!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

rosso
3

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Gepost op: 4 februari 2020, 15:04:54 »
Ik kreeg vandaag een email met bovenstaand onderwerp. Nu heb ik best wel interesse in meer vermogen zonder extra brandstop maar klopt dat ook? Iemand al ervaringen met tunen?
Tuningbedrijven beloven van alles en achteraf klopt er niet veel van. Ik rij nu 1:15 l/km. Nog best veel als je leest dat Alfa Romeo een verbruik noteert van 1:23,8 l/km.
Dus als het verbruik hetzelfde blijft of zelfs minder dan wil ik het wel overwegen.
Ik rij trouwens in een 0,9 TA.
*

B van Kraaikamp
752

  • Type Alfa: 147 FL Veloce Blackline
  • *****
    - Super Alfist
  • Organizzatore di Eventi
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2020, 15:09:18 »
Iemand heeft mij ooit verteld...
"Wat het ook VERbruikt, een Alfa rijdt je om te GEbruiken."

Gas op die lolly ;)

Maar om antwoord te geven op je vraag, een optimalisatie is altijd een goed idee bij modernere auto's. Wellicht niet voor brandstofverbruik, dan wel voor motorloop en vermogen. Maar ik denk dat @Paul je hier wel wat meer informatie over kan geven.
🍀Huidig: Alfa Romeo 147 FL (2007), Veloce Blackline 🍀
Ex: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2020, 15:25:27 »
Ik zou van verbuik weinig tot niets verwachten, niet meer en niet minder.

Ik heb talloze auto's laten chippen en ik heb niet 1 keer een noemenswaardig verschil kunnen vaststellen. Kleine kanttekening: ik let niet of nauwelijks op verbruik.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2020, 15:43:52 »
Het is volgens mij zo dat diesels wat zuiniger kunnen worden en benzine auto’s niet zuiniger worden, maar ook niet onzuiniger. Omdat de motor meer koppel krijg bij een lager toerental , dus de motor hoeft minder te werken
*

Niels G60
421

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2020, 19:08:47 »
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.

Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2020, 09:26:17 »
Citaat van: Niels G60 op  4 februari 2020, 19:08:47
Citaat van: Niels G60 op  4 februari 2020, 19:08:47
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.

Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
En dat komt omdat een tuner op de hoek die standaard softwarepakketten inkoopt het beter weet dan de fabrikant die maanden/jaren besteedt om werkelijk elke gram benzine en CO2 te besparen in verband met eisen en reglementen?
Meer vermogen = meer lucht = meer brandstof. Bij onbelaste toestand blijft verbruik gelijk.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Niels G60
421

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2020, 18:46:12 »
Ik zeg een goede tuner, geen kopieer en plakwerk.

En het kan zeer zeker beter als standaard... En zuiverder, kan dan onder zelfde omstandigheden zeker zuiniger.


Vroeger ''keek'' met naar het verbruik van een auto, en kreeg aan de hand daarvan een label. Tegenwoordig wordt er alleen ''gekeken'' naar wat er uit de uitlaat komt.

Hoe denk je dat ze daarvoor de katalystatoren en roetfilters op tempratuur krijgen? Juist met extra brandstof ;)
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

MysteryAngel
2.664

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2020, 18:21:07 »
Ik denk dat het gewoon een fabeltje wat het verbruik betreft.
Een verkoop praatje ofso. :)
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2020, 14:16:25 »
Citaat van: alfata op  5 februari 2020, 09:26:17
Citaat van: alfata op  5 februari 2020, 09:26:17
Citaat van: Niels G60 op  4 februari 2020, 19:08:47
Citaat van: Niels G60 op  4 februari 2020, 19:08:47
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.

Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
En dat komt omdat een tuner op de hoek die standaard softwarepakketten inkoopt het beter weet dan de fabrikant die maanden/jaren besteedt om werkelijk elke gram benzine en CO2 te besparen in verband met eisen en reglementen?
Meer vermogen = meer lucht = meer brandstof. Bij onbelaste toestand blijft verbruik gelijk.

Vergeet niet dat bij JTDm's de EGR wordt weggeschreven, dat kan zeker schelen. Al merk ik daar bij m'n Squadra gechipte diesel niets van. Het brandstofverbruik is eerder iets gestegen, bij gelijkblijvend gebruik (ik rijd vrijwel altijd op de CC).

Maar met alle respect: ik geloof er niets van dat EQ Performance dat beter kan dan Squadra, waar men de afgelopen 15 jaar talloze JTD's gechipt heeft. ::) De beloofde brandstofbesparing tot 12%, zoals op de website vermeld, lijkt mij een broodje aap.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

MysteryAngel
2.664

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2020, 17:17:19 »
Citaat van: alfata op  5 februari 2020, 09:26:17
Citaat van: alfata op  5 februari 2020, 09:26:17
Citaat van: Niels G60 op  4 februari 2020, 19:08:47
Citaat van: Niels G60 op  4 februari 2020, 19:08:47
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.

Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
En dat komt omdat een tuner op de hoek die standaard softwarepakketten inkoopt het beter weet dan de fabrikant die maanden/jaren besteedt om werkelijk elke gram benzine en CO2 te besparen in verband met eisen en reglementen?
Meer vermogen = meer lucht = meer brandstof. Bij onbelaste toestand blijft verbruik gelijk.

Vergeet niet dat bij JTDm's de EGR wordt weggeschreven, dat kan zeker schelen. Al merk ik daar bij m'n Squadra gechipte diesel niets van. Het brandstofverbruik is eerder iets gestegen, bij gelijkblijvend gebruik (ik rijd vrijwel altijd op de CC).

Maar met alle respect: ik geloof er niets van dat EQ Performance dat beter kan dan Squadra, waar men de afgelopen 15 jaar talloze JTD's gechipt heeft. ::) De beloofde brandstofbesparing tot 12%, zoals op de website vermeld, lijkt mij een broodje aap.

12% lijkt mij ook wel een beetje te mooi om waar te zijn.
Trouwens waar baseren ze dat getal op dan?
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Meer vermogen in jouw auto, zonder extra brandstof verbruik.
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2020, 10:27:47 »
Het betere natte vinger werk.  ;)
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm