!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Nickvh
26

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Soms schieten de toeren omhoog
« Gepost op: 1 juli 2021, 23:53:59 »
Hoi ik heb een best apart probleem.
Ik heb een mito 1.4 tjet en soms als ik gas geef dan vanaf de 3000 toeren schiet hij in 1 keer door naar de 3800 toeren om vervolgens weer naar beneden te zakken en normaal verder te gaan.
Slippende koppeling lijkt het dus op en dus een versleten koppeling maar het rare is dat de snelheid geleidelijk blijft oplopen en het gebeurt meestal 2 keer achter elkaar en daarna eigelijk de hele rit niet meer. Ik kan het dus 2 keer opwekken door iets onder de 3000 toeren gas te geven en daarna doet hij normaal. Verder zijn de baklagers al een keer vervangen en zou je verwachten dat toen ook de koppeling gedaan is maar dat weet ik niet 100% zeker .


Heeft iemand zoiets toevallig al is meegemaakt ?
Trotse eigenaar van een:

Alfa romeo mito 1.4 Tjet
Stage 1: 170PK/304NM
Uit eind 2008 Verkocht!

Giulietta 1.4T MultiAir
Stage 1 190 PK
*

DanaBanana
758

  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms schieten de toeren omhoog
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2021, 00:52:18 »
Klinkt inderdaad als een slippende koppeling. Dat hoeft niet perse door slijtage te komen. Gebeurt het alleen onder bepaalde omstandigheden? Bijvoorbeeld tijdens lange ritten en/of bij warm weer?

Het zou kunnen  dat er ergens wat olie sijpelt op de koppelingsplaat. Ik heb dit zelf eens gehad via een bout in het vliegwiel, als ik het goed herinner. Hoe warmer en dunner de olie, hoe groter de kans is dat dit gebeurt. Bij mij was het toen alleen tijdens lange ritten in zomerse omstandigheden. De olie op de koppelingsplaat zorgde ervoor dat die even doorslipte. Tegelijkertijd verbrandde het koppelen het beetje olie op de plaat. Waardoor het probleem weg was, tot er weer voldoende olie op de plaat gesijpeld was.
*

Nickvh
26

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Soms schieten de toeren omhoog
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2021, 10:27:59 »
Citaat van: DanaBanana op  2 juli 2021, 00:52:18
Citaat van: DanaBanana op  2 juli 2021, 00:52:18
Klinkt inderdaad als een slippende koppeling. Dat hoeft niet perse door slijtage te komen. Gebeurt het alleen onder bepaalde omstandigheden? Bijvoorbeeld tijdens lange ritten en/of bij warm weer?

Het zou kunnen  dat er ergens wat olie sijpelt op de koppelingsplaat. Ik heb dit zelf eens gehad via een bout in het vliegwiel, als ik het goed herinner. Hoe warmer en dunner de olie, hoe groter de kans is dat dit gebeurt. Bij mij was het toen alleen tijdens lange ritten in zomerse omstandigheden. De olie op de koppelingsplaat zorgde ervoor dat die even doorslipte. Tegelijkertijd verbrandde het koppelen het beetje olie op de plaat. Waardoor het probleem weg was, tot er weer voldoende olie op de plaat gesijpeld was.

Het is voorgekomen zowel na 5 minuten rijden als na 50 minuten rijden, dus helaas ook niet echt de zelfde omstandigheden wanneer het gebeurt.
ik zal nog is wat testen doen als ik vanmiddag naar huis rijd van werk.
Trotse eigenaar van een:

Alfa romeo mito 1.4 Tjet
Stage 1: 170PK/304NM
Uit eind 2008 Verkocht!

Giulietta 1.4T MultiAir
Stage 1 190 PK
*

MysteryAngel
2.664

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms schieten de toeren omhoog
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2021, 20:51:13 »
Lijkt inderdaad op een slippende koppeling,
of dat er olie op de koppelingsplaat lekt.
Ik heb dit ook bij mijn vorige auto gehad.
Koppeling moet dan toch vervangen worden, want die zit dan helemaal onder de olie.
*

Nickvh
26

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Soms schieten de toeren omhoog
« Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2021, 13:01:55 »
hij gaat binnekort naar de garage en dan ga ik het zien hij staat nu op 140k km dus is ook wel een km stand voor de koppeling om versleten te raken.
Zal nog een update gooien als ik hij geweest is.
Trotse eigenaar van een:

Alfa romeo mito 1.4 Tjet
Stage 1: 170PK/304NM
Uit eind 2008 Verkocht!

Giulietta 1.4T MultiAir
Stage 1 190 PK
*

MysteryAngel
2.664

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Soms schieten de toeren omhoog
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2021, 20:36:56 »
Ja bij de 140.000 km zou het inderdaad ook wel een x kunnen ja.
Zolang het maar geen probleem met de bak is.
*

__1337__
391

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Soms schieten de toeren omhoog
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2021, 10:05:37 »
Laat dan wel meteen de krukaskeerring vervangen, dat is vermoedelijk ook een reden van de lekkage...
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
*

Nickvh
26

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Soms schieten de toeren omhoog
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2021, 09:40:02 »
Koppeling is uiteindelijk vervangen met alles erbij en het vliegwiel bleek ook versleten dus die is ook mee vervangen totaal 970 euro dus viel opzich mee zonder vliegwiel was het 640 euro.

Erg wennen aan het lichte koppelings pedaal en daaruit kan ik oo kwel opmaken dat de mijne goed versleten was.
Trotse eigenaar van een:

Alfa romeo mito 1.4 Tjet
Stage 1: 170PK/304NM
Uit eind 2008 Verkocht!

Giulietta 1.4T MultiAir
Stage 1 190 PK