!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
dag of nachtstand navigatiescherm
« Gepost op: 4 februari 2019, 20:32:39 »
Weer wat nieuws....... als ik mijn navigatiescherm op de automatische stand zet dan werkt dat alleen wanneer ik ook mijn verlichting (dimlicht) op automatisch zet. In dat geval gaat bij weinig licht mijn dimlicht aan en het navigatiescherm op zwart en bij veel licht gaat mijn dimlicht weer uit en het navigatiescherm op de dagstand. Maar nu rijd ik al jaren op elk moment van de dag met dimlicht aan: dus niet op de automatische stand..... puntje veiligheid: ik wil graag door tegemoetkomend verkeer dag en nacht worden opgemerkt. Echter het gevolg is dat het navigatiescherm een eigen leven gaat leiden. Op de meest onmogelijke momenten verschiet het scherm op de dag- of nachtstand. Verschrikkelijk irritant. Met name als je met tegenlicht en een zonnebril op gebruik maakt van het navigatiesysteem en dan opeens het scherm op de nachtstand schiet.... je ziet dan hoegenaamd geen moer meer en moet je je zonnebril afzetten om het scherm te kunnen lezen...leuk als de zon fel in je gezicht schijnt... Komt dit bij andere Giulia/Stelvio rijders bekend voor?
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2019, 21:52:12 »
Ja maar de gevoeligheid Kun je instellen, dus dit hoeft geen probleem op televeren als ik het goed heb.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2019, 16:59:58 »
Rare vraag mischien, maar waarom zou je met de dagrijverlichting van tegenwoordig heel de dag met je dimlichten aan willen rijden?

Verder ervaar ik geen problemen met de automatische stand, werkt vrij prima voor mij.

Gr. Michel
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2019, 18:43:36 »
Ik kan me wel voorstellen dat die niet met de dagrijverlichting wil rijden want dan zijn de achterlichten niet aan  of je moet de schakelaar op uit zetten , dan zijn ze wel aan.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2019, 19:37:32 »
Mij giulia heeft de achterlampen ook overdag aan voor zover ik weet hoor.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2019, 19:53:26 »
Citaat van: Vifaatje op  7 februari 2019, 19:37:32
Citaat van: Vifaatje op  7 februari 2019, 19:37:32
Mij giulia heeft de achterlampen ook overdag aan voor zover ik weet hoor.

was vroeger verboden, maar vanaf 2015 mogen/moeten ook achterlichten branden bij dagrijverlichting .....

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/oktober/dagrijverlichting-leidt-tot-gevaarlijke-situaties

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2019, 21:11:44 »
Citaat van: Vifaatje op  7 februari 2019, 19:37:32
Citaat van: Vifaatje op  7 februari 2019, 19:37:32
Mij giulia heeft de achterlampen ook overdag aan voor zover ik weet hoor.
Dan moet je de schakelaar niet op automaat hebben staan want dan gaan bij de Giulia de achterlichten overdag niet aan, ik had al een tijdje geleden gevraagd of ze dit  konden coderen dat dit wel zo was maar dit bleek helaas niet mogelijk, dus dan kan ik me voorstellen dat je altijd de verlichting aan wilt hebben en dan bedoel ik niet op de stand van de dagrijverlichting.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2019, 07:52:11 »
Rare italianen weer.......

Als mijn verlichting uit staat (knop op 0) dan staan mijn achterlampen aan en mijn dagrijverlichting aan en zodra de boel op automaat staat gaan mijn achterlichten uit? Waanzin......

Maar goed, in dat geval begrijp ik heel goed dat men de verlichting niet op automaat wil laten staan.

PS: Heel flauw grapje, maar op vrijdag mag dat: Dan moet je de Pk’s van je Giulia maar een beetje meer gebruiken, dan heb je niets meer met de mensen achter je te maken....
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2019, 11:50:05 »
Citaat van: Vifaatje op  6 februari 2019, 16:59:58
Citaat van: Vifaatje op  6 februari 2019, 16:59:58
Rare vraag mischien, maar waarom zou je met de dagrijverlichting van tegenwoordig heel de dag met je dimlichten aan willen rijden?

Verder ervaar ik geen problemen met de automatische stand, werkt vrij prima voor mij.

Gr. Michel

Ik woon op de Veluwe en daar hebben we een groot aantal provinciale wegen waar veel ongelukken gebeuren. Als je je kunt voorstellen hoe iemand er uit ziet als die betrokken is geraakt bij een (deels)frontale botsing waarbij twee auto's zich elkaar hebben proberen te passeren met 80 km/u dan begrijp je dat ik voor anderen liever zo goed mogelijk zichtbaar ben met de xenon verlichting en achterlichten aan dan alleen met die dagrijverlichting en zonder achterverlichting.  Ik moet dan wel mijn on-board navigatiescherm/systeem gedag zeggen en Apple-carplay gebruiken om een bij dag en nacht wel goed werkend navigatie-systeem te kunnen gebruiken dat zich op de juiste momenten aanpast aan de lichtomgeving...... kost wel wat MB-tjes uit de internet/belbundel..... maar goed, van een auto van een dikke ton mag je niet te veel verwachten en al helemaal geen mistlampen  ---- ;-)  Mijn echtgenote zegt altijd als ze mij weer eens hoort mopperen over al die missertjes van de ontwerpafdeling : " dan neem je toch gewoon mijn MiTootje !! .... met mijn MiTootje heb je al die problemen niet !!: bij mij werkt alles wel ! en ik heb een intervalschakelaar op mijn achterruitenwisser... en ik heb mistlampen !! en je kan voor die prijs van jou maar liefst 4 MiTootjes kopen !!" ........ in die gevallen ga ik dan altijd spontaan op zoek naar mijn gaspedaal om even gas te geven ....... ;-))
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2019, 13:41:08 »
Hele mooi auto en ook in die kleur.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Zoef
612

  • Type Alfa: Giulia 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2019, 17:13:23 »
Ik heb het bij mijn Giulia ook geprobeerd, want ik vond het ook storend dat deze te pas en te onpas wisselde tussen dag en nachtstand. Uiteindelijk heb ik deze nu gezet op permanente dagstand. Hierdoor blijft mijn verlichting aan en is mijn navi altijd op daginstelling. Hij zwakt wel iets af zodra het donkerder wordt, maar verder geen probleem.
Is dat niet mogelijk bij de Stelvio?
Wie later remt, rijdt langer hard
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2019, 17:40:40 »
Citaat van: Zoef op  8 februari 2019, 17:13:23
Citaat van: Zoef op  8 februari 2019, 17:13:23
Ik heb het bij mijn Giulia ook geprobeerd, want ik vond het ook storend dat deze te pas en te onpas wisselde tussen dag en nachtstand. Uiteindelijk heb ik deze nu gezet op permanente dagstand. Hierdoor blijft mijn verlichting aan en is mijn navi altijd op daginstelling. Hij zwakt wel iets af zodra het donkerder wordt, maar verder geen probleem.
Is dat niet mogelijk bij de Stelvio?
Die optie had ik ook al geprobeerd maar ik zat dan toch in het donker weer met  mijn vingers aan dat wieltje naast het stuur om het felle licht van het scherm weer te dimmen: kortom.... het wordt je niet makkelijk gemaakt .... ;-)) Maar hopen dat de Aftersales afdeling van Alfa Romeo aan het werk gaat ......
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2019, 20:43:16 »
UPDATE

het heeft even geduurd.... maar dan heb je ook wat: twee lessen geleerd: nogmaals een bevestiging van het feit dat de ene AR dealer de andere niet is en dat je aan de Aftersales afdeling van AR helemaal niets hebt als je eigen AR dealer ze op de mouw speldt dat er niets aan de hand is met je auto......

Zoals eerder aangegeven gedroeg mijn navigatiescherm bij de verlichtingsstanden 'dagrijverlichting' en 'dimlicht' zich op verschillende wijze. Bij de 'dagrijverlichtingstand' gedroeg het scherm zich normaal: schakeling tussen dag- en nachtstand op de juiste momenten. In de 'dimlichtstand' was het een loterij... op volstrekt willekeurige momenten schoot hij van de dagstand naar de nachtstand en weer terug. Kortom: dit was een defect aan mijn nieuwe Stelvio Q, niet waar ??

In de volgende maanden heeft mijn eigen dealer het niet voor elkaar gekregen het probleem op te lossen waar ik vanzelf niet mee akkoord ging.... wie zou dat wel zijn gegaan?? Ik heb toen een klacht ingediend via de AR internetsite. De uitkomst daarvan was dat AR verder niets voor mij kon betekenen omdat mijn dealer aan hen had aangegeven dat de auto functioneerde zoals het hoorde.... toen mij dat werd medegedeeld dacht ik even dat Ralph Inbar was opgegraven en opnieuw opnames aan het maken was voor Poets V2.0 (Bananasplit voor de jongeren onder ons;-)) ........ feitelijk werd ik dus door mijn eigen dealer met een kluitje in het riet gestuurd: schandelijk ! Binnen een periode van 9 maanden voor een totaalbedrag van een kleine € 170.000,- twee auto's te hebben gekocht bij die dealer bleek niet voldoende te zijn om zelfs maar als gewone klant op een nette manier te worden behandeld. Dat was voor mij al ruim voldoende geweest.

In overleg met AR heb ik toen besloten naar een andere dealer te gaan voor een 'second opinion'. Mijn keuze viel al snel op VIREO omdat ik daar maanden eerder ook al mijn  toevlucht had gezocht voor het verkrijgen van een gebruiks- en onderhoudsboekje voor mijn Stelvio Q die mijn eigen dealer bij de aflevering van mijn nieuwe auto was vergeten mee te leveren. Ik kwam daar maanden later pas achter en heeft vervolgens maanden geduurd voordat ik dat ding (zelf) te pakken kreeg omdat mijn eigen dealer dat blijkbaar zelf niet voor elkaar kreeg. VIREO Amersfoort heeft dat boekje op mijn verzoek keurig voor mij besteld: hoe moeilijk was dat nu??

Voor de 'second opinion' ben ik echter naar VIREO Houten gegaan omdat ik daar in de buurt werk en ze SAVALI tunings uitvoeren: ik dacht dat ze dan wel verstand van Alfa's zouden moeten hebben .... ;-)) Ook daar keken ze, net als in Amersfoort, een beetje vreemd op dat ik met een nieuwe Stelvio Q, niet bij mijn eigen dealer maar bij hen met een probleem kwam aanzetten maar reageerden professioneel. Binnen enkele minuten stelden ze vast dat er een probleem was met de dag/nachtstand van mijn navigatiescherm en hebben dit probleem naar het zich laat aanzien (in overleg met AR) keurig opgelost....... zoals het hoort !! Klasse !!  O ja... er stonden ook nog meerdere software-updates 'open' die nog niet waren uitgevoerd door mijn eigen dealer ...... Heel erg jammer dat ik de auto's niet bij VIREO heb gekocht: in ieder geval hebben ze twee (redelijk) nieuwe Alfa's de komende jaren in onderhoud gekregen.......
*

Zoef
612

  • Type Alfa: Giulia 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2019, 10:11:42 »
gelukkig dat het nu goed is opgelost. ik vind het wel vreemd en jammer, dat zeker niet alle dealers de service en kennis in huis hebben, die je zou mogen verwachten...
Wie later remt, rijdt langer hard
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: dag of nachtstand navigatiescherm
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2019, 14:50:25 »
@Donald welke dealer is het? Ik heb ook echt slecht ervaring inmiddels met 2 dealers.
En jah, ik dacht dat mn Giulia van net geen 50k al genoeg is om toch beetje fastoenlijk service te krijgen maar nu zie ik met 170k ook niet gelukt, lig niet aan mij dus......
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo