!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Gepost op: 6 april 2021, 20:17:07 »
Beste Alfisten,

Ik ben nu twee weken trots eigenaar van een MiTO 1.4tb uit 2008. Overgekocht van een Duitse liefhebben, netjes onderhouden, nieuwe distributieriem etc.
Nou wilde ik mijn nieuwe speeltje eens goed testen. Na wat rondjes te hebben gereden en de motor goed warm te laten lopen kwam ik er achter dat de auto een redelijk apart geluid maakt bij plankgas tussen de 3500-5000 toeren. Er is dan een ratelend geluid. Ik voel geen verlies van vermogen op dat punt. Als ik niet plankgas geef en dan naar de 5000 toeren ga is er geen geluid. Ook als ik in neutraal rev naar 5000 toeren is er geen geluid.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik las ergens iets over een hitteschild wat los kon zitten. Iemand nog andere ideeen wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2021, 20:34:42 »
Zit er toevallig een ander luchtfilter in? Ik merk zelf met een aftermarket filter dat het geluid in de hoge toeren ook iets ratelt. Het geluid is dan ook meteen weg met een papierfilter.
*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2021, 20:48:32 »
Ik zal daar eens naar kijken. De verwarring ligt bij mij bij het feit dat het rijdend wel is en stilstaand niet. En bij langzaam op snelheid komen niet en plankgas weer wel.
*

GTlife
380

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2021, 21:50:52 »
Zou heel goed een hitteschildje oid kunnen zijn of misschien iets uit het interieur? Kan je horen waar het ongeveer vandaan komt?
*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2021, 21:55:49 »
Citaat van: GTlife op  6 april 2021, 21:50:52
Citaat van: GTlife op  6 april 2021, 21:50:52
Zou heel goed een hitteschildje oid kunnen zijn of misschien iets uit het interieur? Kan je horen waar het ongeveer vandaan komt?

Ik denk dat het geluid vanuit onder de auto komt, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Eerste auto, hiervoor twee jaar elektrisch gereden in vaders auto dus geluid is weer even wennen. Waar zitten de hitteschilden van de MiTo?
*

OneAndOnlyRift
165

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2021, 22:07:01 »
Onder de motorafdekplaat bovenop de motor zit een hitteschild die nog wel eens los wil komen en bij bepaalde toerentallen geluid gaat maken, redelijk makkelijk weer vast te zetten, wel doen bij een koude motor. Verder wil een open/aftermarket luchtfilter trillen bij hoge toeren, heb zelf een BMC open filter, maar die ratelt een klein beetje.
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

GTlife
380

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2021, 22:24:14 »
Hitteschilden zitten vooral rond de uitlaat. Als je onder de auto bent zou ik gewoon wat gaan rommelen met de schilden om te zien of iets los zit en tegelijk ff checken of je uitlaat nog goed vast zit, daar wil ook wel eens een rubbertje uitdrogen
*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2021, 22:26:38 »
Ik zal komende dagen eens onder de auto gaan schudden en kijken of er wat ratelt. Zal updaten als ik meer weet.
*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2021, 17:02:43 »
Auto is naar de garage gebracht om nagekeken te worden, maar daar hebben ze helaas niks rondom de uitlaat weten te vinden. Nadat ik de auto opnieuw heb laten uitlijnen was het geluid minder lang en minder hard aanwezig.

Het geluid is niet aanwezig wanneer de auto in zijn vrij staat/koppeling is ingetrapt... Iemand enig idee wat het wel nog zou kunnen zijn?
*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2021, 11:22:53 »

https://youtu.be/Fd05kTn3TSE

Hier een compilatie van drie filmpjes waarin het geluid te horen is bij plankgas. Misschien helpt dit met het begrijpen van het probleem...
*

OneAndOnlyRift
165

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2021, 11:35:24 »
Ik zou gaan zoeken rond de aandrijving/ophanging , zoals je zelf al aangaf, was het geluid minder na het uitlijnen. Geluid in het filmpje klinkt als een aandrijfas oid maar dit is een gok, dit soort geluiden kunnen overal vandaan komen
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2021, 11:43:37 »
Ik zou gaan zoeken rond de aandrijving/ophanging , zoals je zelf al aangaf, was het geluid minder na het uitlijnen. Geluid in het filmpje klinkt als een aandrijfas oid maar dit is een gok, dit soort geluiden kunnen overal vandaan komen

Bedankt voor je reactie. Moet ik me zorgen maken om nog met de auto te rijden? Of is het redelijk veilig gezien dat de motor geen geluid maakt in vrij / langzaam op gang komen?

Ik denk dat ik nogmaals terug ga naar de garage en met de monteur een stukje ga rijden, misschien kan hij dan makkelijker zoeken naar het probleem...
*

OneAndOnlyRift
165

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2021, 11:47:21 »
Lastig te zeggen omdat het zoveel kan zijn, persoonlijk zou ik met dit soort geluiden zsm naar een monteur gaan en tussendoor niet teveel rijden.
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2021, 11:49:17 »
Hm, geluid komt me niet bekend voor en klinkt ook niet bepaald goed. Misschien iets met de aandrijving of motor zelf?
*

PieterC
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ratelend geluid plankgas hoge toeren
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2021, 11:50:45 »
Alright, moet helaas vandaag wel nog met de auto +/- 150 km rijden voor werk. Zal meteen maar weer bellen naar de monteur. Thanks.