!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Tom Jacobs
6

  • Type Alfa: MiTo 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
[gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Gepost op: 13 december 2019, 17:23:30 »
Update:

Lekkage waarschijnlijk gevonden! getest en het blijft droog.
Wat het waarschijnlijk was:
Het water dat langs de voorruit omlaag loopt liep tussen de parafaanbak (plastic kap waar je ruitenwissers uit komen) en de voorruit door, omdat deze niet goed meer afsloot door het opgebouwde vuil.
Hieronder zit de luchtinlaat waar het naar binnen liep, het was ook te zien dat hier water heeft gelopen.
Oplossing: schoonmaken en beetje kit er tussen op de plek van de luchtinlaat.

2e mogelijkheid:
In de deuren zit een vocht werend vlies, deze waren met vervangen van speakers verwijderd. heb hier zelf plastic op gemaakt.


Hallo allemaal,

Laatst had ik al een topic geopend voor de functie van het deur vlies, maar ik heb nu een echt flinke lekkage gevonden in de regenbui.
Bij de voetenkuip van de bijrijderskant achter is het zeik en zeik nat. als ik de mat optil loopt het water er met en stroompje uit.
Voorin bij de passagier is het ook vochtig maar niet zo zeiknat als achter.
Bestuurderszijde voor en achter zijn droog.

Wat ik al heb uitgesloten:
Achter de deurrubbers aan de binnenzijde is het droog
Onder de bekleding bij de achterbank waar het omhoog loopt is het droog
Onder de bekerhouder rechtsachter, en bij de gordelspanner is het droog
Onder dashboard, onder bekleding waar het omhoog loopt is het droog
Airco afloop slang is droog en niet verstopt

Het lijkt zelfs alsof het uit het midden van de auto komt, maar wie weet...
Heeft iemand dit ooit meegemaakt en advies voor me? het kan toch nooit dat er zo veel water in een auto stroomt zonder dat de oorzaak te vinden is...
*

J@ck
8

  • Type Alfa: spider 916 2ltr twinspark
  • *
    - Startende Alfist
Re: Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2019, 17:58:34 »
kachelslangen, kachelradiator eens nakijken misschien
I MAESTRI DELLO STILE
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2019, 20:37:06 »
parafaanbak die verstopt is en overloopt?
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2019, 22:53:15 »
Heb exact dezelfde lekkage gehad bij een van mijn vorige, oudere, Alfa's. De oorzaak was toen een loszittende folie achter het afdekpaneel achter de B-stijl. Bij 9 van de 10 lekkages zit hier de oorzaak.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Tom Jacobs
6

  • Type Alfa: MiTo 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2019, 14:56:44 »
Bedankt voor jullie reacties!

De parafaanbak is niet verstopt, en het lijkt niet dat het water van voorin de auto komt.
Kachel is verder ook prima, daar komt geen vocht vanaf.

@bekkie
Ik heb de folie in de deuren vervangen maar zelfs daarna is er nog (veel) water in de auto gekomen.
Welke folie achter de B-stijl bedoel je? naar mijn weten is het een groot stuk metaal tussen de B stijl en de kofferbak, hier kan toch niks in lopen?
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2019, 19:22:03 »
Bedankt voor jullie reacties!

De parafaanbak is niet verstopt, en het lijkt niet dat het water van voorin de auto komt.
Kachel is verder ook prima, daar komt geen vocht vanaf.

@bekkie
Ik heb de folie in de deuren vervangen maar zelfs daarna is er nog (veel) water in de auto gekomen.
Welke folie achter de B-stijl bedoel je? naar mijn weten is het een groot stuk metaal tussen de B stijl en de kofferbak, hier kan toch niks in lopen?

Bij mijn oude Alfa kwam het via de raamrubbers achter. Daar liep het water tussen raam en het raamrubber door. Dat mag op zich wel, maar als dan de folie daarachter niet goed afsluit, loopt het water tussen plaatwerk en kunststof binnenbekleding zo naar beneden, de voetenruimte in. Daarom is bij zo'n lekkage ook altijd de voetenruimte kletsnat, dst is het laagste punt, de verzamelbak. Maar goed, dat was destijds bij mijn Alfa het geval, en bij vele andere trouwens, maar dat hoeft dus niet perse bij jou ook zo te zijn. Misschien dat je nog eens kunt kijken of de nieuwe folie wel goed afdicht aan de bovenzijde.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Tom Jacobs
6

  • Type Alfa: MiTo 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2019, 14:06:16 »
Ah nu snap in wat je bedoelt! Maar de mito heeft slechts 2 deuren, vandaar de verwarring. Ik heb het rubber dat je bedoelt in de deuren al vervangen door stevig plastic dat het water buiten houdt.

Echter denk ik nu de oorzaak gevonden te hebben!
Bij het wassen van de mito viel het me op dat er water over de voorruit naar beneden in de spleet tussen voorruit en lucht inlaat bak liep, precies boven de inlaat van de airco. Toen ik wou wegrijden kwam er veel vocht uit de airco en besloeg alles, ik denk dat dit hem is! Dus loshalen en kit tussen de rand en dan wachten of het opgelost is...


Edit:
Vandaag de parafaan deksel compleet eraf gehaald, zat heel veel opgebouwde koek van zand en troep achter, bij de luchtinlaat van de kachel was ook te zien dat hier vocht naar binnen is gelopen en zo onder de bekleding door naar achter is gekomen.

Ik heb de ruit en het rubber op de deksel even goed afgepoetst en op de helft waar de luchtinlaat zit kit onder de rubberen rand gedaan zodat het water hier niet meer tussendoor loopt en ik hopelijk nog lang van mijn mito kan vervangen!
Nu afwachten of het droog blijft...
*

Dartiax
18

  • Type Alfa: Giulietta TBI
  • *
    - Startende Alfist
Re: Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2019, 01:25:23 »
Ik heb in mijn Mito ook last van lekkage.. Het water hoopt ietswat op bij het voetenkuip van de passagier rechts achter... Misschien oppassen met waar je je hoge druk spuit op richt. De deurrubbers, thv je gordels links en rechts voor, kunnen namelijk goed opdrogen. En als je daar flink met de spuit erlangs gaat spuit je het misschien zo naar binnen. L.
147 2.0 Selespeed 150pk (Na 3 motorblokken afgeschreven)
147 2.0 Selespeed 150pk (sold)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2008 Zwart     (Ingeruild)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2009 Wit
Giulietta 1.7 TBI 270pk 2011
*

Dartiax
18

  • Type Alfa: Giulietta TBI
  • *
    - Startende Alfist
Re: [gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2020, 17:41:40 »
Nog last van nattigheid?

Hierbij een foto van de inlaat van de kachel, onder de parafaan, rechtsvoor.
Hiertussen is het 'schuim' nat. Ik heb dit Rondom gekit... En nog heb ik last van een sompige vloer rechsachter...



147 2.0 Selespeed 150pk (Na 3 motorblokken afgeschreven)
147 2.0 Selespeed 150pk (sold)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2008 Zwart     (Ingeruild)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2009 Wit
Giulietta 1.7 TBI 270pk 2011
*

GaveGuido
2

  • Type Alfa: Mito 1.4T 155
  • *
    - Startende Alfist
Re: [gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2020, 16:10:38 »
Rechtsachter heb ik dus ook een voetenbadje. Voor loopt ook wel wat water onder de mat, maar daar is lang niet zo nat als achter. Daar staat regelmatig een flinke plas water en is het gewoon zompig.

Ben inmiddels een paar maanden op zoek en kom nu dit topic tegen. Erg fijn. Het komt dus vaker voor.

Als eerste de airco getest, was niet de oorzaak. Ik zie echt nul redenen om de deuren te verdenken. Geen stroompjes water langs de deuren en de afvoergaten zijn niet verstopt.

Die parafan ga ik ook maar eens naar kijken. Bedankt voor alle info.
*

Dartiax
18

  • Type Alfa: Giulietta TBI
  • *
    - Startende Alfist
Re: [gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2020, 16:39:55 »
Rechtsachter heb ik dus ook een voetenbadje. Voor loopt ook wel wat water onder de mat, maar daar is lang niet zo nat als achter. Daar staat regelmatig een flinke plas water en is het gewoon zompig.

Ben inmiddels een paar maanden op zoek en kom nu dit topic tegen. Erg fijn. Het komt dus vaker voor.



Als eerste de airco getest, was niet de oorzaak. Ik zie echt nul redenen om de deuren te verdenken. Geen stroompjes water langs de deuren en de afvoergaten zijn niet verstopt.

Die parafan ga ik ook maar eens naar kijken. Bedankt voor alle info.


Probleem is gevonden bij mij iedergeval!

Geloof mij, achter heb je een voetenbadje maar voorin heb je dat ook.. Helaas.. Niet oppervlakkig maar onder je bekleding is het zeiknat..
Ik heb mijn vloer bekleding er ook dus gister volledig uitgehaald, uurtje werk. Maar is het wel waard! Onder je stoffe vloerbekleding zitten sponsen. Dus om het helemaal weer droog te hebben binnen...

Overigens heb je onder je parafaan je luchtaanzuig voor je kachel. Daar loopt het water zo naar binnen, dit heb ik zo opgelost zoals op de foto hieronder.
Dat plaatje heb ik inmiddels wel breder gemaakt en daar zul je wel een pootje van je parafaan voor moeten opofferen.



147 2.0 Selespeed 150pk (Na 3 motorblokken afgeschreven)
147 2.0 Selespeed 150pk (sold)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2008 Zwart     (Ingeruild)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2009 Wit
Giulietta 1.7 TBI 270pk 2011
*

GaveGuido
2

  • Type Alfa: Mito 1.4T 155
  • *
    - Startende Alfist
Re: [gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2020, 20:55:29 »
Daar was ik al bang voor. Dat wordt wachten op beter weer.
*

Spreuktegel
3

  • Type Alfa: MiTo 1.4T 155PK
  • *
    - Startende Alfist
  • Mito Eigenaar
Re: [gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2020, 15:30:23 »
Ik heb inderdaad ook de bekleding eruit gehaald en gedroogd, en nu een paar maanden later nog steeds droog.
Ik denk echt dat het de parafaanbak was waar de kachelinlaat zit.
Door wat kit op de verbinding tussen parafaanbak en raam te smeren is dit ook waterdicht en hoef je geen schotje te bouwen.
*

Dartiax
18

  • Type Alfa: Giulietta TBI
  • *
    - Startende Alfist
Re: [gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2020, 16:10:20 »
Ik heb inderdaad ook de bekleding eruit gehaald en gedroogd, en nu een paar maanden later nog steeds droog.
Ik denk echt dat het de parafaanbak was waar de kachelinlaat zit.
Door wat kit op de verbinding tussen parafaanbak en raam te smeren is dit ook waterdicht en hoef je geen schotje te bouwen.

Nie handig op je raam je parafaan als je eens wat hebt aan je raam oid hehe
147 2.0 Selespeed 150pk (Na 3 motorblokken afgeschreven)
147 2.0 Selespeed 150pk (sold)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2008 Zwart     (Ingeruild)
Mito 1.4 Turbo 155pk 2009 Wit
Giulietta 1.7 TBI 270pk 2011
*

Spreuktegel
3

  • Type Alfa: MiTo 1.4T 155PK
  • *
    - Startende Alfist
  • Mito Eigenaar
Re: [gevonden] Flinke lekkage Mito rechtsachter
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2020, 16:18:55 »
Ik heb inderdaad ook de bekleding eruit gehaald en gedroogd, en nu een paar maanden later nog steeds droog.
Ik denk echt dat het de parafaanbak was waar de kachelinlaat zit.
Door wat kit op de verbinding tussen parafaanbak en raam te smeren is dit ook waterdicht en hoef je geen schotje te bouwen.

Nie handig op je raam je parafaan als je eens wat hebt aan je raam oid hehe

Want? Je snijdt de kit zo los als je wat hebt, kleine moeite.