!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

nieuwemitorijder
3

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Climate control van Mito maakt een fluitend/piepend geluid.
« Gepost op: 21 februari 2021, 17:43:26 »
Beste Alfa rijders!

Ook ik wil mijn eerste Alfa aanschaffen!  Vandaag heb ik een proefrit gemaakt met een Mito 1.3 JTD uit 2011. Hierbij hoorde ik, vooral tijdens het sturen naar links of rechts, een piepend/fluitend geluid uit de rechterkant van de wagen komen. Echter was dit geluid verdwenen bij het uitzetten van de climate control. Volgens de verkoper is dit een euvel dat altijd voorkomt totdat de auto op “temperatuur” is. Ik maak mij zorgen dat de airco compressor stuk is, wat een erg dure reperatie is!

Wie heeft dit wel eens meegemaakt of weet wat het is?
Jullie zouden me onwijs helpen in de keus om deze wagen aan te schaffen! ( de rest zag er prima uit!). Ik heb er bovendien een video van gemaakt, maar kan dit hier helaas niet posten volgens mij, of kan dit wel?
*

nieuwemitorijder
3

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Climate control van Mito maakt een fluitend/piepend geluid.
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2021, 17:52:56 »

https://youtu.be/VNQ6EYGfINc
Een filmpje gemaakt van het specifieke geluid!
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Climate control van Mito maakt een fluitend/piepend geluid.
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2021, 22:47:23 »
Dat dit euvel normaal zou zijn, is klinkklare onzin. Dit is zeker niet normaal.
Wat je zou kunnen doen als je deze Mito verder goed vindt rijden, is een aankoopkeuring laten verrichten. Dan zal vanzelf blijken of de compressor defect is.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

nieuwemitorijder
3

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Climate control van Mito maakt een fluitend/piepend geluid.
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2021, 22:56:23 »
Dat is zeker een goeie optie. Wellicht heb ik het niet helemaal goed verwoord. Bij deze auto is dat dus alleen het geval. Uiteraard is dit niet “normaal” en zit er iets niet goed. In ieder geval was het dus zo dat het geluid stopte wanneer de auto de ingevoerde temperatuur had bereikt. Vraag me toch nog echt af wat dit zou kunnen zijn..
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Climate control van Mito maakt een fluitend/piepend geluid.
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2021, 10:18:25 »
Het enige fluiten wat ik ooit heb gehad bij airco vents is wanneer je de luchttoevoer afknijpt.
Wil het ook nog wel eens rare geluiden gaan maken.
Staan je vents helemaal open, wat gebeurd er als je hem naar alleen de voorruit zet?
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

OneAndOnlyRift
165

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Climate control van Mito maakt een fluitend/piepend geluid.
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2021, 11:03:51 »
Geluid komt me bekend voor, dit was vorige zomer ook het geval bij mijn MiTo, heb toen mijn airco installatie opnieuw laten vullen en dit verhielp het probleem. Dit doet natuurlijk niet af aan de mogelijkheid dat de compressor alsnog kapot zou kunnen zijn, het is dus wel aan te raden dit te laten controleren
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter