Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Mito club => Topic gestart door: Gerwin G op 16 december 2023, 16:09:04
-
Ik kom net terug van een testrit in een 155 pk mito uit 2009 met 180000 op de klok.
https://www.autotrack.nl/a/alfa-romeo-mito-benzine-2009-54442307.
Nu heb ik een aantal vragen.
1. Is het normaal dat je de turbo hoort fluiten rond de 2500 toeren?
2. Zit er verschil in vering met een 105 pk versie uit 2013?
Ik heb ook in de 105 pk versie gereden en deze vond ik verrassend comfortabel, maar deze had dan ook 70000 gelopen.
De handelaar zou de schokdempers vervangen, ik weet vrij zeker dat deze versleten waren, maar kan ik de auto's wel met elkaar vergelijken als de 155 pk versie nieuwe dempers heeft? De 155pk kan over het algemeen misschien wat minder comfortabel overkomen vanwege de enorm giftige motor?
3. Is het normaal dat hij in de 2 in d stand dwars door de tractioncontrol heen gaat? Het regende wel een beetje, maar hij heeft vrij nieuwe vredestein zomerbanden. Ik vond de auto een best pittig, veel meer dan ik had verwacht. Dit was wat te veel van het goede, maar dat is natuurlijk op te lossen met de dna knop. Misschien is hij wat geholpen of is er wat mis met de trc?
4 De motor liep niet helemaal soepel, een beetje als een oude diesel. De dealer zou de bobines en bougies vervangen, hij heeft lang stil gestaan. Ik ken de 1.4T uit een Tipo uit 2018 en dat is een naaimachine. Is dit ook hoe de Mito hoort te lopen?
-
Nog een toevoeging:
De mito is natuurlijk een multiair, zijn deze minder soepel/naaimachine?
En hoe groot is de kans dat ik tegen de bekende versnellingsbakproblemen ga aanlopen?
-
Zit er een onderhoudshistorie bij de auto?
Zo niet, laten staan.
-
Ja die zit er bij.
-
Goede middag,
@1 de turbo hoort niet te fluiten
@2 de vering is misschien iets straffer, en de schokbrekers moeten goed zijn. Maar voor de rest vergelijkbaar.
@3 ja, het is mogelijk dat ie door sloot in de tweede, die van mij die het zelfs in de derde bij het invoegen op de snelweg...
@4 de 155 pk is geen multi-air, maar een turbo motor. Loopt normaal gezien heel rustig, is in zijn kracht opbouw wat minder lineair als de multi-air, deze bouwt zijn vermogen eerder en rustiger op.
Ik heb de 155 pk als een hele fijne auto ervaren, minder fragiel als de multi-air,.
Versnelling bak kan soms een dingetje zijn. De pook moet niet heel en weer gaan bij vermogens wissel.
-
Bedankt!
Ik was in de war met de 170pk, dat is wel een multiair.
Die turbo is dan wel iets om nog goed op te letten. Hoelang gaan die normaal gesproken ongeveer mee?
Goeie tip over de pook, maar dat heeft toch niks met de lagers te maken?
-
Klopt,170 pk is een multi-air, hoe lang een turbo mee gaat, hangt er helemaal van af hoe je ermee omgaat en olie ververst....
Wat ik er van weet is dat het heen en weer bewegen van de pook veroorzaakt wordt door speling... Nog even een link hierom je verder in te lezen.
https://autocup.nl/automerk/alfa-romeo/mito-2008-2018/#2_Zwakke_lak_bij_rode_Alfa_MiTo_modellen
Goed onderhoud en met gezond verstand is de Mito een prima auto
-
1: turbo hoort inderdaad niet te fluiten is meestal een teken dat die de beste tijd gehad heeft.
2: De Mito is van nature een vrij stug geveerde auto dus vrij hard ja.
Versnellingsbak is inderdaad wel een aandachtspunt.
Maar je geeft zelf ook al aan dat de motor niet heel lekker liep.
Dus ik zou zeggen gewoon laten staan.
Als je vermogen niet zo heel belangrijk vind maar liever een oer betrouwbare Mito hebt.
Dan zou je ook nog de 1.4 16V met 95PK kunnen overwegen.
Betrouwbaarder dan die motor variant wordt het niet.
-
Ik heb hem laten staan omdat het toch niet helemaal goed voelde. Vandaag in een andere 155pk Mito gereden. Deze reed een stuk beter, maar was ook een stukje minder snel. Ik denk dat de eerste gechipt oid was. Waarschijnlijk gaat het de auto worden waar ik vandaag in gereden heb.
-
De 155pk Mito zou over het algemeen lekker vlot moeten zijn.
Die andere zou inderdaad best wel eens gechipt kunnen zijn,
want door te chippen is er nog wel een klein beetje winst te halen.
Maar volgens mij is het door de grote van de standaard turbo wel relatief beperkt.
De 170pk Mito QV kan wel tot iets van 200pk gechipt worden.
Maar dat is wel een soort van andere motor met multiair.
En ook heeft die een andere turbo dacht ik.
-
Over de turbo's hoor je wat gemengde verhalen. Volgens sommigen maken de IHI VL turbo's die gebruikt worden voor de T-Jets fabrieksnieuw al geluid bij het opspoelen, de ander zegt weer dat het niet hoort. Misschien even navragen bij een specialist?
Die van mij heeft het ook bij een koude start maar het fluiten is na een minuut of 5 alweer weg. Waarschijnlijk een scheurtje in het turbohuis. Heb de auto nou wel al 2 jaar en het fluiten is niet erger geworden, qua vermogen ook nog steeds hetzelfde.
-
De mito waar ik later in gereden heb, hoorde ik niet. Maar een turbo is ook niet heel duur als je hem zelf vervangt.
-
Ligt eraan wat je onder 'niet heel duur' verstaat .
Daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
-
Weet niet of Theo deze Mito nog te koop heeft, maar dat is een goed onderhouden exemplaar.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/te-koop/nette-goed-onderhouden-mito-1-4-turbo-170-pk-met-veel-upgrades/
-
Ligt eraan wat je onder 'niet heel duur' verstaat .
Daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
Inderdaad ja echt goedkoop zou ik het niet willen noemen.
Maar uiteraard is dat voor iedereen verschillend.