!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

madeko
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0 T B- Tech
  • *
    - Startende Alfist
Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Gepost op: 5 maart 2025, 09:42:26 »
De Bridgestone banden van mijn Alfa Giulia 2.0 t (320 pk) zijn aan vervanging toe. Welk merk en type band adviseren jullie? Bij voorbaat dank.
*

madeko
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0 T B- Tech
  • *
    - Startende Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia Veloce
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2025, 09:43:17 »
Citaat van: madeko op  5 maart 2025, 09:42:26
Citaat van: madeko op  5 maart 2025, 09:42:26
De Bridgestone banden van mijn Alfa Giulia Veloce zijn aan vervanging toe. Welk merk en type band adviseren jullie? Bij voorbaat dank.
*

GT1986
1.631

  • Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
  • *****
    - Super Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia Veloce
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2025, 13:06:57 »
Verdiep je eens in de materie door wat tests te lezen, bijv. op www.tyrereviews.com
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Brams77
295

  • Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia Veloce
« Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2025, 18:57:15 »
Hi,

Ik heb net een Q4 aangeschaft en heb op dit moment de “AR” (Alfa) gemarkeerde Pirelli P Zero breedset eronder liggen.

Ik ga deze op termijn vervangen met een breedset Michelins Pilot Sport 4S  met “ster”  (BMW) markering.

BMW heeft op de 3 series M sport (G20/G21) modellen ook breedsets met exact dezelfde maat als de Giulia en zij gebruiken vrijwel gelijke aandrijflijn in hun 4 wiel aandrijving (xDrive) waarbij de omtrek van de banden van die set heel belangrijk is zodat de tussenbak niet beschadigd raakt, dus daarmee weet ik dat er met de omtrek van die banden heel nauwkeurig rekening is gehouden.

De PS4S is gewoon de standaard voor elke sportieve auto en een andere reden dat ik  de overstap overweeg is dat mijn auto (2017) met volle stuur uitslag ontzettend over de voorbanden “krabbelt”  vanwege de pro Ackerman stuur geometrie van de Giulia.
De soepelere wangen van de band PS4S (non run flat) zou daarbij moeten helpen te opzichte van de Pirelli’s die wel run on flat zijn.
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 '17 Bianco Alfa
*

madeko
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0 T B- Tech
  • *
    - Startende Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia Veloce
« Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2025, 19:54:51 »
Bedankt voor je uitvoerige en serieuze reactie. Ik zit zelf te denken aan de Michelin Pilot Sport 5. 
*

DanaBanana
1.306

  • *****
    - Super Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia Veloce
« Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2025, 19:57:29 »
Tsja, als je er in gelooft dat die merk-markering er toe doet moet je dat lekker doen. (Persoonlijk denk ik dat het complete onzin is.)
*

Brams77
295

  • Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2025, 20:40:00 »
@DanaBanana Als het geen Q4 geweest was had ik inderdaad geen geen rekening mee gehouden en is het inderdaad “onzin”. Merk gemarkeerde banden zijn niet hetzelfde als ongemerkte varianten maar gemaakt volgens strikte richtlijnen vanuit de fabrikant waarvoor de band is ontwikkeld en omdat er geen echte premium op de gemarkeerde banden zit ten opzichte van de ongemerkte ben ik er iets meer gerust op dat de banden exact dezelfde omtrek hebben 225-40-R19 voor en 255-35-R19 achter.
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 '17 Bianco Alfa
*

DanaBanana
1.306

  • *****
    - Super Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2025, 21:00:40 »
Citaat van: Brams77 op  5 maart 2025, 20:40:00
Citaat van: Brams77 op  5 maart 2025, 20:40:00
@DanaBanana Als het geen Q4 geweest was had ik inderdaad geen geen rekening mee gehouden en is het inderdaad “onzin”. Merk gemarkeerde banden zijn niet hetzelfde als ongemerkte varianten maar gemaakt volgens strikte richtlijnen vanuit de fabrikant waarvoor de band is ontwikkeld en omdat er geen echte premium op de gemarkeerde banden zit ten opzichte van de ongemerkte ben ik er iets meer gerust op dat de banden exact dezelfde omtrek hebben 225-40-R19 voor en 255-35-R19 achter.
Als Q4 wel tegen de omtrek van de ene 225-40-R19 of 255-35-R19 zou kunnen, maar niet tegen de omtrek van de andere 225-40-R19 of 255-35-R19, dan is het gewoonweg een k-u-t-systeem. (En hetzelfde geldt voor xDrive.) Ik geloof daar niks van. Ook gedurende het gebruik slijt de band af en verandert dus de omtrek. Dus daar zitten hoe dan ook marges in.

Ik denk je dat je je - absoluut met de beste bedoelingen - uit liefde voor je Giulia een beetje verliest in nerd-achtige details die er eigenlijk helemaal niet te doen. Maar goed, dat mag natuurlijk. We zijn hier allemaal liefhebbers, dus alle begrip. ;-) 
*

Brams77
295

  • Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2025, 21:25:38 »
Ik ben hier ook zeker niet dol op (Q4 en banden) eerlijk gezegd had liever een RWD Giulia gehad, maar deze auto was te mooi en goed om te laten staan,beggars can’t be choosers in de occasion markt) Maar goed er zit geen echt prijsverschil in gemarkeerd en ongemarkeerd en is het naar mijn mening iets meer garantie op de beste uitkomst.

Ik ben de laatste die zal zeggen dat iedereen dit zo moet doen, dat moet iedereen helemaal zelf weten.
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 '17 Bianco Alfa
*

AR2022
185

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2025, 21:34:11 »
Citaat van: DanaBanana op  5 maart 2025, 21:00:40
Citaat van: DanaBanana op  5 maart 2025, 21:00:40
Citaat van: Brams77 op  5 maart 2025, 20:40:00
Citaat van: Brams77 op  5 maart 2025, 20:40:00
@DanaBanana Als het geen Q4 geweest was had ik inderdaad geen geen rekening mee gehouden en is het inderdaad “onzin”. Merk gemarkeerde banden zijn niet hetzelfde als ongemerkte varianten maar gemaakt volgens strikte richtlijnen vanuit de fabrikant waarvoor de band is ontwikkeld en omdat er geen echte premium op de gemarkeerde banden zit ten opzichte van de ongemerkte ben ik er iets meer gerust op dat de banden exact dezelfde omtrek hebben 225-40-R19 voor en 255-35-R19 achter.
Als Q4 wel tegen de omtrek van de ene 225-40-R19 of 255-35-R19 zou kunnen, maar niet tegen de omtrek van de andere 225-40-R19 of 255-35-R19, dan is het gewoonweg een k-u-t-systeem. (En hetzelfde geldt voor xDrive.) Ik geloof daar niks van. Ook gedurende het gebruik slijt de band af en verandert dus de omtrek. Dus daar zitten hoe dan ook marges in.

Ik denk je dat je je - absoluut met de beste bedoelingen - uit liefde voor je Giulia een beetje verliest in nerd-achtige details die er eigenlijk helemaal niet te doen. Maar goed, dat mag natuurlijk. We zijn hier allemaal liefhebbers, dus alle begrip. ;-)

Het gaat met name om een omtrekverschil tussen de voor- en achterbanden. Verschillende merken maakt niks uit, zolang de omtrek van de voor- en achterbanden maar (nagenoeg) gelijk is. In ieder geval Xdrive van BMW is daar heel gevoelig voor. Zo erg, dat als je bijvoorbeeld enkel nieuwe banden op de vooras legt en niet op de achteras (of andersom), wordt het omtrekverschil te groot en lijdt het differentieel zo erg, dat het  echt snel kapot kan gaan. Daarom wordt er dan ook altijd geadviseerd om alle 4 de banden te wisselen. Met Q4 heb ik geen ervaring, maar kan me voorstellen dat dit dezelfde issues kan veroorzaken als bij Xdrive bekend is.
Met een breedset is dit natuurlijk een dure aangelegenheid, omdat achterbanden nu eenmaal sneller slijten.
*

madeko
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0 T B- Tech
  • *
    - Startende Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2025, 21:52:35 »
Leuke discussie maar ik heb een RWD  met 320 pk alleen op de achterwielen. Iemand hier ervaring met de Michelin Pilot Sport 4 of  5?
*

AR2022
185

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2025, 22:00:32 »
Beetje off topic inderdaad. Bij deze, ik adviseer Michelin 4S. Bevalt uitstekend. Prestaties bij nat en droog, maar ook behoorlijk slijtvast.
*

DanaBanana
1.306

  • *****
    - Super Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #12 Gepost op: 5 maart 2025, 22:04:33 »
Citaat van: AR2022 op  5 maart 2025, 22:00:32
Citaat van: AR2022 op  5 maart 2025, 22:00:32
Beetje off topic inderdaad. Bij deze, ik adviseer Michelin 4S. Bevalt uitstekend. Prestaties bij nat en droog, maar ook behoorlijk slijtvast.

Ja, dat adviseer ik ook. Maar ik zou wel de Jaguar variant nemen. ;-)
*

GT1986
1.631

  • Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
  • *****
    - Super Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #13 Gepost op: 5 maart 2025, 22:18:27 »
Citaat van: madeko op  5 maart 2025, 21:52:35
Citaat van: madeko op  5 maart 2025, 21:52:35
Leuke discussie maar ik heb een RWD  met 320 pk alleen op de achterwielen. Iemand hier ervaring met de Michelin Pilot Sport 4 of  5?

Ja, de PS4 is naar mijn ervaring totaal niet slijtvast. Schijnt bij de PS5 duidelijk verbeterd te zijn.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Robert69
2.181

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Beste band voor breedset Alfa Giulia 2.0 t
« Reactie #14 Gepost op: 6 maart 2025, 07:17:58 »
Citaat van: AR2022 op  5 maart 2025, 21:34:11
Citaat van: AR2022 op  5 maart 2025, 21:34:11

Het gaat met name om een omtrekverschil tussen de voor- en achterbanden. Verschillende merken maakt niks uit, zolang de omtrek van de voor- en achterbanden maar (nagenoeg) gelijk is. In ieder geval Xdrive van BMW is daar heel gevoelig voor. Zo erg, dat als je bijvoorbeeld enkel nieuwe banden op de vooras legt en niet op de achteras (of andersom), wordt het omtrekverschil te groot en lijdt het differentieel zo erg, dat het  echt snel kapot kan gaan. Daarom wordt er dan ook altijd geadviseerd om alle 4 de banden te wisselen. Met Q4 heb ik geen ervaring, maar kan me voorstellen dat dit dezelfde issues kan veroorzaken als bij Xdrive bekend is.
Met een breedset is dit natuurlijk een dure aangelegenheid, omdat achterbanden nu eenmaal sneller slijten.

Ja, dat heb ik dus ook ergens gelezen. Bij een AWD moeten alle banden nagenoeg gelijk zijn en het liefst tegelijk vervangen worden. Heb vervolgens een hele discussie gehad met de verkoper van mijn auto die alleen de achterbanden wilde vervangen. Volgens hem kon het geen kwaad als er een verschil van een paar mm profieldiepte was. Heb dat vervolgens bij verschillende bedrijven nagevraagd en kreeg overal hetzelfde antwoord: een paar mm verschil maakt niet uit.

Het is ook zoals Danabanana zegt: ook al leg je er 4 exact dezelfde banden op, de banden zullen verschillend afslijten waardoor er altijd verschil in omtrek zal zijn. Zolang je niet met achter nieuw en voor kaal of v.v. rijdt kan het geen kwaad.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce