!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

HJ-Alfa
37

  • Type Alfa: Mito / Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Hallo,

2 weken terug een mooie Alfa Mito 1.3 jtdm van 2012 gekocht, mezelf afgelopen week aangemeld voor deze fantastische club, en nog geen eens tijd gehad om mezelf voor te stellen of het volgende probleem heeft zich vandaag voor gedaan.
Tijdens de rit met airco aan kwam er water gedruppeld vanuit de middenconsole bij de voeten aan de bestuurderskant. Kan het zijn dat dit afwatering van de airco is of de kachel. Water ruikt niet zoet, dus zal de kachel vermoedelijk niet zijn. Loopt onder de middenconsole een slang of iets dergelijks en is dit makkelijk op te lossen?
Hoe en waar loopt evt de slang en hoe vind ik deze?
Iemand een idee? Ik hoor het graag, alvast bedankt!!!,

Gr Daka
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2019, 19:29:25 »
Dag Daka en welkom!

In de meeste auto's loopt er een buis voor de afwatering naar buiten.
Niet zeker waar deze zit bij de Mito.
Ik vermoed zelf dat het hier vandaan komt.
Waarschijnlijk een losse verbinding o.i.d.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2019, 19:57:14 »
Ik gok op de condens afwatering van de airco..... Komt regelmatig voor dat de afwatering verstopt raakt. Kwestie van doorprikken, weet alleen niet precies waar die bij de mito zit, maar wellicht wel te zien vanaf de onderzijde.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

HJ-Alfa
37

  • Type Alfa: Mito / Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2019, 20:16:49 »
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik hoop dat het de airco afwatering is en dat je er gemakkelijk bij kunt komen.
Morgen maar eens op onderzoek uit.
Zou dit ergens ook terug te vinden op een technische tekening of zo?
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2019, 10:11:37 »
Andere mogelijkheid is de bak onder de voorruit, waar ook de ruitenwissermotor zit.... Van die bak willen de afvoer gaten nog wel eens verstopt raken met bladeren etc, na verloop van tijd, waardoor er water in blijft staan wat dan overloopt de verwarming in....
Maar ik zou dan verwachten dat je er alleen tijdens regenbuien last van hebt....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

HJ-Alfa
37

  • Type Alfa: Mito / Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2019, 18:10:56 »
Vandaag de Mito op de brug gehad en onderzocht. In ieder geval 1 van de afvoergaten van de bak onder de ruitenwisser zat vol met troep, wat jwq hierboven ook al aangaf. De rotzooi er uitgepulkt en hopen dat dat het was. Vervolgens de airco weer aangezet en een stuk gereden. Tot op heden geen water zien druppelen aan de binnenkant.
De afgelopen dagen uiteraard het nodige water/regen gehad en mogelijk dat dit het issue was. Vingers crossed!
Allen bedankt voor de input, ik hou jullie op de hoogte! THANKS!!
*

HJ-Alfa
37

  • Type Alfa: Mito / Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2019, 15:15:39 »
Helaas, helaas, hij lekt nog steeds. Zal dus de airco zijn. Ga morgen de middenconsole er maar eens uit vissen en verder zoeken.
Heb gisteren verders onder de Mito geen slangetje o.i.d kunnen vinden an de airco.
Wordt VERVOLGD.......
*

HJ-Alfa
37

  • Type Alfa: Mito / Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2019, 20:19:55 »
Vandaag de Mito verder onderzocht op de lekkage. Ik heb de voorste zijpanelen van de middenconsole verwijderd.
Rechts de afwateringsslang, deze er af gehaald en bekeken maar kon geen verstopping er in zien. Onderkant moet onderaan de tunnel naar buiten lopen, maar daar kon ik niet bij komen, dan moet ie op de brug staan.
 



Aan de linkerzijde lopen de airco buizen en komen uit in een soortement “kast”. De “kast” heeft een rubber (die er voor moet zorgen dat het droog moet blijven?) dus ik
vermoed dat het water hier vandaan moet komen (kast boven de gele plastic doppen). Ik heb m een klein beetje aangedrukt, de airco aangezet en ik heb 20 km gereden. Voor alsnog is het droog gebleven. Mocht het water hier wel vandaan komen dan ben ik bang dat ik m moet afkitten. Ik wacht het eerst af en laat voorlopig de zijpanelen achterwege!
Wat wel opviel dat de airco buizen aardig heet aanvoelden! Ik weet niet of dat normaal is?

*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2019, 20:22:54 »
Vaak is het voldoende slangetje los te halen, en dan richting bodem doorprikken met bijv stug stukje slang of zo.... Het is vaak het deel onder de auto dat verstopt raakt door opspattend vuil etc.

Zie als voorbeeldje:

https://www.youtube.com/watch?v=2-K1HWNDd0E
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

HJ-Alfa
37

  • Type Alfa: Mito / Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2019, 20:41:00 »
Hallo JWQ.
Bedankt voor je aanvulling en tip, ik zal morgen de Mito op de brug zetten en bekijken.
Ik hoop dat dit het is!
Thanks!
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:11:39 »
Sterker nog, die aircobuizen zijn kokend heet! Daar kwam ik een paar jaar geleden achter toen ik problemen had met de airco en in de voetenruimte aan het zoeken was. Je moet er niet aan denken dat je daar met de voeten tegenaan komt.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

HJ-Alfa
37

  • Type Alfa: Mito / Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Water druppelt aan bestuurderskant vanuit middenconsole alfa mito 1.3 jtdm 2012
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2019, 09:22:47 »
Sterker nog, die aircobuizen zijn kokend heet! Daar kwam ik een paar jaar geleden achter toen ik problemen had met de airco en in de voetenruimte aan het zoeken was. Je moet er niet aan denken dat je daar met de voeten tegenaan komt.

Idd.... ze zijn erg heet! Wat de reden hier van  is? Geen idee. Nooit geweten in ieder geval...