!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Storm55
50

  • Type Alfa: Guilietta
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Aanschaf Giulia
« Gepost op: 11 juni 2025, 07:41:05 »
Ik ben van plan mijn Giulietta Veloce in te ruilen voor een Giulia. Nu heb ik een Veloce 4 wielaandrijving gezien 2020. Heb je hier meer onderhoud aan dan aan een 2 wiel aandrijving? Kosten hoger? Gaarne advies.
*

GT1986
1.453

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2025, 07:45:59 »
Ik heb nog nooit gelezen over problemen met het AWD-systeem. Wel is het verbruik een stukje hoger door het hogere gewicht. Wellicht val je ook in een hogere MRB-klasse.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Robert69
1.835

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2025, 07:58:57 »
Ik ben ook van een Giulietta QV overgestapt naar een Giulia Veloce. De Veloce is meer auto maar gevoelsmatig ook iets duurder om te rijden. Niet wetenschappelijk onderbouwd. De Giulia moet je wel met plezier (en pit) rijden vind ik, net als de Giulietta Veloce. Dus als kosten een issue zijn dan is het misschien niet de meest verstandige keuze
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Hylke
116

  • Type Alfa: Ja
  • ***
    - Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2025, 11:47:15 »
Een AWD zal vanzelfsprekend meer brandstof verbruiken dan een RWD. Ondanks dat de voorwielen niet constant aangedreven worden, zeul je wel het extra gewicht mee. En dat extra gewicht zorgt inderdaad ook voor een hogere Wegenbelasting.

Je bent dus sowieso duurder uit, staat tegenover dat er wel Q4 op de kont prijkt. Ik denk dat alleen een proefrit uitsluitsel kan geven of dat voldoende is :-)
*

Milan.M
1.959

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.Veloce
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2025, 12:35:27 »
Onderhoudskosten zijn natuurlijk erg afhankelijk van de leeftijd van de auto en persoonlijke voorkeur m.b.t. onderhoudsintervallen.
Doe je veel zelf, of laat je alles doen? Wissel je na 15.000km de olie, of na 25.000km?

Een jaar geleden heb ik mijn Giulietta QV verkocht voor een Giulia Veloce Q4 2020.
Allereerst het verbruik: dit is nagenoeg hetzelfde, met mijn Giulietta reed ik in gemiddeld 1:11, mijn Giulia rijd 1:10 gemiddeld (stadsverkeer + snelweg).
Het verbruik van mijn Giulia vind je hier: Autoweek.nl

Klein onderhoud doe ik zelf (olie, filters etc.), binnenkort wil ik proberen de multiriem zelf te vervangen dus dit scheelt enorm in de kosten.
Aandrijving van de nokkenassen gaat met een ketting, dus in theorie "onderhoudsvrij".
Ik zeg "in theorie" want er zijn genoeg merken waarbij de ketting nog wel eens wil oprekken, het blijft tenslotte mechanische techniek.

Er gaan nogal wat discussie rond op internet of de versnellingsbak van ZF nou wél of géén onderhoud nodig heeft.
Iedere autofabrikant verteld iets anders (BMW noemt het zelfs "onderhoudsvrij"), maar één ding is zeker: ZF zegt van wel.
Kosten hiervan zul je op moeten vragen bij een dealer of een service center, maar houd rekening met een fors bedrag omdat de olie (waarmee gespoeld wordt) erg aan de prijs is. Eerste service is bij 150.000km, daarna elke 100.000km, Carrec heeft hier onlangs twee videos over gemaakt:


https://www.youtube.com/watch?v=ANGBPIHB8Ro


https://www.youtube.com/watch?v=KeDKVzN3JHs

Naast de versnellingsbak is er nog een differentieel op de achteras (zowel Q2 als Q4 modellen), ook deze bevat olie en moet een keer gewisseld worden.
Dit is echter een veel eenvoudigere ingreep, en kan iedere garage voor je doen.

Over het algemeen vallen de onderhoudskosten vergeleken met de Giulietta mij erg mee, maar het is maar net hoe vaak je dit doet / laat doen.
De Giulia is qua rijbeleving niet te vergelijken met de Giulietta, het Q4 systeem is in de basis een achterwielaandrijver waardoor het vermogen veel beter tot z'n recht komt.
Giulia Veloce Nero Vulcano

Meer info: De Giulia Veloce van Milan

Instagram: Juul.Veloce
*

Marcel1979
818

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2025, 18:50:57 »
Die filmpjes van Joep heb ik ook bekeken. Goed in elkaar gezet maar als je met je Giulia/Stelvio daarnaartoe wilt sta je voor een gesloten deur. Ze doen geen ZF van Alfa.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Storm55
50

  • Type Alfa: Guilietta
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2025, 20:41:16 »
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie uitleg en inzichten. Zaterdag proefrit maken met Giulia Velloce Q4 AWD en een RWD. Kijken of ik verschil merk.
Mijn Giulietta Veloce heeft altijd zijn beurten gehad in de garage en om de 15000 km.  Jullie gaan het horen.
*

Brams77
92

  • Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • **
    - Junior Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2025, 21:17:16 »
@Storm55 zo heb ik het ook gedaan een rwd en Q4 gereden. Ik had de voorkeur voor de rwd maar uiteindelijk heb ik een Q4 genomen , maar was meer omdat deze het meest klopte en het beste reed en de opties die ik belangrijk vond had. Ik merkte eigenlijk niets van het extra gewicht het enige wat ik wel erg onhandig vond  ten opzichte van de rwd is dat de draaicirkel van een Q4  erg beperkt is dus betekent  flink meer steken in krappe situaties maar ook dat went natuurlijk.
*

Milan.M
1.959

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.Veloce
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2025, 22:37:41 »
@Marcel1979 dat had ik ook vernomen inderdaad, maar de video’s waren meer bedoeld om een idee te krijgen van het onderhoud. Ik zou verder niet weten welke specialist in Nederland dit kan doen.

@Storm55 in de facelift Q4 modellen kun je op het infotainment scherm zien hoeveel aansturing er naar welke wielen gaan (voor/achter).
Ik heb wel eens geprobeerd om te kijken wanneer de voorwielen mee doen, maar zelfs op glad wegdek moet je goed je best doen. Meestal doen de voorwielen pas mee vanuit stilstand.
@Brams77 de draaicirkel is inderdaad wel een ding om rekening mee te houden, zeker als je (net als ik) uit een Giulietta komt is een Q4 even wennen, maar niet ondragelijk.
Veel plezier met de proefrit!
Giulia Veloce Nero Vulcano

Meer info: De Giulia Veloce van Milan

Instagram: Juul.Veloce
*

Brams77
92

  • Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • **
    - Junior Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2025, 12:08:37 »
Over automaat spoelen, ik geloof dat TransTune Maarheeze dit doet voor elke auto met ZF transmissie en anders ZF zelf in Delfgaauw. Ik heb zelf bij een aantal van mijn BMWs laten doen bij Gijsbertsen (BMW specialist). Dus geen ervaring met andere partijen ZF zelf is peperduur dat weet ik wel.
*

DanaBanana
1.077

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2025, 13:51:42 »
Over automaat spoelen, ik geloof dat TransTune Maarheeze dit doet voor elke auto met ZF transmissie en anders ZF zelf in Delfgaauw. Ik heb zelf bij een aantal van mijn BMWs laten doen bij Gijsbertsen (BMW specialist). Dus geen ervaring met andere partijen ZF zelf is peperduur dat weet ik wel.
Wat ik uit een eerder topic over dit onderwerp heb begrepen, is dat ZF zelf helemaal gestopt is met deze dienstverlening. Wat de vraag of het nu wel of niet moet, en de bewering dat ZF zelf zou zeggen dat het wel moet, er alleen maar interessanter op maakt. :-)
*

Robert69
1.835

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2025, 14:20:26 »
Wow...voor dat onderste....filmpje...moet....je...wel...een...beeeeeeetje...geduld...en...doorzettingsvermogen...hebben...Had ik niet.

Ik vind dit echt weer typisch een verhaal waar we intussen een apart hoofdstuk voor kunnen aanmaken: Automotive Legends, de variant op urban legends.
Want wat zegt die slome Sjakie nou eigenlijk? Dat een auto een life cycle heeft van 2 - 2,5 ton (zeg maar 3 ton dus) en dat je onderhoud moet plegen om te voorkomen dat de boel stuk gaat. Verder twee totaal nietszeggende filmpjes erbij: een over de oliewissel en een met open-deur vragen. Het was overtuigender geweest als ze hadden aangetoond dat je bak er onderuit flikkert bij 251.000 km als je geen spoelinkje hebt gedaan bij 150.000km.
Maar net zoals bij het nut van walnutblasting, injectorreiniger, stikstof in de bandjes ontbreekt het overduidelijke bewijs voor de noodzaak van een oliewissel. Ik gok dan ook zomaar dat er meer auto's met meer dan 300K op de teller en met een ZF bak rondrijden dan dat er ZF bakken onder de 3 ton zijn stukgegaan in verband met het niet wisselen van de olie.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Brams77
92

  • Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • **
    - Junior Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2025, 19:55:06 »
Het is denk ik simpel, als je geen zin hebt in onderhoud, preventief of niet, koop dan een auto met niet teveel km’s. Koop je een auto met wat meer km heb je meer kans op issues, de keuze is dan probeer je die issues met preventief onderhoud verder naar achter te verschuiven of gok je het erop dat het heel of goed genoeg blijft. Uiteindelijk gaat elke auto iets mankeren en niet elk issue is preventief op lossen slijtage is slijtage maar je kunt bepaalde zaken wel beïnvloeden of dat die moeite en investering het waard is persoonlijk.

Persoonlijk vind ik sleutelen aan auto’s ontzettend leuk, dus ik ben persoonlijk sneller geneigd om meer aan onderhoud te doen dan de meeste. Omdat ik veel zaken zelf kan is de drempel een stuk lager/goedkoper ten opzichte dat iemand naar een specialist of garagebedrijf moet.

Maar ik besef me wel dat het misschien allemaal wat fanatiek overkomt, dat is natuurlijk niet voor iedereen.
*

Busso
1.050

  • Type Alfa: Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2025, 21:51:00 »
Er zijn al meerdere topics geweest over het spoelen van de ZF bak. En aantal hebben het laten doen waaronder ik.
Er zijn specialisten die het doen bij onze Alfa's. Niet goedkoop en sowieso nooit spoelen met reinigingsmiddel.
Mijne had al 153dkm gereden (in ruim 3,5 jaar) daarom heb ik het laten doen. Noodzakelijk? Dat zal ik nooit weten omdat zodra de bak kuren gaat vertonen je te laat bent.  Zou ik het nog een keer doen?  Ja bij hogere kilometerstand en in mijn geval intensief gebruik rij regelmatigmet zware aanhanger.  Ook bij veel hoge snelheden en hoge belasting (Quadrifoglio) wordt het geadviseerd door ZF.
Maar goed zoveel mensen zoveel mensen meningen 😀
Ik heb tot nu toe in ruim 3 jaar veel minder uitgegeven aan onderhoud dan bij de 159 TBI die ik ervoor had. En ben nog steeds erg blij met de Giulia.
Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Tinus89
96

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • **
    - Junior Alfist
Re: Aanschaf Giulia
« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2025, 09:55:09 »
Zoals in de andere topics over het nut van het spoelen van de automaat ook al eens uitgelegd is: AR adviseert op basis van risico. Het risico voor het bedrijf dat een onderdeel uitvalt binnen "te verwachten levensduur", wat weer een risico op rechtszaken is.
Autofabrikanten worden afgerekend op onderhoudskosten en milieubelasting (vervangen van olie). Daarom zie je ook de achterlijk lange onderhoudsintervallen van 30k km of langer bij vele merken.

ZF adviseert op basis van techniek. Mogelijk zijn ze gestopt met de dienst omdat ze dat niet concurrerend aan kunnen bieden, of omdat het niet hun core business is. Wie weet.


Maar uiteindelijk is het heel simpel: geen enkele olie is tegenwoordig meer zonder additieven. En additieven hebben niet het oneindige leven. Olie oxideert, door warmtewissels en blootstelling aan zuurstof of vocht. Additieven breken af, waardoor de olie bepaalde eigenschappen (stabiliteit, zuurgraad, anti-schuimvorming etc etc) langzaam verliest.
Olie neemt slijtdelen op. Ja, er zit een filter in, maar alles wat kleiner is dan de maas van het filter, blijft in de olie zitten.

Betekent dit dat de olie bij een bepaalde kmstand dusdanig verminderd is qua eigenschappen dat hij niet meer goed genoeg is en vervangen moet worden? Daar kom je alleen maar achter door een auto-specifieke analyse te doen, en de resultaten te laten beoordelen door de ingenieurs die de versnellingsbak hebben ontworpen. Zo wordt bij grote industriemotoren en versnellingsbakken gestuurt op olievervanging.

Omdat je dat dus niet weet, is de eenvoudigste weg om de kans op schade voor het einde van de levensduur van de auto te voorkomen, de olie tussentijd een keer te vervangen. Of je gokt het erop.
Giulia 2.0T Savali 300pk. Flippers, RDNA, QV achterschijven 350mm voorzijde