Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Mito club => Topic gestart door: rosso op 4 februari 2020, 15:04:54
-
Ik kreeg vandaag een email met bovenstaand onderwerp. Nu heb ik best wel interesse in meer vermogen zonder extra brandstop maar klopt dat ook? Iemand al ervaringen met tunen?
Tuningbedrijven beloven van alles en achteraf klopt er niet veel van. Ik rij nu 1:15 l/km. Nog best veel als je leest dat Alfa Romeo een verbruik noteert van 1:23,8 l/km.
Dus als het verbruik hetzelfde blijft of zelfs minder dan wil ik het wel overwegen.
Ik rij trouwens in een 0,9 TA.
-
Iemand heeft mij ooit verteld...
"Wat het ook VERbruikt, een Alfa rijdt je om te GEbruiken."
Gas op die lolly ;)
Maar om antwoord te geven op je vraag, een optimalisatie is altijd een goed idee bij modernere auto's. Wellicht niet voor brandstofverbruik, dan wel voor motorloop en vermogen. Maar ik denk dat @Paul (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=5191) je hier wel wat meer informatie over kan geven.
-
Ik zou van verbuik weinig tot niets verwachten, niet meer en niet minder.
Ik heb talloze auto's laten chippen en ik heb niet 1 keer een noemenswaardig verschil kunnen vaststellen. Kleine kanttekening: ik let niet of nauwelijks op verbruik.
-
Het is volgens mij zo dat diesels wat zuiniger kunnen worden en benzine auto’s niet zuiniger worden, maar ook niet onzuiniger. Omdat de motor meer koppel krijg bij een lager toerental , dus de motor hoeft minder te werken
-
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.
Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
-
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.
Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
En dat komt omdat een tuner op de hoek die standaard softwarepakketten inkoopt het beter weet dan de fabrikant die maanden/jaren besteedt om werkelijk elke gram benzine en CO2 te besparen in verband met eisen en reglementen?
Meer vermogen = meer lucht = meer brandstof. Bij onbelaste toestand blijft verbruik gelijk.
-
Ik zeg een goede tuner, geen kopieer en plakwerk.
En het kan zeer zeker beter als standaard... En zuiverder, kan dan onder zelfde omstandigheden zeker zuiniger.
Vroeger ''keek'' met naar het verbruik van een auto, en kreeg aan de hand daarvan een label. Tegenwoordig wordt er alleen ''gekeken'' naar wat er uit de uitlaat komt.
Hoe denk je dat ze daarvoor de katalystatoren en roetfilters op tempratuur krijgen? Juist met extra brandstof ;)
-
Ik denk dat het gewoon een fabeltje wat het verbruik betreft.
Een verkoop praatje ofso. :)
-
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.
Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
En dat komt omdat een tuner op de hoek die standaard softwarepakketten inkoopt het beter weet dan de fabrikant die maanden/jaren besteedt om werkelijk elke gram benzine en CO2 te besparen in verband met eisen en reglementen?
Meer vermogen = meer lucht = meer brandstof. Bij onbelaste toestand blijft verbruik gelijk.
Vergeet niet dat bij JTDm's de EGR wordt weggeschreven, dat kan zeker schelen. Al merk ik daar bij m'n Squadra gechipte diesel niets van. Het brandstofverbruik is eerder iets gestegen, bij gelijkblijvend gebruik (ik rijd vrijwel altijd op de CC).
Maar met alle respect: ik geloof er niets van dat EQ Performance dat beter kan dan Squadra, waar men de afgelopen 15 jaar talloze JTD's gechipt heeft. ::) De beloofde brandstofbesparing tot 12%, zoals op de website vermeld, lijkt mij een broodje aap.
-
Bij een goede tuner zal die onder de zelfde omstandigheden (rij omstandigheden) wat zuiniger moeten kunnen worden.
Echter gebruikt iedereen het extra vermogen wat ie gekregen heeft, dus vul maar in... ;)
En dat komt omdat een tuner op de hoek die standaard softwarepakketten inkoopt het beter weet dan de fabrikant die maanden/jaren besteedt om werkelijk elke gram benzine en CO2 te besparen in verband met eisen en reglementen?
Meer vermogen = meer lucht = meer brandstof. Bij onbelaste toestand blijft verbruik gelijk.
Vergeet niet dat bij JTDm's de EGR wordt weggeschreven, dat kan zeker schelen. Al merk ik daar bij m'n Squadra gechipte diesel niets van. Het brandstofverbruik is eerder iets gestegen, bij gelijkblijvend gebruik (ik rijd vrijwel altijd op de CC).
Maar met alle respect: ik geloof er niets van dat EQ Performance dat beter kan dan Squadra, waar men de afgelopen 15 jaar talloze JTD's gechipt heeft. ::) De beloofde brandstofbesparing tot 12%, zoals op de website vermeld, lijkt mij een broodje aap.
12% lijkt mij ook wel een beetje te mooi om waar te zijn.
Trouwens waar baseren ze dat getal op dan?
-
Het betere natte vinger werk. ;)