Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Mito club => Topic gestart door: Patrick Huiskens op 13 september 2020, 12:34:41

Titel: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Patrick Huiskens op 13 september 2020, 12:34:41
Goedemiddag,

Ik heb gisteren (mijn eerste Alfa, eindelijk!) een 1.4 MiTo gekocht met 135pk.

Is dit dezelfde motor als de QV van 170pk?

Er werd mij namelijk verteld door de dealer dat er met een remap 170pk gehaald kon worden.

Ik vroeg mij daarom af of dit inderdaad dezelfde “detunede” motor is.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: 8Ball op 13 september 2020, 12:48:44
Het blok is hetzelfde, de turbo echter kleiner. 170 haal je niet zomaar, maar met wat werk kom je een goed eind in die richting!

Als je hier meer over wilt weten kun je ook even kijken bij H&S, Squadra of Savali. Squadra heeft ook wat meer informatie over de diverse motoriseringen op hun site staan.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Patrick Huiskens op 13 september 2020, 14:22:03
Hmm oke, bedankt voor de reactie.

Dealer gaf specfifiek 170pk aan. Vandaar mijn vraag.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: 8Ball op 13 september 2020, 14:27:49
Hmm oke, bedankt voor de reactie.

Dealer gaf specfifiek 170pk aan. Vandaar mijn vraag.

Tja, voor zover ik weet zijn de turbo's fysiek andere units. Dan kan een dealer zeggen dat er 170PK uit te halen valt (en wellicht gaat dat ook..) maar of dat verstandig is, is de vraag...

Hieronder een extract van Squadra over de resultaten met de 135MA:

"Het standaard koppel en vermogen van de MultiAir 135 pk kwam vrijwel overeen met wat de fabriek beloofd. De turbo op de 135 pk MultiAir is niet meer van IHI zoals op de T-jets maar van Garrett. Een zeer kleine turbo, maar wel eentje met relatief veel capaciteit. Het koppel is in de D-stand met ruim 65 Nm gegroeid, het topvermogen met zo’n 15 pk. Het maakt de 135 pk MultiAir een allrounder. De prestaties in de nieuwe N-stand hebben we vervangen voor die van de oude D-stand."

Met 150 pk een gezonde verbetering, echter het koppel klimt met een stevige 65 NM, en dat ga je voelen! Zeker het overwegen waard dus, zo te lezen.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Marinus op 30 december 2022, 23:35:49
Is inderdaad de moeite waard. Ik heb het in Wijchen laten doen bij APTuning
Kostte daar net geen €300.

En met name het koppel is erg lekker.

Voor meer vermogen moet je n grotere turbo, intercooler en diameter downpipe hebben. Dus de hardware zoals op een QV is echt anders.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Niels G60 op 1 januari 2023, 19:47:49
Nokkenas en turbo zijn anders. Als je de 1446 turbo plaatst en de nokkenas van een 170PK is de motor het zelfde. Dan ga met software naar een gechipte ''standaard'' 170pk uitvoering. Die doen ong 200PK dacht ik.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Marinus op 1 januari 2023, 20:00:38
Een andere nokkenas? Aan de inlaatkant is dat toch hydraulisch met de MultiAir unit? En uitlaatkant komt denk ik minder precies qua vermogen?
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: DanielH92 op 1 januari 2023, 20:25:53
De inlaatkleppen worden inderdaad bediend door de Multiair unit, en die wordt weer op druk gebracht door de enkele nokkenas waarop zowel de uitlaatnokken als de nokken voor de Multiair zitten. Ik begrijp het verhaal van Niels ook niet helemaal.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Niels G60 op 1 januari 2023, 20:31:47
Ook de module werkt deels op een nok profiel, maar alsnog. Als je door tuning en een grote turbo de module de kleppen langer open laat zetten (Zoals met normale nokkenassen) geef je met sport nokken meer lift en/of duratie.

Bij de multiair is de uitlaat gewoon normaal werkend met een nokkenas, dus vaste klep timing. Als je meer lucht door een grotere turbo gaat plaatsen, en de module langer open laat voor meer lucht. moet het er natuurlijk ook weer uit kunnen... Dus nokkenas aanpassen. Meer lucht erin, wilt alleen als het er ook weer uit kan ;)

De 135PK heeft een andere nokkenas, dus vandaar.

Zie het een beetje als een trechter, als er veel lucht, of in geval van een trechter veel vloeistof in kan, maar het gaatje heeeeel klein is aan de andere kant, kan je het niet (snel) genoeg verwerken, en heb je dus niets aan. Dan kan de motor bijv meer lucht leveren als die kan verwerken.

Uiteraard zul je met alleen een 1446 al de nodige winst pakken, maar wil je het gelijk hebben aan de standaard 170PK uitvoering, moet je nokkenas en turbo wisselen.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: bluebird op 3 januari 2023, 21:05:36
De mito QV haalt volgens Squadra standaard zo'n 163 pk en 260 Nm (volgens Alfa 170/250).
De Mito 135 pk leverde na de tuning aldaar 150 pk en 270 Nm. Dat is dus best vergelijkbaar met de QV. Rijdt overigens erg fijn. In mijn optiek een aanrader. Tuning bij andere adressen dan Squadra of H&S ben ik persoonlijk geen voorstander van. Maar dat is een andere discussie.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Taeke op 3 januari 2023, 21:17:27
De MiTo van mij heeft een esseesse pakket van Abarth indertijd mee gekregen en levert ruim 200 pk...
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Taeke op 3 januari 2023, 21:24:56
Het inlaat traject is anders, turbo is groter, en uitlaat is dikker. Andere veren en schokbrekers.
Nu heeft'ie 212.000 op de teller en gaat des gevraagd nog als een speer, afgelopen Italië rit zat' ie zo boven de 200km (erg hard  ;D).
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: ArjanB op 3 januari 2023, 22:32:59
Zou H&S even contacten. Zij hebben heel veel ervaring met 1.4 zowel T-Jet als multiar en kunnen je precies adviseren. Vermogens van 400pk zijn haalbaar ( of dat nog lekker soepel rijdt...) maar 300pk schijnt goed en betrouwbaar te doen te zijn. Zoals NielsG60 al zegt zijn hardware aanpassingen nodig voor verdere tuning maar zeer waarschijnlijk hebben zij wel iets op voorraad van iemand die ook weer een volgende stap heeft gezet.
Zeer betrouwbaar en deskundig adres
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: ArjanB op 3 januari 2023, 22:34:52
@Taeke (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3470) en jouw Mito ziet er ook nog eens erg goed uit! En klinkt kanonne lekker.
Achterveren al opgelost trouwens?
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: dovski op 4 januari 2023, 08:39:31
Heb mijn MiTo QV bij H&S laten tunen. Voor tuning 169,9 pk/273Nm na tuning 201,6pk/300Nm. Straks grotere IC en dan laat ik hem opnieuw mappen.
Titel: Re: Remap 135pk 1.4
Bericht door: Taeke op 4 januari 2023, 10:39:00
Citaat van: ArjanB op  3 januari 2023, 22:34:52
Citaat van: ArjanB op  3 januari 2023, 22:34:52
@Taeke (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3470) en jouw Mito ziet er ook nog eens erg goed uit! En klinkt kanonne lekker.
Achterveren al opgelost trouwens?
Nee, ik rijd nog steeds met de 'Italiaanse" veren; zit wel in de planning om weer "omlaag " te gaan.