Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: Ruud_Enschede op 11 december 2018, 14:40:11
-
Was eens even nieuwsgierig bij wie en welke km stand er al motorolie gewisseld is.
Mijn auto heeft 30.000 km gelopen, was bij 21.000 bij de dealer maar hoefde volgens hem nog niet vervangen te worden. Neem toch aan dat deze wel rond de 30k echt een keer vervangen moet worden toch?? 16 februari is hij een jaar oud.
Het is overigens een 2.2 diesel en wordt relatief vaak ook voor kleine stukjes rijden gebruikt dus ook regelmatig koude starts.
-
Diesel onderhoud is wat anders als van de benzine versies.... Uit handleiding :
(3) Het werkelijke interval voor de vervanging van de motorolie en het oliefilter is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van het voertuig en wordt aangegeven met
een brandend lampje of een bericht op het instrumentenpaneel. Het mag echter nooit meer dan 2 jaar bedragen.Wordt het voertuig voornamelijk tijdens stadsritten
gebruikt of gebruikt het niet uitsluitend brandstof volgens de Europese specificatie EN590, dan moeten olie en filter jaarlijks vervangen worden.
Overigens moet je misschien ook even type auto aanpassen in je avatar ?
bij de 2.0 benzine versie is de termijn maximaal 1 jaar. Bij mij is dan ook olie en filter bij servicebeurt na 1 jaar vervangen, hoewel hij kwa km's nog lang niet aan de beurt was.
-
Blijvende discussie. Ik pak bij een JTD een interval op 20.000 km, terwijl mijn boekje een variable interval van max 35k opgeeft.
20.000 km is bij mij ongeveer 1/2 jaar.
Ja het is snel, maar door alle moderne 'eco' systemen komt er meer belasting op de motor(olie) waardoor ik niet durf door te rijden richting de 25 a 30 k.
-
OK dus de auto "berekent" zelf wanneer hij denkt dat het nodig is. Dacht wellicht bij 30.000 dan kan ik het dealerbezoek combineren met nog wat andere kleine zaken maar dan rij ik nog even door en kan wellicht net voor de wintersport nieuwe olie erop laten doen!!
Als het mijn eigen auto was geweest had ik het denk ik ook al lang eerder gedaan maargoed, de leasemaatschappij bepaalt..
Zal inderdaad mijn avatar eens aanpassen :( Was me nog niet eerder opgevallen...
-
Bij de 2.0T stond het interval op 15k, is bij mij uiteindelijk al bij 13.5k gedaan omdat hij er toch stond voor wat anders.
-
Mij is inderdaad verteld dat de auto zelf aangeeft wanneer de olie ververst moet worden. Bij de 15.000 km beurt is dit niet gebeurd en er is ook geen melding verschenen. Ik rijd vrij veel lange stukken snelweg dus het interval is dan waarschijnlijk wat langer. Zie overigens wel dat de auto een klein beetje olie verbruikt, afgaande op de digitale peilstok.
-
Bij mij (bezineversie) kreeg ik met 15000 een signaal. Bij de deaier gaven ze aan dat bij de EERSTE KEER zo ingesteld staat. De volgende keer zal dat bij 45000 zijn (dus 30000 km verder), en als de olie daarvoor al slechter is van kwaliteit, krijg je eerder de melding.
-
ik heb nu 26000 km gereden met de guilia 2 l benz maar nog geen lampje gaan branden van de week maar even kijken wat de garage zegd de auto is nu 14 maanden oud
-
De mijne gaf het al rond 14000 aan dat hij bij 15000 moest
Maar bij de 2e keer schijnt de auto het zelf te bepalen aan de hand van de rijstijl.
Als de olie ouder is dan een jaar moet deze zowiezo ververst worden heb ik begrepen.
-
Nou... van het weekend ging ik over de 30.000 km heen en wat denk je: AUB OLIE LATEN VERVERSEN.....
Mysterie opgelost. Nu dealer bellen voor een afspraak!!
-
Bij mij ging bij 13.500 km de melding af dat mijn olie vervangen moest worden. Natuurlijk 2 dagen nadat ik mijn 15k beurt had afgesproken en moets plotsklaps de boel naar voren trekken omdat ik anders te lang met de verouderde olie zou rijden.
Autobahn kilometers kloppen de olie blijkbaar sneller aan gort O:-)
-
Haha bij mij zeiden ze, u mag maximaal 400 a 500 km doorrijden met de melding... Ik zeg: nou die heb ik er al opzitten omdat hij op de heenweg voor een weekendje Cochem ineens aanging....
Nouja morgen kan ik al terecht voor schone olie dus al met al 700 km doorgereden met de melding.
Hij krijgt dan ook 30.000 km beurt zeiden ze. Maar bij 40.000 moet hij volgens boekje weer een beurt... Nouja gelukkig hebben ze goede koffie bij de dealer.
-
Ruud waar ga je naar toe voor onderhoud, die van mij heeft de eerste Beurt gehad bij Udo.
-
Ruud waar ga je naar toe voor onderhoud, die van mij heeft de eerste Beurt gehad bij Udo.
Ja, bij UDO staat die van mij nu ook inderdaad. Straks weer ophalen. Udo is ook de enige officiele dealer die enigszins in de buurt zit. Toen ik nog geen lease auto had maar privé een Giulietta reed, ging ik meestal naar Valk in Rijssen. Veel alfa kennis en passie daar!!
-
bij mijn guilia 2 l benz is gisteren ook de olie vervangen
bij km 26045 en een abs update
-
Mijn Stelvio benzine 280pk heeft inmiddels 15.000, 30.000, 45.000 en 60.000 km beurt gehad.
Bij iedere beurt is ook de olie vervangen en iedere keer werd enige tijd tevoren door de auto aangegeven.
-
Beurten zijn om de 20k
Oliewissel standaard rond de 30k. Bij 60k zouden ze dus samen vallen.
De auto leest zelf de kwaliteit van de olie uit en kan dus iets eerder of later komen.
Ik heb telkens bij 20k ook de olie laten vervangen. Geen zin om na 10k weer terug te moeten.