!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Bertonebianco
86

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • **
    - Junior Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Gepost op: 19 april 2023, 09:08:49 »
Vandaag zou ik bij Autrans mijn ZF8 bak laten flushen en opnieuw vullen.
Omdat er geen eenduidigheid is heb ik hen vooraf gevraagd wat hun mening is over de noodzaak ervan en waarom die verschilt van de autofabrikanten.
Het antwoord dat ik kreeg verbaasde me wel, zeker in deze tijd van sustainability.
Auto's in deze klasse bereiken bij 180.000 km het einde van de economische levensduur dus waarom nog 4 a 500 euro investeren in zo'n behandeling bij 120.000 km.
Men gaat er niet van uit dat er nog een tweede of derde rijder veel km's gaat maken en de leaseprijs stijgt erdoor.

Gister heb ik het 120.000 km onderhoud laten uitvoeren bij Wim Prins en zij geven aan dat het echt niet nodig is om de bak te flushen en de olie te vervangen. Zij zien ook geen grote problemen met deze ZF8 bak en ook de mijne schakelde nog prima. Zeker na de laatste driveability SW update van de bak die ze meteen hebben uitgevoerd.
Wel heb ik, zoals is aangegeven in het OH schema, de tussenbakolie laten vervangen.

Kortom ik ga het niet laten uitvoeren.

Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Busso
887

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2023, 21:01:55 »
Ik vind het niet zo'n vreemd verhaal.  Automerken verkopen graag auto's met lage onderhoudskosten.  Onder andere gunstig voor lagere leaseprijzen. Maar goed ik lease geen auto en wil lang kunnen doen met mijn Giulia. Ik kijk niet naar de economische maar naar de technische levensduur en die kan ik verlengen met goed onderhoud.

Het advies van Wim Prins verbaast mij.  Baseren zij zich op het relatief beperkte aantal Alfa's waarvan er maar weinig meter dan 200.000 km hebben gereden?

Ik heb wel voor spoelen gekozen nadat ik mij had verdiept in reviews en adviezen over de ZF8 bak in BMW's die al vanaf 2009 ZF8 bakken gebruiken in veel meer BMWs met untussen hogere  kilometerstanden. Hier als voorbeeld info over de ZF Getriebe:
https://carwiki.de/bmw-getriebe-probleme/

Overigens begrijp ik wel dat je het niet hebt laten doen hoor.  Het is veel geld en als hij goed schakelt is er vooralsnog geen reden. Nou schijnt het wel zo te zijn dat spoelen niet meer helpt als hij slecht gaat schakelen. Dan is alleen nog een dure revisie mogelijk.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

MysteryAngel
2.712

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2023, 06:40:03 »
De reactie vind ik eigenlijk niet zo gek omdat nieuwe auto's veelal lease auto's zijn.
En die zijn meestal afgeschreven rond die km stand.
en dan doet de lease maatschappij er verder ook niks meer aan.
En worden ze meestal de handel of export in geschoven.
Maar preventief zou je het natuurlijk altijd een keer kunnen laten doen.
Maar op zich zolang die nog prima schakelt is er ook niet zo heel veel reden toe.

*

DanaBanana
785

  • *****
    - Super Alfist
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2023, 12:23:28 »
Tsja, het kan wel zijn dat in Nederland de meeste nieuw verkochte auto's lease-auto's zijn en dat die bij pakweg 180.000 aan het ende van hun contract zitten. Maar dat zegt helemaal niks over of wel/niet onderhoud nodig is. Fabrikanten (zowel Alfa Romeo als ZF) maken hun producten niet uitsluitend voor leasemaatschappijen en/of de Nederlandse situatie. En datzelfde geldt dus ook voor het voorgeschreven onderhoud en onderhoudsintervallen. Giulia's en Stelvio's die uiteindelijk meer dan 180.000 km gaan lopen zijn natuurlijk helemaal niks bijzonders. En dat geldt ook voor andere merken/modellen met een ZF bak.

Als zowel de fabrikant van de auto als ZF in de onderhoudsinstructies niks zeggen over het flushen en vervangen van de olie en/of een interval daarvoor, ga ik er vanuit dat het niet nodig is. En dat het vooral een leuk verdienmodel is voor bedrijven die deze service toch bieden aan bezorgde bestuurders of liefhebbers die hun auto graag willen vertroetelen onder het mom van 'baadt het niet dan schaadt het niet' en 'een hobby mag wat kosten'.

 
*

Busso
887

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2023, 13:53:53 »
Ik heb hier eerder een topic aan gewijd en ZF adviseert wel degelijk onderhoud. En ja er zijn veel verschillende meningen over.  Doe vooral wat jezelf goed acht.
Maar ga niet naar elk willekeurig bedrijf die automaatbakken flushed. Die gebruiken soms een reinigingsmiddel bij het spoelen  en dat is volgens ZF uit den boze.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Robert69
1.351

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2023, 15:13:21 »
'een hobby mag wat kosten'.

Die quote heb ik nergens zo vaak gehoord als in de Alfa community :D
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Bottas
878

  • *****
    - Super Alfist
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2023, 15:49:40 »
Die wordt wel vaker gebezigd bij andere hobby's
*

Busso
887

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2023, 17:56:56 »
Voor de hobbyisten en fotoliefhebbers onder ons  :) Zo zag het plastic "carter" van ,mijn ZF bak eruit na 150d kilometer. Filter zit verwerkt in het carter onder het koffiekopje.  Olie gitzwart, beetje dikke olie onderin maar geen slijtage verschijnselen (er is een magneet verwerkt in het carter dus ijzerslijpsel blijft daar achter).
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2023, 18:20:53 »
ook geneigd om rond de 100k de olie eens uit de bak te verversen... Wat mag dat ongeveer kosten? Kwestie dat ik niet in het zak kan gezet worden :)
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

MysteryAngel
2.712

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: ZF8 automaat weer even in de spotlight
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2023, 18:24:29 »
Ik heb hier eerder een topic aan gewijd en ZF adviseert wel degelijk onderhoud. En ja er zijn veel verschillende meningen over.  Doe vooral wat jezelf goed acht.
Maar ga niet naar elk willekeurig bedrijf die automaatbakken flushed. Die gebruiken soms een reinigingsmiddel bij het spoelen  en dat is volgens ZF uit den boze.

Ik denk dat iedere automaat uiteindelijk wel een keer onderhoud nodig zal hebben.
Al zijn er ook wel bedrijven die dat tegenspreken.
Het feit is natuurlijk wel dat elk draaiend onderdeel uiteindelijk zal slijten.
En ik denk ook zeker dat met wat onderhoud je de levensduur van tandwielen etc,
wel degelijk een stuk kunt verlengen.
En als ZF zelf ook wel degelijk onderhoud adviseert is dat inderdaad best gek,
dat er garages zijn die dat dan tegenspreken.
Maar goed voor sommige bedrijven is het natuurlijk ook gewoon een verdienmodel.

@DanaBanana

Natuurlijk ben ik het helemaal met je eens dat fabrikanten de producten,
niet afstemmen op de lease markt.
Dat was ook niet echt wat ik wilde aanhalen.
Maar dat dealers zo denken van na 180K km is de auto economisch wel afgeschreven,
en heeft verder duur onderhoud aan b.v de automaat weinig zin.
Dat vind ik niet zo heel raar zo rekent een leasemaatschappij natuurlijk ook.
Daarom denk ik ook dat dealers niet zo heel vaak met dit soort vraagstukken te maken krijgen.
En als er dan eens een bezorgde liefhebber komt dan schuiven ze dit vaak van zich af.
Of ze verwijzen je liever door naar een versnellingsbak specialist.
Omdat ze het zelf vaak ook gewoon niet weten.