets meer van het vermogen verwacht.
Met iets aangepaste verwachtingen hebben we ook een TwinAir uit 2014 met 105pk gereden. Ik had net daarvoor een Fiat 500 TwinAir gereden en vond dat al best grappig, maar in de Mito was het helemaal wel oké. Best wel grappig geluidje en het nodigt echt uit om flink door te trappen. En deze stuurde echt wel wat lekkerder. Het was ook een prachtige uitvoering met schitterende velgen, maar hij was helaas al verkocht.

Mijn vriendin vind 100pk wel een beetje het minimum geloof ik. Van de DS3 vind je veel (bijna alleen) 82pk uitvoeringen. Daar hebben we ook in gereden en die viel af vanwege te traag.

Nu vinden we van de Mito eigenlijk vooral TwinAir uitvoeringen. Veel met 85pk. Waaronder een die exact lijkt op het model dat we misgelopen zijn (alleen raar genoeg dan weer met een TomTom BLue&Me ipv ingebouwde navi): https://www.vakgarage.nl/occasions?url=https%3A%2F%2Fvoorraad.vakgarage.nl%2Falfa-romeo%2Fmito%2Ftwin-air-85pk-leder-18-inch-lm-velgen-airco-ecc-navigatie%2Focc2730748
Ik heb gezien dat je daar bij Savali wel wat mee kan. Zouden jullie aanraden daarvoor te gaan en dan te laten tunen?

Vanaf wel jaar is de besturing (bekrachtiging) veranderd?

En hebben jullie nog andere aankooptips of motortips?
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2016, 10:01:10 »
Ben zelf geen fan van de twinair in een mito.
Onlangs juist een mito verkocht (1.3) en daarvoor terug een 500 sport cabrio jawel twinair.
Deze gelijk door savali laten tunen en inmiddels de wagen optisch ook wat aangepast maar dat terzijde.
Wat betreft mito, geen noemenswaardige klachten alleen de lak is wat dun en gevoelig voor steenslag.
Persoonlijk wat ik een nadeel vind zijn 18 inch velgen met de daarbij behorende banden.
De wagen is al stug en dan met die 18 inch en lage banden maakt het rijden er niet plezierig mee. Wij hadden bewust gekozen voor 17 inch.
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2016, 09:41:21 »
Ben zelf geen fan van de twinair in een mito.
Onlangs juist een mito verkocht (1.3) en daarvoor terug een 500 sport cabrio jawel twinair.
[...]
Mag ik vragen waarom wel een TwinAir in een 500 en niet in een Mito?
*

brinkerik
1.829

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2016, 13:48:25 »
Mito is een leuke wagen, persoonlijk fan van het design van de Mito.

Verschil tussen de 85 pk en 100 pk is niet heel groot, daar het koppel nagenoeg gelijk is.  Wel is de 100 pk voorzien van een aantal technische modificatie`s, waardoor het motortje langer lucht heeft en boven in toeren langer door haalt ( iets wat je in de praktijk niet vaak doet ).

Online is nog niet alle data makkelijk verkrijgbaar, wat de winsten zijn bij tuning van een 100 pk versie.










Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2016, 18:53:54 »
De auto is niet van mij maar van de directie thuis.
Zij wilde perse een cabrio en met haar budget was een abarth 500 cabrio niet te betalen.
Ik ben geen fan van de twinair metname dat geluid vind ik bagger. Daar komt nog bij dat een twinair meer trilt dan een 4 cylinder dat is erg wennen.
Door tuning wordt dat trillen wel minder
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

brinkerik
1.829

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2016, 20:04:03 »
De  2 cilinder heeft zijn eigen karakter.

Twee jaar geleden een 500 Twin Air mee gehad als leenauto, paar honderd km mee gereden. Nadeel vond ik dat je niet op gehoor kon rijden, dat je dus s`morgens bij wegrijden heel erg op moet letten dat je het motortje niet teveel in de toeren rijdt.

Maar het koppel, en de vroege aanwezigheid daarvan rijdt wel leuk.

Wij krijgen hier ook als 2e auto binnenkort een Twinair, maar wel een Punto.

Mito,  is net wat harder afgeveerd, wat lager, en we wilde graag een 5 deurs.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2016, 16:22:04 »
De auto is niet van mij maar van de directie thuis.
Zij wilde perse een cabrio en met haar budget was een abarth 500 cabrio niet te betalen.
Ik ben geen fan van de twinair metname dat geluid vind ik bagger. Daar komt nog bij dat een twinair meer trilt dan een 4 cylinder dat is erg wennen.
Door tuning wordt dat trillen wel minder
Ik vind het geluid is "apart". In de 500 vond ik het eerst helemaal niks. Maar na een tijdje werd het toch wel een geinig karretje door het koppel en de leuke besturing.  Lang geleden heb ik ook eens in een Mito TwinAir gereden en toen vond ik het helemaal niks, ook omdat die te traag was. Dat zal wel een 85pk versie geweest zijn als ik zo terug denk.

Maar de 105pk waar we laatst in reden, mwah, best leuk. Ja het trilt en klinkt apart. Maar een 4 cilinder klinkt nou ook niet echt mooi, dus ik kon "wat anders dan anders" wel waarderen, mits het maar een beetje opschiet. Vandaar ook mijn vraag over een getunede 85pk.
*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2016, 16:27:55 »
Mito is een leuke wagen, persoonlijk fan van het design van de Mito.

Verschil tussen de 85 pk en 100 pk is niet heel groot, daar het koppel nagenoeg gelijk is.  Wel is de 100 pk voorzien van een aantal technische modificatie`s, waardoor het motortje langer lucht heeft en boven in toeren langer door haalt ( iets wat je in de praktijk niet vaak doet ).

Online is nog niet alle data makkelijk verkrijgbaar, wat de winsten zijn bij tuning van een 100 pk versie.


Waar kijken we hier nou precies naar? Bovenaan in de sheet staan de 3 standaardvermogens (85pk, 100pk & 105pk) maar er zijn maar 2 kolommen. Is dit de standaard 85pk afgezet tegen een door Squadra naar 100pk getunede versie? (dan zou ik graag de verschillen met de niet getunede 105pk versie zien).
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2016, 16:57:02 »
De 500 twinair standaard 80 pk hebben we laten tunen naar nabij 105 en tevens een KN inlegfilter.
De standaard 105 pk twinair versie heeft een grotere turbo dan de 80 pk
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2016, 20:51:39 »
De 500 twinair standaard 80 pk hebben we laten tunen naar nabij 105 en tevens een KN inlegfilter.
De standaard 105 pk twinair versie heeft een grotere turbo dan de 80 pk
En hoe is dat bevallen dan?  Is het verschil duidelijk merkbaar?
*

brinkerik
1.829

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2016, 05:55:20 »
waar kijken we hier nou precies naar? Bovenaan in de sheet staan de 3 standaardvermogens (85pk, 100pk & 105pk) maar er zijn maar 2 kolommen. Is dit de standaard 85pk afgezet tegen een door Squadra naar 100pk getunede versie? (dan zou ik graag de verschillen met de niet getunede 105pk versie zien).
[/quote]

Je kijkt naar de standaard configuratie.
Helaas kon ik nog geen goede bron vinden voor de 105 pk.
De tabel bevat standaard vermogens, dit vind ik zelf het meest eerlijke vergelijk. ( ik zal nog even de tabel duidelijker maken, komt )
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

ducati 1098
243

  • Type Alfa: 159 ti
  • ***
    - Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2016, 13:58:32 »
de 105pk is alleen in het jaar 2014 voor de Mito geleverd daarna zijn er de 100pk versies gekomen
als ik het goed heb begrepen
en wat ook een verschil is het uitlaat systeem van de 85pk en de 105pk naar mijn weten.
105pk heeft een middendemper en een einddemper dus stiller ten opzichte van de 85pk
en de 85pk alleen een middendemper dat is ook bij de Fiat 500.

jeroen
*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2016, 14:02:50 »
de 105pk is alleen in het jaar 2014 voor de Mito geleverd daarna zijn er de 100pk versies gekomen
als ik het goed heb begrepen
en wat ook een verschil is het uitlaat systeem van de 85pk en de 105pk naar mijn weten.
105pk heeft een middendemper en een einddemper dus stiller ten opzichte van de 85pk
en de 85pk alleen een middendemper dat is ook bij de Fiat 500.

jeroen
Hey bedankt, dat wist ik niet!
Ik denk dat we van het weekend nog eens met een 85pk versie gaan rijden. Kijken of we het verschil horen (en merken).
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2016, 17:34:52 »
Dat tunen is een aanrader, de wagen trilt veel minder , uiteraard rijdt het niet zo soepel als een 4 cylinder.
Van 0-80 kan ik met gemak een abarth 500 in standaard bijhouden daarna komt de abarth mij voorbij.
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf Mito
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2016, 10:34:51 »
Gisteren met een 85pk gereden (die uit de link van mijn eerste post). Qua vermogen viel dat best mee. In de stad vlot zat en voldoende vertrouwen erin dat met de tuning het helemaal prima is.

Uitlaatgeluid merkte ik niet zo heel veel verschil, buiten de auto (bij stationair) viel het me op dat deze wel echt als een brommertje klonk, was me bij de 105pk niet zo opgevallen.

Maar raar genoeg: deze reed qua gevoel echt anders dan een vergelijkbare 105pk Sportiva die we een paar weken terug reden. Mijn vriendin riep meteen uit: wat rijd deze raar, deze wordt het niet!  :(   Ik heb ook even gereden, en idd in 'D' stuurde deze behoorlijk zwaarder en bij dwarsrichels erg zoekerig, af en toe bijna wegspringend. Bij een auto van 2e helft 2013 met net 20.000km op de teller hadden we hem ook wat netter voorgesteld en vriendin vond de TomTom in de Mito ook niet mooi staan omdat hij tussen 2 bulten op het dashboard staat. Jammer, want dat karretje ziet er voor de rest wel heel erg mooi uit, zwart met die velgen: wauw!

Kunnen jullie nog iets aanraden qua navigatie? Want ik zie bij Mito's vanaf 2012 nu 2 ingebouwde systemen: groot scherm en TomTom Blue&Me en een ingebouwde TomTom. De Blue&Me opzet TomTom ken ik van mijn Giulietta: goed, maar duur in kaart en traffic updates, qua uiterlijk een beetje verouderd en in de Mito volgens vriendinlief niet mooi genoeg. De ingebouwde TomTom leek in de korte tijd dat ik er mee gespeeld heb heel erg veel trager. Hoe zit het daar met kaart en traffic updates? En bij de ingebouwde met groter scherm?  (Dat is volgens mij ook hetzelfde ding als in de Giulietta zat?)