!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

KoenW88
11

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • *
    - Startende Alfist
Achterklep bedrading - slechte radio ontvangst?
« Gepost op: 17 november 2020, 11:07:17 »
Afgelopen week zag ik in de weerspiegeling bij het parkeren dat mijn 3e remlicht helemaal niks deed, dus ik vermoed dat er een draadbreuk in de boom van de achterklep zit. Heb het van de week ook gehad dat ik op de parkeerplaats de achterruit verwarming aan deed, en de achterklep spontaan open ging - dat is sindsdien niet meer voorgekomen, maar toch... Afspraak gemaakt bij de garage om de kabelboom van de achterklep onder handen te nemen.

Sinds een paar weken merk ik echter ook dat de radio ontvangst niet helemaal top is op FM. Normaal merkte ik daar niet veel van, want ik heb meestal Spotify op staan of DAB+, maar pasgeleden wisselde ik van source op de radio waardoor 'ie van DAB naar FM ging en dat heeft eigenlijk een tijdje gewoon prima gewerkt. Tot ik dus opeens storing kreeg bij bepaalde stukken snelweg, waar ik met m'n andere auto's (die allebei enkel FM hebben) geen last heb van wegvallende zenders. Nu lees ik her en der dat alle Mito's niet alleen een antenne op het dak hebben, maar dat de achterruit ook onderdeel is van de antenne? Zou de kabelbreuk bij de achterklep ook effect kunnen hebben op m'n FM ontvangst? Want dan laat ik gewoon het hele boompje vervangen, in plaats van dat er gerepareerd wordt.
MiTo Centenario - 135pk MA. Bijna full-option import uit Duitsland.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Achterklep bedrading - slechte radio ontvangst?
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2020, 12:21:48 »
Ja dat kan zeker. Veel Giuliettas gebruiken de achterruit verwarming als 2e antenne. Er loopt een coax kabel door je rechter kabelboom, en als die defect is gaat je radio storen.
Deze coax kabel moet je los meebestellen naast de kabelboom reparatieset zelf.
*

KoenW88
11

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterklep bedrading - slechte radio ontvangst?
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2020, 14:11:35 »
Helder, dan geef ik dat ook aan bij de garage - liever alles in 1x goed dan dat ik nog eens terug moet. Opnieuw open maken zal ook niet goed zijn voor de reparatie!

Bij de klassiekers die ik rij kan ik zo bij de werkplaats handboeken, dus is het ook zo te checken of er ergens kabel loopt ofzo, maar dat valt bij de MiTo nog best tegen.
MiTo Centenario - 135pk MA. Bijna full-option import uit Duitsland.
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Achterklep bedrading - slechte radio ontvangst?
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2020, 19:49:58 »
Toch mooi, zo'n automatische achterklep opening...
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

KoenW88
11

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterklep bedrading - slechte radio ontvangst?
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2020, 14:43:56 »
De kabelboom bleek inderdaad stuk - nogal wat kabelbreuken, inclusief in de COAX. Alles laten vervangen, weer 250 euro lichter, maar het werkt weer. Wel jammer dat het 3e remlicht alsnog stuk bleek, dus die wordt nog vervangen.

Het feest houdt echter niet op, want sinds gisteren denkt mijn MiTo dat het buiten permanent 3 graden Celcius is... Heb net zelfs wat heet water over de rechter spiegel heen gegoten om te kijken of de temperatuur verschoot, maar hij blijft 3 graden zeggen. Dat gezegd hebbende - beter te koud dan te warm aangeven, nietwaar? De climate control baseert een deel van z'n werk toch ook op deze sensor? En dan zou het lastig zijn om de auto warm te krijgen in de winter als 'ie denkt dat het buiten 30 graden is.
MiTo Centenario - 135pk MA. Bijna full-option import uit Duitsland.
*

KoenW88
11

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterklep bedrading - slechte radio ontvangst?
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2020, 08:24:00 »
Aangezien editten niet werkt even nieuwe reactie. Na het posten van mijn vorige bericht toch eventjes het forum weer afgespeurd. Bij de sectie technisch kwam ik iets tegen over de temperatuur sensor. De bekabeling uit de portieren blijkt samen te komen in een connector in de deur opening. Deze even los gehaald, schoongemaakt en weer terug in elkaar gezet. Auto op contact gezet en tadaa: 9,5 graden buitentemperatuur.
MiTo Centenario - 135pk MA. Bijna full-option import uit Duitsland.