!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

emma.l
1

• Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Radio kapot na update
« Gepost op: 31 januari 2025, 09:24:37 »
Ik rij met een alfa romeo Mito uit 2015, een alfra romeo mito 1.6 JTDM 16V Turismo, om precies te zijn.
Al enkele maanden had ik last van mijn radiosysteem die om de 4min volledig uitvalt en vanzelf weer opstart, ook bluetooth werkte niet meer.
Een alfa romeo dealer garandeerde mij dat dit opgelost kan worden met een update.
Zo gezegd zo gedaan, maar nu blijkt dat er hieraan wel een risico verbonden is. Stel dat de radio vanzelf opnieuw uitvalt tijdens het uitvoeren van de update, zou de volledige radio in het geheel niet meer werken.
Dit is nu dus het geval, de garage voerde de update uit maar ik kreeg een auto terug waarvan de radio niet meer werkt. Volgens hen kan dit enkel opgelost worden met een volledig nieuwe radio (€2000).
Iemand hier ervaring mee of weet hoe dit op een andere manier opgelost kan worden?
*

Robert69
2.157

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
Re: Radio kapot na update
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2025, 16:14:11 »
Dat is mooi bagger voor je!
Gaat een lastig verhaal worden. Geen idee of de garage je had moeten informeren en of ze dat ook gedaan hebben. Maar dan nog: hoe bewijs je dat de garage niks gezegd heeft over de risico's? En in hoeverre hadden ze dat moeten doen?

Ik zou de moeite misschien besparen en een aftermarket apparaat erin zetten. Of iets op onderdelenlijn.nl proberen te zoeken
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2025, 17:45:00 »
Je vergeet 1 ding.
De dealer garandeerde hem dat dit opgelost zou worden met een update.
Nu blijkt dat het niet zo uitgepakt heeft, en legt de kosten bij hem neer a 2000 euro.
Zo werkt het niet!
*

DanaBanana
1.283

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2025, 20:58:03 »
Je vergeet 1 ding.
Nu blijkt dat het niet zo uitgepakt heeft, en legt de kosten bij hem neer a 2000 euro.
Zo werkt het niet!
In principe mee eens. Al kan ik die garantie nou ook weer niet heel duidelijk uit het verhaal op maken. Evenals in hoeverre de 'dealer' een dealer is.

Blijkbaar was de garage van mening dat het probleem door software kwam. En met een update kon worden opgelost.
Ik zou 'ns beginnen met vragen op welke informatie die wijsheid gebaseerd was. Welke software bug betrof het dan? En welke update zou dat verhelpen? Waar is dat op gebaseerd? Op bepaalde documentatie? Of een service bulletin oid van Alfa? (Persoonlijk ben ik hier sceptisch over, want waarom komt dit probleem dan bij een Mito uit 2015 pas sinds een paar maanden voor?)
Of was het misschien maar een aanname dat het software-gerelateerd was en dat een update het zou verhelpen? Laten we wat proberen, god-zegene-de-greep.., baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet....

In het eerste geval heeft de garage het goede gedaan, maar is er tijdens hun werkzaamheden is mis gegaan. In het tweede geval heeft de garage maar wat geprobeerd en blijkbaar het verkeerde geprobeerd. In beide gevallen lijkt het me redelijk dat zij je tegemoet komen in een (deel van) de vervolgkosten.

*

Robert69
2.157

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2025, 08:37:31 »
Je vergeet 1 ding.
Zo werkt het niet!

Succes met claimen dan maar. Ik denk dat die garage zegt: ach jeetje, kak...my bad! Hier heb je een nieuwe a 2000 euro.
Maar zo werkt dat nou ook weer niet natuurlijk. Misschien ben ik te cynisch (sluit ik niet uit) als het om garages gaat, maar hoe ga je als klant bewijzen dat de garage het verknald heeft? Of er moet al iets zwart op wit staan
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

GT1986
1.608

• Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
    - Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2025, 09:52:20 »
Haal gewoon een gebruikte via onderdelenlijn. Het is natuurlijk waanzin om 2 mille aan een Uconnect-unit uit te geven.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)