!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bart5183
4

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Gepost op: 7 augustus 2020, 17:08:55 »
Beste mede-liefhebbers,

Sinds kort is mijn MiTo 1.4 T-jet 155pk met 234k op de teller een ritmische trilling gepaard met ritmisch trilgeluid gaan vertonen.

De trilling is het best voelbaar in je linker voet als je die in de buurt van het koppelingspedaal op de bodem zet. Bij de bestuurdersstoel is de trilling bijna niet voelbaar, achter is het ook minder. Het geluid lijkt eveneens van linksvoor te komen.

Het trilgeluid is hoorbaar vanaf ongeveer 55km/u tot 90km/u waarbij de toon steeds hoger en het ritme steeds sneller wordt. Tussen 90 en 120 verandert het geluid in een soort gons waarna het geluid tussen 120 en 140 weer verandert in het geluid dat het best te vergelijken is met het geluid van 55 km/u.

Het geluid is het best te omschrijven als: brr...brr...brr wat verandert in pr.pr.pr naar mate de auto sneller voortbeweegt (Puntjes geven stiltes aan). Bij 55 km/u is de frequentie van de brrs iets sneller dan 1 keer per seconde.

Het geluid en de trilling lijken onafhankelijk van hoe snel de motor draait en blijft exact hetzelfde wanneer je de koppeling indrukt of wanneer je bochten maakt. Het lijkt alsof het geluid en de trillingen voornamelijk afhankelijk zijn van de snelheid van de auto.

De auto is pas uitgelijnd, de voorwielen pas gebalanceerd en voorzien van nieuwe Bridgestone zomerbanden. Achter zitten twee verschillende zomerbanden van hetzelfde merk (Continental) waarbij links licht schuin afgesleten is.

Ik kan het geluid en de trilling niet repliceren als de auto op de brug staat en ik de wielen ronddraai. De wielkastbekleding komt niet tegen de banden of wielen aan. Er is geen rare slijtage zichtbaar aan de buitenkant van ronddraaiende onderdelen zoals de aandrijfas of stofhoezen. Gezien het feit dat het geluid niet verandert in bochten, de wielen geen speling hebben, het geluid constant is en de auto anderhalve week geleden gekeurd is, lijkt het me sterk dat alles veroorzaakt wordt door wiellagers.

Ik ben ten einde raad: heeft iemand enig idee wat deze ritmische trilling en het gepaarde geluid kan veroorzaken?


Met vriendelijke groet, Bart
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2020, 18:59:19 »
Het eerste wat bij me binnenkomt is de motorsteun...
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2020, 20:15:52 »
Als het geen gecupte band(en) is (zijn) dan zou ik kijken naar homokineet, wiellager, iets in het loopvlak van de band of wellicht iets aan de binnenwang van de band (die zie je normaal nooit).
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Bart5183
4

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2020, 22:19:23 »
Bedankt voor de reacties! Hoe diagnostiseer ik een slechte motorsteun? Checken of ie los zit of gebogen is oid? Ik ga denk ik sowieso als eerst de achterbanden vervangen: ik heb nog even naar de linker kant gekeken en de band daar ziet er wel erg oneven uit.

Zou het ook kunnen dat het differentieel kapot is? Zorgt dat ook voor ritmische trillingen/geluiden?
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2020, 22:27:20 »
Een kapot diff zou je een zingend of brommend geluid verwachten. Welke versnellingsbak heb je er in liggen?

De M32 wil wel eens z’n baklagers verslijten. Revisie is dan je uitweg. Is dan met name de lagering op de uitgaande as, waardoor het snelheidsafhankelijk is.
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Bart5183
4

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2020, 22:50:42 »
Het is geen brommend geluid en absoluut niet constant, het is echt ritmisch. Tussen 90 en 120 km/u zou ik het wel als zingend kunnen omschrijven maar daarboven verandert het weer terug naar dat ritmische. Er ligt inderaad een M32 in. Zou een slecht lager op de uitgaande as  trillingen op de vloer van de auto en ritmische tonen kunnen veroorzaken?
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2020, 07:08:04 »
Nee trillingen lijkt me niet. Motor/bak-steun die dan toch wat speling heeft misschien? Het blijft uiteindelijk koffiedik kijken op afstand. Begin met de banden (twee verschillende op de as en toch best wat slijtage, toch?) en daarna verder kijken met een goeie garagist.
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Bart5183
4

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: MiTo ritmische trilling/trilgeluid
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2020, 16:56:33 »
Bedankt voor de tips, ik ga indedaad als eerst de achterbanden vervangen en de motor/bak steunen bekijken.