Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: Bertonebianco op 14 maart 2024, 10:53:45

Titel: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: Bertonebianco op 14 maart 2024, 10:53:45
ik vind het zorgelijk, Prins is zijn Alfa dealerschap kwijt en kennelijk daarmee ook de toegang tot de uitgebreide tools om analyses en aanpassingen te doen aan de systemen van bv Stelvio en Giulia.

Mijn probleem met het FCW lampje kan wel worden uitgelezen bij Wim Prins of Goos van Pelt maar het daarna oplossen is een tweede.
De verticale calibratie van de radar bleek het probleem en daar kon Wim Prins helemaal niets mee.
In overleg (wegens garantie) ben ik terecht gekomen bij Zeeuw Automotive in Zwijndrecht, die (nog) wel officieel dealer is en zij hebben het inderdaad kunnen oplossen.

Overigens ben ik daar, net als bij Prins, erg goed ontvangen en behandeld.
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: Tinus89 op 14 maart 2024, 13:00:47
Het verbaast mij dat Prins die radar niet kan kalibreren om heel eerlijk te zijn.

Bij ruitschade dient de radar achter de ruit soms ook gekalibreerd te worden. Dat kan een carglass of autotaalglas zelf, daar hoeven ze niet voor naar de dealer.

Overigens heeft Alfa het dealerschap volledig veranderd, waardoor het voor meerdere dealers (en het waren er al niet veel) niet meer interessant is. Autos worden nu centraal besteld bij Alfa en alleen in de showroom gezet bij een dealer voor aflevering. Verder staan er wat showmodellen die echt alleen voor de show zijn. Zo is voor dealers alle laatste vrijheid om iets te doen voor een klant weg genomen, en daar kiezen sommige dealers niet meer voor (en dus worden ze specialist in plaats van dealer, ik snap dat wel).
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: DanaBanana op 14 maart 2024, 13:33:07
Het verhaal van @Tinus89 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=10895) m.b.t. de dealerschappen klopt helemaal.

Voor wat betreft het kalibreren van de FWC: Ik denk niet dat dit direct te maken heeft met wel/niet officieel dealerschap. Meer met de keuze die individuele garages maken m.b.t. hun uitrusting. Hiervoor is tooling nodig die enerzijds geld kost, maar die je anderzijds slechts sporadisch gebruikt. Iedere garage maakt dan z'n eigen afweging. De een schaft het zelf aan (Zeeuw blijkbaar). De ander kiest er voor om die ene keer dat ' ie het nodig heeft even langs te gaan bij de schadehersteller of ruitenboer waarmee hij een goede relatie heeft. (Prins wellicht) Komt nog eens bij, dat die schadeherstel of ruitenboer er waarschijnlijk ook nog eens veel meer routine in heeft. Die doet dit zo'n beetje dagelijks voor verschillende merken en typen. En de doorsnee monteur moet zich er eerst weer in verdiepen, die een of twee keer per jaar dat de vraag zich voordoet.

https://www.youtube.com/watch?v=MANP6Na3yjc
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: Hjcvdm op 14 maart 2024, 13:50:54
Ik denk ook dat Dealers, als onderdeel van het dealerschap, aan bepaalde eisen van de fabrikant moeten voldoen, dus dat ze daar wel de apparatuur hebben is vast part of the deal(er). Ben het er mee eens dat dealer zijn en iets kunnen repareren los van elkaar zou moeten staan. Anders voorzie ik straks files naar het handje vol dealers dat er nog is. Jammer dat Prins je niet kon helpen, wel fijn dat het is opgelost.
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: sikmans op 1 april 2024, 19:39:13
Tja, dealers.
Ik ga mij hele leven al naar merk-specialisten (ook andere merken dan Alfa gehad).
Mijn ervaring is dat zij veel meer in oplossingen denken dan dat dealers dat doen. Vooral met een iets oudere auto kan/wil een specialist je vaak verder helpen dan een dealer. Specialisten hebben meestal meer passie voor het merk en willen, al dan niet creatief, oplossingsgericht denken.
Vooral als je zelf ook nog wel eens aan de auto sleutelt, ziet een dealer dat vaak als negatief.
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: Bottas op 1 april 2024, 19:47:53
Hier kan ik helemaal met je in mee gaan!
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: Bertonebianco op 1 april 2024, 20:00:08
In dit geval was het een garantiekwestie.
Ik kom zelf ook al meer dan 20 jaar bij de Alfa specialist, in dit geval Goos van Pelt (daarvoor Kees Verdoorn, wie kent hem nog).
Goos kon al die tijd meeliften op de SW licentie van Wim Prins, ze werken ook vaak samen.
Maar ook die route is nu afgesloten.
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: DMC-12 op 15 april 2024, 14:25:09
voor beide is wat te zeggen als dealers schaarser worden. In Emmen zit een specialist die geen dealer is. Hun ervaring is zeer goed en ik denk dat zij veel problemen kunnen oplossen. Ik denk dat zij zelfs meer ervaring hebben dan die dealer die meerdere merken in huis heeft wat tegenwoordig van toepassing is. 
Maar... dezelfde garage en zelfs werkplaats zijn geen dealer en mogen dus niet binnen fabrieksgarantie werken. Mijn 2021 Lusso heeft nog garantie en toen een van de koplampsproeiers stuk was werd deze onder garantie vervangen door de Alfa dealer in Lingen Duitsland.  Omdat er stempels in boekje stonden van de Alfa dealer.
Titel: Re: Dealerschap weg, wat kun je dan nog?
Bericht door: Robert69 op 15 april 2024, 16:22:02
Ik denk ook dat Dealers, als onderdeel van het dealerschap, aan bepaalde eisen van de fabrikant moeten voldoen, dus dat ze daar wel de apparatuur hebben is vast part of the deal(er). Ben het er mee eens dat dealer zijn en iets kunnen repareren los van elkaar zou moeten staan. Anders voorzie ik straks files naar het handje vol dealers dat er nog is. Jammer dat Prins je niet kon helpen, wel fijn dat het is opgelost.

Ik was laatst bij Wijma in Leeuwarden en die was ook bezig met het verkrijgen van licenties. Begreep het verhaal niet helemaal, maar het schijnt echt een hell of a job te zijn voor iets wat eigenlijk niet heel veel werk hoeft te zijn.