!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Alfamito
3

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Nieuwe mito: pk of cc?
« Gepost op: 29 juli 2017, 17:05:52 »
Beste Mito eigenaren,

 :sign0144:
We willen binnenkort een "nieuwe" auto en hebben gisteren naar wat occasions gekeken. Vooraf hadden we wat eisen opgesteld maar uiteindelijk werden we verliefd op een Alfa Romeo Mito (Progession) die niet aan deze eisen voldeed (oud bouwjaar, hoge km stand, geen cruise control). Tja. Testrit gemaakt. Nachtje over geslapen. Veel op internet opgezocht. Is een verstandige keuze voor een Opel Corsa niet beter? Maar nee, die Alfa Romeo blijft maar in ons hoofd (hart?) zitten. Jullie zullen het wel herkennen.
Anyway, nu willen we toch kijken of er een Alfa Romeo Mito is die beter aan onze eisen voldoet. Wat advies daarbij kan ik goed gebruiken!
Wat betreft pk willen we minimaal 95. Nu zie ik dat een 0.9 Twinair Esclusivo ook 101 pk kan leveren. Een 1.4 Progression komt "maar" op 95. Is er iets te zeggen over welke dan beter is? De Twinair occasions die we op internet hebben gezien komen uit 2014, dat is een voordeel t.o.v. de 1.4's die we kunnen vinden en die uit 2011-2012 komen (pk variërend van 95-135). Prijs en km stand komen redelijk overeen.
Dus wat zouden jullie kiezen en waarom?
- 0.9 Twinair Esclusivo 101pk uit 2014
- 1.4 Centenario 105pk uit 2011
Beide cruisecontrol, beide lederen bekleding, prijs en km stand redelijk gelijk.

Verder nog tips waar op te letten?

Bij onze testrit gisteren vonden we het geluid tijdens het rijden wel wat anders dan we gewend waren. Net alsof je de banden heel goed kon horen. Klinkt dit herkenbaar?

Groeten
Een hopelijk toekomstige Mito eigenaar
*

Jenkins
96

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB Squadra
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2017, 07:03:22 »
De 0,9 Twinair ligt ook in de Fiat 500 van m'n vrouw.
Dit karakterblokje is gechipped door Squadra, naar 95 pk, 188 Nm.
Met heel veel rijplezier tot gevolg.

De 2 cilinder turbo produceert meer geluid.
Maar ook veel meer koppel onderin.

De 4 cilinder produceert minder vibraties.
Maar ook veel minder koppel.

Wat vind je belangrijker?
Hoe het blok draait of hoe het blok trekt?
????
*

GT1986
1.166

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2017, 15:33:42 »
Als ik jullie was zou ik lekker voor de 1.4 gaan. De twinair is an sich een mooi motorconcept, maar je auto klinkt echt als een brommer. Daarbij wordt het beloofde verbruik bij lange na niet gerealiseerd. De 4-cilinder draait zoals gezegd een stuk rustiger en is met 105 pk snel zat.

Dat je de banden goed kunt horen is herkenbaar, ik vind de MiTo ook zeker geen stille auto. Op een site als autobandenmarkt.nl kun je zien hoeveel decibel een bepaalde autoband produceert. Aan de voorkant liggen bij mij Pirelli P Zero Nero's, die maarliefst 72 dB produceren, terwijl de Dunlops RT2 die aan de achterkant liggen slechts 67 dB aan geluid produceren. Juist door de m.i. gebrekkige isolatie van de wielkasten is de bandenkeuze bij een MiTo extra belangrijk.

Waar je op moet letten is bijv. of de veerpootlagers niet versleten zijn. Dit merk je als je stapvoets rijdt en daarbij stuurt met de ramen open. Als je dan kloenkerige geluiden hoort (je voelt het zelfs in je pedalen) is een veerpootlager kapot. Is overigens niet erg duur, rond de € 115 per kant (links en rechts zit er 1). Let verder op de vervangingstermijn van de distributieriem, is deze al vervangen of zit de vervanging er al snel aan te komen? Kan een onderhandelingspunt zijn.

Succes met de zoektocht!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2017, 17:28:00 »
Welkom

Waar kom je vandaan?

Wij hadden als 2e auto een Corsa van 2003 met een 1.2  16v .  Nu als vervanger de Zus van de Mito:  Punto 2012 Twinair 85.   Ik vind de Twinair lekker rijden, maar als je deze in de toeren trapt dan is het snel over, en is een Squadra kuurtje niet verkeerd.   

Maar tov de Corsa is het super, en het blokje is altijd welwillend om de accelereren; maar als je veel gaat rijden, dan zal een Mito 4 cilinder; zuiniger lopen en met meer comfort rijden.   

Succes met je keuze.

Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

187IronMonkey
9

  • Type Alfa: Mito Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2017, 17:53:50 »
Binnenkort staat er een Mito QV MY2013 te koop bij Antwerp Car Center te Kapellen. Kleur: Alfa Rood kmstand: iets meer dan 87000 km
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2017, 19:13:52 »
 :c029:

€  idee?
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Alfamito
3

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2017, 20:06:08 »
Ha, bedankt voor de reacties!
Het gaat een 1.4 worden. Het geluid van een .9 is niet iets waar we aan kunnen wennen.
De kleur zijn we ook over uit: Nero Etna.
Van de occasions die we hebben bekeken komen er een paar heel dicht bij wat we zoeken, maar lijken het net niet helemaal te zijn.
Ik ga me nog wat inlezen over aftermarket navigatie en andere speakers inbouwen.
*

MysteryAngel
2.687

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2017, 20:24:19 »
Echt een kwestie van zelf rijden voelen en luisteren.
Als je het beste van beide werelden wilt hebben, 4 cilinder + pk's,
dan zou je natuurlijk altijd voor een 1.4 Tjet versie kunnen gaan met 155PK.
Wel zijn die specifieke 155PK Tjet versies alleen in de 1e generaties Mito geleverd.
Deze hebben geen multiair techniek, dus zijn iets minder zuinig.
Als je een wat jongere wilt, kan je natuurlijk ook nog voor de 1.4 MA turbo gaan met 135pk.

Maar is het niet voordeliger als je in Belgie woont, om gewoon een 1.3 of 1.6 diesel te nemen?

*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2017, 21:58:11 »
Citaat van: Alfamito op  2 augustus 2017, 20:06:08
Citaat van: Alfamito op  2 augustus 2017, 20:06:08
Ha, bedankt voor de reacties!
Het gaat een 1.4 worden. Het geluid van een .9 is niet iets waar we aan kunnen wennen.
De kleur zijn we ook over uit: Nero Etna.
Van de occasions die we hebben bekeken komen er een paar heel dicht bij wat we zoeken, maar lijken het net niet helemaal te zijn.
Ik ga me nog wat inlezen over aftermarket navigatie en andere speakers inbouwen.

Ik denk dat dat een goede keuze is. Ik herken dat gevoel over die TwinAir, vind dat geluid ook niet aantrekkelijk. Ik heb met zowel de 0,9, een diesel als een QV gereden, en vond de QV met afstand de fijnste. Dus de keuze voor een benzineversie met meer cilinderinhoud is een keuze voor meer (geluids)comfort en minder trillingen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Alfamito
3

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe mito: pk of cc?
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2017, 16:49:38 »
Ik woon overigens niet in België maar in Nederland (Utrecht). Die uit Antwerpen was dus wat dat betreft sowieso geen optie.
Het zal nog even zoeken en wachten worden tot we vinden wat we precies willen. Er zijn vooral Diesels op de markt, weinig benzine. Diesel is voor ons niet interessant, zoveel rijden we niet. Helaas. Het liefst heb ik de Centenario uitvoering met cognacleren bekleding  :13:
Het valt me op dat er veel dealers zijn die de auto als Centenario aanbieden terwijl hij dat dan niet is.