!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Robert69
1.312

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #30 Gepost op: 14 september 2020, 13:21:32 »
Prachtig dat grijs.

Zo op het oog lijkt het dezelfde lak als mijn Juul heeft: Argento Silverstone? Is inderdaad een hele mooie kleur ;)


Deze kleur heet Grigio Techno.

Techno is ook altijd goed!!
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

gjvo
8

  • Type Alfa: MiTo 1.4
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #31 Gepost op: 5 oktober 2020, 13:35:43 »
Ik woon in Duitsland en heb ook een Mito, wel de "tamme"versie met 95 pk.
Je kan in Duitsland veel makkelijker dan in Nederland de geschiedenis van een auto achterhalen.
Meestal zit bij de "zulassungsbescheinigung ook nog de vorige en vaak ook nog daarvoor.
Dus je kan dan helemaal terug naar de 1e eigenaar.
En als je hem met een nieuwe TUV en AU laat leveren dan kan er weinig fout gaan.
De TUV HU is echt wel een stukkie strenger dan een APKtje in Nederland en is ook niet te koop.
Ze controleren echt alles en zetten ook vaak aanmerkingen zoals bij bij (bremsscheiben und belag muss erneuert werden) maar er zat nog minimaal 6mm op de blokken en de schijven waren ook nog dik genoeg.
Maar ze keuren hier voor 2 jaar dus moeten ze vooruit kijken.

Er staat hier in Daun een rode Mito bij een garage, zal eens kijken of die te koop is en zo ja of het een 155pk Turbo is.
De MiTo is hier ook een redelijk zeldzame verschijning.

GJ
*

Thijsch
106

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • ***
    - Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #32 Gepost op: 5 oktober 2020, 14:08:54 »
Mooie bolide Petro, nu nog een Raggazon einddemper en BMC filter en dan is het elke tunnel genieten! ;)
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #33 Gepost op: 5 oktober 2020, 14:31:14 »
Citaat van: gjvo op  5 oktober 2020, 13:35:43
Citaat van: gjvo op  5 oktober 2020, 13:35:43
Meestal zit bij de "zulassungsbescheinigung ook nog de vorige en vaak ook nog daarvoor.
Dus je kan dan helemaal terug naar de 1e eigenaar.

Daar kan het dus mis gaan..... 'meestal' is niet altijd en geeft denk ik aan dat dit niet is voorgeschreven. Als je er dus een treft waar dat allemaal niet bij wordt geleverd kan je dus beter maken dat je wegkomt .... ;-)) Hier wordt via het NAP systeem alles geregistreerd: als je een auto importeert ontbreekt deze historische info en kan de RDW daarom ook (logischerwijs) over de juistheid van de km-stand geen uitspraak doen. Maar in het geval al die info er wel bij wordt geleverd, kan je denk ik in D af en toe leuk zaken doen: helemaal als je een (gebruikte) auto bij een officiële dealer koopt. Die zal zijn goede naam niet zo snel te grabbel gooien, lijkt mij.
*

gjvo
8

  • Type Alfa: MiTo 1.4
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #34 Gepost op: 5 oktober 2020, 15:06:46 »
Ik heb 3 auto's gekocht in Duitsland, 1 toen ik nog in Nederland woonde, een Porsche Cayman.
En 2 toen ik hier woonde, een Alfa Mito en een Toyota MR2.
Bij allemaal kon ik de herkomst traceren.
Bij de Porsche en Mito zat alles erbij en werden op verzoek geleverd met nieuwe TUV.
Bij de Toyota zat het niet en kon ik gewoon aan de hand van het chassisnr alle gegevens van de auto opvragen bij de dealer.
Dat een auto niet bij een dealergarage in onderhoud is geweest is vrij normaal hier, ook een "freie Werkstatt" mag gewoon onderhoud doen met behoud van fabrieksgarantie.
De afstanden hier zijn nou eenmaal wat groter dan in Nederland.
En de auto's in Duitsland zijn gewoon netter en beter onderhouden dan in Nederland, zelfs al zijn ze zogenaamd dealer onderhouden.
Ik heb lease-auto's gereden, die hadden een mooi afgetekend boekje maar vaak als ik iets aangaf bij de garage dan werd er weinig mee gedaan.
Dus absoluut geen garantie dat de auto ook echt goed is.
In Duitsland kan je zelfs personen aansprakelijk stellen als blijkt dat er met de auto gerotzooid is, dat kan in Nederland niet.

GJ
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #35 Gepost op: 5 oktober 2020, 15:19:23 »
Citaat van: gjvo op  5 oktober 2020, 15:06:46
Citaat van: gjvo op  5 oktober 2020, 15:06:46
In Duitsland kan je zelfs personen aansprakelijk stellen als blijkt dat er met de auto gerotzooid is, dat kan in Nederland niet.

ik ben bang dat je niet helemaal op de hoogte bent van het Nederlands recht..... als je in NL een auto koopt van een particulier die je aantoonbaar verzekert dat de auto schadevrij is wat na de overdracht aantoonbaar niet zo blijkt te zijn dan sta je heel erg sterk als het op een rechtszaak aankomt...... net als in D, schat ik...... maar die ellende kan je beter voor zijn en niet over 1 nacht ijs gaan als je een auto koopt, niet waar? ... ;-))
*

gjvo
8

  • Type Alfa: MiTo 1.4
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #36 Gepost op: 5 oktober 2020, 15:25:34 »
Aantoonbaar verzekerd.. hoe dan?
Dan moet het op papier gezet worden.
En dan kan men er altijd nog mee wegkomen, oh, dat wist ik niet.
dat gebeurt ook met standen terugdraaien in Nederland.
Dat hoef je hier niet te proberen, dan zit je in de cel.
Het strafrecht is hier voor particulieren veel strenger, ze worden veel beter beschermd.
En tuurlijk zitten er types tussen die het proberen maar minder dan in NL.
En in Nederland kan je via de dealer of een andere instantie niet de historie achterhalen.
Ik had ooit een Clio 16V, daar had ik mijn twijfels over maar Renault wilde niets mededelen, ze wilden hem alleen niet inruilen, dus er was wel iets met die auto aan de hand.
En ja, die was gekocht in Nederland, bij een handelaar, met NAP.

GJ
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #37 Gepost op: 5 oktober 2020, 15:37:09 »
Citaat van: gjvo op  5 oktober 2020, 15:25:34
Citaat van: gjvo op  5 oktober 2020, 15:25:34
Aantoonbaar verzekerd.. hoe dan?
Dan moet het op papier gezet worden.
etc etc
lees dit maar eens door.... heel simpel....
http://www.wetrecht.nl/koopovereenkomst/

en dit...
https://www.verborgen-gebreken.nl/gebreken-auto-bij-koop-van-particulier

dus je stelling dat je in NL personen niet aansprakelijk kan stellen is dus gewoon onjuist.......
*

gjvo
8

  • Type Alfa: MiTo 1.4
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2020, 15:42:30 »
Theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen, helemaal in Nederland.
De politie gaat er niet eens achteraan.
Zelfs zware zaken duren jaren voordat ze behandeld worden.

GJ
*

irinelth1
1

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #39 Gepost op: 18 november 2022, 15:46:54 »
Dat zouden we in Nederland nou ook moeten hebben, dat je gemakkelijk de geschiedenis van de auto kunt achterhalen. Ik heb al een aantal keer gehad dat ik de onderhoudsgeschiedenis opvroeg en incomplete dossiers ontving. Mijn vriendin die uit het buitenland komt wil voor het eerst in Nederland een auto kopen. Nu zie ik wel dat er via https://www.moneysavingexpat.nl/travel/buying-a-car-in-the-netherlands-in-2022/ verschillende manieren zijn om een nieuwe auto als expat te financieren, maar waar ik me zorgen over maak is dat ze met rommel wordt opgezadeld. Gelukkig kan ik alle documenten voor haar checken, maar als buitenlander die niet vloeiend Nederlands spreekt is dat een heel ander verhaal.
*

Robert69
1.312

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #40 Gepost op: 18 november 2022, 20:57:23 »
Dat zouden we in Nederland nou ook moeten hebben, dat je gemakkelijk de geschiedenis van de auto kunt achterhalen. Ik heb al een aantal keer gehad dat ik de onderhoudsgeschiedenis opvroeg en incomplete dossiers ontving. Mijn vriendin die uit het buitenland komt wil voor het eerst in Nederland een auto kopen. Nu zie ik wel dat er via https://www.moneysavingexpat.nl/travel/buying-a-car-in-the-netherlands-in-2022/ verschillende manieren zijn om een nieuwe auto als expat te financieren, maar waar ik me zorgen over maak is dat ze met rommel wordt opgezadeld. Gelukkig kan ik alle documenten voor haar checken, maar als buitenlander die niet vloeiend Nederlands spreekt is dat een heel ander verhaal.

Dat zouden we zeker moeten hebben. Maar het feit dat dit niet zo is past wel in de bij vlagen schimmige autowereld waar je het als nietsvermoedende consument slecht kunt treffen. Zelfs in België kun je de historie opvragen. Mijn vorige Juul kwam oorspronkelijk uit België. Een telefoontje en een mailtje later had ik de volledige onderhoudshistorie.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce