!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2019, 04:37:02 »
No probs... ben gewoon op zoek naar informatie. En ik kan alles vinden, in 10 talen over de Multi-Air, maar niks over de 1.4 motor zonder Multi-Air....irritant.

Blijft gewoon een fantastische auto, wat er ook onder de motorkap ligt.
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #16 Gepost op: 1 juni 2019, 21:06:30 »
De 78 pk is in Nederland geleverd als basis uitvoering.

Ik ben er zelf geen fan van, maar worden vaak voor erg scherpe prijzen aangeboden.

Beste zelf in gaan proefrijden; dan weet je of het karakter van deze motor je aanstaat.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #17 Gepost op: 1 juni 2019, 22:14:45 »
Vanmiddag in een Duitse 1.4 95 PK (zonder Multi-Air!) gereden met sportstoelen: Mooi uitlaatgeluid (!), maar de motor klonk niet goed (kleppen tikken). Na de start even de oliepijlstok getrokken: troebele geelbruine olie drap aan de pijlstok,, met zelfs wat metaalschilfertjes (?!?)....De auto zou lang hebben stil gestaan.
Na een kort proefritje klonk het wat beter. De auto trekt vlot weg maar mist kracht in z'n 3 en 4.
Airco deed het ook niet (klopt het dat het aircolampje/knopje rood oplicht bij aanzetten?). Bij het indrukken van het knopje leek er ook een licht sissend geluid bij de motor weg te komen.

Eerste ervaring met de gewone 1.4 zonder Multi AiR niet zo positief dus

Ook de achterdemper was erg ver heen. Jammer, leek een leuke deal uit 2010 met nog geen 140K op de teller...Wij hebben besloten om hem nog maar wat langer te laten staan.

*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2019, 23:52:12 »
Beste clubleden,

Beschuit met muisjes! Onze familie gaat in een 1.4T 155PK rijden uit 2009. Een Nederlandse auto met Distinctive, Pack Premium & Sport1-pakket en origineel Navi-scherm. Heerlijke auto met behoorlijk wat pit en een mooi geluid. Sta open voor allerlei tips. Ben sowieso op zoek naar:
A. 2 nieuwe deurspeakers (en inbouwtips)
B. tips om de armsteun van (leren) bekleding te voorzien
C. specifieke tips over motoronderhoud, zwakheden, etc.
D. update voor de Navi (Navteq) SD-card

Hoor graag van routiniers

*

B van Kraaikamp
752

  • Type Alfa: 147 FL Veloce Blackline
  • *****
    - Super Alfist
  • Organizzatore di Eventi
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #19 Gepost op: 12 juni 2019, 10:51:50 »
Gefeliciteerd! Klinkt als een mooie, complete uitvoering. Foto's?
🍀Huidig: Alfa Romeo 147 FL (2007), Veloce Blackline 🍀
Ex: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive
*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #20 Gepost op: 12 juni 2019, 23:25:43 »
Dank! We krijgen 'm volgende week: nog even een beurt/distri vervangen.... Foto's zullen volgen.

Ben nog op zoek naar een Navi-update van het originele Navteq-systeem. Iemand?
*

Robse
59

  • Type Alfa: Mito
  • **
    - Junior Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2019, 06:54:48 »
*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2019, 20:36:51 »
@Robse

Dank voor je suggestie, maar ik vrees dat ik toch een andere moet hebben. Ik zal even een plaatje uploaden... Hopelijk kan iemand me helpen aan een actuele kaart...
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2019, 20:59:44 »
Gefeliciteerd met de aanwinst! :)
En zijn het blauwe of roze muisjes? ;)

Foto's altijd welkom.

btw: als je toch je deurspeakers moet vervangen: misschien is een audio upgrade een idee? En kun je de deuren gelijk isoleren tegen bijgeluiden en rijwind etc. Zal een hoop schelen.

Is dat anders dan Uconnect 5 auto nav?

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/navigatie-updaten-6712/

Uconnect is pas geleverd vanaf 2014.
De navigatie in de auto van @Robinhoedje komt uit 2011 en dus het oude type van Magnetti Marelli.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2019, 21:29:57 »
@Milan.M  Dank voor je felicitaties! Ik zie de MiTo graag als een dame, maar laat ik er eerst maar eens een paar km in rijden....wie weet worden het toch blauwe muisjes (genderneutrale muisjes zijn er nog niet, toch?)

Goede suggestie van die speakers! Had al gelezen op het forum (handig hoor!) dat de covers deel uitmaken van de hele deurbekleding. Dan inderdaad ook maar wat isoleren.

1 Nog tips of links voor betaalbare speakers met wat meer bass (wil het liefst geen subwoofer installeren) en ik heb al gelezen dat het 16,5 cm en platte speakers moeten zijn. Isolatietips? (vind het zoeken op het forum nog een beetje lastig)
2 Navi is uit 2011 zei je? Mmm. is dit dan wellicht een latere upgrade geweest, want de auto is uit 2009
3 Is er ook ergens een beschrijving te downloaden van die audioinstallatie (ivm aansluitingsmogelijkheden)
4 kan ik ook ergens wat meer vinden over de 1.4T-jet 155 PK motor? ik wil 'm niet tunen (nog niet), maar eerst meer leren over geluidjes, olieverbruik, kleppen, techniek, etc.
5 Weet iemand ook of de armsteun makkelijk opnieuw te bekleden is? Mijn zoon dacht aan leer ipv stof aangezien het stuur en pookhoes ook van leer zijn.
6 Goed adres voor Selinia Star PE motorolie? (heb Mister Oil al gezien, maar is er nog een partij met een uitgebreider assortiment aan spullen: bv lampjes
7 Wat zijn volgens jullie de beste bulbs voor de koplampen (meest witte licht)
8 Weet iemand nog een goed online onderdelen-adres (van een sloper oid). Hoop het niet, maar stel dat we iets nodig hebben over een tijdje...

Alvast weer bedankt!
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2019, 22:30:09 »
Ik dacht dat de witte muisjes de genderneutral zijn 😜

2: Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt, je navigatie is uit 2009, ik dacht gelezen te hebben dat je auto uit 2011 kwam.

4: ik denk dat er heel veel te vinden is over jouw specifieke motor. Voornamelijk in de Abarth wereld wordt daar een hoop aan geknutseld en getuned (Abarth Punto bijvoorbeeld). Er zullen vast we wat documenten rondgaan op het wereldwijde web 😃

6: Neem eens een kijkje op Qverde. Ruim aanbid aan Alfa Romeo onderdelen tegen een normale prijs.

7: ik heb een aftermarket setje xenon lampen geïnstalleerd. Kleurtemperatuur 5000K geeft een mooi wit licht dat niet blauw is. De koplampen van de Mito zijn zeer geschikt door de lens aan de voorkant. Hierdoor verblind je je tegenliggers niet.
(Indien goed afgesteld 😉).

8: zoals net genoemd is Qverde een goede website voor nieuwe onderdelen.
Voor tweedehands kun je het best even kijken op Onderdelenlijn.nl. Dit is een soort verzamelsite van verschillende sloopbedrijven door heel Nederland.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #26 Gepost op: 13 juni 2019, 22:33:01 »
@Milan.M  Thanks!

Erg leuk, die snelle reacties hier. Hoop dat ik ooit hetzelfde voor zoekers terug kan doen!

Die Navi-update is een lastig ding zeg....
*

Robinhoedje
29

  • Type Alfa: MiTO 1.4 T 155PK (2009)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #27 Gepost op: 13 juni 2019, 22:44:37 »
@Milan.M  Welke lampjes (merk/winkel) heb jij geïnstalleerd dan?
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #28 Gepost op: 14 juni 2019, 07:24:00 »
@Milan.M  Thanks!

Erg leuk, die snelle reacties hier. Hoop dat ik ooit hetzelfde voor zoekers terug kan doen!

Die Navi-update is een lastig ding zeg....
Geen probleem! Komt vanzelf zodra je wat meer verdiept bent in de auto zul je vanzelf anderen kunnen helpen / advies geven.

Ik heb een setje overgenomen van iemand hier op het forum, komt oorspronkelijk bij TopXenon vandaan.
Dat is een particulier die in zijn garage thuis aftermarket LED en xenon installeert bij klanten voor €90,-.

De setjes die hij gebruikt zijn overigens gewoon chinese setjes van Ali bijvoorbeeld.
Ik was er zelf een beetje sceptisch over (want: chinese meuk) maar ben nog steeds erg tevreden met de lichtopbrengst!
Borden (boven en langs de weg) en belijning op de weg is veeel beter zichtbaar met de xenonverlichting.
Als je 's avonds in een auto stapt zonder weet je wat je mist als je het gewend bent ;)

Een andere optie is zijn LED lampen. Voordelen hiervan zijn o.a.:
- Het gebrek aan opstarttijd (xenonlampen hebben een paar seconden nodig om op te warmen)
- Gaan wat langer mee

Nadelen zijn wel dat de aanschaf wat duurder is dan xenon en de lichtopbrengst bij goedkope setjes niet hetzelfde is als bij xenon.
Dat laatste varieert nog wel eens tussen merken/types etc.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf MiTo, tips en advies
« Reactie #29 Gepost op: 14 juni 2019, 07:26:58 »
Ik weet niet wat je definitie van betaalbaar is, maar als je per se speaker met lage inbouwdiepte nodig hebt dan zijn deze geweldig:

https://www.caraudioshop.nl/gladen-rs-165-slim-gladen-rs-165-slim

of

https://www.caraudioshop.nl/gladen-sqx-165-slim-gladen-sqx-165-slim

Als je hierbij ook je deuren isoleert heb je niet echt een sub meer nodig.

Qua isolatie kun je deze pakken: https://www.caraudioshop.nl/silent-coat-starter-set (1 setje per deur)
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm