!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

brinkerik
1.825

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2018, 10:51:58 »
Jah,   jij gaat zeker ook naar het cafe met drs  Ackermann    ;D      Maar; mooi dat je de negatieve effecten weet te waarderen van je 4c.   Ik wil je vrouw met de tijd wel horen als je een keer naar Italie gaat.  "herrie" "comfort" "bagageruimte"    :sign0151:    Blijvend vind ik de 4c een monstermooie wagen vinden, maar als ik de keuze had; koos ik je ex 1750




Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2018, 11:12:33 »
Ik had ditzelfde "probleem" bij mij Mito en Giulietta en nu weer. Bij mijn mito had ik 17", bij de Giulietta 18" en nu met de Giulia 19". Het trad (treedt) bij mij mij alleen op bij koude. Het heeft te maken met relatief weinig rubber, en dat het rubber zijn soepelheid verliest bij lage temperaturen. Bij het ene merk zal dat meer zijn als bij de ander. Als de temperatuur boven de grofweg 10 graden komt is het weg. Ik denk dat winterbanden ook iets soepeler zijn, maar die heb ik dus niet, geen ervaring daarmee. Dus ik denk dat je op je kop kunt gaan staan bij de dealer, maar dat gaat niets veranderen. Of meer rubber kiezen, of wachten dat het warmer wordt. Het kan zeker geen kwaad.
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2018, 20:52:16 »
hallo vandaag was ik toch bij de dealer en ik vraag over de knarsen van de banden bij weg rijden bochten of parkeervak
dealer zegt kan niks aan gedaan worden maar het kan ook geen kwaad
er zit ook een profile tirecenter naast ook even binnen geweest en zelfde verhaal
dan maar hopen dat het geen kwaad kan
*

Alfa 147 Ti
1.585

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2018, 21:37:01 »
Wat ik ook al aangaf runflat banden zijn een stuk stuger, en dan wordt het natuurlijk ook al extra versterkt, en de kou helpt ook al niet mee.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Roxxi QV
597

  • Type Alfa: Alfa Gulia 2.0 Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #49 Gepost op: 13 februari 2018, 10:00:53 »
Citaat
>>Heb zelf eerlijk gezegt geen problemen, alleen bij scherpe bocht op langzame snelheid bij inparkeren en zo<<
De garage verlatend moet ik met volle stuuruitslag uiterst rechts draaien om niet in de heg te rijden. Dan uiterst links draaien om de oprit af te komen. 50 meter verder einde weg rechts en ook daar een flinke draai in het stuur en op iedere parkeerplaats draai je toch al gauw 90 graden of meer in of uit. Kortom de wagen heeft al 4 tot 6 keer hinderlijk gekreund, gestuiterd en geknarst voordat ik 3 km verder de plek bereikt heb waar ik een aantal keren per week kom. Zie onderstaand het lijstje auto's die allemaal ik in mijn leven versleten heb. Daar was er niet één bij die als een springpaard door de bocht is gegaan.  :sign0135:
Ik heb dus ook 18" Lusso velgen met Goodyear Eagle F1 banden met dezelfde maten. Of AWD iets uitmaakt kan ik niet beoordelen maar ik sluit niet uit dat mijn combinatie heviger knarst dan bij anderen. Het is alleen Zoef die in deze draad ook duidelijk zijn ongenoegen liet blijken. De anderen nemen het voor lief. Ik niet dus.  :021: Als je meer dan een halve ton voor een auto neertelt, wil je er met plezier in rijden. Bij mij is echter de lol er een beetje vanaf op deze manier.  :( Morgen ga ik actie ondernemen en als ik wat positiefs te melden heb zal ik het zeker laten weten.
Ik heb na aflevering op 12-12-'17 maar 1 dag op mijn zomerbanden gereden, maar had / heb er volgens mij ook last van?  Als mijn winterbanden er over een paar maanden af zijn, zal ik het pas echt gaan mee maken ??? Ben benieuwd, maar als het zo erg is als jij beschrijft, heb je gelijk dat je hier iets aan probeert te (laten) verbeteren. 
Voorheen o.a.: Alfa Sud, Alfa Sud Sprint, Alfa 145, Alfa 147, Alfa 156, Alfa GT, Alfa Giulietta QV.
Sinds 13-12-2017 Alfa Giulia 2.0T Veloce uitvoering met o.a. rood leer, 19" Performances velgen, panorama electr. zonnedak, Harman Kardon HiFi, 8.8" Connect navigatie, Ragazzon uitlaat
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #50 Gepost op: 15 februari 2018, 00:08:17 »
Ik ben inmiddels weer een stuk wijzer maar nog geen stap verder.
Aan de hand van een mailtje naar Alfa Nederland kreeg ik twee keer een telefoontje uit Milaan. Meneer Alfa zelf aan de lijn? Nee, een medewerkster van het Alfa callcenter afdeling Nederland die haar best deed om me te helpen maar eigenlijk niet verder kwam dan me te vertellen dat het bandengedrag door het Ackermann principe Giulia-eigen was. (Stelvio trouwens ook) Volgens mij las ze een briefje voor opgesteld door derden. Mijn verdere vragen bleken te technisch voor haar dus ik was al snel aan 'arrivederci' toe.

Vanmorgen dus ook weer bij mijn dealer geweest. Een monteur met verstand van zaken werd erbij gehaald en er werd mij nog eens uitvoerig uit de doeken gedaan dat brede runflat banden stugge en harde banden zijn en vanwege het Ackermann principe de eigenschap hadden te stuiteren over de weg bij grote stuuruitslag. Vooral bij koud en nat weer. Kortom een bevestiging van wat Alfa 147 Ti hier ook al schreef.

Vlak voor de locatie van de dealer ligt een laad- en losplaats met een brede betonnen oprit waar ik prima rondjes kan draaien om het geknars nog eens goed uit te testen. En verdraaid, het geknars op die betonnen plaat blijkt iedere keer een stuk minder te zijn als wanneer ik thuis de garage uitdraai. Dus als de banden koud zijn knarsen ze hevig maar 12 km verderop zijn de banden inmiddels wat warmer en wordt het storende effect een stuk  minder. En wie weet dat ik met lente- en zomertemperaturen nog minder merk. OK, maar ik had eigenlijk liever 12 maanden per jaar plezier aan deze auto.

De monteur liet weten dat bij velgen kleiner dan 18" en hierop gewone banden het geknars aanmerkelijk zou verminderen zo niet geheel zou verdwijnen. Een ander idee wat ikzelf aandroeg, was om de runflat banden te verwisselen voor M+S banden. (all weather banden) Die waren zachter dan de runflats. Maar alles wat ik zou willen ondernemen zou natuurlijk voor eigen rekening zijn. Wel met korting vanwege mijn sip gezicht.. maar toch;-)

Al met al heb ik besloten om het warmere weer af te wachten in de hoop dat het gestuiter dan niet meer zo irritant is. En blijft het niet naar mijn zin, ga ik toch kiezen voor zachtere banden.
Sorry voor het lange bericht maar ik zou niet weten hoe ik dit beknopt kan uitleggen.
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #51 Gepost op: 15 februari 2018, 11:30:56 »
Met het warmere weer is het gegarandeerd verdwenen.  .. O:-)Ervaringsdeskundige
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #52 Gepost op: 26 februari 2018, 13:22:27 »
Klinkt hoopvol gevend. Maar met de huidige flinke vorst ga ik vooralsnog als een kangoeroe door de bocht..... :banghead:
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #53 Gepost op: 26 februari 2018, 13:27:52 »
In de 4C is het nu net alsof je op ijs staat. Ik kan nog niet eens tot de helft sturen of hij springt al over de voorwielen. Wordt het warmer, wordt het al een stuk minder heb ik gemerkt.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Alfa 147 Ti
1.585

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #54 Gepost op: 26 februari 2018, 21:30:38 »
Klinkt hoopvol gevend. Maar met de huidige flinke vorst ga ik vooralsnog als een kangoeroe door de bocht..... :banghead:

Ik wil de Alfa niet vergelijken met een Porsche 911 maar deze heeft het zelfde probleem, ik merk het ook elke dag tijdens koud weer bij het weg rijden bij mij vanaf de oprit hierbij moet ik het stuur helemaal omdraaien en als het dan koud is en de auto heeft dan een tijd stil gestaan is het bingo, maar het wordt van zelf weer warme weer ,
 zie het maar zo vroeger toen je met de auto ging rijden toen de auto koud was en het buiten ook koud was kreeg je de versnellingspook ook niet goed in de volgende versnelling en zo kan ik er nog wel een paar bedenken, ik denk dat je er mee moet leren leven.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #55 Gepost op: 6 maart 2018, 07:57:04 »
Wat ik ook al aangaf runflat banden zijn een stuk stuger, en dan wordt het natuurlijk ook al extra versterkt, en de kou helpt ook al niet mee.

Dat is wat ik ook hoor, dat de wangen van de run-flats zo hard zijn dat deze wringen.
Op zich ook niet gek, we hebben hier allemaal lekkere platte banden en een auto die op de weg ligt als een baksteen.
De kracht moet ergens heen bij lage snelheid. Toch?
*

Long tall Nick
25

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #56 Gepost op: 11 maart 2018, 16:32:19 »
Vanaf begin "last" van . Ik rijd altijd achteruit de garage uit en keer op de straat naar links of rechts. Bij maximale uitslag stuur heb je gevoel dat band eraf loopt. Maar tijdens rijden absoluut geen enkel probleem. 19 inch zomerband .  Nog maar 4000 km gereden dus slijtage is het niet. Spanning 2.3 .
 
*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #57 Gepost op: 11 maart 2018, 16:45:17 »
Nu met warmer weer verdwijnt probleem als sneeuw voor de zon. Ook door verhogen negatief camber. Probleem is nu bijna zo goed als voorbij.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Alfa 147 Ti
1.585

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #58 Gepost op: 11 maart 2018, 21:30:17 »
Toen ik middag weg reed was het probleem er ook niet meer zoals ik al eerder schreef in vorige mail de runflat band is erg stug en dan met een 19 Inc band komt dat niet ten goede als het koud is.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

linda
28

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bandenprobleem
« Reactie #59 Gepost op: 28 maart 2018, 09:07:42 »
Sinds kort in het bezit van een Giulia  :cheer: en wat ben ik blij dat ik me hier al wat ingelezen had, anders was ik me rot geschrokken  :17: In de ochtend bij de koude start maakt de auto bij het scherp uitdraaien idd een beangstigend geluid..........Jullie verhalen en "het Ackermann"verhaal is duidelijk, mijn dank daarvoor. In het verleden heb ik al vaker adviezen op het Alfa forum gehad en zie hier een aantal zelfde namen, fijn dat jullie de kennis die jullie hebben delen. Van dit forum ben ik nu ook lid geworden. Door hier mee te lezen en dat in de garage te reproduceren heb ik al diverse monteurs in opperste verwarring achter gelaten zoals bij een krakend stuur van de 159 stellig te beweren dat de olie van de stuurbekrachtiging bijgevuld moest worden  :lol_hitting: Dit is mijn 7de Alfa , de eerste was in 1986.........en wat zijn het heerlijke auto's