Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Mito club => Topic gestart door: ThatblackMito op 5 februari 2021, 19:04:19
-
Hallo allemaal,
Nog een nachtje slapen en dan mag ik mijzelf eigenaar noemen van een Mito 1.4TB uit 2010.
Een voorsteltopic volgt nog :)
Nu ben ik me al enige tijd aan het verdiepen in mijn wensenlijst voor aanpassingen aan de Mito.
Onder andere het stuurwiel zou ik graag willen vervangen voor een Giulietta stuurwiel.
Ik heb elders op dit forum al gelezen dat het hart, de knoppen en bediening identiek zijn. Ook de airbag zou 1:1 moeten passen.
Mijn vraag is of dit ook geldt voor bv. het stuurwiel van een Guilietta (940) 2015-heden.
Ik ben een mooi stuur tegengekomen maar vraag me af of deze vlieger ook voor de nieuwere modellen op gaat.
Wie o wie heeft het antwoord voor mij?
-
Het model met de "V" in het hart en de afgeplatte onderkant past 1 op 1 met het oude model van de MiTo. Als je kijkt naar de vorm van de airbag dan zie je dat die overeenkomt. @Milan.M (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4098) kan hier ook meer over vertellen geloof ik!
-
Het is inderdaad het type stuur met "V" hart. Echter beschikt deze wel over flippers. Deze zullen niet gaan functioneren neem ik aan? Of is daar ook iets op te bedenken?
-
Hangt er vanaf; heb je een TCT bak in de MiTo? Dan wellicht in te leren via MES of andere dealer-software.
Handbak? Dan ben ik heeeeeel benieuwd hoe je dat voor je ziet ;) haha
-
Inderdaad een handbak, en nu je het zo zegt kon ik dat zelf ook bedenken indd :-[
Vind het stuur zo mooi! Die flippers nemen we dan maar voor lief.
-
Het is een fraai stuur! Wellicht kun je er een scoren vanuit Italië zonder flippers? Deze die je nu hebt verdient dat wel weer terug
-
Ja, Ebay en de facebook pagina hou ik in de gaten! Kwestie van geduld, ze worden (in goede staat) niet heel veel aangeboden helaas.
-
Zeker niet nee. Een alternatief zou nog zijn een matige staat en opnieuw laten bekleden. Kost de wereld niet, en het voordeel is dat je het precies zo kunt doen als jij wilt!
-
De sturen met platte bodem zijn inderdaad lastig te vinden en in het laatste jaar zijn ook de prijzen best wel pittig gestegen.
Heb even snel ebay.it bekeken en heb deze gevonden, vrij prijzig, maar het is een wereld van verschil tegenover het oude stuur in de Mito
https://www.ebay.nl/itm/193770883558
-
Thnx! Die had ik ook gezien. Inderdaad wel erg prijzig incl. verzenden. Het stuur met flippers scheelt me meer dan de helft. :-\
Maar in ieder geval goed om te weten dat het gewoon past!
-
Om even een indruk van de prijs te krijgen, dit stuur (rode stiksels, platte onderkant, geen flippers) heb ik 2 jaar geleden voor €280 incl verzendkosten vanuit Italië gekocht. Van de Facebook pagina "MARKETPLACE ALFA ROMEO GIULIETTA OFFICIAL“
Nog geen seconde spijt van de aankoop gehad. Het stuur is zo veel mooier en houdt vooral stukken beter vast!
(https://i.ibb.co/NN8Sjdt/received-2009318302694319-resized-resized-resized-resized.jpg) (https://ibb.co/4S6dTnK)
-
Ik heb deze foto ergens op dit forum al voorbij zien komen. Heel mooi!
Ik zie dat de knoppen wel verschillen, het oude stuur heeft niet alle knoppen (voorbeeld: https://images.thetruthaboutcars.com/2010/01/mito5.jpg)
Hoe zit het dan met de werking van de knoppen van het nieuwe stuur?
-
De functie van de knoppen op het nieuwe stuur verandert uiteraard niet dus de symbooltjes van het nieuwe stuur klopten niet allemaal meer. Hierom heb ik de knopjes van het oude stuur omgezet naar het nieuwe stuur. In mijn geval alleen de knopjes zelf zoals op de foto's.
Ik weet zo goed als zeker dat het ook mogelijk het hele knoppen gedeelte uit het oude stuur te schroeven en die in het nieuwe te zetten zodat je weer 3 knoppen per kant hebt, maar dan in het nieuwe stuur dus
(https://i.ibb.co/ZJHxx7Y/20200415-232842-resized-resized.jpg) (https://ibb.co/4fspp3Y)
(https://i.ibb.co/HtSj8j3/f399e51f313f85cb1ec4ac391b2b3617-resized-resized.jpg) (https://ibb.co/fkgswsL)
In jouw geval zou je dan dit gedeelte (maar dan met 3 knoppen) uit je oude stuur kunnen halen en in het nieuwe stuur zetten.
(https://i.ibb.co/X7N9FcD/57.jpg) (https://ibb.co/9bzJyQh)
-
Knoppen overzetten is dus sowieso een optie :)
Misschien gek gedacht, maar kan het niet zo zijn dat de bedrading er wel volledig is?
Aangezien sommige Mito modellen uit dit bouwjaar ook beschikken over een Windows en SRC knop.
-
Knoppen overzetten is dus sowieso een optie :)
Misschien gek gedacht, maar kan het niet zo zijn dat de bedrading er wel volledig is?
Aangezien sommige Mito modellen uit dit bouwjaar ook beschikken over een Windows en SRC knop.
De auto beschikt over Blue&Me en USB aansluiting dus ik weet dat er ergens een optie moet zijn om toegang tot dit menu te krijgen.
Huh? Dus je hebt blue&me maar niet die telefoonknop op je stuur? Hoe neem jij een binnenkomend telefoongesprek nu op dan? 🤔
-
Correctie, geen Blue&Me inderdaad! :-[
Ik ga de auto vanmiddag ophalen dus heb het nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen haha.
Wou alvast weten wat er wel/niet mogelijk is met het stuurwiel. Ben alweer een stuk wijzer geworden iig!
-
Vanaf de knoppen op het stuur lopen altijd 3 kabeltjes naar de Bodycomputer. Zelfde kleuren, zelfde pinaansluitingen. Dus de bekabeling is sowieso voorbereid.
Door middel van verschillende weerstandjes per drukknop 'meet' de bodycomputer de binnenkomende stroom en weet hij welke knop is ingedrukt.
Als jij dus de 4 knoppen per kant plaatst hoeft er qua bekabeling volgens het schema niks te veranderen, dan zul je het wellicht puur moeten inprogrammeren in de bodycomputer. Hoe dat moet gaat mij even te boven 😬
Zoals hier te zien D047 is het knoppen gedeelte. Vanaf daar altijd 3 draden BM (wit-bruin) LM (blauw-bruin) en NZ (zwart-paars) naar de pinnen 38, 51 en 53 op de bodycomputer. Ongeacht welk knoppendeel er op je stuur zit.
Ook niet heel verrassend, autofabrikanten proberen zoveel mogelijk te standaardiseren en dmv software de verschillende functies erin te brengen.
2x 4 knoppen
(https://i.ibb.co/6rN2rMk/Screenshot-20210206-125328-Drive.jpg) (https://ibb.co/ckxPkBj)
2x 3 knoppen
(https://i.ibb.co/dcX3zmy/Screenshot-20210206-125450-Drive.jpg) (https://ibb.co/W37dYV1)
-
Correctie, geen Blue&Me inderdaad! :-[
Ik ga de auto vanmiddag ophalen dus heb het nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen haha.
Wou alvast weten wat er wel/niet mogelijk is met het stuurwiel. Ben alweer een stuk wijzer geworden iig!
Aha, nee dan zou ik inderdaad mooi die 3knops gedeeltes overzetten in je nieuwe stuur als je er één gevonden hebt. Wel zo netjes als dat zoals origineel blijft kloppen. Succes met de zoektocht! Het heeft mij een aantal weken lang elke avond Ebay en Facebook checken opgeleverd 😅
-
Als jij dus de 4 knoppen per kant plaatst hoeft er qua bekabeling volgens het schema niks te veranderen, dan zul je het wellicht puur moeten in programmeren in de bodycomputer. Hoe dat moet gaat mij even te boven 😬
Dit is aan te passen via de OBD poort, in MultiEcuScan staat dit onder Proxy Alligment (zie onderstaande foto's).
Zoals je vermeld is achter alle 8 mogelijke posities een contactpunt aanwezig, echter zijn bij de modellen zonder Blue&Me de twee onderste knoppen (aan de buitenkant) afgedopt met een blanke toets en softwarematig uitgeschakeld. De bedrading is verder hetzelfde.
En hele nieuwe set knoppen kopen is dus niet nodig, wellicht zijn de plastic drukknoppen online te vinden voor een paar euro.
Echter is dit alleen handig als je een Double Din radio in gaat bouwen (met de mogelijkheid om de knoppen in te leren in je headunit).
Óf als je Blue&Me gaat installeren (wat ik niet aanraad, het is het niet waard).
De knoppen aan andere functies hangen buiten dit om zal lastig worden, de communicatie gaat namelijk via CANbus. En ik denk niet dat jij (of iemand anders) hier de middelen ervoor heeft om in de bodycomputer te gaan programmeren ;)
(https://i.ibb.co/J2dpHML/3-EA1-DB9-A-8077-4-C20-8057-79-A627-E0-B2-EE.png) (https://ibb.co/S0xmB9T)
(https://i.ibb.co/fv5FVHz/566-A6-B21-AD59-4-F2-D-BF96-BD97-FEB80-FCD.png) (https://ibb.co/RymbGck)
-
Thnx voor de info! Het is wel erg veel moeite om evt die knoppen werkend te krijgen (die er niet zijn). Ik hou de 3 knoppen per kant gewoon aan. Heb ondertussen een bluetooth module besteld, double din radio is een beetje dubbelop gezien ik dan toch alles via de telefoon kan doen. Het stuur is ook onderweg. Kan er wel weer even mee verder zo ;D
Voor nu blijft het even uit het raam kijken om mijn nieuwe Mito te aanschouwen en wachten tot het weer bijgetrokken is.
Kan niet wachten :celebrate:
-
Lekker bezig! Welke Bluetooth module heb je besteld als ik vragen mag? Er zijn wat verschillende types in omloop en niet allemaal werken ze even goed
-
https://www.musikimauto.de/BlueMusic-Bluetooth-Audio-Freisprecheinrichtung-Fiat-Alfa-Rome-Blaupunkt (https://www.musikimauto.de/BlueMusic-Bluetooth-Audio-Freisprecheinrichtung-Fiat-Alfa-Rome-Blaupunkt) deze heb ik besteld. Mijn vriend gebruikt deze ook in zijn Grande Punto en is er heel tevreden over. Bij hem ook geintegreerd met de stuurknoppen voor telefoongebruik, verbind automatisch en onthoud waar je bent gebleven met afspelen etc. De geluidskwaliteit is ook goed.
-
Je kan ook even op subito.it kijken, daar zie ik die stuurwielen regelmatig voorbij komen. Is een soort van Italiaanse marktplaats. Gewoon even stuurwiel of iets dergelijks via translate vertalen en dan zoeken. De meeste Italianen spreken wel enigszins Engels of je kan altijd nog communiceren via translate.
-
Je kan ook even op subito.it kijken, daar zie ik die stuurwielen regelmatig voorbij komen. Is een soort van Italiaanse marktplaats. Gewoon even stuurwiel of iets dergelijks via translate vertalen en dan zoeken. De meeste Italianen spreken wel enigszins Engels of je kan altijd nog communiceren via translate.
Inderdaad zoeken naar "Volante Giulietta" om stuurwielen te zoeken. Heeft bij mij destijds ook goed geholpen