!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jordy Van Nies
3

  • Leeftijd: 30
  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Aanschaf MiTo, tips en advies
« Gepost op: 15 mei 2019, 08:57:36 »
Goedemorgen, na het overlijden van die Clio benzine en het iets gewijzigde rij patroon (30/40k km per jaar) zaten wij te kijken naar een MiTo 1.3 diesel.

Budget is tussen de 5000,- en 7000,-.
Wat ik tot nu toe vind is auto's met ongeveer een 100.000/125.000 op de teller met de keus vaak tussen de jaartallen 2010 tot af en toe een uitschieter in 2014.
Leer is sowieso een must.

Wat is de verstandige keuze ivm facelift en update Vd motor?
Mijn voorkeur gaat  uit naar een 2014 model zwart met zwart leer Navi en de standaard extra's  ivm de een na laatste facelift vraagprijs 6,5
 mijn vrouw had een 2011 model op het oog bruin met beige leder panorama dak stoelverwarming standaard radio vraagprijs 5,5
Is mijn idee van het 2014 model is verstandiger gegrond? Of maakt het alleen optisch wat uit?
*

GT1986
420

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2019, 10:27:38 »
Welkom! Als ex-MiTo 1.3-rijder kan ik je er wel wat over vertellen. Ik zou je de 2014-versie willen adviseren. Je hebt dan een moderne touchscreen navi waarbij draadloos audio (Spotify) streamen mogelijk is. Ook is de neus wat mooier, o.a. door de standaard donkere koplampen. Motorisch maakt het in zoverre verschil dat je bij het 2014-model weinig van de regeneratie van het roetfilter merkt. Bij het 2011-model dat ik had zag je 10 minuten lang een zwart rookgordijn uit de uitlaat komen. Vrij gênant...

Wel raad ik je chiptuning aan (Squadra of Savali), daar knappen de prestaties enorm van op!

Het verbruik is als je veel snelweg rijdt minder goed dan je zou verwachten. Ik heb over ruim 65k gem. 1:19 gehaald, waarvoor ik netjes moest rijden. Ter vergelijk: mijn bijna 200 kilo zwaardere Giulietta met 2x zoveel pk’s rijdt onder dezelfde omstandigheden 1:17...

Tip: zoek er 1 met regensensor. De ruitenwisser van de MiTo is snelheidsafhankelijk. Daardoor is zelfs de langzaamste stand op de snelweg nog veel te snel. Enorm irritant bij bijv. motregen! Ook is de kwaliteit van het lederen interieur niet super. De zijkanten zijn van kunstleer en gaan regelmatig kapot (scheuren). Verder zijn de brandplaatjes motorisch een zwak punt. Te herkennen aan een diesellucht in het interieur.

Als je budget € 7.000 is, zou een Giulietta dan geen optie voor jullie zijn? Die is werkelijk in elk opzicht beter en prettiger dan de MiTo!
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT Squadra tuned (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Jordy Van Nies
3

  • Leeftijd: 30
  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2019, 11:59:36 »
Ze is echt verliefd op de MiTo qua uiterlijk dus dat praat ik niet meer eruit
*

Paul K
1.510

  • Leeftijd: 25
  • Type Alfa: Giulietta Quadrifoglio
  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2019, 12:05:57 »
Ziet er mooi uit, niet bij mij bekend alleen.
Misschien zie ik het verkeerd, maar hoort dat type navigatie niet bij een latere bouwjaar/type dan deze?
Mijn auto: Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Enta Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

GT1986
420

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2019, 12:07:18 »
Hele mooie MiTo, goede prijs met dat bouwjaar en km. stand!

@Paul K : nee.
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT Squadra tuned (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

B van Kraaikamp
501

  • Leeftijd: 20
  • Type Alfa: 147 1.6 TS Veloce Lusso
  • ****
    Organizzatore di eventi - Super Alfist
  • Povero studente
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2019, 12:08:32 »
Zeker, mooie MiTo! Alles erop en eraan zo te zien. Leuk kleurtje ook.
Huidig: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso - Nero Metallico
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive - Nero Fuoco
*

Jordy Van Nies
3

  • Leeftijd: 30
  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2019, 13:51:04 »
Hij is gekocht
*

Milan.M
949

  • Leeftijd: 21
  • Type Alfa: Mito 1.4 Multiair Turbo
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2019, 14:16:55 »
Gefeliciteerd Jordy!
Tunen kan geen kwaad, motor loopt wel vaak wat soepeler en misschien iets zuiniger.
Je moet jezelf afvragen of je het het geld waard vindt.
Mito Centenario 1.4 Turbo MultiAir

135 PK, 206 Nm
K&N luchtfilter, Bilstein B12 Pro Kit, MY2016 QV/Veloce Interieur + Exterieur, Xenon
*

GT1986
420

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2019, 14:31:06 »
Gefeliciteerd!

Als je hem nu al vlot vindt is ie wellicht al getuned. Een standaard 1.3 is namelijk echt niet vlot te noemen. De chip maakt er een heel andere auto van, met name op de snelweg is dat een stuk veiliger (invoegen, inhalen, etc.). Hij zal denk ik wel wat zuiniger worden omdat de werking van de EGR-klep wordt weggeschreven. Wegschrijven is bovendien een pluspunt, want door een constructiefout levert deze klep veel problemen op bij de 1.3's (koeken dicht). Dat dichtkoeken heeft storingen en een bokkig rijgedrag (inhouden) tot gevolg.

120k is een lage km. stand voor een diesel, dus laat dat je vooral niet weerhouden. Squadra programmeert de 1.3 dusdanig dat in de N-stand alleen de gaspedaalreactie wordt aangescherpt. Alleen in de D-stand heb je het gechipte vermogen. Met name het 25% toegenomen koppel is een verademing. Ik reed daarom vrijwel altijd in Dynamic.
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT Squadra tuned (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

brinkerik
1.367

  • Leeftijd: 35
  • Type Alfa: Alfa 159 2.4 JTD
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2019, 17:57:55 »
Eens met GT `86

120 is een erg lage km stand voor een JTD; Lekker tunen.

Wel even de distributie ketting in de gaten houden,  deze wil nog wel een gaan rammelen; preventief vervangen en tijdig ( elke 20.000 km ) olie verversen.
Nu  159 2.4   '07     -    Punto Twin-Air '12
ex   156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Robinhoedje
22

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2019, 03:40:31 »
Gefeleiciteerd!

Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een MiTo. Heb nu de kans om een 1.4 MPI (95PK) te kopen. Vraag me alleen af of  dit een betere motor is dan de 1.4 MPI Multi-Air. Behalve dat de MA wat zuiniger is, beroerder klinkt en de dat je oliepijl goed in de gaten moet houden, kan ik maar bar weinig vinden over de 'gewone'  1.4 MPI bezinemotor met 95 PK (zoals in Duitsland geleverd, in NL met 78PK dacht ik).

Zou graag wat van de Alfa Routiniers horen.

Alvast dank.

Robin
*

Milan.M
949

  • Leeftijd: 21
  • Type Alfa: Mito 1.4 Multiair Turbo
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2019, 04:14:07 »
Citaat van: Robinhoedje op  1 juni 2019, 03:40:31
Citaat van: Robinhoedje op  1 juni 2019, 03:40:31
Gefeleiciteerd!

Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een MiTo. Heb nu de kans om een 1.4 MPI (95PK) te kopen. Vraag me alleen af of  dit een betere motor is dan de 1.4 MPI Multi-Air. Behalve dat de MA wat zuiniger is, beroerder klinkt en de dat je oliepijl goed in de gaten moet houden, kan ik maar bar weinig vinden over de 'gewone'  1.4 MPI bezinemotor met 95 PK (zoals in Duitsland geleverd, in NL met 78PK dacht ik).

Zou graag wat van de Alfa Routiniers horen.

Alvast dank.

Robin

Ik ben een beetje in de war door je bericht hierboven, hebben we het nog steeds over een Mito of over een VW Polo?
Zover ik weet zitten er namelijk geen 1.4 MPI motoren in de auto's van Alfa Romeo

En Multiair motoren die beroerd klinken???
De 2 cilinders bedoeld je waarschijnlijk, heb je de Mito QV wel eens gehoord?


Dat over het oliepijl controleren valt wel mee hoor, met iedere auto moet je eens in de zoveel tijd je oliepeil controleren. Dit hoort nou eenmaal bij een verbrandingsmotor.
Dat de Multiair module gevoelig is voor de verkeerde olie is weer een ander verhaal, gewoon zorgen dat je altijd 5W40 C3 olie gebruikt zoals staat aangeschreven in het boekje.
Mito Centenario 1.4 Turbo MultiAir

135 PK, 206 Nm
K&N luchtfilter, Bilstein B12 Pro Kit, MY2016 QV/Veloce Interieur + Exterieur, Xenon
*

Robinhoedje
22

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2019, 04:25:47 »
Zie Wikipedia.... :bravo_2:

 :08:

Kortom; er zijn gewone 4-cilinders geleverd zonder Multi-Air technologie en vlak daarna met Multi-air.... Die zonder Multi-Air In Nederland met 78 PK en in Duitsland met 95 PK

is MA beter volgens jullie of beter voor de 'gewone' gaan?  Iemand?

(De QV en de 1.4T buitenbeschouwing gelaten)
*

Robinhoedje
22

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2019, 04:31:23 »
Milan?
*

Milan.M
949

  • Leeftijd: 21
  • Type Alfa: Mito 1.4 Multiair Turbo
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2019, 04:33:25 »
Citaat van: Robinhoedje op  1 juni 2019, 04:25:47
Citaat van: Robinhoedje op  1 juni 2019, 04:25:47
Zie Wikipedia....

Kortom; er zijn gewone 4-cilinders geleverd zonder Multi-Air technologie en vlak daarna met Multi-air.... Die zonder Multi-Air In Nederland met 78 PK en in Duitsland met 95 PK
is MA beter volgens jullie of beter voor de 'gewone' gaan?  Iemand?

(De QV en de 1.4T buitenbeschouwing gelaten)

Mijn fout... heb de term "MPI" in de afgelopen twee jaar nog nooit voorbij horen komen als het om de motoren van een Mito gaat.
Ik zou niet zou gauw weten waarom je niet voor een Multiair zou gaan, wat weerhoudt je ervan om het wel te doen?
Mito Centenario 1.4 Turbo MultiAir

135 PK, 206 Nm
K&N luchtfilter, Bilstein B12 Pro Kit, MY2016 QV/Veloce Interieur + Exterieur, Xenon
 

Qverde Italian parts Detailer JTD-Performance