!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Cymbalix
7

• Type Alfa: MiTo Quadrifoglio Verde
  • *
    - Startende Alfist
Rare geur + damp onder motorkap
« Gepost op: 11 december 2024, 14:49:36 »
Beste Alfisti,

Sinds kort ruik ik af en toe een rare, mechanische, branderige geur. Het gebeurt compleet sporadisch maar meestal bij lage toeren / snelheid. Vandaag na een kort ritje parkeerde (circa 5min) parkeerde ik mijn auto voor de deur toen ik plotseling die geur weer rook, dit keer gepaard met klein beetje damp onder de motorkap vandaan. De damp leek van diep onderin te komen en kwam omhoog langs de slangen van het koelvloeistofreservoir (zie afbeelding). Ik hoorde daarnaast toen ik deze foto aan het maken was kort een sissend geluid, waarschijnlijk een vloeistofdruppel die verdampte op een heet onderdeel: er is dus iets lek. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? 3 januari gaat ze langs H&S dus die zullen het ongetwijfeld kunnen vinden maar ben toch benieuwd wat het is.

Groetjes,

Cymbalix

*

Perry Roelofs
12

• Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Rare geur + damp onder motorkap
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2024, 14:55:26 »
Klinkt alsof er een slangetje lek is oid. En dat je vloeistof op iets warms druppelt. Verlies je geen koelvloeistof?
*

Cymbalix
7

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2024, 15:07:56 »
Klinkt alsof er een slangetje lek is oid. En dat je vloeistof op iets warms druppelt. Verlies je geen koelvloeistof?
Ik verlies geen koelvloeistof. Koelvoeistofreservoir + slangetje is recentelijk vervangen dus daar ligt het niet aan denk ik. Ik ruik ook geen zoete of chemische geur die je anders bij een koelvloeistof lek wel zou ruiken.
*

DanaBanana
946

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2024, 20:51:36 »
Koelvoeistofreservoir + slangetje is recentelijk vervangen dus daar ligt het niet aan denk ik.
Dat is natuurlijk net zoveel reden om te denken dat het daar juist wel aan ligt dan niet.
*

Cymbalix
7

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2024, 20:53:46 »
Koelvoeistofreservoir + slangetje is recentelijk vervangen dus daar ligt het niet aan denk ik.
Dat is natuurlijk net zoveel reden om te denken dat het daar juist wel aan ligt dan niet.
Dit was uit voorzorg en de dampen komen niet daar vandaan waar het vervangen is.
*

Swiegje
13

• Type Alfa: MiTo 1.4 MultiAir Turbo
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2024, 00:15:24 »
Hi, ik heb dit ook met mijn Mito. Eerst dacht ik inderdaad ook koelvloeistof of remvloeistof omdat het bij mij vaak is als ik van de snelweg afkom en redelijk wat vaart minder. Rij er al goeie 20K mee rond en remvloeistof en koelvloeistof zijn nog steeds zelfde peil.
Wat ik vermoed wat het is is dat er wat olie lekt langs de o-ring van de carterventilatie. https://www.qverde.nl/qv23856

Zo boven op het blok krijgt de o-ring behoorlijk wat warmte cycli voor de kiezen en gaat uiteindelijk schuren en dus lekken.
MiTo - 1.4 MultiAir Turbo 135PK Centenario
*

Swiegje
13

• Type Alfa: MiTo 1.4 MultiAir Turbo
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2025, 23:22:22 »
Weet je ondertussen al wat het is? Ben wel geïnteresseerd om dat ik mogelijk dus hetzelfde probleem heb.
MiTo - 1.4 MultiAir Turbo 135PK Centenario
*

Cymbalix
7

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2025, 23:26:49 »
21 januari naar H&S dus dan weet ik het! Heb contact gehad en ze verwachten inderdaad iets met de carterontluchting.
*

Niels G60
466

• Type Alfa: Alfa 155/147
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2025, 21:39:37 »
Olie lekkage bij de vacuumpomp komt ook nog wel eens voor
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4