Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Mito club => Topic gestart door: Hakman313 op 13 september 2019, 14:17:45

Titel: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 13 september 2019, 14:17:45
Hallo,

Ik kan van een maat een 2011 Mito diesel met 80k km overnemen. Ziet er prachtig uit maar ik heb weinig verstand van Alfas. Ik heb op het forum gezocht naar een topic met waar ik op moet letten maar niet gevonden. Wie kan me helpen aan een lijst met bekende gebreken van de Mito?

Hakman
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: FreddyW159 op 13 september 2019, 14:48:02
Een beetje zoeken op Google en je hebt genoeg lijstjes. De lijstjes die je tegen gaat komen zijn trouwens klein. Zeker als het gaat om een dieseltje. Prima wagens en als er goed voor gezorgd is kan je er eentje met vertrouwen aanschaffen. Succes.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 13 september 2019, 14:50:48
Een beetje zoeken op Google en je hebt genoeg lijstjes. De lijstjes die je tegen gaat komen zijn trouwens klein. Zeker als het gaat om een dieseltje. Prima wagens en als er goed voor gezorgd is kan je er eentje met vertrouwen aanschaffen. Succes.

Dank je!
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: alki op 13 september 2019, 15:04:11
Stuurbekrachtigingssensor wil nog wel eens snel kapot gaan. Vraag of deze al vervangen is
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 13 september 2019, 17:53:19
Ik heb er daarnet een stuk mee gereden en het viel me op dat er af en toe een blauwe en soms witte rookpluim uit de uitlaat komt. Als ik daar op zoek kom ik op legio problemen maar nergens staat of het kwaad kan. Iemand daar een advies over?
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: bekkie op 13 september 2019, 22:33:01
Een 8 jaar oude diesel met slechts 80.000 km op de teller is op zich niet logisch. Bedoel je toevallig niet 180.000 km?
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 13 september 2019, 22:40:19
Een 8 jaar oude diesel met slechts 80.000 km op de teller is op zich niet logisch. Bedoel je toevallig niet 180.000 km?

80k km klopt ik ken de auto vanaf aflevering bij de dealer tot nu
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Lizzy op 13 september 2019, 23:36:18
Als de kilometerstand echt klopt zeg ik mits de prijs acceptabel is DIRECT KOPEN.
Zelf rijd ik een Alfa Mito Diesel en kan alleen maar zeggen en weet zeker met meerdere dat het echt een probleemloze auto is die echt geweldig rijd.
1 klein puntje van aandacht is dat ze eigenlijks allemaal een beetje naar rechts trekken.
De beste advies is, laat hem door een goede specialist (Lammert van der Meulen te Dokkum) uitlijnen en je hebt een strak sturend auto.
NOGMAALS, GEWOON DOEN.
SUCCES.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Lizzy op 13 september 2019, 23:39:46
Wat betreft de blauwe en witte rookpluim kan zijn dat de auto (toevallig dat jij er mee rijd) aan het regenereren is.
Dit doet hij normaal ongeveer om de +/- 400 kilometer en kan echt geen kwaad.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: MysteryAngel op 20 september 2019, 18:57:52
Nou een Mito diesel en zeker de 1.3jtdm heeft wel een aantal serieuze aandachtspunten hoor.

- 80.000km voor een diesel van 8 jaar oud is wel zeer weinig. (zoals @bekkie (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=41)  ook al aangeeft)
Diesels kunnen over het algemeen niet heel erg goed tegen korte ritjes.
Een diesel moet je immers goed warm rijden.
Grote kans dat je issues kunt krijgen met het roetfilter en of turbo.

- Onderhouds history: zeer belangrijk dat deze sluitend is.
En dat olie tijdig is ververst.
De 1.3jtdm heeft een distributie ketting die niet heel erg robust blijkt te zijn.
Fiat / Alfa schrijft onderhouds intervallen van 30.000km voor.
Maar daar door zijn er al veel gevallen bekend van gebroken kettingen bij km standen,
tussen de 150.000km en 200.000km door niet tijdig olie te verversen.
Aanbevolen dit om de 10.000 maximaal 15.000km te doen.
Check ook maar eens het Punto forum.

- Versnellingsbak: voel of deze nog goed schakelt.
Hakerig schakelen is een bekend euvel bij de 1.6jtdm.

- Brandplaatjes: deze kunnen stukken gaan.

Verder zijn er niet zoveel problemen bekend.

Persoonlijk zou ik een moderne diesel van 8 jaar oud met zo weinig km´s laten staan. :)
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Geert Haase op 20 september 2019, 21:57:53
Mijn 1.3JTD heeft nu 192.000km gelopen en voor het eerst zijn de brandplaatjes vervangen. Ketting is vorig jaar preventief vervangen door de vorige eigenaar:)
Ik rij dik 90% snelweg, dus die interval van 30k zal dan wel goed zijn. Ik ga niet 4 a 5 keer per jaar naar de garage voor een onderhoudsbeurt.
Motor altijd goed netjes warm rijden, Dat is wel echt een must.

Verder is het echt een perfect blokje. Niet kapot te krijgen.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Lizzy op 21 september 2019, 00:38:53
MysteryAngel.
Mag ik je vragen om onderstaande uit te leggen?

Persoonlijk zou ik een moderne diesel van 8 jaar oud met zo weinig km´s laten staan. :)

Ik snap namelijk niet als je voldoende kilometers rijd en je gewoon +/- om de 15.000km je olie ververst niet voor zo’ n betrouwbaar motortje kiest.

Ik zelf rijd al enkele jaren in zo’n Mito en kan je echt uit eigen ervaring meegeven dat het 1 van de meest betrouwbare Alfa’s is die ooit is gemaakt.

Graag zie ik je reactie tegemoet.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: GT1986 op 21 september 2019, 06:06:49
Zelf heb ik minder goede ervaringen met de kwaliteit van de MiTo. Ik kocht mijn 1.3 JTDm toen ie 5 jaar oud was en 85K op de teller had staan. Heb er in een kleine 2 jaar 66K mee gereden. In die tijd heb ik alle MiTo-kwaaltjes wel langs zien komen. Kapotte brandplaatjes (al bij 112K geloof ik), kapot veerpootlager, de bekende breuk in de kabelboom van de kofferklep, gebroken voorveer en net na inruil bleek dat de airco (die op het moment van inruil nog goed werkte) voor € 800 gerepareerd moest worden...

De Giulietta die ik nu heb is per km. nota bene goedkoper in onderhoud, terwijl die bij aanschaf 50K meer op de teller had staan (134K) dan de MiTo. Tellerstand is nu 188K en heb er nog niets geks mee gehad.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: MysteryAngel op 21 september 2019, 22:38:41
MysteryAngel.
Mag ik je vragen om onderstaande uit te leggen?

Persoonlijk zou ik een moderne diesel van 8 jaar oud met zo weinig km´s laten staan. :)

Ik snap namelijk niet als je voldoende kilometers rijd en je gewoon +/- om de 15.000km je olie ververst niet voor zo’ n betrouwbaar motortje kiest.

Ik zelf rijd al enkele jaren in zo’n Mito en kan je echt uit eigen ervaring meegeven dat het 1 van de meest betrouwbare Alfa’s is die ooit is gemaakt.

Graag zie ik je reactie tegemoet.

Het is verder wel een goede motor denk ik.
Alleen diesels met roetfilters kunnen er vaak niet zo goed tegen al ze alleen maar korte ritjes maken.
Vaak gaan die filters dan verstopt zitten of zelfs kapot.
En dan ben je ook aardig aan de beurt om die weer te vervangen.
En ook een turbo houdt er niet zo van om na een kort ritje gelijk weer afgezet te worden.
Dus het is niet zozeer het motortje zelf, maar meer wat eraan vast hangt voor het milieu.

Diesels zijn over het algemeen gemaakt om lange afstanden mee te rijden.
In Nederland is het namelijk niet echt rendabel om een diesel te rijden,
als je minder dan 15.000km per jaar rijdt.
Een Diesel die in 8 jaar tijd slechts gemiddeld 10.000km per jaar heeft gereden,
is wellicht vaak voor korte afstandjes gebruikt.
Dus bestaat de kans dat je wel eens wat problemen zou kunnen krijgen met het roetfilter bijvoorbeeld.
Natuurlijk wil dit niet altijd iets zeggen, maar voor Nederland is een diesel auto,
die maar 10.000km per jaar gemiddeld zou hebben gereden wel opmerkelijk.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 31 oktober 2019, 18:18:03
Bedankt voor alle info! Ik heb hem inmiddels gekocht.

In overleg met m’n maar bij de dealer na laten kijken op roetfilter en die meting was in orde. Verder op alles gelet wat werd genoemd.

Zal binnenkort foto's plaatsen!

Hakman
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: MysteryAngel op 31 oktober 2019, 19:17:53
Bedankt voor alle info! Ik heb hem inmiddels gekocht.

In overleg met m’n maar bij de dealer na laten kijken op roetfilter en die meting was in orde. Verder op alles gelet wat werd genoemd.

Zal binnenkort foto's plaatsen!

Hakman

Gefeliciteerd :)

De Mito zal vast heel goed bevallen, het blijft immers een erg leuke auto. :)


Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Lizzy op 31 oktober 2019, 23:08:08
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Heel erg veel veilige en plezierige kilometers toegewenst.
Succes ermee, maar dat gaat zeker lukken😀
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 1 november 2019, 11:19:52
(https://i.ibb.co/ZdSqxXW/15726035017742834601857347978014.jpg) (https://ibb.co/Q9kyMQr)
picture upload (https://nl.imgbb.com/)

Ik maak nog wel een keer foto's bij mooi weer....
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Lizzy op 2 november 2019, 00:13:24
Ziet er top uit.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: MysteryAngel op 3 november 2019, 17:04:59
Ziet er erg goed uit hoor! :)
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Kasper C op 29 december 2019, 11:41:00
En hoe bevalt de auto?
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 29 december 2019, 15:57:01
Prima kar! Heb er al weer 5k km mee gereden! Twee klachtjes, slechte radio ontvangst en bij lage toeren (1000-1200 rpm) optrekken in derde vesnelling pakt motor slecht op en bokt dan beetje.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: peetmultiair op 29 december 2019, 16:03:11

Ik had bij m'n Juul ook een slechte radio ontvangst, weing zenders en een zaads geluid. nu met een nieuwe antennevoet alle zenders aanwezig, waar ik ook rij, en veel betere sound.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 29 december 2019, 16:05:41

Ik had bij m'n Juul ook een slechte radio ontvangst, weing zenders en een zaads geluid. nu met een nieuwe antennevoet alle zenders aanwezig, waar ik ook rij, en veel betere sound.

Is dat een eenvoudige fix?
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Kasper C op 29 december 2019, 18:04:05
Prima kar! Heb er al weer 5k km mee gereden! Twee klachtjes, slechte radio ontvangst en bij lage toeren (1000-1200 rpm) optrekken in derde vesnelling pakt motor slecht op en bokt dan beetje.

Dat bokken heeft de mijne ook in de 3.
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: MysteryAngel op 29 december 2019, 18:07:47
Prima kar! Heb er al weer 5k km mee gereden! Twee klachtjes, slechte radio ontvangst en bij lage toeren (1000-1200 rpm) optrekken in derde vesnelling pakt motor slecht op en bokt dan beetje.

Dat bokken heeft de mijne ook in de 3.

Dit zou wel eens bij het karakter van het blokje kunnen horen.
Kleine dieseltjes rijden over het algemeen niet zo soepel als een grote.
Een chip tuning zou hier misschien nog wel wat verbetering in kunnen brengen. :)

Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: peetmultiair op 29 december 2019, 19:04:16

Ik had bij m'n Juul ook een slechte radio ontvangst, weing zenders en een zaads geluid. nu met een nieuwe antennevoet alle zenders aanwezig, waar ik ook rij, en veel betere sound.

Is dat een eenvoudige fix?

Betrekkelijk eenvoudig, maar je kunt er niet top bij. Bij de Giulietta gaat het via de unit van de achter interieurverlichting. Deze unit eruithalen dan zie je vanzelf het stekkertje en de moer zitten waarmee de voet aan het dak bevestigd zit. Beetje gemier met ringsleutel, nog beter met een draaikopratelsleutel.( 3x ww)(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f600.png)
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Hakman313 op 29 december 2019, 20:29:53
Prima kar! Heb er al weer 5k km mee gereden! Twee klachtjes, slechte radio ontvangst en bij lage toeren (1000-1200 rpm) optrekken in derde vesnelling pakt motor slecht op en bokt dan beetje.

Dat bokken heeft de mijne ook in de 3.

Dit zou wel eens bij het karakter van het blokje kunnen horen.
Kleine dieseltjes rijden over het algemeen niet zo soepel als een grote.
Een chip tuning zou hier misschien nog wel wat verbetering in kunnen brengen. :)

Welke chiptuning raad je aan?
Titel: Re: Waar op letten bij aanschaf particuliere Mito
Bericht door: Lizzy op 29 december 2019, 23:07:27
Hallo,

Ik heb de mijne bij de heren van H&S Corse laten doen.
Komt dan Revlimit tuning op en ik kan je bij deze zeggen dat je je eigen auto niet meer terug kent.
Hij pakt veel soepeler op, ook in de hogere versnellingen bij lage toeren en als je het wilt dan kun je hem doortrekken tot zo’n 4600 toeren.
De mijne blijft maar gaan maar verwacht niet dat je ineens 200km kan aan tikken op de teller maar daar was het bij mij ook niet om te doen.
Wat ik geweldig vind is wanneer je zo’n 130 rijd en je trapt je pedaal in dan trekt hij zeer snel naar 160.
Dit voelt een stuk veiliger aan dan voorheen waar het zeker 3x langer duurder voordat je op die snelheid zat.
Nogmaals, als je de financiële middelen hebt DIRECT LATEN DOEN.
Succes en laat het aub even weten als je het hebt laten uitvoeren.
PS. De mijne heeft nu: 117 PK en 260NM. (Standaard 85PK en 200NM).