!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Swiegje
15

• Type Alfa: MiTo 1.4 MultiAir Turbo
  • *
    - Startende Alfist
Nieuwe schokdempers/veren
« Gepost op: 28 december 2024, 00:45:56 »
Mijn Mito is na 240K Km (2 jaar geleden gekocht met 190k) toe aan nieuwe schokdempers en mogelijk ook veren.
Nu ik ze toch ga vervangen ben ik aan het kijken of ik er een aftermarket setje op wil gooien.

Wat mij betreft is de Mito al laag zat. Regelmatig schaaft de bumper over een drempel en bij een onverwachte hobbel of kuil klapt die voor in de einddemper.

Ik ben dus bang dat ik met verlagingsveren en/of sportievere schokdempers het eigenlijk alleen maar erger ga maken

Maar het zou ook goed kunnen dat de veren/schokdempers die er nu onder zitten dusdanig op zijn dat dat gewoon het probleem is.

Hebben jullie ervaring? Aanraders, of juist afraders?

Ik wil graag dat de auto vooral comfortabel op de weg ligt. En minder snel op drempels schaaft. Het hoeft niet perse sportiever.

Dank jullie wel alvast voor de input!
MiTo - 1.4 MultiAir Turbo Centenario
159 SW - 1.9 JTDm
*

Swiegje
15

• *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe schokdempers/veren
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2024, 00:49:25 »
Zijn nieuwe veren überhaupt nodig?
Ik heb mij laten vertellen dat als veren niet kapot zijn ze niet vervangen hoeven te worden.
Mij lijkt dat ze naar verloop van tijd wel slijten en dat ze dus een soort van uitgelubbert raken?
159 SW - 1.9 JTDm
*

Taeke
708

• Type Alfa: Giulietta 1.4 ma sportiva
    - Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2024, 09:33:29 »
Weet je zeker dat zij niet al verlaagd is? Bumper schaaft niet snel aan.....
Nieuwe veren zijn niet gelijk nodig, zou ze wel goed controleren op breukjes, verflaag goed? niet roestig?   dan is vervangen niet nodig.
*

Reynaert98
206

• Type Alfa: Giulietta QV
    - Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2024, 12:02:42 »
Ik heb met mijn Mito hetzelfde gehad. Ging met elke hoge drempel met de bumper over het asfalt. Schokdempers laten vervangen met een set Koni's met Eibach veren en heb daarna het probleem niet meer gehad. Auto is daarmee 3cm verlaagd; dat is zover ik heb kunnen vinden online, ook wel het laagste dat je wil gaan. Denk dat het schaven vooral door de versleten dempers komt.

Met zowel een nieuwe set originele dempers en veren of een aftermarket setje is het probleem wel opgelost.

Veren zou ik inderdaad ook preventief vervangen als er ook maar iets van roest oid op zit. Kosten verder niks en het scheelt wat hoofdpijn mochten ze na het vervangen van de dempers toch breken. Toplagers zou ik wel meteen vervangen!
*

Swiegje
15

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2024, 12:54:13 »
Dank jullie wel voor de input.
Weet je zeker dat zij niet al verlaagd is? Bumper schaaft niet snel aan.....
Nieuwe veren zijn niet gelijk nodig, zou ze wel goed controleren op breukjes, verflaag goed? niet roestig?   dan is vervangen niet nodig.

Ik weet dus niet zeker of ze al verlaagd is door eerdere eigenaar. Mij lijkt alles nog origineel van de ophanging. De schokdempers in iedergeval zeker.

Ik heb met mijn Mito hetzelfde gehad. Ging met elke hoge drempel met de bumper over het asfalt. Schokdempers laten vervangen met een set Koni's met Eibach veren en heb daarna het probleem niet meer gehad. Auto is daarmee 3cm verlaagd; dat is zover ik heb kunnen vinden online, ook wel het laagste dat je wil gaan. Denk dat het schaven vooral door de versleten dempers komt.

Met zowel een nieuwe set originele dempers en veren of een aftermarket setje is het probleem wel opgelost.

Veren zou ik inderdaad ook preventief vervangen als er ook maar iets van roest oid op zit. Kosten verder niks en het scheelt wat hoofdpijn mochten ze na het vervangen van de dempers toch breken. Toplagers zou ik wel meteen vervangen!

Ik heb setje koni met h&r veren (30-40mm) gevonden. https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/verlagingsset-compleet/alfa-romeo/mito-955-bouwjaar-2008-08-2018-10/c1199-580-18377/koni-str-t-kit-alfa-romeo-mito-fiat-grande-punto-opel-corsa-d-voor-as-gewicht-tot-850kg-1120-1311/p504043.html
Heb jij zoiets? Rijd verder ook comfortabel over klinker weggetjes? Anders heb ik een bilstein b4 of b6 setje met eibach veren op het oog.

Ik ben idd ook van plan om de toplagers, einddempers en stofhoezen meteen mee te vervangen. Kost in verhouding weinig en is vervelend als dat later alsnog zou moeten.
159 SW - 1.9 JTDm
*

Reynaert98
206

• Type Alfa: Giulietta QV
    - Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2024, 13:09:43 »
Heb inderdaad de STR set eronder gehad. Naar mijn weten zijn de H&R veren nog ietsjes stugger dan die van Eibach. Over klinkers was het wel te doen maar comfortabel is anders. Denk dat je dan beter voor de Bilstein optie kan gaan. Die zijn volgens mij wat beter afgestemd op de meeste verlagingsveren of je zou wellicht ook voor een schroefset kunnen gaan
*

jt
503

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2024, 18:03:40 »
Ik heb zelf geen ervaring met koni street, maar wat ik heb gelezen, destijds in mijn zoektocht naar alternatief voor mijn giulietta, is dat die in azië gemaakt worden. Terwijl koni sport (geel) in NL gemaakt wordt. Ik weet niet hoe dit zich verhoud in kwaliteit, maar kan me voorstellen dat het aziatische staal toch wat sneller gaat roesten. Al komt de helft van t spul daar sws al weg maarja.....
 Bilstein B6 is vergelijkbaar met street en is mijn keuze geworden en ben er zeer over te spreken icm eibach veren. En de bilstein is sws made in EU en B6 made in deutschland.
Mijn alfa's: Giulietta 1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2024, 18:51:53 »
Het staal zal hetzelfde zijn.
Het ene wordt geassembleerd in Azië,  het andere in Nederland.
Dat maakt voor het roesten niks uit.
Het roest even snel of even langzaam.
Ik zal wel te simpel denken
*

Taeke
708

• Type Alfa: Giulietta 1.4 ma sportiva
    - Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2024, 20:04:23 »
Laagje blanke lak
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2024, 20:13:19 »
Zoiets ja..
*

Swiegje
15

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2024, 23:15:50 »
Ik heb een setje Koni special active (rood) op de kop kunnen tikken. Deze ga ik in combinatie met de eibach veren installeren. Ik vermoed dat het ergens halverwege januari pas word voordat ik het in huis heb gezien de feestdagen.
Nogmaals dank voor de feedback!
159 SW - 1.9 JTDm
*

Cymbalix
51

• Type Alfa: MiTo Quadrifoglio Verde
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2025, 15:44:11 »
Ik ga 21 januari met mijn Mito QV naar H&S voor een Novitec Stradale setje. Ben erg benieuwd, aangezien de huidige vering erg versleten voelt. Zakt inderdaad ver door bij lage snelheden zodat de voorkant over de grond sleept en blijft ook flink nastuiteren.
MiTo Quadrifoglio Verde '10
*

Nicovandenburg
21

• Type Alfa: mito qv
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2025, 16:39:22 »
ga je geen spijt van krijgen . heb de novitec schroefset paar weken geleden onder de mito van mijn vrouw gemonteerd ,de orginele schokbrekers waren op . Wereld van verschil wel wat stevig moet je van houden maar als dat je ding is geweldige set .
*

Cymbalix
51

• Type Alfa: MiTo Quadrifoglio Verde
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2025, 21:32:28 »
Dat is goed om te horen! Weet u toevallig of alle Mito QV's de elektronisch aanpasbare dampers hebben?  Of was dat een optie? Ik heb de Stradale met e-dampers besteld, want ik ging dr van uit dat mijn Mito deze functie ook had.
MiTo Quadrifoglio Verde '10
*

Nicovandenburg
21

• Type Alfa: mito qv
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2025, 23:17:05 »
Ik weet niet of alle qv ,s deze optie standaard hadden .
Die van mijn vrouw is bj 2010 .
volgens mij zijn alle novitec stradale sets voor qv allemaal hetzelde enige verschil is dat bij de e-dempers zoals jij dat noemt er een elektronisch kastje wordt gemonteerd wat wordt aangesloten op de oude aansluiting van de schokdempers .
zodat je geen storingen gaat krijgen zodra je de mito in dynamic gaat zetten .
je schokbrekers kunnen dus straks nog maar 1 stand qwa hardheid. worden met de DNA schakelaar dus niet stugger wat met originele schokbrekers wel het geval is.
Mocht je onverhoopt geen elektronisch geregelde schokbrekers hebben kunnen ze bij H & S gewoon dat kastje achterwegen laten , zal de set ook iets goedkoper van worden want die kastjes zijn los te verkrijgen (is van KW )