!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

__1337__
392

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Adblue diesels
« Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2024, 22:04:24 »
Citaat van: Balou op  4 februari 2024, 22:02:22
Citaat van: Balou op  4 februari 2024, 22:02:22
Ik begreep van een dealer dat er bij alfa nooit storing mee is. Heb zelf een Stelvio jtd zonder adblue gekocht in belgie.
Omdat ze nog maar kort in omloop zijn. Vanaf 2019-2020. Benieuwd hoe ze reageren over een jaar of 10. Bij andere merken lees je ook volop problemen.
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
*

Balou
42

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD 180 PK aut
  • *
    - Startende Alfist
Re: Adblue diesels
« Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2024, 22:11:34 »
Het schijnt dat de adblue wel gemakkelijk weg te schrijven is, dus dan is het goed.
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Adblue diesels
« Reactie #17 Gepost op: 5 februari 2024, 06:52:54 »
Ben het er niet mee eens, dat het per definitie een probleem gaat opleveren.
Adblue wordt al langere tijd gebruikt in de industrie, dus de techniek is al meer volwassen geworden.
Nee betekend niet dat ik er fan van ben, maar hoeft niet allemaal 1 drama te worden

Ter informatie hier een stukje over de werking, omdat ik dat hier in dit topic nog wat mis ( chatGpT)


Een AdBlue-systeem is een technologie die wordt gebruikt in moderne dieselvoertuigen om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen, wat een belangrijke bijdrage levert aan luchtvervuiling. Hier is een algemene uitleg van hoe een AdBlue-systeem werkt:

Wat is AdBlue?
AdBlue is een heldere vloeistof die hoofdzakelijk bestaat uit gedemineraliseerd water en ureum. Ureum is een stikstofverbinding die essentieel is voor het AdBlue-proces.

Injectiesysteem:
In het AdBlue-systeem bevindt zich een aparte tank voor de AdBlue-vloeistof. Deze tank is verbonden met een injectiesysteem dat in het uitlaatsysteem is geïntegreerd.

Selectieve Katalytische Reductie (SCR):
Het hart van het AdBlue-systeem is het SCR-katalysatorsysteem. Hier wordt de AdBlue-vloeistof geïnjecteerd in de uitlaatgassen die uit de motor komen, vóórdat ze de uitlaat verlaten.

Chemische reactie:
In het SCR-katalysatorsysteem ondergaat de AdBlue een chemische reactie met de stikstofoxiden in de uitlaatgassen. Dit proces staat bekend als selectieve katalytische reductie.

Stikstofoxidenreductie:
Tijdens de reactie breekt ureum af in ammoniak (NH3) en koolstofdioxide (CO2). De ammoniak reageert vervolgens met de stikstofoxiden (NOx) en zet ze om in onschadelijke stikstof (N2) en water (H2O). Dit resulteert in een significante vermindering van de NOx-uitstoot.

Monitoring en Controle:
Moderne voertuigen zijn uitgerust met sensoren en een boordsysteem dat de niveaus van AdBlue in de tank bewaakt. Als het AdBlue-niveau te laag wordt, ontvangt de bestuurder doorgaans een waarschuwingsmelding om bij te vullen.

Tanken van AdBlue:
Het bijvullen van de AdBlue-tank is een relatief eenvoudig proces dat lijkt op het tanken van brandstof. Het wordt meestal gedaan bij speciale tankstations die AdBlue aanbieden.

Het AdBlue-systeem draagt aanzienlijk bij aan het voldoen aan strengere emissienormen voor dieselvoertuigen, waardoor ze milieuvriendelijker worden door de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Adblue diesels
« Reactie #18 Gepost op: 5 februari 2024, 09:40:43 »
het is niet zozeer de techniek die fout is, maar het goedje AddBlue  is rommel, dat kristalliseert op het moment dat et met lucht in aanraking komt.
Door kristalvorming kan dit aanslag geven op onderdelen (techniek) met alle gevolgen van dien.
Het zou goed kunnen dat Alfa hier anders gevoelig voor is, maar ik heb zelf (zoals gemeld) een Peugeot gehad met deze techniek en meer dan genoeg ellende gehad.
Pas als je er last van hebt ga je je er in verdiepen en kom je de meest vervelende reparaties tegen, bij Peugeot koste mij dit grapje zeker € 1500,-
Wegschrijven is zeker een slimme optie
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Adblue diesels
« Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2024, 08:14:40 »
Snap ik.
maar voordat je dit advies geeft,  wat voor een impact heeft dit op de werking van de kanalisator, wordt de tegendruk langzaam hoger en moet je daarna de kat verwijderen? 

Ik begrijp je oplossing, maar is deze in lijn met de werking van het systeem, en geeft dit geen ander problemen op termijn?


Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Adblue diesels
« Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2024, 09:46:17 »
zeker een valide opmerking, ik heb er geen antwoord op anders dan dat bij Peugeot het uitschrijven van eerder regel dat uitzondering is...
misschien dat een tuner die dit kan uitvoeren uitsluitsel kan geven. 
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

MysteryAngel
2.697

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Adblue diesels
« Reactie #21 Gepost op: 6 februari 2024, 17:56:31 »
Ik ben wel benieuwd hoe de fiat / alfa diesels het uiteindelijk gaan doen met adblue.
Er zullen er denk ik nog niet zoveel zijn met hogere km standen.
Wat ik wel kan zeggen is dat het bij peugeot / citroen diesels een drama is,
zolang ze nog niet al te veel hebben gelopen gaat het op zich goed.