!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Kenjidg
1

• Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm Super (JAV ECO)
« Gepost op: 17 mei 2026, 16:50:47 »
Ik heb interesse om een Alfa Romeo Giulia
2.2 JTDm Super (JAV ECO) te kopen met 180pk.
De verkoper vraagt €15500. Deze heeft 90.000km en heeft buiten een vervangen batterij nog geen problemen gehad. Nu lees ik online dat ze niet altijd even probleemloos zijn? Dus vroeg ik mij af of ik hier wat meer kon te weten komen.
Alvast bedankt!
*

Bianco156
352

• Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio Veloce
    Amico del club - Senior Alfist
  • SHIT. Self Healing Italian Technology
Re: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm Super (JAV ECO)
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2026, 20:00:55 »
Dag
2x een 2.2 diesel gehad en nooit problemen. De eerste 80k en de tweede 140k meegereden.
Hou je netjes aan onderhoud schema.
 Nu Stelvio 2.2 Diesel.

Trouwens beide Giulia's ook getuned.
Junior 1600 
Alfetta GT
Alfa 33 Sportwagon
156 1.8  Bianco Polare
156 sport wagon 19 JTD 16v ( Tunex )
159 sportwagon   1.9 JTDM (Squadra)
Giulia 2.2D       222PK ( Savali)
Giulia 2.2D  8T 242PK ( Squadra)
MITO QV 170PK TCT+ Stelvio Veloce 2.2
*

Veloce2910
117

• Type Alfa: Giulia Veloce en Q
    - Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2026, 09:26:20 »
Op zich inderdaad hele goede motoren, maar de 2.2 JTDM heeft hetzelfde probleem als de 1.75 TBI (als ik het goed heb) en dat is een niet al te beste verbinding tussen olieaanzuigbuis en oliepomp, een rubber ring die kan gaan lekken en dus lucht i.p.v. olie aanzuigt, waardoor zeker bij koude olie de oliedruk (te) laag is. Er staan filmpjes op YT waar e.e.a. uitgelegd wordt en daar is ook een fix voor van JTD-performance. Ook de oliepomp zelf kan problemen geven, iets met schroefjes die loskomen.

Bij aankoop dus eventueel checken of de oliedruk met koude motor goed is. Volgens mij kan dat met de datalogger van Squadra? Ooit zelf een keer geprobeerd met MES bij de Veloce 2.2 JTDM, maar MES laat volgens mij alleen OK of niet-OK zien en geen waarden.
Alfa Giulia Quadrifoglio, Rosso Competizione (2020)
Alfa Giulia Veloce 2.2 JTD, Grigio Vesuvio, bruin leder, gele remklauwen (2017)
*

sikmans
113

• Type Alfa: Giulia 2.2 245AT :)
    - Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2026, 20:30:40 »
Goede tip hier boven!
Ik ben ook een tevreden diesel rijder. Afhankelijk van bouwjaar kan ook de brandstofpomp-module problemen opleveren. Ik zou deze preventief vervangen wanneer het oude model er nog op zit.
Om de 10k de olie (5w-30 c3) en filter wisselen, en uiteraard de EGR laten uitschakelen en afdoppen. Maar dit geldt voor alle diesels.
Niet diesel specifiek: preventief de relais in het schutbord vervangen voordat ze problemen geven (hoop over te vinden op het forum).

Niet laten afschrikken dus, je kan geen mooiere auto rijden dan een Giulia!
#Giulia 2.2 180AT (245Pk,544Nm), non EGR/Swirls.
#Lancia Fulvia Berlina 1972
RIP: Alfa 166 2.4 JTD 20v (2006) Nero Pergusa ~230pk - ~500nm*
Custom remap - FMIC - katloos/demperloos/EGRloos/resonatieboxloos/swirlkleploos/gaskleploos
*

Veloce2910
117

• Type Alfa: Giulia Veloce en Q
    - Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2026, 22:20:45 »
Interessant, de brandstofpompmodule; hoe herken ik het oude en nieuwe model? Het Alfa-onderdeelnummer zou 50570745 moeten zijn voor de 2.2  JTDM en de 2.9 V6.
Alfa Giulia Quadrifoglio, Rosso Competizione (2020)
Alfa Giulia Veloce 2.2 JTD, Grigio Vesuvio, bruin leder, gele remklauwen (2017)
*

DanaBanana
1.305

- Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2026, 16:36:03 »
Branddstofpomp(module) is volgens mij voor alle diesel en benzine modellen hetzelfde? Ik heb daar in ieder geval met de 2.0 benzine ook een probleem mee gehad. Problemen komen inderdaad vaker voor, maar nou ook weer niet zo heel erg vaak. (In de VS is hiervoor wel een terugroepactie afgedwongen, maar dat zegt niet zoveel over hoe vaak het probleem voorkomt. Had meer te maken met dat er een gevaarlijke verkeerssituatie kan ontstaan als de pomp er plotseling mee ophoudt.)

Alleen de module vervangen is niet aan te raden. Zowel voor de module als de pomp zelf is er een modificatie. Daarom altijd zowel de pomp als bijbehorende module vervangen.
*

sikmans
113

- Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2026, 13:43:50 »
Ik heb zelf ervaring met mijn 2.2 met het langzaam aan kapot gaan van de module. Veel problemen door gehad helaas, voordat de ANWB, garage, en ik zelf erachter waren dat dit het probleem was. Gekozen om alleen de module te vervangen, en sindsdien geen problemen meer.
De pomp doet het wel óf niet, maar wordt volledig aangestuurd door de module (dus niet alleen uit of aan).
Het vernieuwde modelnummer is: 50570745
Custom remap - FMIC - katloos/demperloos/EGRloos/resonatieboxloos/swirlkleploos/gaskleploos
*

DanaBanana
1.305

- Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2026, 19:20:22 »
Ik heb zelf ervaring met mijn 2.2 met het langzaam aan kapot gaan van de module. Veel problemen door gehad helaas, voordat de ANWB, garage, en ik zelf erachter waren dat dit het probleem was. Gekozen om alleen de module te vervangen, en sindsdien geen problemen meer.
De pomp doet het wel óf niet, maar wordt volledig aangestuurd door de module (dus niet alleen uit of aan).
Het vernieuwde modelnummer is: 50570745
Tsja, dan heb je niet het typische probleem gehad waaraan ik refereerde en waarvoor in de VS via een rechtszaak een terugroepactie is afgedwongen. Want dat zit toch echt in de pomp. En die gaat dan niet 'langzaam aan kapot', maar stopt er gewoon ineens uit het niks mee. En dan sta je dus waar je nog naartoe kan uitrollen, al dan niet midden op de weg. Als de pomp vervangen wordt door het gemodificeerde type pomp, moet ook de module vervangen worden door een gemodificeerd type. Of dat andersom ook zo is, weet ik niet.
*

sikmans
113

- Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2026, 12:18:17 »
Aha, dat is nieuwe informatie voor mij. Dan lijkt het inderdaad een losstaand probleem opzich te zijn geweest.
De brandstofmodule gaf af en toe een storing, waardoor ik dus ook te pas en te onpas stilviel. Gelukkig niet op de snelweg, maar een keer binnendoor, en op een 80-weg....
Niet leuk met een automaat die dus niet in de vrijstand te krijgen is. Ik had toen nog niet het tooltje voor de ZF-bak.

Maar met de nieuwe module is het probleem dus volledig opgelost.