!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

RogierS
56

  • Type Alfa: Giulia 2.0T 300 pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
    • Eldon Roadster
Cold air intake / powerfilter
« Gepost op: 14 september 2021, 15:08:10 »
Ciao,

Ik overweeg een cold air intake / powerfilter te plaatsen op mijn 2.0T.
Iemand hier ervaring met een bepaald type of kit?

Voors en tegens?

Gr. Rogier
AR Giulia 300 pk
Eldon Roadster Super 7
SimRacer

Voorheen:
AR 156
AR Giulietta
Fiat Grande Punto
Fiat Bravo
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2021, 15:14:17 »
Weet niet helemaal wat je er van verwacht, maar in principe zit er natuurlijk al standaard een cold air intake op, alsmede een intercooler met apart koelcircuit.....

zie ook:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

RogierS
56

  • Type Alfa: Giulia 2.0T 300 pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
    • Eldon Roadster
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2021, 15:30:18 »
Hoi,
Dank voor de info en pdf. Altijd goed om even zo te bekijken idd.

Wat ik lees en zie is dat men een iets betere gas reactie ervaart en een iets dikker geluid.
Het zou ca 5 pk op moeten leveren, maar die ga je niet merken op ons vermogen.

Ben benieuwd naar ervaringen en of men bv geen last krijgt met de lucht massa meter
AR Giulia 300 pk
Eldon Roadster Super 7
SimRacer

Voorheen:
AR 156
AR Giulietta
Fiat Grande Punto
Fiat Bravo
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2021, 15:30:50 »
Meer "cold intake" ga je niet krijgen denk ik haha
De aanzuiging zit direct bij het hart van het Scudetto.

Ander filter zou wel een optie kunnen zijn natuurlijk.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

GTlife
380

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2021, 18:17:34 »
In mijn ervaring doet een vervangingsfilter bijzonder weinig voor het totaalvermogen en is de enige manier om meer inlaat geluid te krijgen het verkorten van het inlaat traject dmv een hot air intake vlak voor de luchtmassameter. Niet echt te doen icm met de intercooler
*

ArjanB
1.980

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2021, 13:14:19 »
Weet niet helemaal wat je er van verwacht, maar in principe zit er natuurlijk al standaard een cold air intake op, alsmede een intercooler met apart koelcircuit.....

zie ook:

da's knap gemaakt! watergekoelde intercooler bij het blok, cold air intake, mooie techniek!
Hier kun je weinig meer aan verbeteren, een BMC DIA of CDA airbox gaat niet passen. Je zou een BMC filterelement kunnen overwegen, kan nog wat extra geluid opleveren ivm standaard filter.

Ik overweeg een cold air intake / powerfilter te plaatsen op mijn 2.0T.
Iemand hier ervaring met een bepaald type of kit?
is er uberhaupt iets voor te krijgen?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2021, 15:59:02 »
Je zou een extra compartiment voor het filter kunnen overwegen voor droog ijs  :-X

Interessante techniek de Water to Air techniek.

is dit op de Q ook zo?

Ik lees hier over heat soak, wellicht is het vergroten van het vloeistof reservoir een optie of een andere cooler. Om dit te voorkomen mocht het nodig zijn.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2021, 16:06:59 »
Schijnbaar past de tuning van Squadra de koelstrategie al wat aan...... Beschrijving :

Aangepaste intercooler strategie (vanaf 1 november 2020).
De 2.0T motor is voorzien van een water gekoeld intercooler systeem. In het inlaatspruitstuk zit een warmtewisselaar waar koelvloeistof doorheen gepompt wordt. Hoe kouder deze koelvloeistof is hoe lager de inlaattemperatuur zal zijn. En hoe lager de inlaattemperatuur hoe meer zuurstof de aangezogen lucht zal bevatten wat zich direct vertaald in meer koppel en vermogen.
Het bijzondere is echter dat de Alfa Romeo ingenieurs niet hun best hebben gedaan de koelvloeistof zo koud mogelijk te maken. Door de strategie van de koelwaterpomp te wijzigen koelt de vloeistof sneller en tot een lagere temperatuur af. Hiervoor is uiteraard wel rijwind nodig. Dus op lagere snelheden is er niet veel voordeel uit te halen. Zodra de snelheden wat hoger worden bouwt men extra buffer op in het intercooler koelsysteem zodat, wanneer het echte vermogen wordt aangesproken, er meer koppel en vermogen beschikbaar zal zijn.
Testritten hebben uitgewezen dat het de inlaattemperatuur zo’n 10 graden lager was dan standaard. Wat neerkomt op zo’n 3% meer zuurstof. In theorie levert dat zo’n 14 Nm en 9 pk maar op. Op een vermogensbank is dit NIET meetbaar vanwege onvoldoende koeling/rijwind.

met behulp van performance logger kan je de temperatuur voor en na de intercooler ook nog uitlezen ;)
https://squadra-tuning.nl/obd-tools/performance-logger/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2021, 16:15:57 »
Je zou een extra compartiment voor het filter kunnen overwegen voor droog ijs  :-X

Interessante techniek de Water to Air techniek.

is dit op de Q ook zo?

Ik lees hier over heat soak, wellicht is het vergroten van het vloeistof reservoir een optie of een andere cooler. Om dit te voorkomen mocht het nodig zijn.
Ook de quad heeft vergelijkbare techniek, zie :
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

RogierS
56

  • Type Alfa: Giulia 2.0T 300 pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
    • Eldon Roadster
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2021, 15:59:22 »
Al met al dus al een complex en opzich goed uitgedacht systeem dus...

Ik kwam dit tegen, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Zag er ook een youtube filmpje van..

https://shopeurocompulsion.net/products/eurocompulsion-v2-air-induction-system-alfa-romeo-giulia-2-0l

Maar als ik het goed begrijp pak je met dit systeem bij stilstand warmere lucht en heb je vermogensverlies.. maar wel een dieper brommetje...

Ik weet genoeg. Ik laat het zoals het is :-)
Bedankt allemaal.
AR Giulia 300 pk
Eldon Roadster Super 7
SimRacer

Voorheen:
AR 156
AR Giulietta
Fiat Grande Punto
Fiat Bravo
*

AlfettaGt
45

  • Type Alfa: Giulia 2.0AT8
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2021, 17:59:48 »
Precies, hiermee trek je warmere lucht aan uit de motorruimte.
Warme lucht heeft een lagere dichtheid = minder kilogrammen lucht = minder vermogen.

Maar toch zijn er mensen die voelen dat een dergelijk systeem hun auto sneller maakt...
In elk geval is het goed voor de bankrekening van de verkopende partij.

Misschien is de snelheidsbeleving wel groter door het extra geluid.
Re: Cold air intake / powerfilter
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2021, 22:40:46 »

Maar toch zijn er mensen die voelen dat een dergelijk systeem hun auto sneller maakt...

Placebo effect ;)