!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Bandenmaat 9,0J performance velg
« Gepost op: 14 januari 2022, 10:49:18 »
Ik heb de Giulia nog niet zo lang maar vanaf het begin viel me al wel op dat de achterbanden getrokken op de velgen zitten. Voor zit 225 40 maar dat ziet er wel oke uit. Het zijn Pirelli runflatbanden in de juiste maat (255 35). Ik vind de "kier" tussen de band en de velgrand niet mooi staan. 

Moet ik naar 265 breedte of ligt het aan de Pirelliband?

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2022, 11:11:32 »
Bandenmaat is goed. Je zou nog even naar de breedte van de velg kunnen kijken. Ik verwacht dat dat aan de voorkant 8J zal zijn en achter denk ik 9J wat gangbaar is voor deze auto met deze maat banden. Mocht er onverhoopt een inch breder dan dat opzitten, zou dat kunnen verklaren waarom hij er zo getrokken op zit. Ik verwacht echter niet dat de velgen dusdanig breed zijn.

Ik denk namelijk dat het bij de Pirelli (runflat) band hoort. Ik heb het vaker zo gezien en me er toen ook al over verbaasd. Een bredere band zal niet (veel) helpen aangezien je de "kier" bij de hiel zult houden voor 90%. Zeker een runflat band is zeer stijf in de hiel en zijkant dus die gaat bij een bredere band niet ineens meer naar buiten drukken.

Ik zou me er niet te druk om maken, lekker doorrijden en als de banden over enige tijd aan vervanging toe zijn gewoon een ander merk erop (wellicht dan ook geen runflat banden meer).
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2022, 11:21:03 »
Ik ga de banden inderdaad eerst oprijden. Daarna stap ik over naar een andere band maar vroeg me af of ik niet naar 265 moet gaan en welk merk ik dan moet kiezen. Ruimte genoeg in de wielkast voor 265.

Ik was wel benieuwd naar voorbeelden van bandenmerken die beter aansluiten op de velgrand.

Onder mijn 159 die te koop staat heb ik bridgestone potenza sport zitten die een veel betere velgbescherming hebben en veel grip hebben. De potenza sport komt zeer goed uit tests met high performance banden.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

HeMaN
138

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2022, 11:41:24 »
Heb me toevallig hier in verdiept van de week omdat ik ook naar een breedte-set voor zomerbanden zat te kijken.
Lijkt inderdaad aan de band te liggen. Hoewel de breeddtemaat hetzelfde is (255) blijkt het loopvlak niet altijd even breed te zijn. Pirelli's hebben een minder breed loopvlak en daardoor ook meer getrokken wangen op de velg.

Ben nu al 20 minuten aan het zoeken naar de post waar die uitleg in stond maar kan dat dus niet meer zo snel vinden :( (op giuliaforums.com dacht ik).

Hopelijk iemand anders hier die wel verstand van banden heeft en het kan bevestigen/ontkennen/uitleggen ;)
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2022, 11:49:14 »
Heb me toevallig hier in verdiept van de week omdat ik ook naar een breedte-set voor zomerbanden zat te kijken.
Lijkt inderdaad aan de band te liggen. Hoewel de breeddtemaat hetzelfde is (255) blijkt het loopvlak niet altijd even breed te zijn. Pirelli's hebben een minder breed loopvlak en daardoor ook meer getrokken wangen op de velg.

Ben nu al 20 minuten aan het zoeken naar de post waar die uitleg in stond maar kan dat dus niet meer zo snel vinden :( (op giuliaforums.com dacht ik).

Hopelijk iemand anders hier die wel verstand van banden heeft en het kan bevestigen/ontkennen/uitleggen ;)

Het gekke is dat ik aan de voorzijde dezelfde Pirelli's heb maar dan 225 breed op 8J. Veel minder getrokken op de velg dus dat ziet er wel oke uit. Overigens is de velgbescherming van de Pirelli's flut. Zodra je maar kijkt naar een stoeprandje heb je al schade.

Ik zal zelf ook even zoeken op giuliaforums :-)

UPDATE:  Ik vond dit topic op ons eigen forum. Ligt dus inderdaad aan de Pirelli's.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/exterieur-64/velgen-alfa-giulia-veloce-foutieve-maat/
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2022, 12:18:55 »
Ben hier niet om reclame te maken hoor maar ik werk zelf bij Vredestein en heb dus uiteraard ook die banden eronder en die sluiten goed aan op de velgrand. Wil niet zeggen dat je ook onze banden moet kopen want er zullen meer merken zijn die anders aanlsuiten dan de pirelli's maar even een foto ter ill

*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2022, 12:24:46 »
Ben hier niet om reclame te maken hoor maar ik werk zelf bij Vredestein en heb dus uiteraard ook die banden eronder en die sluiten goed aan op de velgrand. Wil niet zeggen dat je ook onze banden moet kopen want er zullen meer merken zijn die anders aanlsuiten dan de pirelli's maar even een foto ter ill

Dat ziet er veel beter uit dan de Pirelliband!  Is dit de achtervelg op de foto en in 255 breedte?  Overigens heb ik zelf eerder Vorti's gehad onder een bmw E81. Zeer tevreden over toen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2022, 12:56:41 »
Ja dit is inderdaad de achterband, dus de 9J velg met 255/35 R19 Vorti.

Is inderdaad een prima band en deze sluit inderdaad meer aan dan de Pirelli en als jet zo ziet, zou ik niet een (nog) bredere band erop willen achterop.

Los nog van het feit dat je dan nog meer grip aan de achterkant krijgt tov de voorkant waardoor de balans zal veranderen in het onderstel.
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2022, 13:18:52 »
Ja dit is inderdaad de achterband, dus de 9J velg met 255/35 R19 Vorti.

Is inderdaad een prima band en deze sluit inderdaad meer aan dan de Pirelli en als jet zo ziet, zou ik niet een (nog) bredere band erop willen achterop.

Los nog van het feit dat je dan nog meer grip aan de achterkant krijgt tov de voorkant waardoor de balans zal veranderen in het onderstel.

Eens.  255 is ook de meest ideale breedte op een 9J velg. Breder zou het stuurgedrag ook niet ten goede komen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2022, 14:20:48 »
Ik heb in de zomer Bridstone er onder ook 19inc en  die liggen ook mooi om de Velg.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

koepeetje
95

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2022, 16:36:13 »
Interessant topic dit! Ik ervaar een beetje hetzelfde, maar dan bij mijn voorbanden. Daar zitten Michelin Alpin (225/45R18) omheen en die lijken meer getrokken dan de achterbanden met Bridgestone Blizzak (255/40R18), alhoewel ze niet heel slecht aansluiten op de velg. Zie deze foto's (let niet op het vuil, de hele buurt ligt open ivm nieuwe water- en gasleidingen):
Voor:

Achter:


Nadeel van de Michelins is dat ze echt geen bescherming bieden voor de velg, de Bridgestones doen het heel veel beter.

Voor de zomerbanden wilde ik eigenlijk voor een set Michelin Pilot Sport 4 gaan, maar ja, hoe vallen die om de 18inch breedset qua velgbescherming. Vredestein voel ik overigens ook wel wat voor, maar zijn die qua geluidscomfort wel okay? Wordt het tijd voor een sticky topic  "De beste banden voor de Giulia"?  :sign0085:
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

HeMaN
138

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2022, 17:10:46 »
Wordt het tijd voor een sticky topic  "De beste banden voor de Giulia"?  :sign0085:

Ik ben voor :)

Ik heb er voor gekozen om de auto af te laten leveren met vredestein all season banden als winterset (17 inch) omdat dit naar mijn gevoel meer en beter bruikbaar is in de winters die wij hier hebben en ben daar best tevreden over, maar wil voor de zomer een 18 inch set hebben. zit nog te twijfelen voor een gewone of een breedte set.

Ben wel benieuwd wat de voorkeur voor banden hier is, en dan vooral ook naar de achterbanden van een breedte set.
Op de 159 was ik op de 19" TI velgen altijd een groot fan van de Continental SportContact 5 maar geen idee hoe die op een Giulia voelt en presteert.
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Bandenmaat 9,0J performance velg
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2022, 17:34:56 »
Interessant topic dit! Ik ervaar een beetje hetzelfde, maar dan bij mijn voorbanden. Daar zitten Michelin Alpin (225/45R18) omheen en die lijken meer getrokken dan de achterbanden met Bridgestone Blizzak (255/40R18), alhoewel ze niet heel slecht aansluiten op de velg. Zie deze foto's (let niet op het vuil, de hele buurt ligt open ivm nieuwe water- en gasleidingen):

Nadeel van de Michelins is dat ze echt geen bescherming bieden voor de velg, de Bridgestones doen het heel veel beter.

Voor de zomerbanden wilde ik eigenlijk voor een set Michelin Pilot Sport 4 gaan, maar ja, hoe vallen die om de 18inch breedset qua velgbescherming. Vredestein voel ik overigens ook wel wat voor, maar zijn die qua geluidscomfort wel okay? Wordt het tijd voor een sticky topic  "De beste banden voor de Giulia"?  :sign0085:

Ligt de boel nog steeds open?  Dus als ik langskom kan ik daarna direct de Giulia wassen....   ;)  Heb je al de OBD2 kabels binnen en werkt de kabel? Ik mag van mezelf nu weer iets gaan doen aan de Giulia nu dat de 159 is verkocht. Ik krijg zin in de flippers  :13:

Mijn ervaring is dat Bridgestones de beste velgbescherming hebben. Qua zomerband was ik erg tevreden over de Bridgestone Potenza Sport onder mijn 159 (19 inch). Dus niet de oudere potenza S001 omdat die echt minder goed scoort.
 
https://www.autobild.de/artikel/sommerreifen-test-2021-265-35-zr-20-19395693.html

https://www.google.com/amp/s/www.gummibereifung.de/premiummarken-belegen-staerke-im-sportreifentest-der-autobild%3famp

Maar ik denk dat Michelin een net iets betere all round band is. Ik dacht dat de rolweerstand iets hoger is van de Brigdestone. Tja meer grip is meer rolweerstand is hoger brandstofverbruik.

Als mijn Pirelli's op zijn ga ik denk ik voor of de potenza sport of de vredenstein of ik moet tegen een mooie deal aanlopen voor een set pilot sport 4S. Maar intussen is mij ook wel duidelijk dat de voorkeur voor bepaalde banden persoonsafhankelijk is.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's