!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

ThatblackMito
13

  • Type Alfa: Mito T-jet 1.4 TB
  • *
    - Startende Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #15 Gepost op: 6 februari 2021, 13:02:34 »
Correctie, geen Blue&Me inderdaad! :-[
Ik ga de auto vanmiddag ophalen dus heb het nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen haha.
Wou alvast weten wat er wel/niet mogelijk is met het stuurwiel. Ben alweer een stuk wijzer geworden iig!

Instagram: @thatblackmito
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #16 Gepost op: 6 februari 2021, 13:03:24 »
Vanaf de knoppen op het stuur lopen altijd 3 kabeltjes naar de Bodycomputer. Zelfde kleuren, zelfde pinaansluitingen. Dus de bekabeling is sowieso voorbereid.

Door middel van verschillende weerstandjes per drukknop 'meet' de bodycomputer de binnenkomende stroom en weet hij welke knop is ingedrukt.
Als jij dus de 4 knoppen per kant plaatst hoeft er qua bekabeling volgens het schema niks te veranderen, dan zul je het wellicht puur moeten inprogrammeren in de bodycomputer. Hoe dat moet gaat mij even te boven 😬


Zoals hier te zien D047 is het knoppen gedeelte. Vanaf daar altijd 3 draden BM (wit-bruin) LM (blauw-bruin) en NZ (zwart-paars) naar de pinnen 38, 51 en 53 op de bodycomputer. Ongeacht welk knoppendeel er op je stuur zit.
Ook niet heel verrassend, autofabrikanten proberen zoveel mogelijk te standaardiseren en dmv software de verschillende functies erin te brengen.

2x 4 knoppen


2x 3 knoppen
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2021, 13:05:26 »
Citaat van: ThatblackMito op  6 februari 2021, 13:02:34
Citaat van: ThatblackMito op  6 februari 2021, 13:02:34
Correctie, geen Blue&Me inderdaad! :-[
Ik ga de auto vanmiddag ophalen dus heb het nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen haha.
Wou alvast weten wat er wel/niet mogelijk is met het stuurwiel. Ben alweer een stuk wijzer geworden iig!

Aha, nee dan zou ik inderdaad mooi die 3knops gedeeltes overzetten in je nieuwe stuur als je er één gevonden hebt. Wel zo netjes als dat zoals origineel blijft kloppen. Succes met de zoektocht! Het heeft mij een aantal weken lang elke avond Ebay en Facebook checken opgeleverd 😅
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #18 Gepost op: 7 februari 2021, 01:22:52 »
Citaat van: DanielH92 op  6 februari 2021, 13:03:24
Citaat van: DanielH92 op  6 februari 2021, 13:03:24
Als jij dus de 4 knoppen per kant plaatst hoeft er qua bekabeling volgens het schema niks te veranderen, dan zul je het wellicht puur moeten in programmeren in de bodycomputer. Hoe dat moet gaat mij even te boven 😬


Dit is aan te passen via de OBD poort, in MultiEcuScan staat dit onder Proxy Alligment (zie onderstaande foto's).
Zoals je vermeld is achter alle 8 mogelijke posities een contactpunt aanwezig, echter zijn bij de modellen zonder Blue&Me de twee onderste knoppen (aan de buitenkant) afgedopt met een blanke toets en softwarematig uitgeschakeld. De bedrading is verder hetzelfde.
En hele nieuwe set knoppen kopen is dus niet nodig, wellicht zijn de plastic drukknoppen online te vinden voor een paar euro.

Echter is dit alleen handig als je een Double Din radio in gaat bouwen (met de mogelijkheid om de knoppen in te leren in je headunit).
Óf als je Blue&Me gaat installeren (wat ik niet aanraad, het is het niet waard).

De knoppen aan andere functies hangen buiten dit om zal lastig worden, de communicatie gaat namelijk via CANbus. En ik denk niet dat jij (of iemand anders) hier de middelen ervoor heeft om in de bodycomputer te gaan programmeren ;)



Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

ThatblackMito
13

  • Type Alfa: Mito T-jet 1.4 TB
  • *
    - Startende Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2021, 12:43:31 »
Thnx voor de info! Het is wel erg veel moeite om evt die knoppen werkend te krijgen (die er niet zijn). Ik hou de 3 knoppen per kant gewoon aan. Heb ondertussen een bluetooth module besteld, double din radio is een beetje dubbelop gezien ik dan toch alles via de telefoon kan doen. Het stuur is ook onderweg. Kan er wel weer even mee verder zo ;D

Voor nu blijft het even uit het raam kijken om mijn nieuwe Mito te aanschouwen en wachten tot het weer bijgetrokken is.
Kan niet wachten :celebrate:
Instagram: @thatblackmito
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #20 Gepost op: 7 februari 2021, 14:23:20 »
Lekker bezig! Welke Bluetooth module heb je besteld als ik vragen mag? Er zijn wat verschillende types in omloop en niet allemaal werken ze even goed
*

ThatblackMito
13

  • Type Alfa: Mito T-jet 1.4 TB
  • *
    - Startende Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #21 Gepost op: 7 februari 2021, 16:00:48 »
https://www.musikimauto.de/BlueMusic-Bluetooth-Audio-Freisprecheinrichtung-Fiat-Alfa-Rome-Blaupunkt deze heb ik besteld. Mijn vriend gebruikt deze ook in zijn Grande Punto en is er heel tevreden over. Bij hem ook geintegreerd met de stuurknoppen voor telefoongebruik, verbind automatisch en onthoud waar je bent gebleven met afspelen etc. De geluidskwaliteit is ook goed.
Instagram: @thatblackmito
*

Mito2008
6

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2021, 19:03:11 »
Je kan ook even op subito.it kijken, daar zie ik die stuurwielen regelmatig voorbij komen. Is een soort van Italiaanse marktplaats. Gewoon even stuurwiel of iets dergelijks via translate vertalen en dan zoeken. De meeste Italianen spreken wel enigszins Engels of je kan altijd nog communiceren via translate.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Advies stuurwiel Mito 2010
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2021, 21:10:04 »
Je kan ook even op subito.it kijken, daar zie ik die stuurwielen regelmatig voorbij komen. Is een soort van Italiaanse marktplaats. Gewoon even stuurwiel of iets dergelijks via translate vertalen en dan zoeken. De meeste Italianen spreken wel enigszins Engels of je kan altijd nog communiceren via translate.

Inderdaad zoeken naar "Volante Giulietta" om stuurwielen te zoeken. Heeft bij mij destijds ook goed geholpen